Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school zomaar van onderwijssysteem veranderen?

De basisschool van onze kinderen gaat het allemaal anders doen. Van een standaard openbare school willen ze overgaan naar het systeem van de (blijkbaar bekende school) Wittering.nl (ja, die .nl hoort erbij). Maar dan toch ook weer niet helemaal en waar de grens gaat liggen is volkomen onduidelijk. Het onderwijssysteem wat ze voorstellen spreekt ons totaal niet aan. Het onderwijsmodel wat ze voorstellen bestaat nog relatief kort (8 jaar) en de effectiviteit van het systeem is nog niet duidelijk. Pas nu verlaat de eerste groep kinderen de school die alle jaren volgens die methodiek les hebben gehad.

De basisschool van onze kinderen heeft de afgelopen jaren flinke problemen gehad. Directeur weg, enkele docenten ontslagen (!), veel rumoer, stempel 'zwakke school' en het aantal leerlingen is gehalveerd. Met onze oudsten (nu VO) zijn er heel vervelende dingen gebeurd.

In het afgelopen jaar is de rust teruggekeerd. Ik heb het team ook complimenten gegeven voor alle rust die ontstaan is en voor de prettige sfeer. Maar de nieuwe directeur heeft nu veranderkriebels gekregen. Het moet allemaal anders. Wij zien dat totaal niet zitten, zowel het betreffende onderwijssysteem niet, als het idee om zo snel alweer te gaan roeren in iets wat net stabiel lijkt te worden.

Voor ons is het inmiddels 90% zeker dat de kinderen volgend jaar naar een andere basisschool gaan. De emmer is vol.

Toch zou ik heel graag willen weten of dit wel mag. Mag een openbare basisschool zomaar de onderwijsgrondslag mag aanpassen. Mag een klassieke basisschool besluiten om vanaf volgend schooljaar Onderwijs-Andersschool, Daltonschool of Montessorischool te worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

21-06-2012 om 13:54

Bij ons

Ik denk dat dat wel vaker gebeurt, maar langzaamaan. En dan 'is' de school niet ineens montessori, maar gaat langzamerhand wel zo werken. Meestal gaat dat in de praktijk zo.
Bij ons op de basisschool ging dat in ieder geval zo. Het is nog steeds een 'klassieke' RK school, maar de leermethoden hebben inmiddels veel weg van een montessori. Leerkrachten/scholen hebben een aantal, verplichte, studiedagen per jaar waar ze met het hele team naar toe gaan. Ze kunnen vaak kiezen uit verschillende studiedagen. Als er tijdens zo'n studiedag iets behandeld wordt dat de school aanspreekt, kunnen ze dat gaan toepassen. Net zoals combinatieklassen. Die hadden wij niet op school (en sommige/veel ouders vinden dat fijn en kunnen zelfs hun schoolkeuze hier op baseren). Maar toen de school een aantal jaar geleden op de vingers werd getikt door de onderwijsinspectie omdat ze nog de '1 oktober grens' hanteerde, moest de school wel. Dat kwam omdat er dat jaar veel meer kinderen naar groep 3 gingen, dan dat van te voren was ingepland (dus kinderen die tussen okt en jan jarig ware)én de school geen extra lokalen ter beschikking had, moesten klassen gecombineerd worden. Soms is dat zo.
Gr. Bibi

An-ka

Hi An-Ka ik moet zeggen dat ik nog nooit van dat onderwijs gehoord had dus ik ben het gaan op zoeken. Wat ik voelde uit je mailtje is de machteloosheid en een stuk onvrede die ontstaan is na de afgelopen jaren. Heel vervelend echt. Maar die nieuwe directeur heeft duidelijk de zaak op orde gekregen en zit vol idealen. Hij wil zelfs een stapje verder en niet alleen maar de school weer op de rit krijgen zoals hij nu gedaan heeft maar er de allerbeste school (naar zijn inzicht uiteraard) van gaan maken. Heel objectief ziet het er n.l. best leuk uit die Wittering moet ik zeggen. Heel kindgericht, vernieuwend etc. Ook elke dag les tot 14.00 uur is toch al iets waar veel scholen mee beginnen willen. Probeer eens rustig en objectief te luisteren naar wat ze willen en lees je in etc. zonder meteen je hakken in het zand te zetten. Weggaan kan altijd nog. Jullie school wordt vast "booming" (sorry als het een beetje belerend overkomt, is n.l. niet de bedoeling)

