Vic
27-06-2011 om 20:25
Mag ik even klagen?
De school van mijn kinderen is weer druk bezig om mij overspannen te krijgen ;-( Gisteren las ik op de website dat de school morgenmiddag dicht is i.v.m. de uitvaart van een leerkracht. Ontzettend triest, en heel begrijpelijk, en ook echt geen probleem dat ik dan iets met de opvang moet regelen. Vanmiddag kwam jongste echter uit school met twee brieven. Donderdagmiddag is de school ook om 12.00 uur uit in verband met jaarafsluiting. En vrijdag de hele dag dicht in verband met een ingelaste studiedag. Ik thuis direct kijken in mijn agenda én de online schoolkalender (van school dus!). Staat het niet in! Nee, dat zijn blijkbaar leuke ideetjes die ze nog even snel verzonnen hebben en/of niet tijdig gecommuniceerd. Oh ja, en of we dan donderdag ook lekkere hapjes willen meenemen voor de jaarafsluitingsborrel om 17.00 uur. Dat terwijl ik donderdag naar een cursus moet, 's morgens om kwart voor 8 de trein en met een beetje mazzel op tijd voor de bso-sluiting (18.30 uur). Mijn werkgever gaat niet blij worden als ik niet naar de (dure) cursus ga. Oh, en mijn ex is op vakantie dus die kan ook niet inspringen. Morgen maar kijken of ik de boel weer op de rit krijg, maar nu ben ik het even zat ;-(

inkie1979
27-06-2011 om 21:11
Pffft
nou zeg daar wordt je oprecht niet vrolijk van!
hier een lekker ijsje met flink veel chocladesaus erop!
(niks zo erg of chocola helpt!)

Jesse_1
27-06-2011 om 21:12
Herken het een beetje...
... toen hier opeens ook nog wat vrije dagdelen werden ingepland heb ik ook even om meer info en eerdere communiceren verzocht. (We wilden eerst misschien al eerder met vakantie, maar toen hadden ze nog niet vrij de laatste vrijdag voor de vakantie... - nu hebben ze donderdag om 12.00 al vrij).
Klaarblijkelijk heeft een school calamiteitenverlof (bv voor als een school dicht moet vanwege brand) en als ze dat niet gebruiken, mogen ze dat aan het eind van het jaar nog inplannen.
Jammer dan van die gezellige jaarafsluitingsborrel Vic, hadden ze dat ook niet in de agenda staan?
Jesse

Yta Chalne
27-06-2011 om 22:08
Oh ja
Overal weer hetzelfde dus. Hier vandaag een briefje; vrijdagmiddag zijn 'we' 'feestelijk vroeg vrij'. Om twaalf uur. Joepie. En donderdag hebben 'we' een dag met leuke dingen waar 'we' nog ouders voor nodig hebben. En 'we' willen ook echt de ouders die nog nooit geholpen hebben erop wijzen hoe leuk en nodig dit is.
En oh ja, of we morgen even een extra set kleding meegeven en op een andere locatie willen brengen. Want dan gaan 'we' met dit mooie weer iets leuks doen.
Geef me toch geduld!

Tirza G.
27-06-2011 om 22:11
En wat dan ook erg is
Het mag niet eens in Ouders&School want het gaat niet eens over onderwijs
De basisschool waar mijn kinderen opzaten voert al bijna 30 jaar hetzelfde programma in de eindweken. Heerlijk overzichtelijk.
Tirza

Vic
27-06-2011 om 22:23
En het ergste
Dit is niet eens de laatste schoolweek! Hierna moeten we nog een week (zijn grensgemeente). Afgelopen weekend heb ik ook al met jongste een afscheidsknutsel voor de stagiairejuf moeten maken. Dat terwijl mijn weekend al zo kort was. Zaterdag hadden we open dag van mijn werk. Ik had een paar maanden geleden gezegd dat ik wel wilde meedenken. Toen zat ik dus prompt in de werkgroep en werd ik geacht van 8 tot 16.30 uur aanwezig te zijn. En passant miste ik dus de forum meeting én het judo-examen van oudste, dat ze ook gezellig aan het eind van het schooljaar hadden gepland.
Ik hoop toch maar dat de bso donderdag ook om 12.00 uur open gaat. Anders moet ik nog gaan leuren of jongste ergens kan gaan spelen. En dat is nogal wat om te vragen, van 12 tot 18.30 uur. Vorige week was ook al crisisdruk. Toen ik donderdag uit mijn cursus kwam heb ik zelfs het eten verpest, door er pas aan tafel achter te komen dat ik vergeten was de aardappels te koken. ('Hé er staat een pannetje teveel, waar was dat ook alweer voor, oh dan maar weer in het kastje opbergen').
Gaat lekker zo

