Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBO knijpt een oogje dicht?

Mijn zoon van 17 zit in de 2e van een MBO-opleiding. Het is een continue strijd. De problemen zijn vooral ongeoorloofd verzuim, hij bepaalt zelf of het de moeite waard is om naar school te gaan. Voor 2 uurtjes komt hij z’n bed niet uit. Cijfers wisselen sterk. Heeft hij goede zin, dan haalt hij voor een project soms zomaar een 9.0. Maar net zo makkelijk wordt het een 1.0 (niet ingeleverd). We zitten nu in een fase dat mijn zoon voor ons en zichzelf goedpraat dat hij in plaats van school aan z'n huiswerk zit (en op het moment dat hij zijn huiswerk hóórt te maken liever op Skype zit).

Vorig jaar heb ik meerdere malen een gesprek aangevraagd met zijn mentor. Dan ging hij zijn leven beteren maar nog geen week later was het weer mis. Hij heeft dat jaar ook een officiële waarschuwing gehad (hij mag er 4 gedurende de opleiding, 4e = exit). Hij had vorig jaar eigenlijk niet over mogen gaan, maar kreeg tot het eerste semester de kans om cijfers van het eerste jaar nog op te halen… bijna onmogelijk. Maar toen ik op een goed moment op Magister keek, bleek dat de cijfers die-ie moest ophalen opeens waren verdwenen!?

Inmiddels staat zoon er weer net zo slecht voor als vorig jaar. Zijn verzuim wordt geregistreerd, maar vooralsnog heb ik als ouder van een leerplichtige van 17 geen waarschuwing gekregen. Door de kwijtschelding van de onvoldoendes van vorig jaar voelt mijn zoon zich onaantastbaar, zo lijkt het wel. Wat niet gek is, want ik merk dat ik mezelf ook sus met het idee dat het zo’n vaart niet loopt. Op de info-avond was men wél duidelijk over strikte regels wat betreft overgangsnormen en natuurlijk zou ik beter slapen wanneer zijn cijferlijst voor zich spreekt! Nu ligt de bal ligt bij de opleiding, die bepalen wanneer het nu echt genoeg is geweest met hun coulance.

Hoe zijn jullie ervaringen? Herkent iemand dit?

wil je dit?

Geen ervaring mee, maar wil je dit zo? Want ik zou liever een school hebben die wat consequenter was, daar leren ze van.

Aan de juf van mijn basisschoolkind (bovenbouw) heb ik wel eens gevraagd of ze mijn kind wilde aanpakken op het steeds te laat komen. Dat bleek toch wel heel leerzaam.

Die situatie van jouw zoon zou aan mij knagen als het mijn kind was. Als hij wel had geleerd verantwoordelijkheden te hebben en te nemen, dan had hij er misschien ook niet zo slecht voor gestaan.

Leanne

Leanne

08-02-2018 om 13:35 Topicstarter

Willen

Tja, ik wil een school die dit gedrag niet tolereert en ik wil een zoon die z’n verantwoordelijkheid neemt. En ik zou willen dat ik wist hoe ik hier zelf tegenover moet staan.

Ik heb eerlijk gezegd niet zo’n hoge pet op van de school. Mijn indruk: iedereen voert z’n eigen koers een beetje. De meeste leraren doen het lesgeven erbij en zijn buiten lesuren niet bereikbaar. Hebben dus ook weinig feeling met zo’n klas. Hoe makkelijk is het om een klas te matsen, want die leraren worden er natuurlijk ook op aangesproken als er slechte resultaten worden geboekt.

Ik denk dat voor mij vooral het papiertje belangrijk is om door te stromen naar hbo, ofwel ergens aan het werk te gaan om het in de praktijk te leren. Een basis dus. In die zin is het natuurlijk prettig dat hij gematst wordt.
Hij zal hoe dan ook nog genoeg mee te maken krijgen met het nemen van z’n verantwoordelijkheid in zijn leven. Hopelijk is het dan niet een veel kostbaardere les, dan dat het nu zou zijn.

Overigens heeft hij dit gedrag sinds deze school ontwikkeld… dus ik denk wel dat de school hem de mogelijkheid heeft gegeven. Eerder was dit soort gedrag echt niet aan de orde!

