Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Regenboog

Regenboog

30-06-2015 om 08:44

Luizenprotocol op VO scholen?

Op de basisschool waar mijn kinderen tot en met vorig jaar nog allebei zaten bestond een strak plan van aanpak bij hoofdluis besmettingen.
Sowieso werd iedere 6 weken preventief gecontroleerd en bij een besmetting in een klas vaker.De laatste grote uitbraak is 7 jaar geleden. Verder wel eens een kind met luis of 1 gezin maar nooit meer een hele klas waarvan alle meisjes hoofdluis hadden.
Leerkrachten die kinderen dramatisch veel zagen krabben konden ook een controle aanvragen bij het luizenteam. Zo snel mogelijk handelen voorkomt immers verspreiding.
Afgelopen week had mijn brugpieper met bijna vakantie hoofdluis. Keurig gemeld bij vriendinnen waar ze thuis geweest was en gemeld op school. De leerkracht die ik sprak wist eigenlijk niet of er een regel/gewoonte bestond dat alle klasgenoten werden ingelicht.
Van de VMBO school hier in het dorp weet ik dat ouders een mail krijgen als er luis in de klas van hun kind voorkomt, zodat ze alert kunnen zijn.
Hoe zit dat op de school jouw pubers, krijg je mail als er luizen zijn ontdekt bij een klasgenoot?

Ziggi33

Ziggi33

30-06-2015 om 09:23

Brugpieper met luizen

Hier ook brugpieper die luizen had. Haar 5 vriendinnen hadden ook luizen. Ze zijn alle 6 behandeld. Ik mocht het absoluut niet vertellen op school want stel je voor dat een van haar andere klasgenoten het hoort en dan haar gaat pesten. Ze heeft er zelfs om gesmeekt. Geen van de meisjes heeft het op school verteld. Ik controleer dochter elke week en heb geen nieuwe luizen ontdekt gelukkig. De besmetting was nog vers. Weinig neetjes en weinig luizen. De rest van de familie was niet besmet. Natuurlijk stom om niets op school te vertellen.....

Yura

Yura

30-06-2015 om 16:35

Komt niet voor

De meeste middelbare scholen doen alsof het probleem niet bestaat. Trouwens ook als je op sites over luizen leest staat er dat het op basisscholen een probleem is, dat komt omdat het op middelbare scholen niet wordt gemeld.
Dochter heeft het op de basisschool 1x gehad en op de middelbare al een keer of 6 (ze zit nu in de 4e), inderdaad is er schaamte, maar ik heb het wel aan de mentor gemaild, er is echter niks mee gedaan. De laatste keer ben ik echt boos geworden, ze bleven terug komen en toen hebben ze het op de site gezet en de mentor heeft er in de klas over gesproken.

Regenboog

Regenboog

30-06-2015 om 16:49

nog even google geraadpleegd

Yura wat erg 6 keer in 4 jaar tijd. Daar zou ik ook vreselijk boos van worden.
Op zoek naar protocollen voor VO scholen kwam ik een initiatief tegen van het RIVM. Zij willen het aantal gevallen van luis op het VO in kaart brengen, moest een vragenlijst invullen waar ook ruimte was voor vrije tekst dus probleem uitleggen was mogelijk.
Als je als zoekterm luis thuis invult is het zo te vinden. Kan niet zo goed linken plakken met mijn tablet.
Ik hoop dat ze er echt iets mee gaan doen, VO scholen adviseren enzo heb geen zin in nog 5 keer luis.

Moni

Moni

30-06-2015 om 17:10

Hier wel (2 scholen)

School van oudste stuurt mail naar ouders van bovenbouw of onderbouw of van één leerjaar als er luis is geconstateerd, inclusief tips en verwijzing naar site van GGD. Vooral de eerste jaren kwam gemiddeld twee keer per jaar zo'n mail binnen. In de bovenbouw minder.

Van school van jongste hebben we nu 1x een mail ontvangen over luis, in twee schooljaren. Deze school is veel groter dan school van oudste met meerdere gebouwen. Het lijkt erop dat ze minder snel iedereen bericht sturen.
Misschien doen ze dat wel per klas maar daar hebben wij nog niets van gemerkt.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2015 om 16:09

Wij kregen een paar keer een brief met de melding en tips etc. Maar dat is dan ook alles. Verder is er geen protocol.

Emma

Emma

06-07-2015 om 09:29

Luizen vo

Op de basisschool heeft mijn dochter in al die jaren één keer luizen gehad. In de brugklas niet, in klas 2 wel drie keer. Ik heb haar zelf laten kammen, elke dag weer. Het kwam van een meisje uit haar klas. Dochter en vriendin hebben het uiteindelijk zeer discreet aangepakt via de teamleider. Er is een brief naar de ouders gegaan en met dat meisje is gesproken. Nu is het over.
In het vo komt hoofdluis steeds vaker voor doordat de kinderen samen selfies nemen en op hun mobiel kijken. De kans dat ze overspringen wordt daarmee vergroot.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-07-2015 om 09:36

Emma

Een luis kan niet springen. Ze kunnen alleen wandelen en drijven in het water en zo op een ander hoofd terecht komen.

Yura

Yura

06-07-2015 om 12:40

Regenboog

Ik zal eens kijken op die site voor meldingen. Ja je wordt echt wanhopig op een gegeven moment. Dan kam je 2x per dag en telkens vind je weer volwassen luizen, die zijn dan dus echt vers over gelopen. Ik heb voor dochter ook een eigen labjas gekocht, ze mag die van school niet meer aan van mij.

