Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Maantje sterretje zonnetje, 1, 2 of 3 ster


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

03-01-2013 om 22:33

Fay

Hoe wil je dat dan precies? Een goede leerkracht zorgt dat er helemaal geen aandacht aan wordt besteed in de zin van 'wie is er het hoogste' maar roept gewoon de zonnetjes bij zich om uitleg te krijgen over wat ze moeten doen. Dan zien de zonnetjes dat Pietje ineens ook zonnetje is geworden. Klaar. Verder zien ze dat Henk ster is geworden.

P (en jopi)

Dat klinkt prima, zoals jij het uitlegt.
Misschien kan Jopi uitleggen wat ze hiermee bedoelt: "Waarom moet een kind dat moeilijk leest of rekent ten overstaan van de gehele groep 1 ster of een maantje krijgen, en degene die het makkelijk afgaat een zon of 3 sterren?"

Pffff ben ik blij

dat zoonlief een andere methode heeft. Wat een gedoe.

Tink

Tink

04-01-2013 om 00:44

Mara, links

http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Over-Veilig-leren-lezen/Hulp-bij-uw-keuze-FAQs.htm
Bij vraag 3 staat uitleg over hoe het systeem van de maantjes, sterretjes en zonnetjes in elkaar zit.
En deze is ook heel duidelijk:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&ved=0CEAQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.veiliglerenlezen.nl%2Fweb%2Ffile%3Fuuid%3Dc8fb7d4e-9db1-495e-9e75-f9afff7ff895%26owner%3Ddde49a8c-f7da-4646-a5b0-5356dfe2f869%26contentid%3D6846%26elementid%3D381523&ei=yhPmUL6HLuiY1AWJyYGACg&usg=AFQjCNE7gM265u1pczgVk-bmDsuLqSeoBw&bvm=bv.1355534169,d.d2k
(sorry, erg lange link)
Aan het eind staat een belangrijk stukje vind ik: dat je de kinderen niet moet gaan betitelen als 'zonnetjes' of 'sterretjes'. De naam slaat op de aanpak en op de materialen, en niet op de kinderen zelf.

De hele klas is dus met dezelfde methode bezig, alleen ieder op z'n eigen niveau. En dat kan tussendoor nog veranderen. Toen mijn jongste zoon in groep 3 kwam, liet hij eerst niet zien dat hij al wat lezen kon. Na een tip van mij zette de juf hem al heel snel in de raket-lijn en nog weer een poosje later bleek hij zelfstandig genoeg te kunnen werken voor de zon-lijn.
Op die manier houdt de juf ook weer tijd over om de kinderen die met de ster-boekjes werken, extra instructie te geven.

Wat Jopi precies bedoelt met sterretjes en zonnetjes 'uitdelen' weet ik niet, misschien gaat het over iets heel anders dan de leesmethode en heeft de juf een eigen beloningssysteem verzonnen met stickertjes oid?

Annet

Annet

04-01-2013 om 09:11

Rekenen en sterren

Er zijn rekenmethoden waar op drie niveaus wordt gerekend, die worden in het boek aangegeven met 1, 2 of 3 sterren.
Er zijn ook methoden waar je ná het hoofdstuk nog gaat oefenen met de stof. Bij oudste heette dat : meer rekenen of verder rekenen.

Sterren uitdelen voor rekenen of lezen lijkt me niet handig.

P

P

04-01-2013 om 10:37

Precies

Volgens mij wordt er niets 'uitgedeeld' en ik vind het prima als de juf haar 'sterretjes' bij zich roept. Ze zal niet tegen Pietje zeggen dat hij een sterretje IS.

Verder hier ook sinds een jaar een rekenmethode met 1, 2 of 3 sterren. Mijn zoon is een jaar geleden van 2 naar 1 ster gegaan (lager niveau dus) en ja, dat is gewoon zo (al reken ik met hem thuis met de bladen van 2 sterren) en je kunt er hoog of laag over springen en blij zijn dat jouw methode dat niet doet maar elke methode moet met differentiatie werken of anders is het wel een zeer ouderwetse methode!

Tink

Tink

04-01-2013 om 20:57

Tja

Dit zegt Jopi zelf: "Waarom moet een kind dat moeilijk leest of rekent ten overstaan van de gehele groep 1 ster of een maantje krijgen, en degene die het makkelijk afgaat een zon of 3 sterren?

Een zon schijnt harder dan een maan en een ster, en 1 ster straalt minder dan 3. Kinderen hebben verdomd goed door waar dat voor staat."

Dat lijkt in mijn ogen toch wel op uitdelen, of niet . Jopi?

