
Temet
04-11-2011 om 11:03
Massi, hoe bevalt jullie school?
Massi, als ik het helder voor ogen heb is jouw dochter een jaar jonger dan mijn zoon en heb je er dus inmiddels een jaar basisonderwijs opzitten. Ik weet dat je destijds twijfelde tussen meerdere scholen maar als ik me goed herinner heb je uiteindelijk gekozen voor de buurtschool, die op alle punten positief overkwam maar waar zo goed als geen Nederlandse kinderen opzaten.
Nou ken ik verder naast mezelf irl geen hoogopgeleide kaaskoppen met een kind op een zwarte school, dus ik ben benieuwd: hoe bevalt de school?
Groeten,
Temet

Massi Nissa
04-11-2011 om 11:53
Leuke vraag
Wij zitten toevallig nogal met jouw vraag te stoeien de laatste tijd. De school is klein en veilig, de juffen zijn op zich lief en het is op 80 meter lopen van ons huis (heeeel groot voordeel als je allebei werkt en een strak dagprogramma hebt). En toch wringt er zo langzamerhand wel van alles. Ik heb komende dinsdag een gesprek met de juffen (zelf aangevraagd) omdat we eigenlijk gewoon niet tevreden zijn.
Aan sommige dingen kan de school niets verhelpen. Aan andere hopelijk wel. De lijst met pijnpunten:
- Er zit geen enkel ander kind in de klas met hogeropgeleide ouders. Dochter steekt daardoor met kop en schouders boven de rest uit, zeker verbaal. Van de andere kinderen leert ze hooguit rare woorden die wij er dan weer uit moeten krijgen. Bij speelafspraakjes merk ik het ook, het andere kind loopt achter en kan bijvoorbeeld geen bordspellen doen of toneelstukjes. Dochter vraagt ook steeds vaker of ze mag spelen met haar 'oude' vriendinnen van het kdv.
- Sowieso is het maken van speelafspraakjes lastiger dan ik had ingeschat. Gelukkig zit ze twee dagen op de bso en heeft ze het daar ongelooflijk naar haar zin. Ik moet haar altijd kicking and screaming mee naar huis sleuren .
- De lesstof is belachelijk makkelijk. Zo moeten ze in groep twee leren waar je navel zit en doen ze puzzels van 50 stukjes. Nou moe. Beloftes over werk dat aansluit op het huidige niveau van dochter (een heel normale kleuter) blijven in onze ogen oningelost.
- Dochter moet vaak met een zwakker kindje samenwerken, zodat dat kindje van haar kan leren. Best iets voor te zeggen natuurlijk, maar ze lijkt wel *altijd* gekoppeld aan een taalzwakke eerstegroeper. Niet zo leuk en niet erg leerzaam.
- Het lokaal is te klein voor meer dan dertig kleuters. Er is nergens ruimte voor en er is te weinig materiaal dat ook maar enigszins up to date is. Ze heeft alle beschikbare spellen en puzzels allang gedaan. In groep 1 al.
Daar staat dus tegenover dat een van de juffen wel erg leuk is - zij leert dochter steeds nieuwe liedjes aan (ze is gek op zingen) en probeert wel iets anders aan te bieden, maar ze heeft 32 andere kleuters in een combiklas die vaak geen woord Nederlands spreken als ze op school komen. Ze heeft gewoon de tijd niet. De andere juf is volgens mij zelf subnormaal begaafd, die komt niet uit haar woorden, mompelt maar wat en lijkt altijd moe en gestresst.
Alles bij elkaar zijn man en ik eigenlijk voornemens om dochter voor groep 3 bij een school verderop aan te melden, wat logistiek veel extra gedoe zal geven. We wachten wel het gesprek op dinsdag af.
En nu ben ik heel benieuwd hoe het met jouw zoon gaat!
Groetjes
Massi
PS: We zijn er nog niet uit, hoor, het voelt ook raar om je kind ineens weer weg te halen omdat je vindt dat ze 'beter' verdient. Kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, maar ik weet nu al dat het sommige moeders zal kwetsen. En die moeders zie ik dan weer in de speeltuin. Moeilijk, moeilijk.

liora
04-11-2011 om 12:15
Massi
Dit is voor mij zeer herkenbaar en ik heb mijn zoon toen geswitcht. Verschil is wel dat de logistiek voor mij met de switch juist makkelijker werd.
Het is echt een verademing geweest!

