Bubbels
05-07-2011 om 12:09
Mavo bestaat nog wel?
Ik heb nog kleine kinderen dus misschien dat ik het daarom niet zo op het netvlies heb maar hoe zit het met het middelbaar onderwijs? Ik lees hier over de MAVO maar ik dacht dat de MAVO in het verleden is afgeschaft en dat dit is onderverdeeld in VMBO met ik geloof 4 richtingen. Weet iemand mij te vertellen hoe dit zit. Mijn vriendin had het er laatst ook over dat haar zoon waarschijnlijk mavo/havo gaat doen maar ik dacht dat de mavo niet meer bestond?

marie
05-07-2011 om 12:11
Vmbo-tl
Hallo
Eigenlijk is het VMBO-TL (Theoretische Leerweg), maar omdat het VMBO een negatief imago heeft, zijn er scholen die het weer MAVO noemen, maar officieel bestaat dat volgens mij niet.

Fiorucci
05-07-2011 om 13:18
De vmbo-t afdeling van mijn zoon heet nu weer mavo.
Overigens: alleen vmbo-t is gelijkwaardig aan mavo, de andere lagere richtingen zijn geen mavo.
Overigens gaat hier in de stad nog steeds het verhaal dat vmbo-t kwa niveau tussen mavo en havo ligt.

bibi63
05-07-2011 om 15:48
De praktijk en realiteit
Een x-aantal jaar geleden is er iets veranderd in het stelsel. Dit kwam er op neer dat alle leerrichtingen ónder MAVO, VMBO gingen heten (dus voorbereidend middelbaar onderwijs), met de bedoeling dat je na het VMBO door kan stromen naar het MBO in de richting die je hebt gekozen. Wel zo duidelijk. Vroeger heette deze scholen bijv. LTS, huishoudschool, LEAO. Daarnaast had je MAVO. Vanuit de MAVO kon je doorstromen naar de HAVO (klas 4) óf naar een MBO opleiding zoals dat nu heet (vroeger was dat bijv. MTS en MEAO). Tegenwoordig heet de vroegere MAVO nu VMBO-TL (theoretische leerweg, wat het ook is). Het verschil zit 'm in het feit dat je VMBO scholen hebt, die zowel de lagere VMBO opleidingen geven, dus zorg-richting, of technisch enz. en vandaar uit doorstromen naar een MBO opleiding in die richting. Deze VMBO-scholen hebben vaak ook een VMBO-TL opleiding, de vroegere MAVO dus. Dat had je vroeger niet: de MAVO was óf een aparte school of geintegreerd in een scholengemeenschap met MAVO/HAVO/VWO. De praktijk nu is dat als je kind in groep 8 een VMBO-TL score heeft (dus het vroegere MAVO niveau, dus NIET een lager niveau) kan kiezen om naar een scholengemeenschap te gaan en wellicht uiteindelijk HAVO gaat doen, of naar een VMBO school om uiteindelijk toch nog te kunnen kiezen voor een beroepsgerichte leerweg. Ook kunnen kinderen die een lager VMBO advies hebben, doorstromen naar het VMBO-TL en zelf evt. HAVO daarna.
gr. Bibi

Fiorucci
05-07-2011 om 18:15
Pelle
Hier hadden we een vmbo-t,havo en vwo onder een dak. Mijn zoon had nu na twee keer de brugklas doen dermate hoge cijfers dat hij had kunnen doorstromen naar de havo.
Dat doet hij niet, maar het kon wel. Als er ll moeten afstromen gaan ze naar een andere vestiging.
De school heeft besloten dat de vmbo-t afdeling voortaan mavo heet. Voor zover ik begrepen heb verandert er helemaal niks. Waarom je hier dus al jaren hoort dat vmbo-t een net wat hoger niveau zou zijn, ik heb geen idee,echt niet. De juf van mijn dochter, groep 7, heeft dat zelfs nog recent verteld in de klas. Ik moet haar ook nog eens vragen warom die fabel rondgaat.

