Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"massage" in de klas

de titel van dit stukje zegt het al, massage in de klas, wat vinden jullie er van. de school wil hier mee aan de slag in de klas. in mijn hart heb ik hier grote moeite mee, misschien ook omdat het me onbekend is wat er mee bedoeld werd. er is ook niet echt uitleg bij gegeven, maar meer als een mededeling bij de ouders terecht gekomen.
mijn motto is eigenlijk haaks op wat de school nu gaat doen; "je moet van elkaar afblijven!"
Wat vinden jullie hiervan en heeft er iemand ervaring met dit gebeuren in de klas? brandt maar los!
groetjes, sannema

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

24-01-2009 om 18:59

Positief

Hoi, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar al diverse keren van anderen hier over gehoord en gelezen. En dat waren (zeer) positieve verhalen. Het schijnt een heel gunstige uitwerking te hebben op de kinderen, en dan vooral de kinderen onderling. Dus in tegenstelling tot het motto 'je blijft van elkaar af', blijkt (volgens de verhalen die ik ken dan hè) juist dat elkaar aanraken bijdraagt aan het onderlinge respect.

Sjillie

Sjillie

25-01-2009 om 10:35

Hier

Doet de juf in de paralelklas groep 3 van mijn zoon dat vaak op de vrijdagmiddag.

Het doel is ontspannen maar ook met elkaar omgaan en elkaar op een positieve manier aanraken.
Ook grenzen verkennen, er is ruimte voor elk individueel kind om aan te geven wat wel en wat niet.

Wat de juf doet zijn verschillende oefeningen. De juf laat een rustig muziekje horen, kinderen zitten in tweetallen achter elkaar.
Het achterste kindje gaat nu op de maat van de muziek bijvoorbeeld verschillende weertypen uitbeelden op de rug van het voorste kind. Alles uiteraard rustig en het grappige is dat zelfs de meest ruwe kinderen dit voorzichtig doen!.

Of de klas zit in een kring, op muziek worden er dan massage oefingen gedaan op het kind voor je.

Het is zo best lastig uit te leggen, het klinkt vaag, maar heb het een paar maal gezien en het is echt super!

Gr Sjillie

Goed!

Ik vind het goed als kinderen leren elkaar aan te raken. Als de les goed gegeven wordt zal er genoeg ruimte zijn om grenzen te ervaren en te leren aangeven. Ik denk dat dit bijdraagt aan het onderlinge respect en ook aan de weerbaarheid van het kind (ook in andere situaties).

Marlies

Inderdaad

Inderdaad: als de les goed gegeven wordt! Als gewone juffen een beetje gaan hobbyen, dan liever niet! Ik zie bij mijn dochter wat er allemaal misgaat bij gym en de overblijf, dochter geeft grenzen wel aan maar enkele kinderen denderen er gewoon overheen. Eén van de regels is dat je van elkaar afblijft en daar bedoelen ze gewoon letterlijk mee dat je niet gaat lopen duwen, trekken, tegenhouden enz. Die regel wordt elke dag wel twintig keer overtreden. Als er in die klas ineens gemasseerd moet worden, dan zou dochter helemaal verstijven. Terwijl ze een lekkere massage in een Hamam of zo wel heel fijn vindt. Ze vertrouwt haar klasgenoten alleen niet. Dus in deze klas zou ik zeggen: niet doen.

Irma

Irma

25-01-2009 om 17:10

Hier ook masseren

Bij mijn zoon in groep 3 masseren ze elkaar ook. Dit is gekomen na een kanjertraining. Het gaat inderdaad om vertrouwen. Je moet elkaar kunnen vertrouwen en je moet aardig zijn voor elkaar. Vindt iemand het niet lekker dan moet hij/zij dat kunnen zeggen en dan moet de 'masseur' het anders doen. Na een tijdje verwisselen ze van plaats. Mijn zoon vindt het erg leuk. Hij is vrij teruggetrokken dus ik ben blij dat het zo goed gaat bij hun nu. De juf moet het inderdaad wel heel goed in de gaten houden. Maar na de kanjertraining weten ze hoe het moet.

Irma

Spontaan

In de kleuterklas waar ik een aantal jaar geleden werkte deden de (merendeel turkse) kinderen dit uit zichzelf al.
Drie jaar later had ik ze weer, samen met een duocollega, en net als in de voorafgaande jaren bij invallen, was je vraag regelmatig 'juf mogen we marcheren?', en juf kreeg ook een massage.

Oh vreselijk!

Ik krijg al jeuk als ik het hoor! Elk mens heeft een bepaalde persoonlijke ruimte nodig, de één wat meer dan een ander. Je partner mag dichter bij je komen dan je buurvrouw bv. Dit is een heel natuurlijk iets, en ik vind het echt niet gezond om daarmee te "rommelen". Voor kinderen met een kleine persoonlijke ruimte is het misschien niet zo'n probleem, maar voor kinderen die een grotere persoonlijke ruimte nodig hebben kan het heel bedreigend zijn. Ik moet er zelf helemaal niet aan denken dat mijn collega's en ik elkaar moeten gaan masseren, brrrrrrrrrr! blijf van mijn lijf!

