Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Matig onderwijs Engelse taal vwo

Dochter zit nu in vwo 2 en staat er goed voor muv Engels waar ze nu een tekort voor staat.
De lessen Engels zijn namelijk drama. Er staat een nieuwe docente voor de klas die gewoonweg slecht les geeft, ze slaan geen boek open in de les, kijken enkel naar BBC, wijdt uit over haar privé leven, valt regelmatig uit omdat ze privé haar ogen moet laten laseren. Tot nu toe hebben ze 1 SO en 1 PW gemaakt waarvoor mijn dochter onvoldoendes haalt net zoals zowat de gehele klas, van de 27 leerlingen staat ruim meer dan de helft een tekort voor Engels, voor de herfstvakantie moesten ze een project inleveren en hier hebben ze nog steeds geen cijfers voor ontvangen. Lees en luistertoetsen worden op het laatste moment afgezegd en worden niet voorbereid door bijv een keer te oefenen. Vandaag kregen ze een luistertoets en zowat de hele klas mist de eerste vraag omdat ze niet meldt dat het is begonnen en de kinderen denken dat het enkel het intro is wat ze horen. Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee met zo’n stuk onbenul voor de klas, zegt ook tegen de kinderen dat ze haar de tijd moeten gunnen om te wennen?
Als dit zo doorgaat staat ze straks een 4 voor Engels wat zou beteken dat ze niet naar vwo 3 kan en zal moeten afstromen, zal vast niet zo’n vaart lopen omdat ze alle andere vakken enkel zevens en achten staat. Maar dit kan toch niet? Zowat de hele klas en dan overdrijf ik niet haalt slechte cijfers. Ik ben in staat om school hier over te mailen maar dochter wil eerst haar cijfer afwachten
Wat zouden jullie doen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-11-2019 om 22:14

Afdelingsleider

Ik zou mijn zorg neerleggen bij de afdelingsleider (of hoe die functie ook maar genoemd wordt op de school van je dochter: teamleider, jaarlaagcoördinator, enzovoorts) en vragen hoe er om gegaan wordt met veel lesuitval, lessen die niet vanuit de boeken gegeven worden, werk dat niet wordt nagekeken en slechte cijfers over de gehele linie van de klas.

Ik zou vooraf wel proberen na te gaan of ook andere ouders dezelfde zorgen hebben of dat jouw dochter de enige is met dit verhaal.

Pennestreek

Pennestreek

26-11-2019 om 23:21

Ja hoor

Je bent overgeleverd aan de docenten. Hier een kind dat geslaagd is voor vmbo-t met een 8 op de lijst voor natuurkunde, opgestroomd naar havo en op de laatste toets voor natuurkunde een 1,4 gehaald en daardoor blijven zitten, want gemiddeld nog geen 4 op de eindlijst. Wat niet mocht op deze school, dus in de schoolvakantie nog een MBO-opleiding moeten regelen. Ondanks klachten van ons aan de mentor tussentijds over deze docent. En wij waren niet de enigen. Maar je moet tegenwoordig al blij zijn dat er überhaupt een docent is.

Ik hoop voor je dat mentor of afdelingsleiding naar je luisteren. Ronsel meer ouders die actief willen klagen. Dan heb je een kans.

Kasten

Kasten

27-11-2019 om 00:10

Ik mis

De stap om dit eerst met de docent zelf te bespreken i.p.v. het gelijk hoger op te zoeken. Kun je gelijk checken of het klopt wat je dochter allemaal zegt.
En wanneer zijn de ouderavonden? Dan kun je ook een gesprek aanvragen.

Succes!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 07:25

Kasten

met een individuele docent kun je alleen de situatie van je eigen kind bespreken. Dus: mijn kind staat slecht voor uw vak en wat kan gedaan worden door kind, u en wellicht ons als ouders om daar wat aan te doen. Daar kan het niet gaan over de uitval, de inhoud van de lessen of de manier van lesgeven.