Irene

Irene

21-06-2012 om 14:36

Denk van niet

Hier wilde de school bijv. een continu rooster invoeren, maar dat kon/mocht alleen als tenminste 2/3 (66,7%) van de ouders het daarmee eens was (wat helaas niet zo was). Lijkt mij dat voor een nog veel ingrijpender verandering (zoals een ander onderwijssysteem) toch minstens ook de instemming van een ruime meerderheid van de ouders noodzakelijk is...

an-ka

an-ka

21-06-2012 om 15:47 Topicstarter

Reaktie

@bibi63: Combinatieklassen zijn inderdaad ook niet mijn eerste keus, maar weet dat het soms noodzakelijk is. Begrijp ik, kan ik mij bij neerleggen. In dit geval gaan ze 3 units maken, zeg maar grofweg groep 1/2/3 bij elkaar, 4/5 bij elkaar en 6/7/8 bij elkaar. Standaard, niet uit noodzaak.

@Cobi: De MR-oudergeleding is akkoord gegaan. Zonder daar verder ruchtbaarheid aan te geven.

@eefy: Het onderwijssysteem lijkt er op het eerste gezicht wel leuk uit te zien, maar een belangrijk element is dat ze starten in basisgroepen en vervolgens uitwaaieren over de school om hun dingen te gaan doen. Eén van mijn kinderen heeft ADD-trekjes en weet nu bij toiletgang al uitstekend hoe je zo lang mogelijk moet blijven plakken in de speelhoekjes op de gang. Leren lezen hoeft niet volgens haar ook niet, want dat is moeilijk en kan Tweelingzus al. Deze vorm van onderwijs is zeer gericht op talenten stimuleren. Ik ben heel bang dat vooral het al duidelijk zeer aanwezige talent ‘hoe druk ik mijn snor’ en ‘hoe laat ik het een ander doen’ wordt gestimuleerd.

Voor het op orde krijgen van de school mag het applaus overigens meer naar de interim die er voor de huidige directeur zat.

@Irene: Ironisch genoeg is er vorig jaar een heel gedoe geweest rond de invoering van een continurooster. Daar is wel een enquête voor gehouden. De MR-oudergeleding had gesteld dat 75% voor moest stemmen. Er had 72% voorgestemd, 11% tegen en de rest maakte het niets uit. Dus het continurooster is niet doorgegaan.
Met een veel wezenlijkere wijziging naar iets waarvan de contouren nog niet eens duidelijk zijn, wordt het gewoon zonder consultatie van de ouders akkoord gegaan. Ik snap dat niet.

Ojee...

die school staat bij mij in de buurt. En staat erg slecht aangeschreven! Veel ontevreden ouders. Veel spijtoptanten die overstappen naar andere scholen. Antwoord van de school daarop is dat dat allemaal zij-instroom is. Witte Ring bestaat nog niet zo lang dat er al een lichting kinderen is die van groep 3 t/m groep 8 daar hebben doorgebracht. Of nee, het heet trouwens anders, ze hebben geen groepen maar Unit 1 en Unit 2. Maar okee, stel dat het bij jullie school wel werkt en de kwaliteit van onderwijs goed is. Dan komt erna de middelbare school. Is er ook vervolgonderwijs bij jullie in de buurt met een dergelijk onderwijs systeem? Want anders wordt de overstap van BO naar de middelbare wel heel groot.

Ik bedoel

lichting van groep 1 t/m groep 8 ipv groep 3 t/m groep 8.

en met slecht aangeschreven bedoel ik niet dat er een beroerde beoordeling ligt van de onderwijsinspectie. Maar dat er ontevreden ouders zijn. Er doen hier echt veel verhalen de ronde waarvan de toon negatief is. Het is in ieder geval een heel bijzondere vorm van onderwijs, waar je bewust voor kiest. Het ineens opleggen lijkt me trouwens juist indruisen tegen de 'iederwijs' levensfilosofie.

an-ka

an-ka

22-06-2012 om 10:19 Topicstarter

Mmammic

Dank je voor je reactie. Het bevestigd helaas mijn onderbuikgevoelens, namelijk dat je er een bepaald type ouder en bepaald type kind voor moet zijn.

