Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heleen

Heleen

17-03-2011 om 09:24

Mavo als onder-of bovengrens? twijfel!

Hallo,

Volgende week moet ik mijn dochter gaan inschrijven voor het VO en we lijken er maar niet uit te komen welke school het moet gaan worden..

Op basis van de proefcito's en huidige werkhouding kregen wij het advies VMBO kader mee..Mijn dochter kennende en wetende dat er meer in zit dan ze laat zien besloten wij de CITO af te wachten en werd mijn vermoeden bevestigd..Een score van 535 en dus 10 punten hoger dan haar proefcito betekent een stevig MAVO-advies!
Ze kan het dus wel!

Na een gesprek met haar leerkracht is haar advies dan ook bijgesteld naar VMBO kader/TL..

Maar wat nu..We hebben 2 scholen op het verlanglijstje staan..Een VMBO met een goeie TL afdeling en een school met MAVO/HAVO brugklas..Deze school heeft extra lange lesuren en een goede RT-afdeling..Zou ook bij haar passen dus..

Als ik de resultaten van afgelopen jaren erbij pak, zie ik dat mijn dochter heel wisselend in haar resultaten is..Spelling en taal over het algemeen A- en B-scores..Rekenen zorgwekkend..Haar werkhouding over de jaren heen was altijd ruim voldoende, maar lijkt vanaf 2e helft groep 7 wat slechter te zijn geworden..Vriendinnen werden belangrijk..

Wat is wijsheid? Het is een echt MAVO-kind..Kiezen wij nu voor MAVO als bovengrens, met als voordeel dat mocht ze het toch niet kunnen, ze iig op dezelfde school kan blijven, of zetten we wat hoger in en kiezen we voor MAVO als ondergrens, waarvan ik denk dat ze t aankan als ze haar schouders eronder gaat zetten, maar met als risico dat ze van school af moet als ze t niet haalt?

Pfff....Komen er niet uit..Dochter weet t zelf ook niet..

Graag jullie bevindingen!

Groetjes, Heleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

17-03-2011 om 10:25

Tja

Mijn devies is altijd zo hoog mogelijk reiken. Dus mavo als ondergrens. Ik heb er nog geen ervaring mee met mijn kinderen en voor mijzelf vroeger was het vwo een eitje, maar toch zou ik zeggen: ga voor mavo minimaal en kijk het aan.

Groet, Mamvantwee

Ondergrens

Ik vind de scores (de cito en van de afgelopen jaren) van je dochter echt ruim vmbo-tl en zou dus ook voor mavo als ondergrens kiezen.

skik

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2011 om 13:39

Pelle

Ik denk dat je gelijk hebt, een wiskundelerares van mijn zoon baalt er altijd zo van, dat kinderen die moeite hebben met rekenen, wijsgemaakt wordt dat ze problemen krijgen met wiskunde. Daarbij, op veel VO scholen wordt tegenwoordig bijles gegeven in de onderbouw, in rekenen en taal indien nodig.

Annet

Annet

17-03-2011 om 14:16

Ik zou ook gaan voor ondergrens mavo

Dan bouw je juist extra zekerheid in dat je dochter Mavo gaat halen.
En mocht wiskunde toch een probleem worden, dan is bijles zo geregeld.

Valkyre

Valkyre

17-03-2011 om 14:26

Heleen

Ik heb dyscalculie - alleen heette dat in mijn tijd "je kunt niet rekenen - maar ik heb desondanks VWO gedaan, met wiskunde in het pakket. Wel 2 jaar bijles (van de zes), daar had ik eigenlijk eerder mee moeten beginnen.

Ik zou ook voor MAVO/HAVO gaan. Dan heb je minder kans op afzakken tot onder haar niveau.

bibi63

bibi63

17-03-2011 om 16:17

Realiseer je wel

dat als ze naar een mavo/havo brugklas gaat, er in principe op havo niveau lesgegeven wordt. Het zou op zich niet erg zijn als zij dan met wat lagere cijfers naar 2 mavo gaat, maar het kan wel een probleem zijn dat ze ontmoedigd wordt door het voor haar wellicht te hoge niveau.
Blijft lastig.
Gr. Bibi

Heleen

Heleen

19-03-2011 om 11:22

Verschil mavo en mavo/havo brugklas?

Hallo allen,

Dank voor jullie reacties..

Omdat ik me vanwege eerder advies eigenlijk alleen maar in VMBO-scholen heb verdiept en niet hoger heb gekeken, ben ik er net pas achter gekomen dat er hier in de stad een school is op MAVO/HAVO/VWO niveau, maar met aparte MAVO-brugklassenn..DEze zijn ook in een apart gebouw..

Zou dat m dan zijn? Helaas hebben wij de Open dag gemist, maar de school staat als erg goed bekend..MAar nu het advies naar boven is bijgesteld probeer ik evt. maandag een afspraak te maken daar om even te kijken..

Weet iemand wat het verscil is tussen de MAVO/HAVO brugklas en een MAVO-brugklas? Zitten ze dan op iets lager niveau? Het zou wel een oplossing zijn..Dochter zit dan ergens waar ze het gewoon moet doen..Ze kan dan niet omhoog en niet omlaag kijken..

Iemand?

GRoet, Heleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.