Kate1
16-03-2010 om 10:25
Maximum aantal leerlingen in klas; is dat wettelijk geregeld?
De basisschool van mijn zoontje heeft te maken met een teruglopend leerlingaantal en dus is er minder formatie.
Nu is het zo dat de klas van mijn zoontje een klein klasje is; hij zit nu in groep 1 en ze startten met 9 kinderen. In groep 2 zaten 21 kinderen en dus werden op de vrije dag van de juf de groepen samengevoegd, dat ging aardig goed. Inmiddels zijn beide klassen gegroeid. Er zijn nieuwe vierjarigen in groep één en ook nieuwe kinderen (van andere school) in groep twee. Dat houdt in dat vanaf deze week de groep op de vrije ochtend van de juf heel groot is; nu veertig kinderen! Vanaf mei zijn dat er 42 en hoogstwaarschijnlijk komen er daarna nog twee kleuters bij...
Veertig kleuters in een lokaal! Er is niet eens genoeg plek voor de stoelen dus zitten ze op banken. De juf heeft er sinds een paar weken een stagiaire bij dus die gaat nog wel eens met een groepje kinderen in het andere lokaal, maar echt leuk is dit niet. En hoewel ik zeer tevreden ben over de juf en ook denk dat ze dit wel kan - zo lang er geen bijzonderheden zijn - is dit natuurlijk verre van ideaal. Niet voor de kinderen ("ow, mam is het weer de drukke dag?) maar zeker ook niet voor de juf.
Ik vroeg me af; weet iemand (Miriam?) hoe het zit met een maximum grootte van klassen? Is dat wettelijk vastgelegd? Ik vraag me ook ernstig af wie er in zo'n situatie verantwoordelijk is, wanneer er wat gebeurd. Is de school dan aansprakelijk of de juf persoonlijk?
Ik begrijp dat het formatietechnisch heel moeilijk is om hier een oplossing voor te bedenken, maar ik maak me wel zorgen en vind ik eigenlijk gewoon niet dat dit kan. (Of dat je dit uberhaubt niet mag vragen van een juf!) Tot nu toe is alles goed gegaan en hoewel ik van mijn zoontje hoor dat hij het vooral heel druk en lawaaiig vindt, is het niet zo dat hij op die ochtend niet naar school wil.
Ik ben zeker van plan om hierover in gesprek te gaan met de directeur, maar ik wil me wel goed voorbereiden op dat gesprek. Nu heb ik zelf wel gegoogled, maar ik kom er niet helemaal uit.
Alvast dank voor het meedenken,
Kate1 (even een gelegenheidsnick)

amk
16-03-2010 om 10:45
Nee
Is er een wettelijk vastgesteld maximum aantal leerlingen dat in een klas onderwijs krijgt of mag een school het aantal leerlingen zelf bepalen?
Er is geen richtlijn voor de maximale groepsgrootte. Scholen mogen dat inderdaad zelf bepalen. Niettemin kunnen ouders een (advies)stem laten horen via de medezeggenschapsraad.
Er is wel een richtlijn voor de minimaal beschikbare ruimte voor basisschoolleerlingen. Voor het regulier basisonderwijs geldt een norm van3,5 m2 per leerling. Er zit echter wel een addertje onder het gras. De verplichte oppervlakte komt namelijk als volgt tot stand: 'Totale oppervlakte van alle ruimten van de school' gedeeld door het 'aantal leerlingen'. Dat is dus niet hetzelfde als 'de vloeroppervlakte per lokaal' gedeeld door 'het aantal aanwezige leerlingen per lokaal'. In de klas kan er daardoor toch minder ruimte dan 3,5 m2 per leerling aanwezig zijn.
Binnen het speciaal onderwijs gelden andere normen.

Fatima
16-03-2010 om 13:30
1 ochtend?
Hebben we het nu over 1 ochtend per week? Er zijn nog steeds klassen met ruim 35 kinderen de hele week.
School had het ook op een andere manier kunnen oplossen: om de beurt een aantal vierjarigen thuis laten houden. Jij kan daar ook nog steeds voor kiezen.

Kate1
17-03-2010 om 21:23
Amk
dank voor je link. Ik was er al een beetje bang voor; de 3,5m2 per leerling is het probleem niet als de lege lokalen meetellen...
Gelukkig hoorde ik vanochtend dat er waarschijnlijk toch een oplossing gezocht gaat worden omdat meerdere ouders aangegeven hebben dat dit toch echt te gek wordt.
Ben benieuwd wat ze bedacht hebben...

Kate1
17-03-2010 om 21:32
Fatima
Ja, het gaat over 1 ochtend in de week 42 (!) kleuters (en over een maand 44) in een lokaaltje met 1 juf.
En dat er op andere scholen klassen zijn van 35 leerlingen; tja, wat moet ik daar op zeggen? Dat ik de situatie bij mijn zoon in de klas normaal moet vinden?
Ik heb ook grote moeite met 35 kinderen en zou daar zeker ook mijn beklag over doen (op z'n minst!) als dat een dagelijkse gang van zaken zou zijn. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan bij ons; maar de groep wordt steeds groter; het past eigenlijk al niet meer in het lokaal en daarbij vraag ik mij ernstig af wat die ochtend voor meerwaarde heeft voor mijn zoontje.
Vind jij het normaal dan, 42 kleuters in een groep? Ook al is het maar voor 1 ochtend? Of 35 lln per klas?

dirksmama
19-03-2010 om 03:53
Staat en valt met leerkracht
Ook al is 42 heel veel, of het goed kan gaaan staat en valt met de leerkracht.

Primavera
19-03-2010 om 12:41
Max aantal leerlingen per lokaal
Geen idee hoe het in Nederland geregeld is, maar hier in Italië zijn bij scholen altijd het max aantal leerlingen per lokaal vastgesteld vanwege brandveiligheid. Ook al is er altijd de voorgeschreven vluchtweg, 42 kinderen door een deur duurt wat langer dan 30. Teveel stoelen en banken in een lokaal zorgt ervaar dat je je daar niet meer goed in kan bewegen, vandaar dat er een maximum wordt gesteld aan het aantal mensen in zo'n lokaal wat de brandweer nog veilig vindt.
Groeten Primavera

Kate1
19-03-2010 om 14:10
Brandveiligheid
Primavera, daar zeg je zo wat... Ik ga het er in ieder geval in de volgende MR-vergadering over hebben.
Het is inmiddels duidelijk geworden dat er naar een oplossing wordt gezocht en hopelijk duurt dat niet te lang. Dat is wel fijn (afhankelijk van wat die oplossing dan wordt natuurlijk). Het zijn gewoon veel te veel kinderen opgepropt in een lokaal. Vanochtend zat een deel van de klas nota bene op de grond!

Kate1
19-03-2010 om 14:13
Dirksmama
dat klopt; gelukkig heb ik er wat betreft deze juf wel vertrouwen in. Maar het is niet alleen dat; het hangt ook af van de ruimte en vooral het kind; ons mannetje doet het nu redelijk goed, maar een jaar geleden had ik em op vrijdag thuis gehouden. Ik weet zeker dat hij zich helemaal geen raad wist met de situatie en daar erg ongelukkig van zou zijn geworden. Nu weet hij zich ook geen raad, maar blijkbaar heeft hij inmiddels wat meer bagage om er mee om te gaan.

dirksmama
22-03-2010 om 19:10
Arbo
Via de Arbowetgeving (waaraan elke werkomgeving ook moet voldoen) valt vaak ook nog wel iets aan te vechten bij een school hoor!