krin
04-11-2011 om 12:49
Massi
Je verantwoordelijkheidsgevoel siert je, maar je schuldgevoel belemmert je.
Het is niet vreemd dat je je dochter niet wilt laten verkommeren (want dat risico bestaat) op haar huidige school. Je wilt een plek voor haar waar ze haar ei kwijt kan, waar ze zich zoveel mogelijk langs haar eigen lijn kan ontwikkelen. Dat willen al die andere moeders in de speeltuin ook. Voor hun kind is de huidige school misschien de beste plek (misschien ook niet, maar dan staat het hen ook vrij over te stappen), voor jouw kind zou een andere school wellicht een betere plek zijn. Zouden ze dat niet snappen?

Massi Nissa
04-11-2011 om 13:44
Krin/liora
Natuurlijk hangt onze beslissing uiteindelijk af van de voordeligste situatie voor dochter. Maar het blijft pijnlijk voor de andere ouders. Daar zitten hele aardige tussen. Ik denk ook dat ze het wel begrijpen, misschien geeft het zelfs sommigen wel een idee.
Liora, ik herinner me nog jouw draadjes van lang geleden. Het lijkt er inderdaad veel op. Het zou voor deze school zo goed zijn als de populatie gemengder zou worden, maar dat zit er om allerlei redenen niet in.
Groetjes
Massi

leonardo ouder
04-11-2011 om 14:14
Kiezen voor je kind
Hallo Massi
Wel leuk om hier van jou te lezen dat jouw kind ook op een school zit waar ze de slimste van de klas is en geen aansluiting heeft. Waar de stof te makkelijk is en er geen hoger opgeleide ouders zijn zodat je kind geen gesprek op haar niveau kan voeren.
Precies de situatie waar in zaten met ons kind , makkelijke stof, slimste van de klas en kinderen die je niet begrijpen. Tot het gekoppeld worden aan zwakke kinderen een gelijke situatie.
Het lijkt wel of jouw kind ook het beste, slimste, knapste kind is en ook jij kiest hier voor je kind, precies wat wij ook gedaan hebben.
Alleen zat ons kind op een blanke school maar was het verschil vergelijkbaar met dat in jullie situatie.
Er was alleen geen gewone basisschool waar hij beter af zou zijn.
Maar mag ik je dan de volgende vraag stellen: wat zou je er van zeggen als de nieuwe basis school van je kind 2500 euro per jaar zou kosten voor jou maar gratis is voor een van de klasgenoten van je kind? Dat jij je vervoer zelf mag regelen maar dat er voor de andere kinderen van je oude school een taxi klaar staat?
En tot slot dat jij alles zelf mag regelen en dat er voor de rest van de oude klas bergen hulp is om alles te regelen.
En dan heb je mijn punt te pakken.
Groeten,
Leonardo ouder
P.S ik hoop dat het sarcasme duidelijk is, ook jouw kind wens ik echt het allerbeste onderwijs op niveau toe. Ik zou ook echt zeggen vooral doorzetten, Ze zijn het waard!

Sascha2
04-11-2011 om 14:37
Nou leonardo-ouder
Hier sla je toch echt de plank mis, imho. Je vergelijkt jullie ervaring met je kind en de gewone school met die van Massi. Maar dat is appels met peren vergelijken. En bovendien een sneer naar Massi toe (misschien vat ik het verkeerd op, dan excuses). Massi heeft het er helemaal niet over dat haar dochter een status aparte zou hebben op school. Het lijkt erop dat Massidochter niet kan aarden omdat het niveau van school te laag is. Massidochter is een hele normale kleuter, die echter in vergelijking met andere klasgenootjes niet uit de verf kan komen, ofwel te hoog wordt ingeschaald. Dat heeft toch helemaal niets te maken met jullie situatie?

