Rieke
03-11-2010 om 20:59
Luizenzakken
Wij gaan luizenzakken gebruiken op school. In plaats van de cape's. En de bedoeling is dat ze continue gebruikt worden.
Is het handig ieder kind een eigen zak te geven, of mogen ze voor algemeen gebruik ? Kunnen luizen blijven leven in zo'n zak, bv in de pauze jas aan en na de pauze jas uit in een andere zak?
Het lijkt mij persoonlijk fijner om een eigen zak te hebben, maar dat geeft weer gezoek iedere keer. Maar luizenoverdracht doòr de zakken lijkt ook niet wenselijk.
Wie weet het ??

Vic
03-11-2010 om 21:25
Natuurlijk een eigen zak
Natuurlijk heeft ieder kind zijn eigen zak. Anders worden die luizen toch nog steeds doorgegeven via de jassen en zakken? Op onze school hangen de zakken aan de kapstokken. Elk kind heeft zijn eigen haakje waaraan de luizenzakken hangen. Op de luizenzak staat de naam van het kind. De kinderen die extern gymmen (v.a. groep 3) moeten hun luizenzak zelfs meenemen naar de gymzaal.

Janeway
03-11-2010 om 21:49
Zoals
Bij vic, anders heeft het geen nut. Ze hebben bij ons op school nu 2 jaar luizen zakken en vanaf dat moment heeft ieder kind zijn eigen haakje.. Ipv groep 3 zomaar een plek. Het werkt wel goed

Janeway
03-11-2010 om 21:52
Correctie
ipv vanaf groep 3.. Bij de kleuters hadden ze altijd al een vaste plaats

vlinder72
03-11-2010 om 21:53
Hier ook een eigen zak
Maar bij ons op school moeten ouders wel een zak kopen. Dat kan via school (voor 1,50) of een eigen zak. Het is wel vrijblijvend maar inmiddels gebruiken bijna alle kinderen een zak. Zelf heb ik er een gekocht met rits. Ik zag zo'n zak met touwtjes niet zitten. Mijn kinderen kennende zouden ze de jas in zo'n zak gooien en vervolgens de zak niet dicht doen. Met rits is veel eenvoudiger.
En het klopt ook. Kinderen doen jassen, sjaals etc. netjes in de zak maar bijna iedereen laat vervolgens de tassen wel openhangen. Af en toe loopt er eens een juf of moeder langs die dan al die tasjes dichttrekt. Maar ja, dat is natuurlijk alleen bij de kleuters. Geen idee hoe het er in de boven/middenbouw aan toe gaat.

Chippie
03-11-2010 om 23:04
Hier eigen luizenzakken...
Eigen luizenzakken natuurlijk. Hier hangen ze aan de kapstok met een tierapje. Ieder kind heeft een eigen plek aan de kapstok (met naamkaartje). Ook op de luizenzak staat de naam.

Fiorucci
04-11-2010 om 06:58
Eigen
School verstrekt de zakken,elke klas heeft eigen zakken die genummerd zijn. Aan het begin van het schooljaar horen kinderen welk nummer zij hebben,gedurende het hele schooljaar. In de zomervakantie worden alle zakken gewassen.

Rab
04-11-2010 om 08:55
Zakken versus capes
Ik ben net voorstander van de zakken, die sluiten veel beter af. Bij capes kun je nog de pech hebben dat een slimme luis nog de oversteek gaat maken.
Broeierig, muf merk ik niks van, het is heel goed ademend spul waarvan de luizenzakken gemaakt zijn. Daarbij zijn ze voor de kleine kinderen ook veel gemakkelijker, alles wordt er ingegooid, dassen, mutsen.

Fiorucci
04-11-2010 om 11:57
Klopt rab
Het is een heel ademend materiaal, en jassen, sjaals, mutsen, wanten, alles past erin.

Fiorucci
04-11-2010 om 11:58
Pelle
En waar laten kinderen dan hun sjaals, mutsen en dat soort dingen? Als als die spullen op de grond liggen, tegen elkaar aan, schiet een bugbag zijn doel voorbij, lijkt mij?

Tango
04-11-2010 om 12:09
Hier capes
Hier gebruiken ze capes op school. Is verplicht, niets vrijblijvend aan en ik vind het ook prima. De luizenplagen zijn minimaal sinds het gebruik ervan. Mutsen en sjaals stoppen mijn kinderen in de mouw van de jas waarna de jas onder de cape gaat.
Tassen zou ik overigens ook prima vinden hoor en kan gewoon op dezelfde manier. Ieder heeft ook hier een eigen plekje op de kapstok dus of je daar nou een cape of tas aan hangt, dat maakt weinig uit.
Jassen bij elkaar in een tas lijkt me een slecht plan. Luizen kunnen dan wel erg makkelijk overlopen en zullen niet stikken in de korte periode dat de jas in de tas zit.

Fiorucci
04-11-2010 om 16:19
Ik denk pelle
Dat het lood om oud ijzer is, of de hele dag weggepropt in een mouw,of onderin een luchtdoorlatende zak...