Dus bij een probleem dat je breder inschat dan de prestaties van je kind alleen kun je je beter wenden tot de schoolleiding. Is het wel van belang dat je weet dat het verhaal van kind klopt. Dat kunnen de leerlingen natuurlijk ook zelf doen. Samen naar de mentor, afdelingsleider of andere verantwoordelijke.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 07:28

Trouwens

Leerlingen kunnen wel samen (evt met mentor) met de docent in gesprek gaan over dat ze vinden dat ze graag wat meer inhoudelijk les willen. Maar of je dat van tweede klassers kunt verwachten, is een andere vraag. Het zou wel een begin kunnen zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2019 om 07:38

Contact met docent

Het ligt aan de docent en de rest van de klas staat ook onvoldoende. Dat riedeltje ken ik en ik denk vele ouders met mij. 😁

Zijn de 10-min gesprekken al geweest? Anders even een afspraak maken om te vragen hoe alles zo komt.
Overigens heeft mij dochter in 2vwo ook nauwelijks een lesboek van Engels open gehad. Ging toen vooral om spreek-en luistervaardigheid. Dus idd films kijken, veel engelse gesprekken in de klas en veel geimprofiseer.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2019 om 07:40

Heel erg

Het moet natuurlijk ‘mijn dochter’ zijn. Deze was te erg om niet te verbeteren😔

@Emma

@Emma

27-11-2019 om 08:01

Contact

De eerste stap moet natuurlijk zijn dat de kinderen zelf actie ondernemen, Het is hún docent. Je bent nooit te jong om te leren hoe je moet reageren als een docent je onterecht onvoldoendes geeft. En als het echt allemaal zo beroerd is weet de schoolleiding dat al lang overigens.

Ingrid12

Ingrid12

27-11-2019 om 09:05 Topicstarter

Toch maar mailen

Dochter vertelde gisteren wel dat er al kinderen naar de mentor zouden gaan. Ik zal haar motiveren om dit ook te doen. Ouder/ docent gesprekken komen volgens mij pas in januari oid en zal ook weinig opleveren. Dat de klas slechte resultaten haalt is overigens niet verzonnen door mijn kind Ze delen met zijn allen hun cijfers in de groeps app en die zijn echt ronduit slecht. Lastig maar ik ga denk toch maar een mailtje sturen, al zullen ze vast wel in de gaten hebben dat er iets niet goed gaat in die lessen maar aan de bel trekken kan nooit kwaad.

Pirata

Pirata

27-11-2019 om 09:41

je hoeft niet te wachten

Je hoeft toch niet te wachten op de 10 minutengesprekken om een afspraak met de docent te maken???

mirreke

mirreke

27-11-2019 om 09:46

Op de school van mijn jongste

zijn er 1 of 2x per jaar gesprekken met alle ouders v/d klas. Daar hoor je ook de verhalen van anderen, en bleek dat mijn zoon bij zijn klachten over docenten gewoon gelijk had. Iedereen slechte cijfers bij bepaalde vakken en zeker zes ouders hadden al erover geklaagd bij de schoolleiding.

Kortom, ga ervan uit dat er meerdere ouders ofwel al geklaagd hebben, of dat gaan doen. Jouw mail daarover is belangrijk, hoe meer mensen klagen hoe beter het effect.

Eerst de mentor mailen

Noem je de docent ook een stuk onbenul als je dochter het hoort?
Dat de hele klas onvoldoende staat betekent niet per se dat de docent slecht is. Het kan wel, maar ik ben mentor van een klas waar 75% onvoldoende staat voor wiskunde, terwijl daar een uitstekende docent voor staat. Ze maken hun huiswerk niet, ze letten niet op en ze leren niet van hun fouten. Daar kun je als docent niet veel aan doen, je kunt straffen maar dan schrijven ze om van het gezeur af te zijn de uitwerkingen over van internet en hebben ze nog niks geleerd.
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn met deze docent, maar de slechte cijfers alleen zijn daar geen bewijs voor. Ook dingen als films kijken, spreken en niet uit boeken werken kunnen allemaal best ook bij goed onderwijs. Het doorlopen van privé-zaken in werktijd vind ik wel slecht, leerlingen van die leeftijd hebben niks te maken met de privé-sores van de docent. Oudere leerlingen ook niet trouwens. Net als te lang wachten met nakijken van projecten.
Lees- en luistertoetsen oefenen is geen recht, dat hoeft ze niet te doen. Maar het is wel zo fijn voor jonge leerlingen als ze weten wat ze kunnen verwachten. Even checken of alle leerlingen ook klaar zijn om te starten is dan weer wel de bedoeling.