Massi Nissa
04-11-2011 om 14:51
Leonardo ouder
Je mist het punt totaal, zoals Joyeux al aangeeft - waarvoor dank. Mijn kind is niet het beste en slimste kind. Ze is een normale kleuter, verbaal goed ontwikkeld maar zeker niet extreem slim. Ze leest bijvoorbeeld nog niet en begrijpt niets van sommetjes. Ze zit in een klas met kinderen die misschien ook best slim zijn, maar door hun sociaal-economische thuissituatie met een grote achterstand op school komen.
En waar o waar haal je toch het idee vandaan (dit wil ik echt graag weten) dat er voor kinderen met een achterstand zoveel extra's beschikbaar zijn? Heb je wel eens op een sbo rondgekeken? Ja, er zijn busjes. Granted. Maar krijgen ze echt de hulp die ze nodig hebben? Een sbo is vaak een vergaarbak van daar-is-wat-mee-kinderen met leerkrachten die continu overspannen raken. Juist op sbo's komt er vaak niet uit wat erin zit, omdat kinderen met een leerachterstand in dezelfde groep zitten als normaal tot meerbegaafde kinderen met een gedrags- of ontwikkelingsstoornis.
Nogmaals, ik blijf erbij, je vergelijkt appels met peren. Dat jouw kind zo ongelukkig was op de basisschool, is vreselijk. Dat moet door de ziel snijden. Het is echt fijn dat hij zich nu beter voelt op de Leonardo. Dat betekent echter niet dat het gemiddelde hb-kind dezelfde problemen heeft.
En probeer je eens te verplaatsen in de problemen van de klasgenootjes van mijn dochter. Die achterstand halen de meesten nooit meer in. Ze zijn vier en nu al kun je hun schoolcarriere uitstippelen, evenals het soort baan (of uitkering) waarin ze terechtkomen. Dat is pas triest. Jouw zoon heeft ouders die goed opgeleid zijn (neem ik even aan) en die hem kunnen begeleiden.
Groetjes
Massi

Leonardo ouder
04-11-2011 om 15:04
Maar massi
Waarom laat je je kind dan niet gewoon zitten? Dan kan ze met haar aanwezigheid de andere kinderen helpen?
Alleen.. komt ze zelf het nodige tekort.Dus haal je haar weg omdat je daarvoor in de positie bent. Maar wat als je dat niet kunt doen omdat je het niet kunt betalen? Dan haal je ook niet je schouders op en ga je de barikaden op.
Het idee dat het speciaal onderwijs zoveel meer te bieden heeft haal ik uit het feit dat er per kind veel meer geld beschikbaar is; dan moet je meer kunnen doen en dat dat nog te weinig is geloof ik meteen.Ik weet echt dat het speciaal onderwijs het niet makkelijk heeft!
Alleen particuliere scholen waar de ouders extreme bedragen voor betalen hebben de beste docenten, de kleinste klassen en het mooiste materiaal alleen ligt dan de rekening bij de ouders en daardoor is het elite onderwijs wat maar voor een zeer kleine groep is weggelegd.
En voor de klasgenootjes van je kind zou ook meer mogelijk moeten zijn; meer personeel, kleinere groepen en 1 op 1 begeleiding waar nodig. En dan kom je weer terecht bij het ideaal van persoonlijke programma's die optimaal bij een kind passen

Delice
04-11-2011 om 17:42
On topic dan
Wij hebben in eerste instantie gekozen voor de dichtstbijzijnde openbare school, die een voornamelijk allochtone populatie had. Grappig genoeg waren de 3 witte kinderen in elke klas juist van hoger opgeleide ouders. Wij waren duidelijk niet de enigen die toch voor deze school kozen.
Na bijna 5 jaar zijn we geswitcht naar een school met populatie die beter aansloot.
Mijn grootste bezwaar tegen de eerste school was de communicatie. Op die school kon je nooit een normale vraag stellen. Elke keer dat ik dat deed, schoot alles en iedereen in de verdediging. De grootste groep ouders zegt namelijk of nooit wat tegen de leerkracht, of ze slaan met de vuist op tafel onder het uiten van bedreigingen (waar zelfs wel eens een wapen bij te pas kwam). Iets er tussenin begrepen ze gewoon niet.
Wat dat betreft vond ik de nieuwe school een verademing, niet alleen de communicatie tussen leerkracht en ouder was normaal, ook die tussen andere ouders en hun kinderen was stukken prettiger om mee te maken. Nog helemaal los van de kwaliteit van het onderwijs en hoe mijn kinderen het er doen, vind ik dit al voldoende rechtvaardiging van de beslissing om over te stappen. hoewel de overgang niet makkelijk was, en ik blij ben dat mijn jongste kind gewoon vanaf groep 1 daar start.

