vvvier
16-04-2009 om 21:00
Maximale omvang van klas basisschool, graag advies
Vandaag hoorden we dat onze zoon volgend jaar misschien in een klas komt van 33 (!) kinderen. Er zijn net niet genoeg kinderen om er twee klassen van te maken (vind de school) dus vooralsnog is dit het idee. Dat lijkt me veel te veel. Op de site van OCW kon ik geen regelgeving hierover vinden, en ook op dit forum niet. Weet één van jullie iets hierover? Ik dacht dat er wel vanuit de overheid beleid was voor kleine(re) klassen? Het zou prettig zijn als we de discussie over wel/niet goed met de school kunnen voorkomen door gewoon te wijzen op regelgeving. Die moet er dan echter wel zijn...
Alvast bedankt!
T Slingerland
16-04-2009 om 21:47
Ook groot
Mijn dochter zit in een groep van 30 kinderen; 7 jongens, 23 meisjes, een echt kippenhok
. Ze hebben veel ondersteuning van 'extra'-juffen die met groepjes kinderen buiten de klas werken. En het gaat heel goed moet ik zeggen. Ik had in eerste instantie ook mijn bedenkingen!
Er is op school zelfs nog een grotere groep; 32 kinderen. Die hebben ze in groep 3 wel gesplitst om een goede basis te leggen, maar in groep 4 toch weer samengevoegd. Ook daar zijn de 'extra'-juffen en stagaires erg belangrijk. Voor één juf alleen is het volgens mij niet te doen. Tenzij ze teruggaan naar het ouderwetse klassikale onderwijs. Maar bij ons op school wordt zoveel mogelijk geprobeerd op het niveau van het kind te werken.
vvvier
16-04-2009 om 21:49
Bedankt
Beste Pelle
bedankt, informatief. De inhoud is echter teleurstellend; de school mag ongeveer alles doen (voorbeeld van 36 in een klas) als ze de MR maar 'om' heeft. Lekker beleid is dat. En eventuele extra interne begeleiding gaat dan ws naar de achterlopende achterstands/probleemkinderen... Begrijpelijk maar daar heeft mijn kind dan weer niets aan. Of het moet ook een probleemkind gaan worden... Sorry, ben te sceptisch. Bedankt iig, moet dus zonder bruikbare regelgeving aan de slag.
Moeke
16-04-2009 om 22:55
Hier..
Ik zou niet meteen een grote klas afschrijven. Mijn zoon zat -door omstandigheden- in een klas van 32/33 kinderen (met een Downkind erbij). De klas werd gerund door een juf die net 'n paar jaar van de Pabo af is.
Het zal je verbazen wat een rust en structuur er in die klas heerste. Ik ben er regelmatig overdag binnengevallen en je kon werkelijk een speld horen vallen (en dan is het nog wel een Montessorischool, waarbij alle kinderen iets anders doen, er samen wordt gewerkt, kinderen heen en weer lopen, etc).
Ik was ook niet blij toen ik de klassenindeling zag, maar ik ben daar helemaal van teruggekomen!
ijsvogeltje
16-04-2009 om 23:43
Volgens mij...
.... is aangetoond dat de leerprestaties van kinderen juist positief worden beïnvloed in een grote groep! Ik geloof dat het ermee te maken heeft dat een kind in een grote groep meer ´ontwikkelingsgelijken´ heeft, en dat heeft een gunstig effect op de resultaten.
Voldoende mankracht lijkt mij wel een voorwaarde, bijvoorbeeld met een onderwijsassistent.
dirksmama
17-04-2009 om 00:17
Niet erg
Een grote klas is niet per definitie erg.
Alles staat en valt met de leerkrachten en de manier waarop het onderwijs georganiseerd is. Klopt dat niet dan kan een klas met 16 kinderen even hard in de soep lopen.
Janeway
17-04-2009 om 20:46
Zoon
Onze zoon in groep 3 zit in een klas van 32 kinderen.. Veel van de ouders waren bezorgd en op het plein waren de bezorgde gesprekken niet van de lucht toen bekend werd dat groep 3 van 2008, 32 kinderen zou hebben. De juf is een oude rot in het vak en kent de klappen van de zweep. 2 jaar voor deze groep hadden ze namelijk een groep 3 met 36 kinderen. Daar was ondersteuning voor van het ib team, die namen 's ochtends een deel van de klas mee naar een ander lokaal voor extra ondersteuning. Met deze groep 3 was dat blijkbaar niet nodig. Wij ervaren de klas als leuk en gezellig, wel wat druk maar er is een hele duidelijke structuur. Onze zoon leert erg makkelijk en snel en dat gaat ook goed, hoe het met kinderen gaat die dus wat minder geluk hebben, dat weet ik niet. Hier is het dus niet slecht bevallen.
Ik denk dat veel valt of staat met de leerkracht en de groepsamenstelling. Als de chemie tussen de kinderen goed is is een groep van 36 kinderen misschien makkelijker dan een groep van 20 met een slechte chemie.
Janeway
17-04-2009 om 23:00
Ha cobi (ot)
Ik heb het hier over Juf C vd B.Jij ook? De klasse foto ga ik even op zoeken op de site van school.. Dat moet niet al te moelijk zijn.. Maar ja niet van groep 3 natuurlijk toch weer een reden om op de site van school te kijken..
m@
18-04-2009 om 21:12
Geen wettelijk maximum
Er is geen wettelijk maximum verbonden aan groepsgrootte. Meestal is het lokaal de bottleneck. Veel meer dan 33 leerlingen kunnen ze daarin niet kwijt. Onze zoon zit in groep 6 met 33 leerlingen. Volle bak, maar gaat prima. Geen modelklas. Een derde zit onder het gemiddeld, 1/3 er rondom en 1/3 scoort boven het gemiddeld. Ze hebben hulp van stagaires en 2 dagdelen per week van een klassenassistent. De juf trekt het goed. Maargoed...ondanks dat zou ik ook liever hebben dat hij in een klas van 25 kids ofzo zou zitten. Dat zit mijn zoon in groep 3. Maar daar klagen de juffen weer steen en been dat ze het zo moeilijk hebben. Dus tja...
M@
kaatje43
19-04-2009 om 10:45
Wel verschil in de bouwen.
Of dit vanuit de gemeente geregeld is weet ik niet. Maar bij ons op schoolm is er verschil tussen de kleinsten en de groten. De kleuter/onderbouw hebben een max van ong. 25 en de midden- en bovenbouw een max van ong. 30 kinderen. Daar wordt wel eens over heen gegaan hoor. Zeker als er in de loop van het schooljaar nieuwe kinderen bij komen. Op zich zou ik 33 nog niet eens zo'n probleem vinden, ligt aan de samenstelling van de groep. Een groep van 20 kan ook al heel storend werken.