Minet
05-11-2010 om 19:24
Koordjes aan zakken
De kinderopvangorg. waar ik momenteel voor werk heeft voor alle kinderen een luizenzak gekocht, met trekkoordjes bovenin waarmee je de zak afsluit.
Nu zegt een van de vele veiligheidsmaatregelen dat peuters niet bij koordjes mogen kunnen komen omdat zij daarin verstrikt kunnen raken.
Het is daar nu dus de discussie van de dag......de kapstokken zijn nl. in de entree/speelhal, een ruimte waar kinderen dus ook kunnen spelen met/zonder toezicht. Ik vrees dat de luizenzakken direct weer vervangen moeten worden voor zakken met een rits, of een cape. De projectmedewerker is er maar druk mee

Rab
06-11-2010 om 00:01
Ook lol
"Kweenie want die mouw hoort niet nat te zijn van binnen de jas druipt uit in de zak die dus wel nat is."
Ik weet het ook niet hoor Pelle, maar die drijfnatte muts en sjaal maken die mouw van binnen net zo nat . Dus de natte muts druipt uit in de mouw zullen we maar zeggen.

Rab
06-11-2010 om 17:53
Overlopen of niet
aha, nu snap ik waar de naam Pelle vandaan komt, familie van Pelleboer
Maar inderdaad, ieder zijn keus. Ik hoorde dat verhaal van die slimme luis die de oversteek kon maken ook maar van een ander, het is niet uit eerste hand. Omdat die capes aan de onderkant gewoon open zijn zou je denken dat een luis toch nog over kan lopen, als die jasjes naast elkaar/dus ook tegen elkaar hangen. Ook al gaan ze dan volgens jouw link MEESTAL via de bovenkant, er zal toch ook wel eens een dwarse luis bij zijn.
Vandaar dus de aanschaf van de luizenzakken, die hebben dat probleem dus niet.

Fiorucci
06-11-2010 om 18:20
Pelle
Geen idee waar je woont, maar het is hier vaak koud en nat tegelijk. (het wilde westen)Daarbij vind ik een capuchon op de fiets link, als je dan je hoofd omdraait als je om wilt kijken loop je het risico dat je capuchon niet meedraait en je dus het hoogstinteressante binnenste van je capuchon bekijkt ipv het verkeer. Maar dat terzijde..

Fiorucci
07-11-2010 om 08:46
Pelle
Wil je nu, zondagochtend 8.45 in mijn tuin komen staan? het is berekoud en het hoost.
Zeven %, geen idee, maar er zijn jaargetijden dat het beslist vaak regent in de vroege ochtend, als kinders naar school moeten. Deze week al vier keer, alhier.

Rab
07-11-2010 om 11:57
Het gaat om luizen
Even los van wel of geen capuchon willen gaat het uiteindelijk toch alleen om het probleem luizen en als ik dan ook weer zo'n reactie zie van jasjes die op de grond liggen, maar ook de capes die eerst bij ons op school hingen zag en die jasjes die daar allemaal onderuit kwamen dan sterkt me dat in mijn mening. Of je jas dan wat gekreukter is zal me een zorg zijn, ik vind die luizen stikvervelend.
Dochter heeft trouwens iedere dag al een sjaal om, vaak zelfs al handschoenen. Misschien voor sommigen nog veel te warm maar het is zo en het regent al bijna heel de week, om even op de reactie van koud én nat terug te komen.

Emmawee
11-11-2010 om 11:22
Pelle sorrie, ik kon het niet laten...
Pelle: "Ik ben geen voorstander van zakken, veel te nat en broeierig bij regen, vies ook."
Hihi... het regent toch maar 7% van de tijd!
Wij hebben tot nu toe gecaped (net een nieuwe gekocht voor Blik) en _kregen_ deze week op school een luizenzak! Ik verwacht nogal wat regen en kou de komende tijd, dus ik ga het beleven. Als die zak inderdaad nat en broeierig en vies is, hangen wij fijn onze capes weer terug.
Wat ik wel jammer vind (maar dat gaat nergens over) dat is dat Blikkie zo goed zijn jas op kon hangen aan de haak in de cape. En nu moet ik hem 'leren' om zijn jas in een zak te proppen. Komt op mij wat regressief over eigenlijk.
Maar goed, alles voor een luizenvrij bolletje!
Groeten, Maw.

Emmawee
12-11-2010 om 09:21
Onder de cape doorkruipen
Inderdaad Pelle, het lijkt me ongelooflijke onzin, maar wel hele slimme marketing van de zakkenmakers. En wat het haakje betreft zit de moeilijkheid 'm er vooral in dat je de cape moet optillen (of erin moet kruipen) om te zien wat je doet. Dat was voor onze Stoffer echt een hele tour toen hij 4 was. Het is beiden in elk geval moeilijker dan de zooi in een zak proppen, wat ze nu moeten doen. Die brede kapstokhaakjes heb ik trouwens nooit begrepen.
Maar goed, ik heb nu dus twee luizencapes over, waarvan 1 net nieuw. Ik denk dat ik ze bewaar voor het moment dat hier nooooit gaat komen. In dat zeer onwaarschijnlijke geval zouden we ze thuis en elders kunnen gebruiken.
Groeten, Maw.