Moet er zelf niet aan denken...

Ik denk dat het heel verschillend is hoe dit ervaren wordt. Onze zoon stoeit graag maar verder verkrampt hij als hij aangeraakt wordt door een ander kind dan weet hij niet hoe te reageren en het zou dus goed voor hem kunnen zijn maar ook en inbraak in zijn veiligheidsgevoel kunnen zijn. Ik zelf ben vanaf mijn vierde verschrikkelijk gepest in de klas en zou een massage/ aanraking die ik dan ook nog eens over me heen zou moeten laten komen door een van de pesters als heel heel heel erg ervaren hebben.

reina

reina

26-01-2009 om 10:40

Keuze

Als het alleen gebeurt als kinderen aangeven het te willen zou ik het prima vinden, maar iedereen, nee. Zelf weiger ik als een collega aanbiedt me te masseren (en zij kan het echt goed, heb ik van anderen gehoord). Heeft niet eens met vertrouwen te maken, in een hammam ofzo vind ik het ook niet prettig.

Afstand

Kinderen en grote mensen moeten het niet tegen hun wil doen, maar verder: helemaal met Sinilind eens, 't mag hier wel eens een beetje aanrakeriger worden hoor!

reina

reina

26-01-2009 om 16:06

Aanrakerig

Er zijn verschillende vormen van aanrakerig, ik vind dat mensen veel meer aanrakerig zijn dan vroeger, vooral de jeugd die ik zie knuffelt en zoent wat af. Vind ik erg positief overigens. Zelf raak ik ook snel mensen aan, maar ik vind massage een bepaalde vorm van aanraken, die nou net niet iedereen prettig vind.

Alleen met mensen die je vertrouwt

Wij knuffelen hier heel wat af thuis en als opa en oma hier zijn knuffelen we die ook (ik omhels mijn ouders ook), dochter kruipt bij tante op schoot en met mijn vriendinnen heb ik in droevige tijden heel wat schouders volgehuild of volgehuild gekregen. Maar nooit zal ik iemand aanraken die ik niet vertrouw. En dochter hoeft dat van mij ook niet te doen. In haar klas kan je bij wijze van spreken elk moment een mes in je rug verwachten, ik zou haar dan ook nooooooit aanmoedigen zich eens gezellig te laten masseren door zo'n neanderthaler. Haar vriendinnen omhelst ze trouwens wel, die vertrouwt ze.

sannema

sannema

28-01-2009 om 22:58 Topicstarter

Inmiddels

inmiddels een keer de les achter de rug en veel enthousiasme, maar nog steeds niet bij mij.
ik heb er nou niet bepaald ook goede ervaring met het vertrouwen in de onderlinge verhoudingen in de groep, en dat zou wel moeten als je dit met elkaar doet. verder zie ik het nut er écht niet van in om dit in een schoolklas te doen. Kinderen moeten dit van thuis leren denk ik zo, als ze dit al moeten leren... Het heeft toch iets privé's over zich en ook wij "knuffen" wat af hier, maar wat is de meerwaarde ervan om zoiets met klasgenootjes te doen, ik bedoel, het is per slot geen familie en met "vreemden" knuffel je niet. Hoe kun je deze scheidingslijn dan nog duidelijk maken aan je kind als je op school "leert", dat het gewoon is om mekaar aan te raken ook al ben je bijvoorbeeld geen familie en vrienden van elkaar, nee, het staat me echt niet aan, dat het op school zo gaat. maar ik moest mijn telg wel duidelijk voorzichtig bijscholen over dat het nou juist niet helemaal normaal is om met een ieder zomaar te knuffen. echt waar! op school is dit dus niet gezegd en nee, er is ook niet gevraagd of iemand niet wilde,(telg was verbaasd dat ik dat opperde..) het werd als vanzelfsprekend aangenomen dat iedereen meedeed natuurlijk. Het gaat er bij mij niet in dat het echt meerwaarde heeft om beter op school te kunnen leren of zo.
groetjes S ma

Weet de leerkracht al

dat je er niet achter staat? Misschien zijn er wel meer ouders die er niet enthousiast over zijn. Het lijkt me dat je hier als ouders wel wat over te zeggen hebt.

Misschien juist wel heel positief?

Laatst was er een stukje op dat ze kinderen weer leerden stijldanse. Elkaar aanraken, respect voor elkaar hebben. Op elkaar letten, rekening met elkaar houden. Alles komt er in voor.

Gewoon maseren met je kleding aan en in de nek of rug of zo is op zich niks mis mee. Ook als je dat krijgt van iemand die wel eens pest. Er moet dan natuurlijk wel op toegezien worden dat er niet gepest wordt. Ik denk dat je dan de kinderen dichter bij elkaar kunt brengen met dit soort dingen.

Lijkt me wel een goed idee om er meer aandacht aan te besteden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.