Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hkh

hkh

16-10-2015 om 16:28

luistertoets Engels oefenen

hallo allemaal,

mijn zoon van 14 zit in 2 gymnasium en heeft veel moeite met Engelse (en in mindere mate Franse) luistertoetsen. Het gaat puur om het luisteren want de rest van de onderdelen gaan wel goed. Nu spreek ik zelf goed Engels en redelijk Frans maar de oefenluistertoetsen gaan inderdaad in rap tempo.

Heeft iemand tips om te oefenen ? Engeltalige series kijken met Engelstalige ondertiteling / Zou dat helpen of lees je dan toch alleen maar mee ?

Groet HKH

Jamie

Jamie

16-10-2015 om 17:25

tips

Google op 'listening english exercises' en je vindt van alles op verschillende niveau's zoals bijv: http://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/listening-skills-practice

Els

Els

16-10-2015 om 21:49

Idee

Van school kwam inderdaad de tip om televisie te kijken en oefentoetsen te doen. Mijn ervaring is dat de luistertoetsen passen binnen de methode en aansluiten bij het hoofdstuk waarmee ze in de les aan het werk zijn. Het helpt dus als ook wordt geleerd hoe de woordjes en zinnen in het boek worden uitgesproken. Ikzelf overhoor (naast wrts) ook de woordjes, mede om deze reden. En elk woord spreek ik dan ook nog eens extra uit met eventueel een opmerking waaraan je het woord kunt herkennen.

En ook nog een praktische: de vragen in een luistertoets staan chronologisch, vaak komt het voor dat kinderen bij een vraag 'blijven hangen' totdat ze denken het antwoord gehoord te hebben. Maar als het antwoord is gemist, dan heb je misschien ook het antwoord op de volgende vraag al gemist.
Lees dus de vragen vooruit (vaak wordt daar tijd voor gegeven) en bedenk vast welke antwoorden je kunt verwachten (mede op basis van de stof uit het hoofdstuk).

Tips

Als docent Engels krijg ik deze vraag ook vaak van leerlingen en ouders. Wat ik leerlingen adviseer als zij moeite hebben met Engels luisteren is om vooral naar de Engelse televisie te kijken. Wat ook helpt is om bij DVD's de Engelse ondertiteling te gebruiken of deze helemaal uit te zetten i.p.v. Nederlandse ondertiteling te gebruiken. Wat ook nog tot de mogelijkheden behoort is om de ondertiteling van de favoriete Engelstalige programma's af te plakken door er iets voor te zetten.

Ook is er op internet een hoop oefenmateriaal te vinden. Via mijn site kun je een aantal goede sites vinden:

http://www.englishgrammar.yurls.net/en/page/913048#topboxes

Veel succes met het oefenen.

abby

abby

20-10-2015 om 13:41

tips

spreek gezamelijk veel engels.

Verder veel britse shows kijken.

Op youtube heb je volledige afleveringen van QI. Dit programma zou dubbel werken. Hij leert het Engels en zorgt ook nog voor extra kennis.
Daarbij is het een erg leuk programma om naar te kijken.
zeker iets om te proberen

Jamie

Jamie

20-10-2015 om 14:48

tja

Als je moeite hebt met luistertoetsen moet je luistertoetsen oefenen, niet alleen naar Engelse programma's kijken. Niet dat je daar niets aan hebt maar het levert per uur minder op.

dorrie

dorrie

20-10-2015 om 15:02

misschien

Een luisterboek beluisteren van een boek dat hij al eventueel in vertaling gelezen heeft?

hkh

hkh

23-10-2015 om 14:05 Topicstarter

bedankt !

bedankt voor de goede tips allemaal, zoon gaat hier zeker mee werken !

In de klas mogen ze helaas niet eerst de vragen doorlezen, er wordt meteen begonnen met luisteren.

Groet,

HKH

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.