Ach

Ik ben manager, dat staat op mijn naamkaartje. Maar er staat geen directeur op. Ik heb lelijke voeten, dat zie je direct in een sandaal. Je ziet ook dat ik dure sandalen kan betalen. Ik ben een kluns, binnen een half jaar heeft iedere collega dat door. Maar ook dat ik ongelofelijk snel kan lezen.

Mijn dochter las zon, heeft een extra werkboek en wordt wekelijks uit de klas gehaald voor de plusklas. Met trefbal zit ze vaker in de 'gevangenis' dan dat ze op het veld staat. Ze heeft nooit schoenen met lichtjes of een Disneyshirt, dat mag niet van haar moeder. Maar ze vliegt in de herfstvakantie wel naar Turkij

Ach 2

Sorry, ging iets mis.
Kortom: het is niet eerlijk, het wordt niet eerlijk, er zijn verschillen en mensen zullen dat meer of minder openlijk beleven.

Leer je kind trots zijn op wie zij is, los van de vergelijking met anderen. Dat is een gave voor het leven, daar kan sneller leren lezen niet tegenop.
Loes

jopi

jopi

10-01-2013 om 21:44 Topicstarter

Ach 3

Tja, even onverwacht een weekje weg en daarna weer vol in de schoolweek dus nu pas tijd om even te te reageren.
Fijn om alle ideeen hierover te lezen.
De indeling in sterren gebeurt inderdaad in de leermethode, dus niet dat de juf dat in de klas de leerlingen zelf gaat ranken.

Inmiddels is mn frustratie hierover al weer wat geluwt, ik snap ook dat differentiatie goed is maar wellicht omdat wij een vrij prestatiegerichte school hebben met ouders die hier veel over spreken of zeer competetieve vriendjes dat het opeens achter elkaar alleen maar leek te gaan over hoe goed ze iets kunnen. In plaats van hoe goed ze zijn. Uiteraard zijn we al lang bezig met het stimuleren van zelfvertrouwen, eigenwaarde, trots etc. Dank voor alle aanbevelingen daarvoor.

P

P

11-01-2013 om 08:06

Jopi

Een prestatiegerichte school hoeft de kinderen daarin niet extra te stimuleren om de competitie aan te gaan. In mijn ogen zijn dat twee verschillende dingen.

De differentiatie moet gebruikt worden maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat kinderen dat onderling gaan gebruiken. Een goede leerkracht zal dat uitleggen en dat tegengaan (voor zover dat mogelijk is) maar er zijn altijd kinderen die ALLES gebruiken om uit de hoogte te doen. Als dat niet sterren op zonnetjes zijn is het kleding, de kunsten op de gym, het scoren bij voetbal, sneller klaar zijn met rekenen of een sticker gekregen bij een taalles. Je voorkomt het echt niet! In dit draadje lees je ook dat sommige klassen er wel mee bezig zijn en andere niet, dat ligt meer aan de kinderen IN die klas natuurlijk.

Hombre

Hombre

11-01-2013 om 10:11

Doet me denken aan

http://en.wikipedia.org/wiki/Harrison_Bergeron

"It is the year 2081. Because of Amendments to the Constitution, every American is fully equal, meaning that no one is smarter, better-looking, stronger, or faster than anyone else..."

Hebben ze zoveel moeite gedaan om 'neutrale' termen te bedeken (ik weet nog steeds niet of een raket beter is dan een maan o.i.d.) is het nog niet goed. En het zal ook nooit goed worden, tenzij we Vonnegut's toekomstvisie gaan implementeren en dat lijkt geen goed idee.

Mijn groep drie zoon doet het volgens mij prima. Hij leest lekker, vindt het leuk in de klas en thuis. Wat zal het mij bommen of een juf - die zelf waarschijnlijk geen groot al te groot licht is - hem een zonnetje of een maantje vindt?

Ik weet in ieder geval dat ze zijn woordenschat 'redelijk' noemt op zijn rapport (noemen ze dat tegenwoordig een rapport?) iets wat iedereen die hem kent als nogal merkwaardig bestempelt.

Niet teveel verwachten van die juffen en meesters. Als ze die kids een uitdagende en leerzame groepservaring bieden is het al heel mooi. En dat doen ze, in ieder geval in zijn geval. Da's mooi zichtbaar als hij zelf schooltje speelt.

Mara

Mara

11-01-2013 om 11:32

Prestatiegericht vanuit school?

