Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annette

Annette

09-10-2014 om 12:38

MBO werken en leren voor volwassenen

Heeft iemand enig idee bij welke MBO opleidingen voor volwassenen (boven de 40) je kunt beginnen met een leer/werktraject met zeer goede kansen op een baan? Dus 3/4 dagen werken en 1 dag naar school zodat je ook inkomen hebt? Dus dat ze ook graag volwassenen aannemen en niet dat je na die opleiding weer zonder baan zit? Welke richtingen moet je daarvoor zoeken want de zorg is dat geloof ik niet meer. De opleiding die ik wilde doen (medewerker steriele hulpmiddelen) ging al minder vaak van start en er is geen werk te vinden voor tijdens de opleiding.

brabantse

brabantse

09-10-2014 om 15:42

zorg

Hier in het zuiden zal zorg (BBL en daarna werk) wel lukken, maar ik weet niet waar je woont. Er zijn hier nog genoeg vacatures. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit op de lange termijn, maar zelf ben ik ook zoekende (opleiding voldoet niet helemaal) wel veel ervaring, maar kansen zijn er voor mij ook.

bibi63

bibi63

10-10-2014 om 13:27

inkomen

Ja maar, als je een BBL opleiding doet, dan krijg je geen salaris bij een bedrijf maar een stagevergoeding. Dat is echt iets anders. Dus van inkomen kun je dan niet echt spreken. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf voor een stagiair van bijv. 20 maar 200,-- betaalt, voor een stagiair van 40 een minimumloon gaat betalen. Dan nemen ze die jongere stagiair wel.
Bibi

BBL is salaris

Met een BOl-opleiding loop je stage, met een BBL-opleiding heb je werk en volg je daarnaast een opleiding. Dat werk is betaald werk.

Misschien is laborant iets voor je. Kijk eens op deze site: http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=3969
Onderaan staan ook de gebieden aangegeven waar de kans op stage/werk het rootste is. Er is een mogelijkheid voor BBL, maar dan moet je dus wel werk hebben. soms weten opleidingen heel goed welke bedrijven een BBL-plaats aanbieden.

Tsjor

bibi63

bibi63

10-10-2014 om 15:00

Uh nee tjor

Een bbl student krijgt normaliter geen gewoon salaris, maar een stagevergoeding. Bij meerdere bedrijven meegemaakt, zijn ze ook niet verplicht. Als je wel normaal salaris krijgt, dan bof je, het kan, maar is geen regel.
Bibi

Ik pluk wat van internet

'BBL is een combinatie van werkend leren en een opleiding binnen een bedrijf. Naast je baan volg je een of twee dagen in de week lessen bij het ROC van Amsterdam.

Om een BBL-opleiding te volgen, moet je een baan hebben bij een leerbedrijf dat door de brancheorganisatie wordt erkend.

Naast je baan. Het is dus echt niet normaal als je werkt en niet normaal betaald krijgt, maar een stagevergoeding. Het kan wel zijn dat de betaling laag is, omdat je nog leert. Maar minimumloon (voor jongeren) zou volgens mij betaald moeten worden, anders is het uitbuiting. Wellicht toch iets om voor te leggen aan de vakbond.
Het verschil met een stage is, dat je in feite op de stage alles mag doen om te leren. Als je een baan hebt moet je op de eerste plaats je werk doen.

Zoon deed BBL, met een normaal betaalde baan.

Tsjor

BBL

Bij BBL krijg je ook geen studiefinanciering en vaak is het collegegeld lager (je gaat minder naar school). Als je stage loopt met een BOL-opleiding krijg je studiefinanciering.
Het zou toch wat zijn als je met een BBL geen loon krijgt en geen studiefinanciering.

Tsjor

Broertje

van mij deed een BBL-opleiding in de zorg, en kreeg hiervoor een (niet al te hoog) leerlingensalaris, dus geen stagevergoeding.

Barvaux

Barvaux

10-10-2014 om 16:48

bibi

Bij bbl MAG je het niet eens over een stage hebben laat staan een stagevergoeding, het is werk wat je doet. Zit je wel goed met je informatie bibi?

Monique D*

Monique D*

10-10-2014 om 16:55

Mijn vriendin

Mijn vriendin (49 jaar) volgt op dit moment een BBL-opleiding IC Verzorgende niveau 3. Zij gaat één dag naar school en werkt de andere 4 dagen bij een verzorgingshuis. Grappig dat haar dochter van 22 jaar dezelfde opleiding doet, alleen is zij één jaar verder. Ze gaan dus naar dezelfde school.

Bibi

Je vergist je denk ik.