+ Brunette +
27-06-2011 om 22:38
Ja, je hebt reden tot klagen.
Nederland, dat emancipatie o zo hoog in het vaandel heeft, maakt het de ouders soms erg moeilijk. Wat ben ik weer eens blij dat mijn dochter op een Spaanse school zit, ik merk werkelijk helemaal niets van alle vergaderingen, evaluaties, uitstapjes en weet ik veel wat. Heerlijk, die rust. Zelfs als er wordt gestaakt (in Spanje bijna elk jaar raak) kunnen de kinderen naar school, er wordt dan geen lesgegeven maar er is in ieder geval toezicht. Kan dat in Nederland echt niet beter geregeld worden? De budgetten zijn er ruimer en dan toch dit soort toestanden. Er wordt al snel geroepen "de school is geen opvang". In het achterlijke/macho Spanje hebben ze een realistischer kijk, men beseft dat ouders erop rekenen dat hun kinderen van dan tot dan onder de pannen zijn.

tonny
27-06-2011 om 22:58
En dat is niet alleen op school zo
Mijn man heeft dezer dagen een overdosis aan vergaderingen, slotbijeenkomsten en overleggen, omdat het 'bijna vakantie is'.
Kom kom mensen, het is maar vakantie hoor. De wereld houdt niet op te bestaan.

FayW
27-06-2011 om 23:07
Ja tonny
En dat maakt de combinatie werken en school zo lekker ontspannen. Juist als het topdrukte is op het werk, zitten je kinderen om de haverklap thuis of hebben allerlei actviteiten waar je als ouder wat mee moet. Voor de zomervakantie, maar ook in december.
Ben wat dat betreft blij dat ik basisschool af ben. Ook al lopen middelbare scholieren al drie tot twee weken voor de zomervakantie begint meer thuis dan op school.
En Vic: sterkte!

Fiorucci
28-06-2011 om 07:31
Dat is altijd!
De laatste week of weken voor de vakantie zitten vol met kleine verrassingen. Maar dat die studiedag niet bekend was is slordig, dat is hier al 15 jaar een studiedag. Nog drie dagen school hier!
Gisteren zag ik dat het Merci-vak bij de chocoladeproducten compleet leeggeroofd was, veel juffen krijgen dus merci deze week. Ben ik even origineel met potten zelfgemaakte jam!
Sterkte Vic!

Belle Époque
28-06-2011 om 08:32
Moeten en nee-zeggen...
Er zijn scholen die denken dat moeders nog steeds massaal thuis zitten en hoogstens een flexibel baantje hebben waar ze op het allerlaatste moment nog even van kunnen verzuimen omdat er opeens een studiedag opduikt, of dat ze alle tijd hebben om te komen bijspringen. En zolang iedereen er braaf in mee gaat zal dat altijd wel zo blijven, denk ik.
Want eerlijk gezegd heb ik wel eens het idee dat veel ouders zich mee laten slepen en niet durven zeggen dat er grenzen zijn. Het is bij een aantal scholen een beetje te vanzelfsprekend geworden, vind ik.
Mijn ene kind zit op speciaal basisonderwijs en weet je wat zo gek is? Zelden (eigenlijk nooit) wordt er tijd van ouders geclaimd als er wat te doen is.
We hebben wel een paar jaar geleden meegemaakt dat er opééns studiedagen opdoken. En wij waren unaniem heel erg niet blij en lieten dat duidelijk merken.
En school heeft geluisterd. Want als er tegenwoordig nog een last-minute-vrije-dag opduikt, wordt er altijd gezorgd dat er toch iemand op school is voor kinderen waar écht geen opvang voor is (BSO ligt voor een aantal SBO-kinderen wat lastiger).
Hetzelfde kind zat vroeger op "gewoon" basisonderwijs waar men erg leunde op de ouders en zomaar opeens studiedagen e.d. had. Daar leek ik wel de enige werkende moeder die niet op stel en sprong opvang kon regelen. Dat was niet zo, want er werd wat afgemopperd op het schoolplein, maar er was niemand die de discussie met school aanging. En dus ging het gewoon zo verder.
Ook ik heb me in de raarste bochten gewrongen om mee te doen als er weer een klaslokaal versierd moest worden, er hulpouders nodig waren of als er opeens weer een dag uitviel (en dan heb ik het niet over calamiteiten als overlijden en massagriep). Liet ik me meeslepen door smeekbrieven waarin werd gejammerd dat er iets niet door zou gaan als er niet snel een ouder (of twee, drie) bij zou springen.
Tot ik op een dag zelf flink ziek was en niemand van die enorme basisschool bereid was mijn kind (verplicht) te begeleiden met een uitje. Juf wilde ook niet rondvragen onder de ouders "want dat was haar taak niet". Toen was ik in één klap volledig genezen en heb ik me nooit meer laten dwingen tot iets dat me niet uitkomt.
Dat het ook anders kan heb ik op speciaal basisonderwijs wel geleerd. En als er al eens wat wordt gevraagd is het vrijblijvend en zonder gepush en geclaim.
Zo kan het ook!