Tineke
05-07-2011 om 19:37
Mavo-niveau
Als ik het goed heb, was Mavo vroeger op twee niveaus, C en D. Met D-niveau mocht je doorstromen naar havo 4, met C-niveau kon dat niet.
Bestaat zoiets nu ook bij VMBO-TL? Of is alle TL automatisch D-niveau?

kaatje43
05-07-2011 om 20:15
Kaatje
Er is geen onderscheid meer tussen C en D niveau. Als je op je eindexamen hoog genoeg staat en dat is een beetje per school verschillend, kun je door naar de Havo.
groet,
Kaatje

Bubbels
05-07-2011 om 21:22
Dank!
Dank voor alle uitleg! Vooral de posting van Bibi met vroeger en nu is duidelijk. Dank je!

Chippie
05-07-2011 om 23:58
Mavo hoger dan vmbo tl
Hier is een scholengemeenschap met een Gym-VWO-HAVO locatie, een VMBO locatie en sinds 2 jaar een aparte MAVO locatie. Die MAVO locatie is met name bedoeld voor kinderen (ouders?) die nu al weten dat kind door wil stromen naar HAVO. Ik ga er vanuit dat die kinderen gewoon een VMBO-TL diploma krijgen op de MAVO maar ik kan me wel voorstellen dat het vakkenpakket dusdanig is dat doorstroom naar HAVO wat makkelijker gaat. En dat zou je kunnen opvatten als 'Mavo zit tussen VMBO-TL en HAVO in'. Al zeggen ze dat maar om kinderen/ouders die VMBO niet zien zitten mee over de streep te trekken.

Fiorucci
06-07-2011 om 07:28
Chippie
Nee dat is het grappige, er zit geen verschil in de vakkenpakketten. Mijn zoon zit ineens op de mavo, meer er veranderd echt he-le-maal niks!

Fiorucci
06-07-2011 om 09:01
Pelle
Hier is het meer zo dat er een school is met alle richtingen, alleen de lagere vmbo richtingen hebben een eigen gebouw. Gezien de kanten die ll kiezen, zie je hier niet dat er een beleid is om ll een bepaalde kant op te duwen. De richtingen die gekozen worden zijn juist heel, heel divers.
Ik begrijp overigens uit de media dat het de laatste jaren lastiger wordt om door te stromen naar de havo binnen dezelfde school, scholen willen dat vaak helemaal niet.
En als besluit: een extra vak kiezen om over te stappen naar havo is hier niet nodig. Het pakket is al breed genoeg.

M Lavell
06-07-2011 om 09:49
De fabel van de mavo
Mavo is niet afgeschaft. Dat die fabel wel rondgaat komt van knorrige praat van tegenstanders van de hervormers die, om grote verontwaardiging te mobiliseren, hebben beweerd dat de mavo is afgeschaft.
Is niet zo. In wetgeving heet de mavo nog steeds mavo. Een flink aantal scholen heeft de naam ook nooit veranderd.
Het is een fabel in dezelfde lijn met die van de invoering van het studiehuis dat verplicht zou zijn. Ook dat is niet waar.
Verschil: mavo sloot vroeger standaard aan op het havo. De wet zegt dat over de leerrichting nog steeds, maar het is niet waar. Voor aansluiting op havo moet er in meer vakken examen gedaan worden dan de minimaal verplichte vakken: wiskunde + een extra vreemde taal.
Veel vmbo-t of zich mavo noemende scholen bieden dat niet aan.
Daar is wel een verandering gaande de afgelopen jaren. Steeds meer scholen doen dat wel en gebruiken voor die op havo aansluitende richting de naam mavo.
Maar je kunt er niet echt van op aan, want ook scholen zonder die aansluiting gebruiken de naam mavo. Goed kijken in de schoolgids dus.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
06-07-2011 om 15:59
Miriam
ik snap niet wat je bedoelt met een minimaal pakket wiskunde met een extra vreemde taal.
Je kan VMBO T examen doen zonder wiskunde. Je kan ook havo examen doen zonder wiskunde. Daar ligt het probleem niet.
Verder kan je ook VMBO T examen doen met alleen engels en Nederlands en geen andere vreemde taal. Ook op de havo is dat het geval.
Kan je me uitleggen wat je bedoelt?