Emma

Emma

07-07-2015 om 08:23

Springen

Ok Dendy Pearson, wandelen dan

Miekemieke

Miekemieke

07-07-2015 om 08:27

maarrr

Hoe zit het dan met universiteiten en hogescholen? Moet de luizenhysterie zich daar ook heen verplaatsen? En op de werkplek? Al jaren hangen op mijn werk alle jassen dicht tegen elkaar aan, en bij vestiaires? Het is toch onzin? Ik heb nog nooit luizen gehad, op de scholen van mijn kinderen zijn nooit luizen geconstateerd, misschien omdat er niet op gecontroleerd werd. Zal je een keer luizen hebben nou dan gebruik je van die speciale shampoo en klaar.

Regenboog

Regenboog

07-07-2015 om 08:48

hysterie?

Luizen was een jomge kinderprobleem, omdat zij vaak dicht bij elkaar spelen en luizen makkelijk kunnen overlopen. Luizen lijkt nu meer een tiener probleem te worden, samen op je telefoon kijken, selfies maken, je pikt zo een luis op van een ander.
Op school melden en alle ouders op te hoogte stellen dat er in leerjaar x luizen zijn maakt ouders alert. Wij hadden het bij dochter pas te laat in de gaten, ze werd ook behandeld voor een infectie van de hoofdhuid die erg irriteerde/kriebelde. Pas toen de jeuk ondraaglijk werd en ik ook jeuk begon te krijgenheb ik heel secuur gekeken en zag ik luizen zitten.
Op vo scholen de oproep doen om luis te melden, zodat klasgenoten gemaand kunnen worden alert te zijn zou al heel veel schelen.
Als ik mail had gehad:attentie brugklasser met luis had ik thuis iedere twee drie dagen gecontroleerd, zo werkte dat namelijk op de basisschool.

Miekemieke, zal je een keer luizen hebben nou dan gebruik je van die speciale shampoo en klaar.
En iedere dag kammen voor twee weken, na een week nog een keer van die shampoo en je haar is volledig naar de ...... Heb een bossie pluis op mijn hoofd nu, dochter ziet er ook niet uit en geen kapper die je wil knippen, omdat er nog steeds neten in je haar zitten.
Voordat je haar er weer fit en glanzend uitziet ben je zo een half jaar verder, jij denkt er wel heel simpel over.

Tink

Tink

09-07-2015 om 23:46

hier ook

Zelfs oudste die al van de middelbare school af was bracht een keer luizen mee. We zijn hier inmiddels gepokt en gemazeld, pfff rotbeesten.

Waar dat fabeltje vandaan komt dat het na de basisschool over is weet ik echt niet. Ook middelbareschoolkinderen hebben toch vaak genoeg basisschoolbrusjes, en als op die basisschool hoofdluis voorkomt kan die middelbarescholier ze ook zomaar krijgen. Het maken van selfies zal idd ook niet helpen maar ik denk niet dat dat de enige oorzaak is.

Van de basisschool komen er mails als er ergens in de school luis geconstateerd is. Als je eigen kind ze ook heeft krijg je persoonlijk een telefoontje van de juf 's middags.
Als de uitbraak heel erg is komen er wel eens extra controles maar verder blijft het bij de standaard controle vlak na elke vakantie.
Luizencapes hebben ze op deze school overigens nooit gehad, ik heb er wel ooit zelf een paar aangeschaft. Heb er nu nog 1, de andere is een keer spoorloos verdwenen.

Ook de middelbare school waar mijn zoon zit stuurt elke keer een mail. We hebben er afgelopen schooljaar zeker 8 of 9 gekregen, de laatste was van begin juni dit jaar. En 1x heb ik ze zelf gemeld dat er hier hoofdluis heerste, ook toen kwam er prompt een mail. Meer doen ze er niet aan, maar ik ben allang blij dat ze tenminste melden, dan kun je in elk geval alert zijn.

Regenboog, heb je wel eens XTluis geprobeerd? Dat is een stuk aangenamer spul dan bv Prioderm. Je haar wordt er ook niet raar en pluizig van, hoogstens tijdelijk ietsje 'vettiger'. En het stinkt ook niet zo. Het moet minstens 8 uur lang in je haar blijven, dat is wat lastig, maar 's avonds erin doen en 's morgens weer uit wassen is goed te doen.
En je kunt het natuurlijk ook nog proberen met alleen kammen, dat blijft tenslotte altijd het belangrijkst. Met alleen luizenshampoo kom je er niet want er is geen enkel middel waar de krengetjes 100&% van dood gaan. En neten al helemaal niet. Ik ben hier een uitbraak ook wel eens de baas geworden met consequent elke dag 2x kammen, een week of 2-3 (afhankelijk van de 'vangst', je moet minstens 2 weken doorgaan na het vangen van de laatste levende luis) aan 1 stuk door.

Overigens, als wij er hier last van hebben zorg ik wel degelijk dat al onze jassen apart hangen van die van anderen. Een plastic zak of luizencape mee naar school en bv bij zwemles doe ik ze ook in een zak. Misschien niet nodig maar alle beetjes helpen, er hoeft maar 1 beestje in de (nep)bontkraag van dochterlief te zitten en door te wandelen naar de buurjas.

Soof

Soof

16-08-2015 om 16:18

Hier ook

Ik heb 2 dochters met heel erg dik haar. zij zitten in de brugklas sins dit jaar en ze hebben in 1 jaar tijd al 10 keer hoofdluis gehad. Ik ben al naar de mentor geweest maar doet er niets mee. Wat nu??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.