Massi Nissa
05-11-2011 om 10:19
Temet
Let niet op al die postings over Leonardo's, ik ben benieuwd naar jouw eigen ervaringen.
Groetjes
Massi

Temet
05-11-2011 om 20:51
Gemengde berichten
Massi, tja, hoe zijn onze ervaringen...Zoon heeft een forse voorsprong met taal. Hij kan al een tijdje lezen, is nu net in groep 3 begonnen en is, zo hoorden wij deze week van de IB'er, bijna Avi-uit. Ook begrijpend lezen is zeer goed, en verbaal loopt hij mijlenver voor - maar dat wisten we al toen hij nog op het kdv zat, de term 'verbaal begaafd' is voor onze oudste uitgevonden.
Wij zaten bij de IB'er - op initiatief van de school, wil ik daar even bij zeggen - om het aangepaste programma te bespreken. Ook met rekenen loopt hij voor, maar die voorsprong springt wat minder in het oog.
En mist hij nou wat? Dat is dus zo lastig in te schatten. Op taalgebied zou hij op een witte school ook een voorsprong hebben. School lijkt het goed op te pakken; de leerkracht in groep 1/2 sprong er erg goed op in, in deze klas hadden we even twijfels maar nu blijkt men hem toch wel degelijk goed in de gaten te houden. Maar hij ligt voor zover ik kan zien wel goed in de groep. Als ik hem op mijn thuisdag van school haal (de overige 4 dagen zit hij op de BSO) gaat hij eerst nog een half uur op het schoolplein rondrazen met zijn klasgenoten en dat is zo te zien dikke mik. Op zich over de school verder ook geen klachten. Ik vind de communicatie prima lopen (maar er is ook nog weinig aan de hand geweest), de zaken zijn goed georganiseerd en er wordt niet voor elk wissewasje op het laatste moment een beroep op ouders gedaan (waarvan ik soms leuke voorbeelden hier zie langskomen).
Maar het is wel zo dat het aantal kinderen van hoger opgeleide ouders op deze school volgens mij minimaal is. Ik had gedacht dat het een buurtschool was, maar heb nadien moeten constateren dat de kinderen uit onze buurt (dat ene nieuwbouwblok) in meerderheid naar andere scholen gaan.
Dus aan de ene kant gaat het zo te zien goed, aan de andere kant blijft er bij mij het idee dat zoon misschien toch iets te kort komt, niet op het gebied van lesstof maar op het gebied van sociale contacten. Maar zoon zelf geeft daar eigenlijk geen enkele aanwijzing voor, dus tja. Vooralsnog blijft hij maar gewoon zitten waar hij zit. De onrust wordt natuurlijk ook vooral gevoed doordat zo goed als geen enkele hoger opgeleide ouder zijn kind op een achterstandsschool doet, dus dan krijg je toch het idee dat je iets fout doet. Vandaar dat ik zo benieuwd was naar jouw ervaringen.
Overigens: het verbaast me dan dat er bij jouw dochter 30 kleuters in de klas zitten, in groep 1/2 bij zoon waren het er geloof ik maximaal 25 (aan het eind van het jaar).
Overigens 2: ik ben wel reuze benieuwd hoe het tzt met dochter gaat. Die kletst inmiddels ook al verdacht goed, als die haar broer achterna gaat moeten we nog maar afwachten hoe dat loopt. Zoon is namelijk, behalve op leesgebied, niet bijzonder ambitieus of geneigd uitdagingen te zoeken. Ook is het een braverik. Peuterzusje is uit geheel ander hout gesneden dus hoe dat straks moet als die ook zo'n voorsprong zou ontwikkelen - we gaan het zien.
Groeten,
Temet

Massi Nissa
06-11-2011 om 08:07
Hee, leuk
Temet, zo te horen doet jouw zoon het prima op zijn school. Ja, ik herinner me nog wat hij allemaal al kon zeggen in Peuterpraat-draadjes destijds. Lijkt me ook geweldig als je zo vroeg al goed kunt lezen. Ben heel benieuwd of onze dochter het snel gaat oppakken, ze wil er nu nog weinig van weten.
Onze dochter is trouwens beslist niet ongelukkig op haar school en kan met alle klasgenootjes opschieten. Het is echt meer dat wij als ouders van alles zien waar we niet zo gelukkig mee zijn. Ach, eerst dinsdag maar eens praten en daarna zien we verder.
Groetjes
Massi