M Lavell
06-07-2011 om 16:13
Profielen
"Je kan VMBO T examen doen zonder wiskunde. Je kan ook havo examen doen zonder wiskunde. Daar ligt het probleem niet. "
Is dat zo? In mijn tijd was wiskunde A in alle profielen verplicht. Ik heb geen zin om het na te zoeken. Hier ligt het punt ook niet.
Havisten krijgen tot en met de 3e wiskunde en meerdere vreemde talen. Aansluiten op het havo-niveau (de 4e van het havo) impliceert wiskunde doen tot en met het 4e jaar van de mavo.
Met die bagage kun je een havo profiel kiezen. Als dat niet per se een profiel met wiskunde is, dan is het wel een profiel met een extra vreemde taal.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
06-07-2011 om 16:39
Miriam
Ik heb mavo-examen gedaan zonder wiskunde. Dat was in '86. Mijn zoon gaat nu vmbo-t 2 doen, met de deur op een kier naar havo 3, eind van het schooljaar. Het is inderdaad wel verstandig daar bij stil te staan als hij vakken al dan niet laat vallen eind van de 2e, bedenk ik nu.

Kobalt
06-07-2011 om 17:27
Geen havo zonder wiskunde
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vakkenpakket
In alle vakkenpakketten zit een wiskunde.
Vmbo-t kun je wel zonder wiskunde doen.
Als je dus van de VMBO-T, door wilt stromen naar de HAVO, moet je daar bij het kiezen van de vakken al rekening mee houden.

Mach
06-07-2011 om 17:50
Wel havo zonder wiskunde!
http://www.digischool.nl/llbeg/decaan/2fase/2fasevo.htm#inrichthav
Mijn buurjongen doet toch ook echt examen havo zonder wiskunde volgend schooljaar. Profiel cultuur en maatschappij. wikipedia is niet betrouwbaar, maar dat is algemeen bekend.

Fiorucci
06-07-2011 om 19:01
Klopt mach, en miriam
Daar is mijn oudste ook ooit mee begonnen, dat profiel.
Uiteindelijk is hij dit jaar geslaagd met twee profielen, natuur en techniek.
Miriam, je hebt gelijk, hier moeten vmbo'ers in principe examen doen in wiskunde en twee vreemde talen om door te mogen naar de havo.
Er staat inderdaad dat de meesten doorstromen naar een ROC, maar dat havo kan, mits...

M Lavell
06-07-2011 om 21:18
Nieuw
Mach:"Mijn buurjongen doet toch ook echt examen havo zonder wiskunde volgend schooljaar."
Dat mag zo zijn, maar dat is dan nog niet zo lang dat wiskunde er bij 1 profiel uit is (bij de andere drie zit het er nog in).
Maar nogmaals: dat doet er niet echt toe. Voor het profieldeel van C&M moet je een tweede vreemde taal doen. Is ook niet standaard bij vmbo-t.
Bovendien blijft dat het niveau wiskunde eindexamen vmbo-t, het minimumniveau is dat je nodig hebt voor de overige vakken. Maatschappijleer (verplicht gezamelijk deel) of profielkeuzevak Ak, Ec, Mw.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
07-07-2011 om 00:02
Al een hele tijd havo-profiel zonder wiskunde.
Hier is het geen eis om wiskunde en twee vreemde talen in het pakket te hebben van het VMBO T om door te mogen stromen. Je kan ook rustig met een Zorg en Welzijn profiel op het VMBOT zonder wiskunde en met geschiedenis en duits of frans doorstromen naar het havo-profiel zonder wiskunde.
Overigens is het toch niet zo raar dat je met je pakketkeuze rekening houdt met het vervolgonderwijs wat je wilt gaan volgen. Of dit havo is of MBO
In onze schoolgids staat trouwens dat je met elk profiel op VMBO T door kan stromen naar de havo. Als je maar een 6,5 gemiddeld staat op de examenvakken. Wel kan het zijn dat je een vak dat je niet had moet bijwerken in de vakantie. Maar de mogelijkheid is er altijd.
In havo 3 hebben de havisten ook een aantal vakken niet. Als je bijvoorbeeld geen examen hebt gedaan in economie of biologie loop je niet erg achter bij de havisten. Want de VMBOers hebben wel BIO en ECO in de derde klas en hebben dus al meer economie gehad dan de havisten. En dat terwijl ze er niet eens examen in hebben gedaan.

