Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Prakje

Prakje

31-05-2010 om 09:40

Maximale groepsgrootte bo

Wie weet of er een maximale groepsgrootte is voor het basisonderwijs? Ik heb gezocht maar kon hierover niets vinden.

Een van onze kinderen komt volgend jaar in een groep van 32 lln met een zorgzwaarte van 46(!)... Hoe gaat een leerkracht goed onderwijs geven aan zo'n grote groep?

Ik begrijp er niets van....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

31-05-2010 om 12:34

Volgens mij verschilt het per school. Hier ligt het max. aantal in principe op 35. mijn kinderen zitten bij gelukkig toeval in een stuk kleinere klassen.
Wel gaat het in overleg met de leerkracht als er zij instromers bij komen, de een vindt 36 nog best kunnen, terwijl de ander een klas van 30 echt de max vindt, zeker als de klas een aantal zorgleerlingen heeft.
Hoe zit dat trouwens? een zorgwaarde van 46? ik zeg wel eens voor de gein dat mijn kids voor twee tellen (hebben een rugzakje) maar tellen ze serieus zo?
groetjes, Tess

T&T

T&T

31-05-2010 om 12:37

Extra zorg

oh ja, vergeet ik nog. Bij meerdere rugzak leerlingen zijn er ook extra "handjes" in de klas, vaak in de vorm van een klasse assistent. Een klas van 32 met een vaste leerkracht en klasse assistent kan toch best?
groetjes, Tess

Prakje

Prakje

31-05-2010 om 14:08

Zorgzwaartte en rugzak

Geen idee hoe de zorgzwaarte gemeten/toebedeeld wordt. (weet iemand anders op OO dit?!)

Wel weet ik dat op onze school rugzak leerlingen een eigen docent hebben die individueel begeleiding geeft. Dit kan zijn in de klas, maar ook een-op-een privé les. Hangt er van het kind en de stoornis af.

Geen idee hoeveel rugzakkers er in de genoemde klas zitten. Wel weet ik dat die niet voor mijn eigen kind wordt ingezet (want geen rugzak)...

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 14:36

Gewoon vragen

Je kunt natuurlijk altijd naar school toestappen en je bezorgdheid uiten. Wat is daar mis mee? Kunnen ze je een beeld geven van hoe ze deze klas gaan handelen? En hoezo weet jij nu al de zorggrootte of zwaarte van deze klas, is dat door school vermeld?
Op de vorige school van mijn kinderen zat mijn zoon in een groep drie van 32 kinderen, met veel drukke jongetjes. Naast de eigen, goede, juf was er een permanente stagiaire, die in volgende jaren als afgestudeerd juf haar eigen groep drie kreeg, en de klas had de beschikking over twee lokalen met een schuifwand ertussen. Heel veel werkzaamheden werden gesplitst, in telkens wisselende groepen, zelfs sommige kringen deden ze op een gegeven moment gesplitst omdat het anders te lang duurde. Los daarvan waren er ook diverse leerlingen die individuele begeleiding kregen. Ze hadden ook veel verschillende werkplekken, met computers op een stuk doodlopende gang, zodat ook daar een rustige werkhoek was. Kortom, het verliep uitstekend, terwijl ik me in het begin ook vaak genoeg zorgen maakte. Maar de juf was dan ook erg goed, aardig en lief, met humor en erg duidelijk en consequent.
Misschien heeft jouw school ook wel een goede oplossing gevonden, en hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Gewoon bespreken dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.