mirriam
27-11-2009 om 13:02
Mail naar ouders ja of nee?
hoi,
1.5 jaar geleden zijn we verhuisd van een klein dorpje naar stad (ook van ene kant ndl. naar andere kant). In eerste instantie hebben we toen de kinderen naar een jenaplanschool gedaan. Hoewel de sociale opvang geweldig was kon 1 van de kinderen de projecten en het "vrije onderwijs" niet aan. We hebben daarom besloten ze weer terug te doen naar gewoon basisonderwijs.
Het probleem is nu dat mijn zoon van 10 niet echt geaccepteerd wordt in zijn klas . Itt tot 1e 2 scholen heeft hij geen vriendjes. Hij heeft in de klas gezegd hoe hij zich voelt. Juffen doen er veel aan in deklas . Maar het wil niet echt lukken. Terug naar jenaplan is geen optie.
Omdat mijn kinderen maar 1 jaar op het jenaplan hebben gezeten merken we dat het contact met vriendjes en vriendinnetjes van die school verwaterd. (ondanks veel inspanningen) .
Mijn idee is nu om een mail naar de ouders van de groep 7 te sturen met een korte uitleg over zijn achtergrond (verhuizing derde school etc) Zodat ouders met hun kinderen kunnen praten. Niet om af te dwingen dat hij vriendjes krijgt (kan ook niet meer op die leeftijd). Maar wel dat de kinderen wat vriendelijker worden. Hij wordt soms gewoon genegeerd in de klas
Juffen (en wij als ouders ) hebben het al tegen sommige ouders vertelt over nieuw kind in klas, moet opgevangen worden etc. Maar veel ouders reageren als mijn kind heeft genoeg vriendjes, heeft clubjes etc.
Ben beniewd wat andere ouders van een mail naar ouders vinden
mirriam
Moppeke
27-11-2009 om 13:37
Niet
Ik zou het niet doen.
De juf moet blijkbaar een nog actievere rol spelen hierin.
Wanneer je een mail stuurt naar diverse ouders, dan zet je je kind nogal in de spotlights en teveel aandacht kan ook weer averechts werken.
Je kunt vriendjes nu eenmaal niet afdwingen.
Mijn dochter heeft ook niet echt vriendjes of vriendinnetjes op school, daar is ze nogal een einzelganger. Daarnaast heeft ze van scouting en sport wel weer veel vriendjes en vriendinnetjes.
Soms klikt het gewoon niet, mijn dochter zit in een klas met de nodige pappenheimers. Ze kan voor elk kind wel een reden opnoemen waarom welk kind in de klas haar niet zo boeit.
Teveel je best doen heeft ook niet zoveel zin, daar wordt je (je kind) niet echt blij van.
Heeft je zoon buiten school wel vriendjes, via sport of in de straat ofzo?
IngridT
27-11-2009 om 13:42
Mirriam,
Niet doen.
Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is, dat je het graag anders wilt zien voor je zoon. Maar de ouders mailen met een (ik chargeer nu hoor!) 'zielig verhaal' over je zoon lijkt me bij uitstek niet de manier om hem beter in de groep te krijgen. Ik ben bang dat je hem daarmee t/m het einde van groep 8 definitief tot 'geval apart' reduceert. Als ik een dergelijke brief zou krijgen van de ouders van een klasgenoot van een van mijn kinderen zou ik daar echt met gefronste wenkbrauwen naar kijken, en me serieus afvragen wat er nu van mij en mijn kind verwacht werd.
Ik heb zelf weinig ervaring met dit soort toestanden, maar je krijgt vast tips van ouders die in hetzelfde schuitje hebben gezeten. Volgens mij kun je maar 2 dingen doen. Met je zoon zelf aan de slag om hem op wat voor manier dan ook wat meer op gang te helpen, en daarnaast natuurlijk via de leerkracht. Wordt hij echt buitengesloten? Gepest? Of is het alleen moeite om aansluitiong te vinden? Het is ook niet zo gemakkelijk om als 10 of 11 jarige je plekje te vinden in een groep die grotendeels al jaren samen is.
Overigens...was het kind waarover je nu praat degene die problemen had met jenaplan? Of was dat een broertje/zusje?
Ik kan me jullie praktische redenen voorstellen om de kinderen liever op 1 basisschool te hebben, maar aan de andere kant kan ik me ook levendig indenken dat jouw zoon (als die wel happy was op de jenaplan) baal als een stekker dat ie vanwegen een broertje/zusje nu voor de 2e keer van een school is geplukt waar ie het naar zijn zin had. Misschien is ie wel 'integratiemoe'. Zou me niks verbazen.
