Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sapere aude

sapere aude

25-10-2008 om 21:07

Mbo muziek

Ik heb een hele muzikale zoon van 15. Hij doet vmbo-tl, en alle tijd buiten school gaat op aan muziek: zang, piano, een band, eigen nummers maken, etc. Uiteraard heeft hij ook muziekles en zangles, dus een forse hobby aan de muziek.
Nu moet hij bijna (komend jaar) bedenken wat hij na het vmbo wil doen en het enige wat hij echt wil is eigenlijk 'muziek'. Nu vind ik die mbo muziekopleidingen erg vaag, weinigzeggend en onduidelijk, dus op mijn verzoek komt hij braaf ook met andere ideeën op opleidingsgebied, maar ik zie ook wel dat de motivatie daarvoor uit z'n tenen moet komen. Is er hier iemand die de mbo muziekopleiding (artiest, uitvoerend heet het geloof ik) kent en er iets meer over weet? Of heeft iemand andere leuke ingevingen hoe je na vmbo meer met muziek kunt doen? De opend dagen zijn meestal pas in het volgende jaar, dus we zijn heel druk aan het zoeken maar de 'klik' is er nog niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sapere aude

sapere aude

25-10-2008 om 21:34

Verduidelijking

Om het concreet te maken (ik besprak dit topic net met zoon), we vragen ons dus af: wat kun je met zo'n opleiding, is er vraag naar mbo-muzikanten, zou hij daar meer leren dan hij nu leert (want anders kan hij beter een mbo-opleiding doen die opleidt voor iets waar vraag naar is, en muziekles erbij blijven volgen), zou het aansluiten op conservatorium, heeft iemand ooit gehoord van één van de mbo-muziekopleidingen? Kortom, veel onwetendheid en de folders verduidelijken weinig (en de open dagen zijn nog ver weg)...

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-10-2008 om 00:15

Aansluiten op conservatorium

Als het einddoel is: aansluiting op het conservatorium, dan is het raadzaam bij conservatoria te informeren wat zij van MBO-muziek als vooropleiding vinden. Op zich geeft MBO-muziek aansluiting, maar je moet sowieso toelatingsexamen doen volgens mij. Dus garantie heb je niet.

Ik heb even naar wat websites gekeken maar ik krijg de indruk dat je het óf moet hebben van succes in het bandjescircuit (daar helpt een opleiding misschien een beetje bij, maar het is niet doorslaggevend), óf dat je een soort cultureel werker kunt worden in jongerencentra of bij kinderen. Dan moet je dat sociaal-pedagogische aspect ook maar net leuk vinden.

Een officiele muziekleraar word je er volgens mij niet mee. Daarvoor zijn er al genoeg werkzoekende conservatorium-afgestudeerden.

Groet, Ellen

Mbo duurt te lang

"Je kunt er niks mee worden" is een klacht die al honderd jaar gaat over creatieve opleidingen en het is waar voor de meeste mensen. Tegelijkertijd wordt er in de creatieve sector heel makkelijk heel veel geld verdiend, ook door mensen die helemaal geen diploma hebben. Je kunt nu niet weten of zoon tot de gediplomeerde werklozen zal gaan horen, of tot de (niet) gediplomeerde werkpaarden uit de sector.
Een andere benadering:
Je zoon is 15, heeft straks een vmbo-t diploma en moet in ieder geval een startkwalificatie halen. Met vmbo-t stroomt hij in in mbo-4, een 4 jarige opleiding die hem een startkwalificatie geeft (en aansluiting op hbo). Je kunt hem ook havo laten doen. Dat duurt twee jaar (via de gewone weg) en kan zelfs in één jaar als bruin dat kan trekken (particuliere school).
Ik zou die weg in overweging nemen. De reden: Carriere maken in de muziek (elk creatief beroep) staat of valt met je netwerk en de juiste mensen die je tegenkomt om je werk aan te laten zien/horen. Heel veel doen, heel veel laten zien. Dat laat zich niet erg verenigen met een school met examens, etc.
Tegelijkertijd: je zoon is pas 15. Het duurt nog wel even voordat hij legaal de uren mag maken die in die sector gewoon zijn (tot diep in de nacht). Die tijd kun je gebruiken om een startkwalificatie te halen. Het netwerken nog even op een laag pitje, dat havo diploma halen (in een of twee jaar) en dan... ligt de wereld open.
Mijn bezwaar tegen een mbo opleiding in deze context (elke!) is eigenlijk dat ie te lang duurt. Of het nu muziek of administratie is, het is maar de vraag of je zoon zich 4 jaar lang zo in zal kunnen houden dat hij _geen_ gebruik maakt van de kansen die zijn muzikale netwerk hem zullen bieden. Of hij optredens af zal zeggen om een hertentamen te doen. Zijn studieboeken zal verkiezen boven zijn instrument. Ook een muziekopleiding zal dat van hem eisen.
Ik zie het niet gebeuren, 4 jaar lang. Eén of twee jaar is nog wel uit te houden.
Groet,
Miriam Lavell

Amati

Amati

26-10-2008 om 10:52

Havo en vooropleiding

Ik denk dat de beste weg zal zijn om verder met Havo te gaan. Je zoon zou tijdens de havo ook een vooropleiding op een conservatorium kunnen doen. Dat garandeert de beste doorstroom naar een conservatorium.