Annette

Annette

10-10-2014 om 22:01

Bedankt

Bedankt voor de informatie, laborant lijkt mij ook wel wat maar hier moet je echt zelf voor je leerwerkbedrijf zorgen, geen stage inderdaad, en ik heb geen idee hoe ik die moet vinden. Op de site hierboven stonden ook vacatures maar niet voor BBL.

bibi63

bibi63

10-10-2014 om 23:43

Hangt ervan af

Als ze arbeidsovereenkomst met je aangaan wel natuurlijk, maar dat is niet verplicht.
Bibi

Ik ken alleen maar bbl

Waarbij er sprake is van een gewoon betaalde baan. Je krijgt als bbl-er ook geen stufie en ovkaart ( bij de jongeren bedoel ik dan natuurlijk)
Bol werkt anders. School, stages, stufie en ov

leerwerkloket.

Bij het leerwerkloket, in jou regio, proberen ze je te helpen bij het zoeken naar een werkgever. Ze weten precies welke bedrijven in jou buurt goed opgeleid personeel nodig hebben.
Ik heb gegoogled op :leer-werktraject.
Je zou ook bij een arbeidsbureau binnen kunnen lopen. Zij kunnen je ook vast tips geven.

Salaris.

Als je b.v. gaat leren voor laborante krijg je nog niet het salaris van een laborante. Je salaris is ook afhankelijk van welk niveau je doet. En je salaris groeit mee met je opleiding. Als je de opleiding hebt afgerond krijg je pas het salaris passend bij de functie.
Bibi heeft wel gelijk, het is een vergoeding van het bedrijf, uitgekeerd als "salaris". Lijkt me ook wel logisch, waarom zou een bedrijf anders een leerling aannemen? Er valt dus ook over te onderhandelen, al doe je dat niet in de praktijk, je bent al blij als je een leuke plek gevonden hebt.
Het is bedoeld om je theorielessen in de praktijk te kunnen uitvoeren, daar is begeleiding voor nodig van je werkgever, kost ook tijd en geld.

Het was ook interessant voor mij om me hier in te verdiepen. Eerst een werkplek vinden, dan school, werkt het beste voor volwassenen.

Daarvoor kan je ook googlen op :bbl vacatures.

Nou

What's in a name. Je hebt om met bbl te kunnen beginnen ern arbeidsovereenkomst nodig. Met daarbij een vergoeding. Het is in elk geval veel meer dan stufie en je hoeft niet te lenen, zoals bij stufie.
En je krijgt geen ov.
Bbl wordt in de zorg juist vaak gedaan door ouderen. Die werken al eem tijdje en willen hogerop. Bv van helpende naar verzorgende og van verzorgende naar verpleegkundige.

Barvaux

Barvaux

11-10-2014 om 09:36

Voorbeeld

Ik vind de reacties erg ingewikkeld worden, zou het zelf als vraagsteller niet meer begrijpen wie er nu op welke reactie reageert. Ik heb hier wel een voorbeeld waar gewoon een minimumsalaris wordt gegeven wordt als je 40 uur zou werken dus het is een normaal loon: http://www.medivacature.nl/vacatures/utrecht/woerden/zuwe-hofpoort-ziekenhuis/medewerker-leerling-centrale-sterilisatie-afdeling-csa-%2836-uur-per-week%29/showvac/158446

Leerlingsalaris

Als bbl krijg je leerlingsalaris dat is lagerdan gewoon salaris, want je hebt het diploma nog niet. Maar hoger dan een stagevergoeding, je bent namelijk niet boventallig en hebt verantwoordelijkheden.

Je bent wel een werknemer, je hebt dus de plek van een gewone werknemer, voor je werkgever is het dus goedkoper . Voordeel voor werkgever is dat hij een goedkope werkkracht heeft die opgeleid wordt voor een functie waar weinig mensen voor te krijgen zijn. Vaak blijven leerlingen later als werknemer in het bedrijf en dan hoeven ze niet meer ingewerkt te worden.

Als stagiaire ben je boventallig, je komt om te leren en je staat niet alleen. Afhankelijk van de cao kan hier een vergoeding tegenover staan, maar dat is nooit veel.

Barvaux

Barvaux

11-10-2014 om 13:33

marsy

Maar je krijgt per uur wel gewoon het minimum loon.

Want het is salaris, wel minder dan normaal, maar gewoon salaris

Overigens

Mijn man heeft zich ook laten omscholen, hij heeft in deeltijd de theorie certificaten gehaald en toen deeltijd in zijn oude baan gewerkt, dit theorie deel hebben wij zelf betaald, was een flinke uitgave, maar wel de moeitewaard, want de school waar hij theorie deed had contracten met het werkveld, na zijn theorie kon hij via school solliciteren voor praktijk. In de praktijk kreeg hij leerling salaris, meer dan zijn oude fulltime salaris en de werkgever betaalde het praktijk deel.

Toen hij praktijk ook had gehaald kreeg hij zijn diploma en een contract.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.