Het klinkt alles bij elkaar als een beginnende docent die nog wel wat begeleiding kan gebruiken.
Ik zou beginnen met de mentor te mailen en je zorgen uit te spreken. De mentor kan vervolgens op onderzoek uitgaan en de eventuele problemen bespreken met de afdelingsleiders. Bij mij op school wordt er dan een coach aan een dergelijke docent toegewezen om te ondersteunen bij het lesgeven. Als dit niet helpt kan een dossier worden gestart. Dit gaat allemaal veel beter als de normale wegen worden bewandeld. Ik zou toch ook wel degelijk een gesprek met de docent aanvragen, al is één tekort nou niet zo dramatisch dat dat niet tot de rapportbesprekingen kan wachten.
Ouders die direct naar de leiding stappen slaan een paar stappen over. Je vindt het zelf ook niet prettig als mensen op jouw werk bij problemen direct naar de baas stappen, je wil graag zelf eerst de kans om eventueel te verbeteren.

Lesje eigen verantwoordelijkheid

Natuurlijk moet je klagen over een docent die het boek nooit openslaat. Dat is regelrechte onwil. Dat van die luistertoets, dat is een stukje onkunde mbt orde houden en daar kun je niet zo veel mee.

En dochter kan het beste klagen bij de mentor. Want het is een probleem dat de hele klas aan gaat.

Maar je kunt tegelijkertijd je dochter wat meer eigen verantwoordelijkheid bijbrengen. Het is duidelijk dat docent niet zelf de toetsen maakt. (Doorgaans mag dat ook helemaal niet in de onderbouw van de middelbare school; alle parallelklassen krijgen dezelfde toetsen. Maar in het algemeen geldt dat docenten die te lui zijn om lessen voor te bereiden en ingeleverd werk na te kijken, echt niet veel inspanning gaan verrichten om toetsen te maken, en dat ze dus met standaardtoetsen van de uitgever/methode of met toetsen van vorig jaar op de proppen zullen komen.)
Dus de toetsen zullen gebaseerd zijn op het boek. Zorg dat dochter in elk geval alle woordjes uit het boek leert. Daar zijn online allerlei sites voor, en vaak zijn de woordenlijsten van de populaire methodes al ingevoerd, maar je kunt altijd zelf woordenlijsten invoeren.

Of als ze mentoruur hebben, laat haar de mentor vragen of hij een lesje wil organiseren over het leren van woordjes (waarbij ze dan meteen met de klas kunnen afspreken welke site ze daarvoor gaan gebruiken, en zonodig een rooster maken voor wie de woordenlijsten invoert en wie controleert...). Of vraag de mentoruur om bij wijze van 'studieles' samen met de klas een toets Engels voor te bereiden.

Ik denk dat als de hele klas de mentor dringend verzoekt om het mentoruur aan Engels te besteden omdat ze allemaal onvoldoende staan, dat dat een stuk meer indruk maakt dan geklaag over medeleerlingenlawaai tijdens de luistertoetsen...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 11:04

De stap naar de docent

kan voor ouders best niet heel makkelijk gaan hoor. Op de school van mijn kinderen is het erg niet de bedoeling dat ouders docenten aanspreken. Dat moet altijd via een omweg: dat bv de mentor aan de docent laat weten dat de ouders van Pietje hem/haar willen spreken en dan kan hij/haar contact opnemen.

Dan is de stap naar mentor of afdelingsleider een stuk makkelijker.

