Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hkh

hkh

24-02-2009 om 09:12

Medisch kinderdagverblijf

Het zoontje van mijn vriend (net 6jr)is onder behandeling bij een antroposofisch instituut vanwege een sociale ontwikkelingsachterstand, mede op verzoek van de (vrije) school waar hij nu in groep 2 zit.

M heeft grote problemen met eten (eet nooit groente en fruit) gaat heel laat naar bed, heeft geen energie, is vaak ziek en angstig. Op school uit zich dit in problemen met aanpassen, meespelen in de groep, contact maken. Hij vindt school ook niet leuk. De school heeft de remedial teacher ingeschakeld

In de weekends dat hij bij ons is, gaat het soms redelijk en soms moeizaam. Hij trekt zich wel op aan mijn dochters van 4 en 7 jr maar toont zelf geen initiatief om te spelen.

Het behandelplan wordt stap voor stap gedaan dus het is moeilijk vooruitgang te zien na ongeveer 6 maanden.

De school heeft een gesprek gehad met de moeder van m en gezegd dat zij aviseren M naar een medisch kinderdagverbijf te sturen omdat men die extra begeleiding die M nodig heeft niet kan bieden. Zowel moeder als instituut vinden dit te vroeg om al te zeggen. Wij staan er niet afwijzend tegenover maar weten zo weinig van een MKD.

Wie heeft er ervaringen ?
Ik las op internet dat MKD maar tot 7jr is, wat gebeurt er dan daarna ? Hij is net 6 geworden, heeft dat nog wel zin ?
Op wiens aangeven gebeurt dit. de school adviseert, gaat dat dan via jeugdzorg of speelt het instituut ook nog een rol daarin, buiten de ouders ?
En als school zo'n advies geeft wat niet bindend is, kan hij dan nog wel op die school blijven als blijkt dat men het niet nodig vindt ? Omdat de school zelf aangeeft hem niet meer de juiste begeleiding te kunnen bieden ?

Wij hebben zeer binnenkort een afspraak met het instituut en de school maar alle ervaringen of tips waar we op moeten letten zijn welkom. De ommunicatie met de moeder verloopt redelijk maar er zijn gesprekken met vader en moeder tegelijkertijd mogelijk, helaas.

HKH

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Te vaag

"De school heeft een gesprek gehad met de moeder van m en gezegd dat zij aviseren M naar een medisch kinderdagverbijf te sturen omdat men die extra begeleiding die M nodig heeft niet kan bieden."
De school wil 'm kwijt. Maar dat wil niet zeggen dat hij te plaatsen is op een MKD. Voor toelaatbaarheid tot een MKD moet je naar Jeugdzorg die de problemen inventariseert en beoordeelt of bij die problemen de 'oplossing' MKD past.
Wat je allemaal noemt lijkt me geen MKD probleem. Wat nog iets zou kunnen betekenen is dat angstige.
Hoe dan ook, dat beoordelen gaat gepaard met onderzoek en wachttijd. Daarom alleen al heeft het MKD niet meer zoveel zin. Dat is toegankelijk voor kinderen tot zeven jaar, daarna gaan ze gewoon naar school.
Het zou dus een indicatie voor speciaal onderwijs moeten worden en wel voor Cluster 4; Psychiatrische stoornissen en ernstige leer-en/of gedragsproblemen.
Daar gelden de volgende criteria:
1. Er moet sprake zijn van ernstige gedrags- of kinderpsychiatrische problematiek in termen van DSM-IV of een half jaar geïndiceerde hulpverlening zonder
vooruitgang;
2. De sociaal-emotionele problematiek of gedragsproblemen moeten zich zowel in het onderwijs als in de thuissituatie en/of vrijetijdsbesteding voordoen;
3. Er moet sprake zijn (geweest) van bemoeienis vanuit jeugdzorg en/of een kinderpsychiatrische voorziening
4. Er moet sprake zijn van een structurele beperking in de onderwijsparticipatie:
Een structurele beperking in de onderwijsparticipatie moet blijken uit twee van de
volgende onderdelen:
1. leerachterstanden die niet zijn toe te schrijven aan beperkt niveau van cognitief functioneren;
2. ernstige tekortkomingen in verband met het gedrag op het gebied van het leer- en taakgedrag zoals werkhouding, taakgerichtheid, aandacht en motivatie;
3. ernstige problemen in de interactie met het onderwijsgevend personeel;
4. ernstig storend gedrag in het onderwijsleerproces van medeleerlingen, waarbij de genoemde problemen manifest zijn gedurende ten minste een jaar, zich niet beperken tot een bepaalde situatie en weinig of niet worden beïnvloed door op de problemen gerichte aanpak en afspraken.
5. extreem agressief gedrag of extreem impulsief gedrag bij de leerling die voor cluster 4 wordt aangemeld, waarbij op basis van psychodiagnostisch onderzoek blijkt dat de leerling een gevaar voor zichzelf of voor anderen is of extreem fysiek of extreem verbaal agressief gedrag vertoont, waarbij dit gedrag zich niet beperkt tot een bepaalde situatie en weinig of niet wordt beïnvloed door op de problemen gerichte aanpak en afspraken.
Je schrijft dat zoon in behandeling is bij "een antroposofisch instituut". Ik vrees dat dat geen erkenning heeft als hulpverlening zoals boven genoemd in 3.3 Ik vrees bovendien dat deze organisatie niet werkt met de DSMIV criteria.
Ja, ik denk dat er wat aan de hand is en ik denk ook dat er wat moet gebeuren, maar misschien is dat wel zo simpel als een andere school zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

