Linda Vos
06-03-2012 om 17:40
Mag een oude iq score in een onderwijskundig rapport?
Wij hebben het onderwijskundig rapport mogen inzien, dit wordt naar de middelbare school gestuurd.
Nu staat er een score in vermeld van een al lang verlopen iq test van ruim vijf jaar oud. Die testscore is al lang verlopen (geldigheid twee à drie jaar). Mag dat dan zomaar in een onderwijskundig rapport vermeld worden?

Moppeke
06-03-2012 om 20:59
Nee
Dat lijkt me niet, niet relevant.
Je kunt vragen om het eruit te laten, maar dit is gebaseerd op gezond verstand, niet gehinderd door enige wetskennis

Chippie
06-03-2012 om 23:15
Geen idee, maar....
Ik heb geen idee of het er in mag, maar jij wilt het er blijkbaar niet in hebben. Dan kun je verzoeken om het weg te laten en volgens mij moeten ze daar aan voldoen.
Maar ik denk dat het er wel in mag (het moet er niet in...). Hier zijn de kinderen in groep 4 en 5 getest. Ik zou het prima vinden dat in het dossier komt te staan dat ze toen en toen die en die score hebben behaald. De score is slechts twee jaar geldig maar de reden waarom je het zou willen noemen verandert mijn inziens niet essentieel. Ik zie geen meerwaarde in een nieuwe IQ test als een niet-recente test eigenlijk hetzelfde weergeeft. IQ scores kunnen fluctueren, maar het is te verwachten dat een kind dat ooit een hoge score heeft behaald, hoogintelligent is. Daar heb je in mijn optiek niet direct een nieuwe IQ test voor nodig.
Maar goed, jij hebt redenen om het eruit te laten en dat is je goede recht. Als je twijfelt aan de score van de test, dan kun je overwegen om een test overnieuw te doen. Maar dat is aan jou, je kunt het ook helemaal weglaten.

erik hutink
07-03-2012 om 13:43
2 jaar
een iq test mag niet ouder zijn dan 2 jaar.
oudere gegevens mogen geen rechten en plichten aan worden verbonden.
met oudere gegevens mag er geen lwoo / rugzak / indicatie worden aangevraagd.
uitsluiten van onderwijs op grond van verouderde gegevens mag evenmin!!
je hebt recht op recente gegevens. de school krijgt een budget om de gegevens up-to-date te houden. dit besteden ze liever ergens anders aan.
gegevens van je kind mogen overigens niet zonder jou toestemming worden doorgespeeld naar ander onderwijs.

M Lavell
07-03-2012 om 14:42
Als het niet moet, dan mag het niet
IQ is een bijzonder persoonsgegevens, het hoort tot gegevens betreffende gezondheid.
Een school mag alleen bijzondere gegevens hebben als dat direct relevant is voor de uitvoering van het werk, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een indicatie.
Gegevens die daarvoor niet (kunnen) dienen, mag de school niet bewaren en al helemaal niet doorsturen naar een derde partij (vervolgschool).
Laat het er maar uit halen.
Groet,
Miriam Lavell

Linda Vos
07-03-2012 om 15:03
Aanpassingen
Tja, de iq score was maar een dingetje. Gelukkig omdat kind wat 'specialer' is mochten we bij uitzondering commentaar geven op het okr. Al ons commentaar is zonder problemen overgenomen, ze hebben vast genoeg van ons (wij ook van hen).
Alleen eerst stond er dat er geen contact nodig was tussen vo en basisschool en nu is het een 'ja'.
Hier doen ze zo wie zo aan een warme overdracht en dan wordt toch alle bagger wel uitgestort zonder dat je er erg in hebt.

erik hutink
07-03-2012 om 21:43
Hint voor bewuste ouder
je geeft aan dat je kind wat specialer is. Misschien gaat hij naar het vmbo lwoo? bekijk even goed je rechten en de plichten van het vo.
Het vo krijgt 6000 euro extra voor elke lwoo-leerling. 60% van de scholen kunnen niet aangeven waar de gelden nu precies naar toe gaan. Als ouder heb je recht om samen met de school een handelingsplan op te stellen. De school heeft de verplichting de extra en gewenste begeleiding te bieden. laat ook het handelingspolan halverwege het jaar bijstellen!!

Fiorucci
08-03-2012 om 07:06
Linda ot
Dat is apart, dat je een uitzondering zou zijn, hier mogen alles ouders het okr inzien en aangeven wat er volgens hen aan schort.

Linda Vos
08-03-2012 om 15:51
Fiorucci
Dat vind ik verder ook raar. Bij de oudere kinderen op een andere school werden de onderwijskundige rapporten gewoon met de kinderen plus ouders doorgenomen. Dat had ik nu eigenlijk ook wel verwacht maar helaas.

Fiorucci
08-03-2012 om 18:42
Linda
Wij krijgen het rapport mee naar huis, we kunnen het rustig doorlezen enzo. Evt. aanvullingen,opmerkingen etc kunnen we daarop aan geven en worden zonodig besproken of overgenomen. Later Krijgen we de definitieve versie en die ondertekenen we dan bij accoord.

Evanlyn
10-03-2012 om 22:37
Wij
De school reageerde zeer wantrouwig op mijn verzoek. "Nou, (diepe zucht), dat heeft nog nooit iemand gevraagd, ik zou niet weten hoe dat zou moeten!". Dat maakte mij nog wantrouwiger dan ik al was. Na veel vijven en zessen mocht ik het inzien. Een kopie mocht niet.
Wat zal ik blij zijn als ik die figuren voorgoed vaarwel kan zeggen, maar helaas moet ik nog een paar jaar voor de jongste.