Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school een 4 jarige onderwijs weigeren?

Situatie is zo:
Onze dochter is per 1 februari begonnen op de Basisschool. Nieuwe regel is nu dat kinderen op de 1ste dag van de maand waarin ze vier jaar worden mogen beginnen op school. Alleen, ze mogen dan deze hele maand maar halve dagen komen.
Mijn dochter wordt 14 februari 4 jaar en mag dus de hele maand februari halve dagen naar school.

Ze is haar leeftijd nogal vooruit en ze is gewend aan twee volle dagen KDV en heeft energie zat. Gisteren heb ik haar krijsend uit school moeten tillen, omdat ze niet mee naar huis wilde, maar wilde blijven eten etc. Onze school heeft een continu-rooster, dus iedereen blijft zitten, behalve zij en nog twee schattige kleine andere jongetjes, die het geen probleem vonden om naar huis te gaan. Ik wil dit niet een maand volhouden zo.

Daarom heb ik school nu gevraagd: tot ze 4 jaar is, komt ze halve dagen, daarna hele dagen. Kan ik dat eisen of ben ik afhankelijk van de goodwill van school?

School geeft aan dat een lange wenperiode (een maand!!) beter is voor het kind, maar bij mijn kind werkt 't andersom geloof ik. Daarbij is het enorm lastig om in te plannen met je werk….

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou zeggen

Dat halve dagen niet in het belang van je kind is en aangeven dat ie volgende week gewoon hele dagen komt.

Inge M

Inge M

04-02-2009 om 18:20

Moeite waard?

In de 2e helft van februari is er ook nog een week vakantie? Ik weet niet in welke regio je woont, maar je praat over 1 week wel hele dagen komen. De vraag is of het de moeite waard is om hierover te strijden.

5 wendagen?

Kinderen mogen inderdaad als ze 4 zijn minder dan hele dagen naar shcool. Soms stromen ze in met alleen halve dagen en gaan ze pas na de zomervakanite hele dagen.

Echter wettelijk gezien mag een kind maar 5 dagen voor eht 4 jaar is naar school. Anders is het niet verzekerd! Dus als je kind meer dan 5 dagen gaat zoor ze 4 is is ze niet verzekerd als er wat gebeurt op school. Daar zou ik me dan drukker over maken dan maar halve dagen. Lijkt me best lekker om even te wennen voor
de kinderen.

Bij ons was eht altidj zo dat ze pas de maand na hunv erjaardag isntroomden. Dus dan moe ze nogeen maand langer wachten voro ze mag beginnen

Rinkie

Rinkie

06-02-2009 om 14:52 Topicstarter

Sa-bientje

Volgens jou mag een nog-niet-4-jarige slechts 5 dagen naar school? Ik dacht dat een kind vanaf 3 jaar en 10 maanden naar school mocht. Een van mijn zoons is begonnen op 15 augustus en hij werd op 26 september pas 4 jaar, dat is 6 weken eerder. Zou hij al die tijd onverzekerd zijn geweest?

Rinkie

Rinkie

06-02-2009 om 14:54 Topicstarter

Opgelost!

Mijn dochter gaat halve dagen tot ze 4 jaar is en dan hele dagen vanaf haar verjaardag (zit nog een voorjaarsvakantie tussen). Nu snapt ze het en accepteert ze het ook: als ik 3 ben, ga ik de halve dag en als ik 4 ben, de hele dag.
Juf had overigens geconstateerd dat het geen doorsnee instapkind is, maar dat ze duidelijk verder is dan de rest van de kinderen. Verslag KDV bevestigt dit ook.
Zal na de zomer wel naar groep 2 gaan, verwacht ik...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.