Verder heb ik nog eens gegoogled om andere basisscholen te vinden die volgens Onderwijs Anders werken. Van de eerste 5 zijn er 3 die door de onderwijsinspectie als zwakke school worden aangemerkt.

an-ka

an-ka

22-06-2012 om 10:20 Topicstarter

Mamamic dus

De Ipad tikt niet lekker.

5010

WMS artikel 10.a: De MR heeft instemmingsbevoegdheid bij het veranderen van de onderwijskundige doelstellingen van de school. De personeelsgeleding en de oudergeleding moeten het er dus mee eens zijn.

Ik weet dat bij het aanpassen van de schooltijden de oudergeleding instemming moet verlenen en daarvoor een ouderraadpleging moet houden. Ik weet niet of dat voor verandering van onderwijskundige doelstelling ook geldt, misschien dat je daarover opheldering kan vragen bij 5010.

Misschien hebben school en mr wel aan hun wettelijke verplichtingen voldaan, erg netjes en handig hebben ze het niet aangepakt. Als er geen draagvlak is voor invoering van een nieuw systeem dan heeft dat invloed op het succes ervan.

skik

Helaas heeft cobi gelijk

Ouderraadpleging geldt alleen maar voor het veranderen van het lesrooster. Het is een rituele dans waarvan de uitkomst niet bindend is.
Voor het veranderen van het schoolplan/leerplan/de onderwijsdoelstellingen, is de MR wel nodig, maar dat is kennelijk gebeurt.
Er is een ander soort wijziging die ingrijpender geacht wordt. In beleidstermen heet dat 'van kleur verschieten' en het gaat over het nemen van een nieuwe richting.
Ooit, toen wetgeving nog ergens op leek, omsloot het begrip 'richting' ook pedagogische richting. Wijzigingen als op deze school konden dan ook niet zomaar worden doorgevoerd.
Gaandeweg is dat begrip versmald tot religieuze richting. Het is dus inmiddels verdomd moeilijk om van een christelijke school een algemeen bijzondere of openbare te maken (vandaar dat het bestand van religieuze scholen onevenredig groot is; 70%), maar van pedagogische richting verschieten is een eitje.
Er is wel een dingetje: dat kan niet zomaar op initiatief van een schooldirecteur.
Het bestuur zal er mee in moeten stemmen.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

22-06-2012 om 20:04

Pedagogisch veranderen

Tja, alle scholen veranderen beetje bij beetje. Alle (bijna) scholen hebben heel wat Dalton geïntegreerd. Geen enkele ouder is toestemming gevraagd om weektaken te mogen introduceren, het stoplicht of het Activerend Instructie Model, om maar iets te noemen. Hoeft ook niet, hoe de school lesgeeft, bepaalt ze zelf. En als je het anders wil, dan zoek je het dus ook maar ergens anders. En dat geldt dus helemaal als ze het echt over een andere boeg willen gooien.

an-ka

an-ka

25-06-2012 om 10:58 Topicstarter

Ik heb de voorzitter van de MR gesproken. Haar versie is: er is een plan gepresenteerd in de MR en de reactie van de oudergeleding was volgens haar 'aardig idee, maar we hebben nog heel veel vragen'. Het was haar totaal niet duidelijk dat ze de nieuwe visie op het onderwijs vanaf volgend schooljaar al zouden gaan invoeren.

Nou miriam dat gaat wel makkelijk hoor

"Het is dus inmiddels verdomd moeilijk om van een christelijke school een algemeen bijzondere of openbare te maken (vandaar dat het bestand van religieuze scholen onevenredig groot is; 70%"
Het is helemaal niet moeilijk om van een christelijke school een openbare te worden, ja, op papier misschien wel. Maar in de praktijk niet, en het gebeurt ook ontzettend veel, vooral bij katholieke scholen. Op een gegeven moment doe je er gewoon niets meer aan. Je bidt niet meer, je vertelt geen bijbelverhalen meer, en de kerstviering in de kerk wordt een kerstdiner.
Je heet nog RK of PC maar dat is dan ook echt alles. Is niet overal zo hoor, maar het gebeurt erg veel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.