Ik snap het niet

Ik snap het niet.
Als je een school wilt die dit biet tolereert, zeg je er toch wat van?
En ja, lijkt leuk, zo makkelijk een papiertje halen dat je eigenlijk niet verdient. Maar wat heb je eraan? Daar leer je dus geen verantwoordelijkheid nemen mee. En misschien gaat het op het hbo dan ook wel mis.

Herken het zeker niet.

Hele vreemde school, ik herken niets in je verhaal. Klinkt idd als een slechte mbo school. Maar goed, als dit eindigt met een diploma is dat toch een diploma.
Misschien gaat het de school alleen om het schoolgeld?
Afstromen kan misschien ook nog en zo behouden ze toch een leerling.
Of is je zoon zo handig met de computer dat hij zelf zijn onvoldoende's heeft verwijderd? Of tellen onvoldoendes uit een vorig semester niet mee?

@Emma

@Emma

09-02-2018 om 06:04

slecht

Ik herken het ook niet. Hier een serieuze dochter op een serieuze mbo4-opleiding. Minderjarige kinderen hebben veel te leren en kunnen foute keuzes maken. Maar wat mij betreft dan wel op een duidelijke en serieuze opleiding. Doorstromen naar hbo wordt natuurlijk niks met zo'n mentaliteit. Op het hbo zijn ze ook niet meer zo makkelijk, je zoon mag best leren dat je hier niet mee wegkomt. Ik snap ook niet dat het die leraren niet boeit. Weet je zoon wat hij wil? Weten die leraren het? Slechte opleidingen leveren diploma's die niet gewaardeerd worden. Je zoon wordt daar hoe dan ook de dupe van. Ik zou maken dat ik wegkom, of heel erg met mijn vuist op tafel slaan daar.

Komt voor

Is eigenlijk een tamelijk bekend verschijnsel in het mbo.
Gerommel en gemats. Er zijn zelfs diploma's cadeau gedaan.

Doet jouw zoon formeel MBO4?

Ik vermoed dat hij vandaag of morgen het aanbod krijgt om met een toetsweek zijn mbo2 diploma te krijgen en dan mag hij vertrekken.

Het mag niet zo.
Maar het gebeurt wel.

Wat wil je zoon eigenlijk?
Wat verwacht je van de school?

Toetsweek afronden met diploma?

Wij doen hier iets niet goed...ik leer weer een hoop.

Leanne

Leanne

09-02-2018 om 19:16 Topicstarter

Reactie

Ik ben het helemaal met jullie eens dat de opleiding niets doet aan zijn verantwoordelijkheidsgevoel. En ik kan me er iets bij voorstellen dat HBO op die manier ook moeilijk wordt. Het is natuurlijk dubbel omdat het toch om 'dat papiertje' gaat. Als er dan zo met de regels om wordt gegaan, is het verleidelijk om dankbaar te zijn als je kind anders buiten de boot om was gevallen. Wat verwacht ik van school? Ik val vooral over de organisatorische chaos. Een leraar die met de trein moet komen en veelvuldig te laat komt. Lessen vallen om de haverklap uit. Daarmee denken de leerlingen zich ook van alles te kunnen permitteren. Zoon vindt het allemaal wel prima, natuurlijk... hij kan niet overzien wat en of dit gevolgen heeft. @Wil40, afstromen is op de middelbare wel gebeurd... van vwo naar vmbo-t. Maar op een beroepsopleiding kan dat niet, niet hier, dan is het echt vertrekken. Het is niet zo dat hij zelf de cijfers heeft aangepast hoor, ze waren opeens verdwenen in Magister.

Ja, M Lavell, het is een MBO4 opleiding en aan de mogelijkheid op afkopen met een MBO2 diploma had ik nooit gedacht... wist ook niet dat dat kan? Volgend jaar gaan ze stage lopen en daar hoop ik eigenlijk op een omslag in zijn mentaliteit. Hoewel... daar hoopte ik ook op toen hij begon aan deze beroepsopleiding (veel vakken waar je bewust voor kiest én die dus zijn interesse hebben). Het is ook zo dat de opleiding in het vakgebied (ik werk er zelf toevallig) weinig waarde heeft. Misschien wel hierom...

bieb63

bieb63

10-02-2018 om 15:34

Wel oppassen

Ze kunnen inderdaad voorstellen om mee te doen met het examen op niveau 2. Weet dan wel dat mocht hij dan inmiddels 18 zijn en de studiefinanciering krijgen, dat die studiefinanciering niet telt als een gift, dat is alleen als je die aangevraagd hebt op niveau 2 (en dat heeft hij dus niet, want is aangevraagd op niveau 4). En dat die studiefinanciering een lening wordt als hij t.z.t. niet alsnog een diploma haalt op niveau 4 (misschien ook 3, maar dat weet ik niet zeker).