Ingrid12

Ingrid12

27-11-2019 om 19:56 Topicstarter

AlisonH

Ik noem de docent zeker geen stuk onbenul waar mijn dochter bij is, dit zijn mijn eigen verwoordingen. Ik vind het namelijk niet normaal om zoveel over privé uit te wijden, zo ging ze pas een hele discussie aan over het klimaat met een 13 jarige jongen in de klas mbt vuurwerk afsteken. Weer een verspilde les Engels, vorig jaar stond ze overigens een ruime voldoende voor Engels maar kregen ze op een hele andere manier les. Proeftoetsen, oefenen met lees en kuistertoetsen, het zijn geen brugklassers meer maar wel hele jonge kinderen, Ik vind het namelijk ook wel fijn om eerst iets te oefenen op mijn werk eer dat ik het in de praktijk breng en ik stoor me mateloos dat het nakijken van een project zo lang moet duren maar dat komt omdat ze haar ogen heeft laten laseren, dit zeg je toch niet tegen een stel 13 jarigen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 20:17

Laseren

valt onder oogchirurgie. Dat kan voor de luxe dat kan ook omdat het echt nodig is. Daar kun jij niet over oordelen. Zo zou je zo ook spreken als ze haar blindedarm had moeten laten verwijderen?

Resultaten

Dat de resultaten na de brugklas minder worden is heel normaal. De stof wordt moeilijker, het tempo hoger, de leerlingen puberen harder en het nieuwtje is van de brugklas af. Bovendien zit je dochter op het Vwo en wordt van haar verwacht dat ze ook zelf verantwoordelijkheid neemt. Vraag om oefenmateriaal, oefen op internet, neem zelf actie.
Nogmaals, ik zeg niet dat het geen slechte docent kan zijn. Dat kan prima want die zijn er natuurlijk. Maar ik hoor erg veel klachten en erg weinig eigen verantwoordelijkheid. In plaats van focussen op hoe slecht het allemaal is kun je ook kijken wat je dochter anders kan doen. Daar heeft ze namelijk wel zelf invloed op. En de mentor mailen, maar dat had ik al gezegd.

Kasten

Kasten

27-11-2019 om 22:15

Aagje helderder

Het gaat in eerste instantie toch ook alleen om jouw/haar kind? Misschien kan de docent prima uitleggen waarom dochter er slecht voorstaat. En wellicht andere redenen dan dat het kind zelf aangeeft...We weten denk ik allemaal hoe pubers kunnen zijn toch . Al wil dat niet zeggen dat het inderdaad om een docente gaat die misschien niet zo goed les kan geven, maar dat weet je dus niet

Daarom zou ik zelf altijd eerst met de docent praten voordat je het gelijk hoger opzoekt. Dat kan altijd nog wanneer het gesprek niet naar tevredenheid verloopt.

Ingrid12

Ingrid12

27-11-2019 om 22:22 Topicstarter

Aagje herlder

Dat laseren had ze kado gekregen van haar ouders dus zal geen medische noodzaak zijn geweest. Dit is wat ze verteld aan haar leerlingen.

Ingrid12

Ingrid12

27-11-2019 om 22:26 Topicstarter

Alison

Ik vind dat je niet alle verantwoordelijkheid bij een 13 jarige kan leggen, Ze is mondig genoeg, als ze zegt iets niet te begrijpen dan krijgt ze te horen dat dit al besproken is en daar geen tijd voor is.
Kan je wel op
het vwo zitten maar het zijn ook nog kinderen en die overzien dit allemaal nog niet zo heel erg.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 22:34

Kasten

Als ik het gevoel zou hebben dat het een probleem van alleen mijn kind was dan zou ik ook proberen met de docent in contact te komen.
Maar ts geeft aan dat ze het juist niet als een particulier probleem van haar kind opvat. Dat kun jij onverstandig vinden, maar als je dat vindt zoals ts dat is het beter om hogerop te gaan. Ook als een ander dat raar vindt.