Vrienden kun je trouwens ook via sport of clubjes maken. is dat nog een optie? Dan hoeft ie ook niet zo'n drang te voelen om verplicht vrienden te worden met zijn klasgenoten (en over 1 1/2 jaar kan ie al naar de brugklas? dan wordt alles sowieso nieuw)
Wat zegt je zoon er trouwens zelf van? Wat denkt hij dat hij/jullie/leerkracht kan doen om eea te verbeteren?
Ingrid
Pippin
27-11-2009 om 13:46
Ook niet
Ik zou het ook niet doen. Zoiets kan te makkelijk als overbezorgd, betuttelend en wanhopig worden uitgelegd. Daar zal je zoon dan nog meer last van hebben.
Ik zou een leuke activiteit met (een deel van) de klas organiseren.
Sommige klassen zijn nu eenmaal hechte groepen en dan is het moeilijk om ertussen te komen. Je zoon is niet 'nodig' voor de kinderen. Ik denk dat geduld hebben en er niet te veel de aandacht op vestigen, de beste strategie is.
mirriam
27-11-2009 om 17:06
Bedankt voor de reacties
Dank je wel voor jullie reacties. Als ik het zo lees is het misschien niet zo slim om een mail te sturen . Ik wilde vooral de mail schrijven voor de ouders die ik nooit zie waarvan de kinderen alleen naar huis gaan.
Een paar mensen vroegen wat mijn zoon vind.
Hij is vooral erg teleurgesteld dat het hem niet lukt om vrienden te maken . Omdat het eigenlijk op twee scholen probleemloos ging ging hij er vanuit (en wij ook) dat het geen enkel probleem zou zijn.
Alle dingen die wij nu zeggen het is moeilijker in een klas die al zo lang met elkaar mee gaat, kinderen worden ouder etc. gaan het ene oor in en het andere uit.
Omdat we ver verhuisd zijn speelt hij alleen in het weekend met kinderen van kennissen en vrienden. En de pech is dat we in een buurtje wonen waar geen kinderen wonen.
Het is jammer genoeg geen kind van teamsporten. Natuurlijk zijn er zat andere clubjes.Het is alleen nooit een clubjeskind geweest. Nu waren er in onze vorige woonplaats ook geen clubjes behalve een paar sporten.
Het is ook nooit nodig geweest
t omdat hij altijd zijn vriendjes via school had.
Maar daar zullen we nu wel meer aandacht aan moeten besteden.
Mirriam
Puck2
27-11-2009 om 18:14
Mirriam
Nog afgezien van dat ik het een slecht plan vind om de ouders te benaderen via de mail, maar hoe kom je aan alle e-mail-adressen dan. Als het goed is gaat school je die echt niet zomaar geven.
Sancy
27-11-2009 om 21:26
Beemer
Nou,ik vond het juist een verstandige vraag. Ik zou willen dat meer mensen vaker daar bij stil stonden ![]()
Puck2
27-11-2009 om 21:54
Beemer
Precies, zo werkt het bij onze school ook en veel ouders vullen dus lang niet alles in en zo kan je maar een klein deel van de mensen bereiken.
Ik snap niet zo goed wat dat met achterdocht van schending van privacy te maken heeft? En ik weet ook van sommige scholen dat ze helemaal geen leerlingenlijst verstrekken. Dat lijkt me erg onhandig overigens.
mirriam
28-11-2009 om 09:55
Reactie
Mijn vraag was niet kan ik de emailadressen van ouders gebruiken. Mijn vraag was kan ik een mail sturen ja of nee!
Als ik het eerste had willen weten van dit forum had ik dit wel gevraagd.
Ik vind het wel grappig dat er van die zijsprongen gemaakt worden.
Zo zie je maar weer dat een mail niet altijd duidelijk is.
Maar om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Emailadressen staan bij ons op de adressenlijst. Allemaal! Ik zou het zelf persoonlijk ook prettiger vinden wanneer mijn mailadres wordt gebruikt dan bv. mijn priveadres of telnr.
Bovendien zou ik altijd wanneer ik dit zou doen altijd met de juf overleggen of het wijsheid is of niet en of ik de mailadressen kan gebruiken.
Ik wilde via deze vraag eerst mijn eigen mening vormen.
En nog een antwoord op de vraag van een ouder. Het gaat om dit kind waar het jenaplan niet goed voor was. Dus terug is niet echt een optie.