Rieke
28-06-2011 om 09:30
En na de vakantie
Heb ik in de wandelgang gehoord, dus niet officieel, 5 sept begint school weer. Echter op 5 sept al een studiedag en op 6 sept een teambuilding. Dus 2 dagen extra vrij en mijn dochter heeft woe de hele dag vrij, die begint dus pas op donderdag 8 september! Hadden we nog een hele week bij de vakantie aan kunnen plakken, want die laatste 2 dagen blijf ik dan weg natuurlijk.
Wij hebben er als ouders nog niets over gehoord, maar als dit waar is baal ik goed. Gaat ws weer ten koste van de meivakantie of pinkstervakantie zoals ook dit jaar is gebeurd. Onze school plakt nl. Aan ieder vakantie een studiedag op maandag.

Fiorucci
28-06-2011 om 09:54
Ja, belle
Zo kan het ook inderdaad. En als hier een onverwachte dichte school is door nare omstandigheden ,zelfs dan kan in overleg nog gezorgd worden voor opvang.

kakelot
28-06-2011 om 10:22
Ik mopper nogal eens
op de school van mijn dochter, maar dit soort dingen is daar dan wel weer goed geregeld. Bij onverwachte vrije dagen blijven er gewoon een of twee leerkrachten hangen om de kinderen op te vangen voor wie niks geregeld kan worden. En bij zoon op school (SO) komen onverwachte vrije dagen sowieso niet voor. Heel handig.
Waar ik dan wel weer van baal is dat er bij oudste op school niks meer wordt uitgevoerd. Vorige week hebben ze de hele week opgeruimd en deze week is een aaneenschakeling van verjaardagsfeest meester, pannenkoekenfeest, waterspuitfeest, afscheidsfeest meester... kind is intussen thuis niet meer te genieten. Doe al die feesten op de laatste dag en ga gewoon lesgeven, denk ik dan.

Fiorucci
28-06-2011 om 10:27
Kakelot
Dat is kindafhankelijk denk ik, mijn dochter geniet juist volop van zulke weken, alles beter dan staartdelingen..

amk
28-06-2011 om 10:42
Hier niet
ik heb het nog niet meegemaakt dat er onverwachte vrije dagen zijn.
Alle dagen staan in de schoolkalender die we in de 3e week van het jaar krijgen. En vaak staan ze voor de eerste helft van het schooljaar ook al in de weekkrantjes (elke week weer)
De variabele dagen staan er ook in, maar daar wordt 2 weken van te voren aangegeven of het een schooldag of een roostervrije dag wordt.
Onder de moeders op deze school dan ook een hoog managers gehalte, dat is wel doorgedrongen blijkbaar.
Vandaag lagen de kinderen wel om 9 uur al in de zwembadjes, zou vanmiddag zijn, maar gezien het weer werd dat gelijk maar gedaan, je kunt ze tenslotte ook niet teleurstellen als ze hun zwembroeken al aanhebben en de badjes op het schoolplein staan. Opvallend druk nog om9 uur op het plein vandaag.