Temet
06-11-2011 om 14:46
Vroeg lezen
Het was mijn partner die zoon vroeg aan het lezen heeft gekregen. Hij ging steeds oefenen, eerst leek het zoon niet te interesseren maar ergens vorig schooljaar viel het kwartje en toen dat eenmaal gebeurd was ging hij met sprongen vooruit. Ik zie er niet direct een voordeel in, het nadeel is dat hij in het gewone leesonderwijs dus geen bal te doen heeft.
Ik heb wel een voordeel: hij leest zo snel dat hij zelfs al vrij goed met ondertitels kan meelezen, wat voor ons als ouders wel handig is
Groeten,
Temet

Massi Nissa
07-11-2011 om 16:18
Lezen
Dochter kan hier wel kleine woorden 'spellen', dus van 'kat' kan ze k-a-t maken (mondeling dan). Ze vindt dat ook leuk, evenals rijmen. Als ik een woord spel (l-o-p-e-n) kan ze daar meestal ook 'lopen' van maken. Het is puur het schriftelijke dat haar nu nog niet boeit. Ze wil zingen, tekenen, dansen, toneelspelletjes doen, verkleden. Vind ik prima. Ik hoop alleen dat ze lezen ooit echt leuk gaat vinden. Het neemt zo'n grote en mooie plaats in in mijn eigen leven, dat gun ik haar ook. Vooralsnog duw ik haar echter geen enkele kant uit, ik vind het veel te leuk om haar als kleuter vrij te laten nu het nog kan. Ze geniet intens van haar spel. Bordspellen vindt ze momenteel ineens geweldig, dus ze krijgt straks op haar verjaardag een aantal klassiekers. Tips welkom, trouwens, wat zijn leuke bordspellen voor kleuters?

Massi Nissa
07-11-2011 om 17:53
Ja, p
Uno is present. Ganzenbord ook, evenals kwartet, domino, memory, mens erger je niet etc. Ik dacht zelf aan vier op een rij, wie is het? en dat soort spellen.

Valkyre
07-11-2011 om 19:03
Massi
Ik denk dat je dochter ook meer interesse in letters zou tonen als de kinderen om haar heen daar ook mee bezig waren. Wat dat betreft zie ik wel een groot voordeel in het verhuizen naar een andere school.
En bordspellen: zoon vindt het Pluk van de Pettefletspel erg leuk. Een soort ganzenbord (je moet zorgen dat je samen met Dolly de Duif op het feestje van Pluk komt) en mooi vormgegeven. Er komen nog meer dingen uit het boek in voor (sla een beurt over om Hasselbramen te plukken; steek over met de heen-en-weer-wolf), dus erg leuk als ze het verhaal al kent.
Verder hebben van die verantwoorde speelgoedwinkels/gespecialiseerde puzzelwinkels vaak erg leuke spellen, vaak ook spellen waarbij je moet samenwerken. Wij hebben Max de Kat, een strategiespel waarbij je samen babydiertjes moet redden van de kat. Spruitje vindt het geweldig. Dat spel is misschien al snel te kinderachtig, maar er is een hele lijn van dat merk (Zonnespel/Sunny Games). De gedachte achter het spel is vaak wel mooier dan de vormgeving (kartonnen fiches ipv 3D-poppetjes). Ook het merk Haba heeft erg mooie spellen. Even googlen
groet, Valkyre
(ooit in een speel-en-leer winkel gewerkt)

Sahara
07-11-2011 om 19:07
Doolhof
Dat spel konden ze hier al snel spelen. En bunnie hop.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar
07-11-2011 om 20:52
Wie was het
hebben wij hier sinds kort. Bordspel waarbij je info van sprekende dieren moet krijgen.
Is officieel vanaf 6 jaar, maar is niet echt moeilijk, zeker niet als er een volwassene meespeelt (en je kunt ook nog eens 3 moeilijkheidsgraden instellen). Er zit ook een maximale duur aan het spel (ongeveer 20 minuten) er is geen winnaar of verliezer, je moet samenwerken om de dader te vinden.