Dat zeg ik ook niet

Dat zeg ik ook niet. Natuurlijk heeft een dertienjarige nog hulp nodig, en aansturing, en uitleg, anders kan je net zo goed geen docent hebben! Maar zolang je niet met de docent hebt gesproken ken je alleen de kant van jouw dochter en de gemiddelde puber weet het altijd zo te draaien dat iedereen verantwoordelijk is behalve zij zelf. Jij hebt te maken met jouw dochter, ik heb te maken met zo’n 150 pubers per jaar en ik heb “de docent kan geen lesgeven” en “de hele klas had een onvoldoende” al zo vaak gehoord dat ik het toch altijd eerst zelf wil onderzoeken. Soms hebben de leerlingen gelijk, soms niet. Totdat je contact hebt gehad met school weet je niet wat er speelt en wat er eventueel al aan gedaan wordt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-11-2019 om 22:38

Ingrid

Ik vind je toon over de docent buitengewoon onaangenaam en de informatie die je geeft eigenlijk ook te veel. Dat kan het herkenbaar maken.

En wat betreft het laseren....wat wil je daarmee nu zeggen? Het was niet nodig? Ze had het niet mogen doen? Wat weet je er nu helemaal van?

Kopzorg

Kopzorg

28-11-2019 om 09:16

matig Engels onderwijs

Op de school van mijn kinderen vinden wij het Engels onderwijs ook matig. De school biedt Cambridge Engels aan en er zijn ook kinderen die dat niveau halen maar er zijn ook kinderen waarbij dat niet lukt.
Inmiddels hebben wij bijles geregeld bij iemand die de Engelse taal goed machtig is, heeft jaren in Engelstalige landen gewoond en nog gaan de resultaten slechts mondjesmaat omhoog. Bij woordjestoetsen wordt er idioot streng genormeerd.
Dochter had laatst een woordjes SO over de onderwerpen eten en drinken en het weer. To swallow moest ze kennen als slikken van eten niet in de betekenis van opslokken. De grammaticaal juiste zin: The severe storm swallowed several houses werd dus fout gerekend want ze had iets moeten maken over eten doorslikken.

Zoon heeft zojuist een SO gemaakt over lichaamsdelen, eten en drinken, familie, huizen, inrichting van huizen, kleding en make-up.
Heb het nog niet teruggezien maar zou zo maar kunnen dat de zin: She polished her nails with a very bright red colour wordt afgekeurd, omdat de leerlingen nail moesten kennen in de betekenis van spijker en to polish als het poetsen van schoenen.

Voor de woordjes SO's op deze school is het al jaren verdomd lastig om een voldoende te halen en er is niet over te praten. Zo streng normeren moet vinden zij.
Dat het heel demotiverend is voor de leerlingen beseffen ze niet.

Over privé zaken delen met een klas: Dat vind ik in principe niet oké maar soms moet een docent wel. Als een docent de klas les moet geven over familierelaties en de vader van die docent is net 3 weken geleden overleden kan het woord vader emoties bij haar oproepen en is het verstandig dat ze dat wel deelt met een klas. Dan is de klas voorbereid op eventuele emoties, snapt waarom de docent ineens in tranen uitbarst voor de klas.

Voorbeelden

Als docent Engels moet ik zeggen dat hoe streng je normeert ook afhangt van niveau en jaarlaag. Oudere leerlingen moeten een grotere woordenschat hebben dan jongere. Ik zou beide voorbeelden overigens goed hebben gerekend want het zijn zinnen waarin de woordbetekenis klopt met de context. Als je woorden maar op een manier wil horen moet je de toets anders maken, zodat alle andere oplossingen dan het woord dat jij wilde zien nergens op slaan.
Ontzettend demotiverend inderdaad als je hard hebt geleerd en dan om dit soort dingen een onvoldoende haalt. Sterke leerlingen zeggen op een gegeven moment “stik maar met je woordjes, ik compenseer die 3 wel met een vaardigheidstoets”. Minder sterke leerlingen hebben die luxe niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.