Temet
28-06-2011 om 12:03
Hier ook niet
Hier ook een schoolkalender (op papier en op internet) en daar houden ze zich keurig aan. Alle studiedagen, schoolreisje, vroeg vrij ingepland.
Het leek even fout te gaan rond kerst, toen ergens werd vermeld dat de kinderen op dag x eerder uit zouden zijn. Voor mij aanleiding voor een pissig mailtje, dat dit vervelend plannen is zo, en dat mensen zo in de problemen komen. Praktisch per kerende mail bericht: het was een foutje, de kinderen zouden die dag helemaal niet eerder vrij zijn. Ook weer opgelost.
Verder houdt men zich redelijk in qua leukigheden en is het beroep op de ouders zeer bescheiden. Wat dat betreft dus geen klagen.
Groeten,
Temet

Julia64
28-06-2011 om 13:14
En hier
geen plotseling ingelaste vrije dagen (gelukkig), maar wel deze laatste week alleen maar feestelijkheden; meester- en juffendag, zwemsportdag, vrijdag om 12 uur "aftellen naar de vakantie", en als klap op de vuurpijl - hoorde ik gisteren - schijnen er ook nog lootjes te zijn getrokken om voor een klasgenoot een ontbijt te maken vrijdagochtend. Het was blijkbaar allemaal niet feestelijk genoeg, nog. Pfft....

Julia64
28-06-2011 om 15:52
Pelle
ik ken niet iedereen uit de ouderraad (en van de MR al helemaal niet), maar volgens mij werken de meeste ouders gewoon. Hmm, die hebben dan zeker allemaal hele flexibele banen ofzo, met veel thuiswerken, geen idee.
Wat heeeerlijk lijkt me dat, maar 1 of 2 studiedagen in 3 jaar!! Bij ons hebben ze m.i.v. volgend schooljaar weer lopen schuiven met de schooltijden (alle kinderen om 3 uur uit i.p.v. om kwart voor 3) waardoor ze wekelijks iets teveel les krijgen, met als resultaat... hoera, 7,5 "roostervrije" dagen!! En dat wordt dan gewoon maar aangekondigd.Ik word er zo moe van. Maar je hebt wel gelijk (of zei iemand anders dat?); iedereen moppert wel, maar legt zich er toch uiteindelijk maar weer zuchtend bij neer. En dan verandert er natuurlijk nooit iets...

Vic
28-06-2011 om 20:06
Ouders en school?
Ja, die school kwam er ook nog bij, maar het is natuurlijk het algehele einde-van-het-schooljaar gebeuren. Op het werk is het drukker omdat iedereen voor de vakantie nog even allerlei dingen wil afmaken. Ikzelf ook trouwens, vandaag 3 dossiers afgerond, dat ruimt lekker op in mijn kast. Helaas kwam mijn stagiair met het verzoek of ik 'nog even voor 1 juli' zijn beoordeling wil schrijven. Dat zijn nu van die dingen die ik zelf ook had kunnen bedenken, een maand ofzo geleden, maar het zou ook zo fijn zijn als iedereen gewoon eens lekker voor zichzelf ging zorgen Net ook nog even een discussie met oudste die graag wil dat ik cakejes bak voor het afscheid op de bso donderdag. Nee dus, ze mag kiezen uit roze koeken of stroopwafels. Zal ik haar zelf boodschappen laten doen?

Massi Nissa
28-06-2011 om 20:55
I love oo
Daarom is dit zo'n heerlijk forum. Ik herken zo'n beetje alles in dit draadje, met name Vics beginposting en die van Belle. Hier dus ook de afgelopen weken een regen aan briefjes a la "...helaas blijkt het niet mogelijk om opvang te regelen voor groep 1/2, vandaar dat...". Ik sta soms echt met open mond naar die verfrommelde briefjes te kijken. Hallo! Er zijn ook ouders die werken, hoor. Bij dochter op school niet zo heel veel, maar ze zijn er. Goddank kon ik twee van de drie vrije dagen/middagen regelen met de BSO (gewoon geruild tegen vakantieopvang die ik in bepaalde weken niet ga gebruiken). De laatste vrije middag moet dochter maar mee naar mijn werk. Er zit niks anders op. En denk erom dat er een pittig mailtje naar de directrice gaat. Er lopen in die klas drie (3!) LIO-stagiaires en MBO-onderwijassistenten rond, daarvan kan er toch wel eentje invallen?
Groetjes
Massi