@Emma

@Emma

10-02-2018 om 18:23

bah

Stelletje boeven zijn het

Leanne

Leanne

11-02-2018 om 20:22 Topicstarter

Studiefinanciering

Studiefinanciering is voor mijn zoon nog niet van toepassing, hij is 17. Ik zal me binnenkort moeten verdiepen in het aanvragen ervan.

Hoe dan ook, ik schrok wat mijn zoon vandaag vertelde. Zoals het er nu voor staat hebben 19 klasgenoten 5 onvoldoendes op hun eindlijst. In een klas van 24. Uiteraard staat mijn zoon ook op de lijst namen die de mentor heeft rondgestuurd. Ben wel benieuwd wat ze daarmee doen, zou dit ook met een sisser aflopen?!

Zoon vertelde dat hij één van de opdrachten had ingeleverd, maar er toch een 1 voor had gekregen. Dat cijfer stond 4 maanden na de inleverdatum pas op Magister... dus na 4 maanden had hij pas in de gaten dat er iets was misgegaan. En dan is het natuurlijk nog moeilijk terug zoeken. Enerzijds belachelijk dat een leraar er 4 maanden over doet om iets na te kijken. Sowieso is medewerking nihil. Op mail wordt niet gereageerd, leraren zijn vaak onvindbaar. Zoals ik eerder al schreef.

Anderzijds heb ik hem uitgelegd dat het nu wel beter voor zijn geloofwaardigheid was geweest als hij een actieve leerling was geweest, zonder ongeoorloofd verzuim, zonder overal over in discussie willen gaan... Zo'n leraar staat in dat geval sterk: ik heb het niet, dus jij hebt niks ingeleverd.

Stage

'Volgend jaar gaan ze stage lopen en daar hoop ik eigenlijk op een omslag in zijn mentaliteit.' Ik help je hopen. Maar eerlijk gezegd, ik heb nogal wat stagiaires gehad en dingen als vaak te laat komen, opdrachten niet maken, grote mond, bepaalde klussen weigeren etc., het komt ook op stages voor. Een goede stageplaats rekent stagiaires daarop af, maar mijn ervaring is dat de opleiding vervolgens een andere stageplaats zoekt en ervoor zorgt dat iemand toch een papiertje krijgt. Soms zelfs met de belofte nooit in dat gebied werkzaam te worden.
De andere kant van dezelfde boodschap: maak je niet druk, ook met zo'n houding rolt hij wel door de stage heen.
Het verantwoordelijkheidsbesef zal op een later moment moeten opduiken. Mijn advies: laat hem na zijn MBO gaan werken en dan eventueel veel later pas aan een HBO-opleiding beginnen. Als hij echt zelf weet waarom het belangrijk zou kunnen zijn.

Tsjor

Leanne

Leanne

11-02-2018 om 22:17 Topicstarter

Niet zo gek

Tsjor, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb ook wel stagiairs meegemaakt en daar werd van alles van gevonden. Er ontstond een houding van 'daar kunnen we dus niet op rekenen', en dat was dat. Een stagebedrijf gaat zo'n kind natuurlijk niet opvoeden, die trekt z'n handen ervan af. Wat er vervolgens gebeurde zou idd zoiets kunnen zijn wat jij nu omschrijft. Ik hoop dat zoon zelf vindt dat hij iets te bewijzen heeft op een serieuze stageplek, maar dat is wellicht wat naïef wanneer hij dat gedrag nu helemaal niet vertoont!

Ik heb zelf MBO gedaan en zo bont als ze het nu maken was het niet... maar toch, ook wel een beetje. Alleen had ik zelf wel een heel andere instelling. Ik realiseerde me na het stage-jaar ook dat ik nog een (eindexamen)jaar puur voor mezelf de schoolbank in mocht... en daarna was het voor altijd voor het echt. Ik heb jaren later nog die HBO-opleiding gedaan en toen was ik helemaal gemotiveerd... misschien is het dus niet zo gek om eerst een jaar te werken en te zien waar je 't voor doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.