Het moment

Ja, na havo kan conservatorium ook. Maar daarvoor gelden grofweg toch ook dezelfde bezwaren "Je kan er geen droog brood mee verdienen." Dat geldt ook voor een groot deel van de mensen die wel het conservatorium afrondt.
In de creatieve beroepen gaat het om tijdlijnen die wel of niet samenvallen. Voor groot succes telt een diploma minder dan talent en de juiste mensen tegenkomen. Als je die tegenkomt, kun je je niet permitteren dat aanbod af te slaan omdat je zo graag een hbo papiertje wilt halen. Het hangt er trouwens maar helemaal van af wat de ambitie is. Voor de meer klassieke richting is conservatorium ook nog de plek om de juiste mensen tegen te komen en valt dat vaak wel te combineren met de school afmaken (hier of in het buitenland).
Gaat het meer om pop of muziektheater, dan is de kleinkunstacademie (ook hbo) wellicht een betere plek. Maar als zoon al tot over zijn oren in de muziek en de contacten zit, dan is het nog maar de vraag of een opleiding na een startkwalificatie wel zo nodig en zinnig is. Als je weet wat je wil en doet wat je wil is het niet noodzakelijk om dat te onderbreken voor een bredere basis in een opleiding. Dat soort scholing kan later ook altijd nog.
Groet,
Miriam Lavell

sapere aude

sapere aude

26-10-2008 om 15:33

Tnx, en havo

Ja, het is ons ook niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is van de mbo-muziekopleiding. Het leidt niet ergens toe op, dus het lijkt vooral tijdvulling om maar iets te doen zolang je nog leerplichtig bent. Mijn vermoeden is, dat hij qua muziek al veel meer kan dan je daar leert, dus daar hoeft hij het zeker niet voor te doen. Havo lijkt hem niet geweldig omdat je dan weer twee jaar (dat ene jaar is definitely te duur) op school zit zonder duidelijk doel, en het is me ook nog niet duidelijk of het kan qua vakkenpakket, ik dacht dat dat vaak een probleem was. Zoeken we uit, dus. Voordeel van een andere mbo opleiding zou kunnen zijn dat je een veelgevraagd diploma op zak zou kunnen hebben (hij kwam zelf met mbo-verpleegkunde als optie vandaag, het leek hem wel wat om in een verpleeghuis te werken, wat ís het toch een leuke jongen *vertederde glimlach*), en dan in het laatste jaar inderdaad die vooropleiding ernaast van het conservatorium, dan kan hij na het halen van z'n diploma kijken of hij nog conservatorium zou willen doen.
Toevallig belde een muziekvriendje vandaag met het idee 'Herman Brood Academie', dat gaan we nu eens bekijken. Klinkt leuk natuurlijk

Komt goed

Aha, ik zie het al. Hij denkt er goed over na. Leuke jongen inderdaad
Groet,
Miriam Lavell

Roos

Roos

26-10-2008 om 21:49

Havo voor muziek?

Zou hij de havo voor muziek niet iets vinden misschien? Kan hij misschien meer motivatie voor opbrengen dan voor een gewone havo?
Roos

Waar?

Bestaat dat, Roos? Waar dan?
Groet,
Miriam Lavell

Pientje

Pientje

26-10-2008 om 22:42

Den haag

Het conservatorium in Den haag heeft een eigen havo toch? Misscien ook wel andere conservatoria. Ze kunnen dan ook voor gastgezinnen zorgen.

Roos

Roos

26-10-2008 om 23:27

Inderdaad rotterdam

Misschien zit hij wel op meer plaatsen, maar ik ken die uit Rotterdam.
Roos

groene specht

groene specht

30-10-2008 om 14:04

Mbo of hbo

De MBO-opleidingen Artiest zijn relatief nieuw, en daardoor vaak nog inhoudelijk zoekend. De aansluiting op het HBO wordt wel in acht genomen, maar met MBO Artiest wordt je wel goed op de beroepspraktijk toegerust, misschien zelfs beter dan op het conservatorium, waar de nadruk vooral op individuele technische vaardigheden ligt alhoewel er tegenwoordig meer maatschappijgerelateerde bijvakken zijn dan vroeger toen ik moest kiezen.
Wat belangrijker is: houdt je zoon van leren of wil hij echt alleen met muziek bezig zijn? Op de HAVO kan het in dat laatste geval behoorlijk saai zijn.
Voor praktijkgerichte doeners, die MBO-ers vaak zijn, is het een verademing, de opleiding Artiest: eindelijk de hele dag met je hobby bezig zijn en er ook nog je vak van kunnen maken.
Overigens is de (HBO) Rockacademy in Tilburg ook breed opgezet. en geschikt voor meer beroepen in de muziekindustrie dan alleen uitvoerend musicus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.