Vreselijk jammer trouwens want ik vind het jenaplan onderwijs sociaal veel en veeeel beter dan gewoon onderwijs. De juffen nu doen absoluut een aantal dingen maar dat kan nooit op tegen al die kringen waar van alles in besproken kan worden. Ik vind ook de kinderen en de ouders van een "ander soort"
Mirriam
reina
28-11-2009 om 10:23
Miriam (ot)
Ik vind jouw opmerking over jenaplan wel erg generaliserend, ik ken genoeg gewone basisscholen waar de kinderen leren heel goed sociaal met elkaar om te gaan en lang niet alle jenaplanscholen zijn goed,. Ook dit type onderwijs valt en staat met de man/vrouw voor de klas. "Ik vind ook de kinderen en de ouders van een "ander soort" Van dit soort opmerkingen gaan mijn haren omhoog staan, wat voor ander soort, beter???
Bastet
28-11-2009 om 10:38
Oh gatver
Wat een onzin,de kinderen van mij zus zitten op jenaplan,de mijne niet.Is mijn zus nu van een ander soort?bbrr.....En shocking,op de school van mijn dochter hebben ze ook gesprekskringen..
)
bastet
mirriam
28-11-2009 om 10:45
Reactie
Reina
Ik weet niet of je het jenaplanonderwijs kent, maar ik spreek nu natuurlijk alleen maar over de school die ik ken. Omdat ik hier moeilijk naam en toenaan kan noemen hou ik het algemeen.
Ik wil dus helemaal niet generaliseren. Heb het gewoon over een eigen ervaring.
Wel vind ik twee dingen. Bij het jenaplanonderwijs wordt heel bewust tijd gemaakt voor allerlei sociale aspecten van kinderen. Dat heeft niks te maken met de persoon die voor de klas staat. Het is inherent aan het soort onderwijs. Het gewone basisonderwijs is nu eenmaal niet ingericht dat ze elke dag beginnen met een kring, dat sociale vaardigheden een grote rol spelen etc. Het cognitief leren speelt daar een veel grotere rol. Daar voor hoef je alleen maar alle uitgangspunten van scholen te lezen
Het jenaplan staat duidelijk voor een woonwerkgemeenschap volgens de uitgangspunten van ouders, leerkrachten en leerlingen. Wat mij is opgevallen dat wanneer ouders kiezen voor dezevorm van onderwijs het over het algemeen hogeropgeleide ouders zijn.
Het is niet beter maar het zijn andere kinderen met over het algemeen andere normen en waarden. Daar kun je lang en breed over discussieren maar daar staat werkelijk in alle boeken en onderzoeken die over de verschillen in onderwijs en kinderen gaan.
Plus dat kinderen vanaf groep 1 op de jenaplan leren te luisteren, te praten sociaal te zijn etc. Je kunt toch niet ontkennen dat dat op een gewone basischool echt anders is. Geloof me ben helaas ervaringsdeskundige.
mirriam
28-11-2009 om 11:23
Oh gatver
Ander soort klinkt inderdaad raar en bedoel ik ook niet zo. sorry.
Alleen het verschil in kinderen, school etc.
kun je hier overal op het forum lezen als je jenaplan intypt.
En over het algemeen is het nogal verschil hoor de gesprekskring op school of de kijkkring, nieuwskring, koekjeskring, verwonderkring, presentatiekring etc.et.c Dat is echt appels en peren met elkaar vergelijken
dirksmama
28-11-2009 om 11:31
Dorpseffect
Volgens mij heb je gewoon te maken met het 'dorpseffect' en dat betekent gewoon dat het HEEL lastig is om ergens in te komen, laat staan om vrienden te maken. In kleinere plaatsen word je veel sneller als buitenstaander gezien en blijf je dat ook langer.
Om even een extreem voorbeeld te noemen, ik kom uit een 'dorp'/wijk tegen Rotterdam aan. In de kerk bij mijn ouders is kortgeleden een 83-jarige man overleden, die daar al woonde zolang ik me kon herinneren. En wat hoor je dan? "Ja hij was toch niet echt van hier"...
reina
28-11-2009 om 12:52
Miriam
Ja, ik ken jenaplan, sta ook achter het concept, maar heb gezien dat de praktijk heel anders uit kan pakken. Ik weet ook dat lang niet alle ouders de school kiezen omdat het jenaplan is, maar omdat het de school is die het dichtstbij staat. En ook al maak je bewust tijd voor dingen als sociale vaardigheden, ik blijf erbij dat ook dat staat bij de persoon, ook dat zeg ik uit ervaring
Persoonlijk ben ik trouwens niet voor scholen waar 'een bepaald soort' kinderen naar toe gaat, ik koos bewust voor een school die een afspiegeling is van de maatschappij hier, dus met kinderen uit allerlei lagen van de bevolking, van verschillende etnische afkomsten en met verschillende religies, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze van mij.
