Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-07-2009 om 20:18
Dochter is uitgeloot voor de studie van haar eerste keuze. Jammer maar helaas, er waren erg veel mensen die moesten loten dit jaar, 5000 meer dan vorig jaar.
Ze zat in een goede klasse (
maar toch bij de groep die het niet haalde.
In de ontvangen brief staat dat in deze klasse nummer 1 t/m 361 (geloof ik) is ingeloot, zij heeft een nummer boven de 400 en valt dus buiten de boot. Dat snap ik.
Ook begrijp ik dat een bepaalde verhouding wordt gebruikt bij het bepalen van het aantal in te loten kandidaten. (ik meen dat dat 9:6:4:3 was, te lezen op de site).
Maar mijn vraag is: hoe komt die rij namen/nummers tot stand.
Bij 'gewoon loten voor een goed doel' worden nummers 'uit de pot' getrokken en elk nummer heeft evenveel kans, in principe; ook als een bepaald percentage van het totale aantal loten getrokken wordt.
Maar hier loot nummer 1 tot en met zoveel in. En de nummers die daarna volgen per definitie niet, tenzij er alsnog wat ingelote nummers afvallen.
Dus mijn vraag: hoe komt die lijst, die rij volgnummers tot stand.
Gaat dat op volgorde van binnenkomst?
Dus dat je, als je meteen na je diplomering je kopietje van de cijferlijst persoonlijk bij de IBGroep gaat brengen in plaats van dat je het in een enveloppe in de brievenbus stopt, meer kans maakt eerder in de rij te komen?
Ik ben gewoon benieuwd, want op de site kan ik hierover niets vinden.
Tonny
(dochter gaat komend studiejaar aan de slag met haar tweede keus, en is van plan het volgend jaar nog eens te proberen)
19-07-2009 om 20:29
Volgnummer = lotnummer?
Ik dacht altijd (uit de tijd dat eigen klasgenoten loten) dat het toekennen van het volgnummer dmv loting gebeurt. Dus iedereen krijgt een random-nummer (= loting) toegekend en vervolgens wordt uitgerekend hoeveel uit die categorie er toegelaten worden, dus tot welk nummer toegelaten wordt.
19-07-2009 om 20:41
Aha, op die manier
Tja, het was een vraagje van een blond persoon die niet eerder met loten te maken heeft gehad. Vandaar
Tonny
(oh nee, toch niet blond. Maar wat niet is kan komen)