Vic
28-06-2011 om 21:52
Gelukkig
Hulde aan de bso, die wel gewoon de kinderen wilde opvangen ongeacht het aantal. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Misschien moet ik dat maar eens gaan verrekenen met mijn vrijwillige ouderbijdrage voor school?

Vic
29-06-2011 om 09:09
Pelle
Ik krijg een beetje het gevoel dat je nu mij persoonlijk verantwoordelijk houdt voor het feit dat er niets verandert. Denk je nu echt dat ik het niet aankaart? Jawel dus, zo tussen neus en lippen door, maar ik ga niet op de barricaden. Overigens zijn alle kinderen welkom op de BSO op dit soort dagen, dus ook de kinderen die normaal nooit komen. Er komt er nooit een overigens, die ouders regelen dat allemaal onderling.

Avalon
29-06-2011 om 09:57
Ja maar
Vooropgesteld dat ik ook vind dat in dit soort gevallen de communicatie (heb je haar weer) veel en veel beter kan. Daarvoor mag je best op de barricaden.
Maar om nou de full day ( mooi bedacht wel he) werkers hiervoor een sneer te geven, omdat je als schooltijd werker een probleem hebt?
Dit is een van de dingen die je goed moet overdenken als je onder schooltijd gaat werken, heb je een achterban die het kan opvangen, hoe ga je dat doen.

Vic
29-06-2011 om 12:28
Bekend maken
Volgens de school hebben zij die extra dagen (m.u.v. de uitvaart natuurlijk) ongeveer anderhalve maand terug gecommuniceerd. Ik heb die mededeling gemist, en met mij minimaal meer dan de helft van de ouders. Er schort dus iets aan de communicatie, en ik heb ze al op het hart gedrukt om dit soort dingen ook via de mail te doen én in de planner op de website.
Ik kom trouwens niet klagen omdat ik niet weet hoe ik het moet oplossen. Ik kom klagen omdat ík het moet oplossen en me dat heel veel tijd en energie kost.

Elisa2
30-06-2011 om 09:48
Mr inschakelen
Hoi allemaal,
Klagen mag hier
Maar verder: schakel de MR in! Aan het begin van het jaar moeten alle studiedagen en middagen vrij bekend zijn in de jaarplanning. Bij extra studiedagen tijdens het jaar moet de MR instemmen, anders gaat het niet door. Bij ons wordt het dan wekelijks gecommuniceerd in het weekkrantje van school.
Bij ziekte van leerkrachten is er een noodplan, stap 1 vervanging regelen, stap 2 klas verdelen (de indeling hiervoor bekend ook bij leerlingen, dat is lekker duidelijk (als we verdeeld worden ga ik met Pietje en Marietje naar Juf Jannie), stap 3 als het echt niet anders lukt dan krijgen de ouders een brief mee dat de kinderen naar huis worden gestuurd. (maar dit is echt uitzonderlijk)Als de ouders dan niets kunnen regelen, mag je kind altijd naar school komen en wordt ergens bezig gehouden.
Kortom: dit soort dingen hoort geregeld te zijn! Daarin heeft de MR een heel belangrijke rol.

Geerke
03-07-2011 om 11:45
Waar staat het
Te gek voor woorden wat jullie scholen uithalen!!
Behalve dan dat ze dicht zijn bij de uitvaart van een collega, dat is logisch.
Ik vraag me alleen af waar dit staat over de MR: "Bij extra studiedagen tijdens het jaar moet de MR instemmen, anders gaat het niet door." Niet dat ik het betwijfel, maar meer om het te gebruiken waar nodig! Ook handig voor anderen!

Elisa2
03-07-2011 om 22:42
Ik vond deze link nog
http://members.chello.nl/ecvanvee/wetgeving.htm
Maar bij ons staat het ook omschreven in ons huishoudelijk regelement. Dat kun je zelf afspreken met de directie.