Mijn idee was altijd dat kinderen prestatiedrang eerder van huis uit kregen dan van school. Prestatiegedreven of naar perfectie ingestelde ouders. De keerzijde ervan is dan faalangst, geloof ik. Maar wij zitten net in groep 3, dus ik begin ook maar net met school. In welke zin kan een school daar negatief aan bijdragen?

mama 5

mama 5

11-01-2013 om 12:23

Prestatiedruk van scholen

Mijn jongsten zitten in groep 3. Het is tien jaar geleden dat mijn oudste in groep 3 zat. Het verschil is enorm. Mijn jongsten worden enorm vaak getest en moeten veel meer presteren. Dat was tien jaar geleden echt minder en ontspannender. Ik hoorde toen pas bij de rapportbesprekingen ongeveer hoe het met mijn dochter ging.
Ze krijgen bijvoorbeeld elke drie weken een leesdiploma. Maar de kinderen die niet snel genoeg lezen (eentje van mijn tweeling) haalt dat iedere keer niet. Ook krijgen alle kinderen al huiswerk mee. Rijtjes woordjes die ze iedere dag thuis moeten lezen. Echt saai productie huiswerk. In groep 3 dus.
Verder is het een super gezellige school hoor. En het is ook niet zo, dat mijn dochtertje er op wordt afgerekend, dat ze dat leesdiploma niet haalt. Het gaat meer zoals Mara beschrijft. Die testen worden gebruikt om te differentieren. Ik vind het alleen wel ontzettend opvallend, dat verschil in tien jaar tijd.

Ano pien

Ano pien

11-01-2013 om 17:37

Openheid

Bij ons speelt het ook erg.
Vorig jaar was mijn dochter (toen groep 3) een zonnetje. Deze kinderen (5 in totaal) zaten altijd bij elkaar. Ze gingen bijv. met elkaar uit de klas om extra dingen te doen, zoals extra lezen enzo.

Dit jaar is ze net geen zonnetje. Maar dat hebben ze haar niet verteld. Dus ze wordt ineens niet meer genoemd als er extra taken gedaan worden. Ze werkt wel bijna op hetzelfde nivo maar omdat ze het aan het begin van het jaar bepalen, is toen besloten dat ze er dit jaar niet bijzit.

Nou.. en dan heb je een huilend kind thuis. Want haar vriendin mag allemaal dingen doen die zij niet mag.
Maar wat ik ook zeg.. ze gelooft mij niet als ik zeg dat ze geen zonnetje meer is. Want ze werkt wel uit hetzelfde boekje als de zonnetjes, want zo "goed" is ze dan wel.
We hebben dus met school gesproken wat er nu precies gebeurd is. En zij geven aan dat je aan 5 punten moet voldoen om een zonnetje te zijn en dat zij op 4 uitkwam.
Maar ja, ze moest maar leren dat anderen nou eenmaal beter of sneller zijn. Dat we allemaal verschillend zijn.
Oh ja, en het was maar een tijdsopname. Volgend jaar zou ze zo maar weer een zonnetje kunnen zijn.

Ik ben boos geworden. Wat kan het mij schelen of ze wel of niet een zonnetje is. Ze moet gelukkig zijn. Ze heeft nu een vriendin die meer mag dan zij en niemand van school heeft haar verteld hoe dat komt.

De juf gaf aan dat het in de klas niet besproken wordt wie een zonnetje of geen zonnetje is.
Maar zoals er eerder al geschreven werd, dat weten die kinderen zelf snel genoeg....
behalve mijn dochter dan

jopi

jopi

11-01-2013 om 20:10 Topicstarter

Bommen

Als mijn kind lekker draait en geen last heeft van de differentiatie-labels zou het me ook bommen. Maar zo kan je ieder topic waarin je je niet herkent of niks mee hebt bommen.

Wie er prestatiegericht is, de school of de ouders lijkt me kip-ei verhaal. Kindlief zit op school met een van de hoogste cito-scores in de omgeving, en dat trekt vast ook ouders aan die "goed kunnen leren" als het hoogste goed zien en dat wellicht doorgeven aan hun kinderen, ik weet het niet... Wij wonen toevallig zo goed als naast die school, en ik geef toe, hoge cito-scores vond ik zeker geen nadeel bij de schoolkeuze. Maar achteraf hebben we wel eens getwijfeld of deze keuze wel juist is geweest.

Als ik op het schoolplein vertel dat mijn kind 'extra begeleiding' nodig heeft op dat bepaalde leeronderdeel valt het nog net niet stil maar ze kijken me wel aan alsof,... nee .... -het zal toch niet- mogelijk een VMBO kind heb???..... ik bedoel maar.

En als je kind dan keihard zn best doet, iedere avond (op verzoek van juf) extra oefent, en dan een paar keer van vriendjes een iewat lacherige en ongelovige opmerking krijgt dat hij maar '1 ster' heeft, dan kan me dat best irriteren ja en begin ik te muiten over het stysteem van die k*t maan, ster, zon of 1,2 of 3 ster.

Maar het is nu weer lekker weekend, extra oefeningetjes zijn gedaan en we gaan lekker naar Voice Kids kijken!
Dagdag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.