Fiorucci
07-07-2011 om 07:19
Mach
Dat hangt dus van de school af, op de school van mijn zoon staat die eis zwart op wit.
Overigens bio hebben de vmbo'ers hier vanaf klas 1 eco vanaf klas 2.

M Lavell
07-07-2011 om 08:02
Het mag
Mach, ik schreef al eerder dat vmbo-t nog steeds mavo heet en volgens de wet opleidt tot havo. Van de wet mag je dus zelfs zonder een vak bij te halen of er extra examen in te doen van vmbo-t naar mavo.
Maar in de praktijk zijn er hiaten. Ik noemde de twee meest voorkomende. Jij zegt erover:"Wel kan het zijn dat je een vak dat je niet had moet bijwerken in de vakantie. Maar de mogelijkheid is er altijd. "
Met plussen en minnen tussen de standaard profielen, kun je op je vingers natellen dat het meestal nodig is om een vak bij te halen (een taal of wiskunde). Als de school je op die manier de kans biedt om de werkelijke aansluiting met havo te maken, dan is dat fijn.
Dat mag én het kan.
Maar het is niet standaard. De praktijk is dat de meeste scholen die voorziening niet hebben. Het is zelfs vrij gewoon dat scholen helemaal geen aansluiting bieden tussen vmbo-t en havo (ook als je wil kun je niet eens examen doen in extra vakken).
Terug naar de discussie: Toch noemen ook deze scholen zich soms mavo. Je moet dus goed opletten. Kijk in de schoolgids. Daar staat wat de eisen zijn en of het mogelijk is binnen die school aan de schooleisen te voldoen.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
07-07-2011 om 13:09
Miriam
Wat ik schreef over de profielen (zonder wiskunde op de havo bv) is natuurlijk landelijk geldend. Wat ik schreef over doorstromen is gebaseerd op wat op onze school kan. En ook op die manier in de schoolgids staat. Ik denk ook dat wij erg veel geluk hebben met een school waar aan alle kanten doorgestroomd kan worden. Ook na derde klas VMBO T kan je als je hele goede cijfers hebt naar Havo 4.
Bij elke klasseovergang (en soms ook tussentijds) is opstromen en afstromen mogelijk.
De methodes van de vakken zijn in de onderbouw ook op alle nivo's gelijk ( van VMBO basis t/m gymnasium). Daardoor wordt opstromen ( en afstromen) ook veel gemakkelijker.

Mach
07-07-2011 om 13:24
Fio
Hier hebben de VMBOers ook vanaf de 1e bio en vanaf de 2e eco.
Dat betekent dus dat als ze die vakken niet in hun pakket kiezen voor het examen ze toch 3 jaar bio en 2 jaar eco hebben gehad. Als ze doorstromen naar de havo komen ze inde klas bij kinderen die op de havo 2 jaar bio en 1 jaar eco hebben gehad. Want hier worden eco en bio in havo 3 niet gegeven. En in de brugklas ook geen eco.
Ze lopen met die vakken voor op de havisten, ook al hebben de VMBOers er geen examen in gedaan.
Of ze het havonivo dan aan kunnen staat daar natuurlijk los van. het gaat in havo 4 dan wel direct sneller dan op het VMBO. Maar feit blijft dat ze met een voorsprongetje beginnen ook al hebben ze geen examen gedaan in bio of eco.

Vera*
08-07-2011 om 09:12
Zoon kreeg brief
Gisteren heeft zoon zijn rapport gehaald met daarbij een aantal brieven. In een van de brieven stond dat de naam vmbo-t werd vervangen in mavo zodat deze term meer recht zou doen aan het onderwijs dat gegeven wordt. Inhoudelijk veranderd er niets.
Vera

Bree
08-07-2011 om 11:10
Vera zelfde school?
Hier gisteren nl. ook bij het rapport die brief dat ze de naam gaan veranderen van vmbo-t naar mavo.
De 2e reden is omdat ze vanaf komend schooljaar met tweetalig mavo beginnen.