Rafelkap
28-11-2009 om 14:04
Ander soort
Mirriam, ik snap heel goed dat jij 'ander soort kinderen' zag op de jenaplanschool. Heb (van vroeger dan) ook die ervaring. De kinderen op de 'gewone school' waren meer als dirksmama beschrijft 'ons soort mensen', die van de jenaplan waren ruimdenkender en socialer. En hoe dat komt, geen idee!
Ik zou ook geen mail sturen naar de ouders, maar bijvoorbeeld een nieuwjaarsborrel/feestje met wat ouders en kinderen ter kennismaking. Ik ben vroeger vaak verhuisd en had soms ook moeite met aansluiting, enige hoop was dat de middelbare school in zicht kwam. Je kind moet het toch echt zelf doen; speelafspraakjes regelen. Jij kan alleen voor leuke (verjaars-)partijtjes zorgen.
Bastet
28-11-2009 om 16:12
Grappig
Ik ken een jenaplan lerares,die herkent dit dus totaal niet,haar eigen kind zit zelfs op een gewone reguliere basisschool,waarvan ik heel zeker weet dat er heel,heel veel aandacht wordt gegeven aan het omgaan met elkaar,het helpen van jongere kinderen,etcetc.Dus onderzoeken ten spijt,het is geen wet van meden en perzen.
Groetjes,Bastet
mirriam
28-11-2009 om 16:28
Reactie
In onderzoeken trekken ze algemene conclusies. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
De jenaplanschool die ik bedoel staat in een kleine stad in het centrum waar ouders legio mogelijkheden hebben voor andersoortig onderwijs, freinet, montessori, ogo, regulier onderwijs in alle regilies etc. Mensen kiezen erg bewust voor deze school. Ze hebben 0p loop-fietsafstand immers heel veel mogelijkheden.
De pech is voor onze kinderen dat deze basisschool te weinig aandacht besteedt aan het omgaan met elkaar. Tuurlijk hangt dat ongetwijfeld van de juf af. Zie het alleen bij drie verschillende klassen niet of in ieder geval niet voldoende.
Ik heb al meerdere reacties gehoord van geven van feestjes, kinderen moeten immers zelf afspraken maken. Dat heeft mijn zoon in het begin veelvuldig geprobeerd en het antwoord was en is bij kinderen altijd nee.
Vaak een nee, van ik kan niet moet sporten etc.
Vaak ook een nee van nee ik wil niet met jou.
En wat ik erg erkende het is inderdaad erg een "dorpsmenatiliteit" van ons kent ons en we laten niemand toe bij veel ouders en waarschijnlijk uitstralend naar de kinderen. Geldt ook voor een andere klas waar 1 van mijn dochters inzit, alleen die is van zichzelf rustiger en vindt het wel prima thuis met een boekje en even rust.
Dank je wel voor deze reactie het brengt de zaak nl. weer wat in perspectief. Ik zit er nl. vreselijk mee. Juist omdat de stad voor ons ook nieuw is en ik hem geen kinderen van vrienden kan bieden. Of een kerk of wat dan ook. Daarnaast ziet de juf niets bijzonders aan hem.
Ze vindt dat hij veel initiatieven neemt en niet op een rare manier.
Bastet
28-11-2009 om 18:56
Ik denk.....
Ik denk dat ea meer afhankelijk is van de ouders die je treft,dan van de school.En al zal een leerkracht er aandacht aan besteden,dan heeft buiten school de ouder meer invloed natuurlijk,wat enorm jammer voor hem.Hoe lang woon je daar nu?
Groetjes,Bastet
Bastet
28-11-2009 om 18:58
Oh sorry
Oh sorry,ik lees het al,anderhalf jaar.Jammer dat hij mijn kinders niet treft,die nemem nieuwelingen altijd mee op sleeptouw......
Sancy
29-11-2009 om 12:50
Beemer 
Puck2 schreef: "hoe kom je aan alle e-mail-adressen dan. Als het goed is gaat school je die echt niet zomaar geven." waarop jij schreef "De achterdocht over de schending van de privacy gaat soms wat ver hoor."
En later: "Sancy: me dunkt dat de vraag of school wel bewust is van wat ze allemaal niet zomaar aan info mogen geven op dit forum váák genoeg wordt gesteld en/of (ongevraagd) beantwoord. "
Nou, nee dus. De school is daar lang niet altijd bewust van. Erger nog, zelfs als de school er wél bewust van is, verstrekken ze ongevraagd en zonder toestemming wel eens gegevens die onder de privacywetgeving vallen. Daarom vind ik dat je altijd moet opletten.