hkh

hkh

24-02-2009 om 10:24 Topicstarter

Dank je

Volgens mij is M al bekend bij jeugdzorg. Ik ben met je eens dat het niet handig lijkt dat hij dan voor zo'n korte periode naar een MKD zou gaan. Hij heeft ontzettende behoefte aan structuur en daar ontbreekt het helaas ernstig aan.

heb net even het behandelplan en de diagnose van het instituut erbij gepakt. M was in eerste instantie daar voor onderzoek naar autisme. Het volgende is geconcludeerd :
M staat onzeker in de wereld, zijn ego ontwikkeling is nog in een primitief egocentrisch stadium. Er zijn wel autisformw gedragingen maar niet voldoende voor de classificatie PDD/autisme.

Er wordt ook wel iets vermeld over DSM IV :
I 300.0 angststoornis
II 799.9 diagnose uitgesteld
III spraakprobleem (wat nu trouwens wel beter gaat, gelukkig)
IV problemen in de primaire V : 55

Dit was voor men begon met het behandelplan wat als doel heeft angstreductie, beter incarnatie bevorderen en emotioneel grip op zijn angst krijgen

Het zegt mij allemaal niet zoveel??? Ik zie alleen wat er gebeurt in de weekenden dat hij hier is maar weet van de moeder en zijn broer dat de problemen thuis vele malen erger zijn. Ik heb daar wel een mening over maar dat doet nu niet terzake. Tijdens de zomervakantie was hij 3 weken bij ons en dan is het veel makkelijker om tot hem door te dringen dan die 2 dagen 1 x in e 2 weken. Het is voor hem natuurlijk vreselijk moeilijk om die omschakeling te maken.

Bedankt voor je reactie, ik heb nu in ieder geval meer handvatten voor de gesprekken binnenkort

HKH

brenda-34

brenda-34

24-02-2009 om 15:08

Vraagje

"gaat heel laat naar bed, heeft geen energie, is vaak ziek en angstig"
Is er wel eens onderzoek gedaan naar het niet goed slapen? Veel mensen/kinderen hebben een gebrek aan melatonine, en dat wordt in nederland niet echt erkend.
Mocht deze jongen het ook hebben (eenvoudige speekseltest) dan is het logisch dat hij weinig energie heeft, ziekelijk is en emotioneel minder stevig.
Tis maar een suggestie van mijn kant.

Inge M

Inge M

24-02-2009 om 19:31

Sbo? 'gewoon basisonderwijs'

Je hoeft niet gelijk naar cluster 4. Je kunt ook kijken of hij toegelaten wordt op het speciaal basisonderwijs. De toelating daartoe werkt een stuk eenvoudiger.
Maar zelf zou ik het eerst proberen op een meer gewone basisschool, dus geen vrije school. Vrije scholen staan erom bekend dat ze niet van afwijkende kinderen houden (gemiddeld gezien). Moeder zou dus ook kunnen overwegen kind te verplaatsen naar een meer gewone school. Best kans dat het daar gewoon goed gaat.

Beter incarnatie bevorderen?

Wat bedoelen ze met beter incarnatie bevorderen? Ik krijg helemaal de kriebels van dit soort termen.
O.K. de jongen heeft autismeforme gedagingen, angsten en een spraakprobleem.
Het spraakprobleem kan bij de autismeforme gedragingen horen of er de oorzaak van zijn. Ik heb zelf een zoon met een taalontwikkelingsstoornis en als dat in dien mate is dat het de communicatie belemmerd kan dat autismeachtig gedrag veroorzaken. Waarom is er niet aan logopedie gedacht?
De angsten kunnen ook samenhangen met een andere stoornis (taal of PDD-achtig of nog wat anders of op zich zelf staan). Ik heb het vage vermoeden dat een vrije school wel eens helemaal het verkeerde schooltype voor die jongen kan zijn, wat hem natuurlijk niet helpt. Een schoolvorm met een individuelere en tradizionelere leervorm geeft hem misschien meer houvast.
Voor zover ik weet is een MKD om tot een diagnose te komen. Het is laat en het zou niet mijn eerste keus zijn, maar misschien is het wel beter dan antroposofisch door te blijven modderen. Ik denk dat hij nu vreselijk ongelukkig op school is, dus als dat de enige manier is om van school te veranderen.... Het is in ieder geval beter, dan hem door te laten kleuteren todat hij 'geincarneerd' is, wat vrees ik het alternatief anders zal zijn.
Wat het laat naar bed gaan betreft, ik meen ergens een ander berichtje van je gelezen te hebben, waaruit ik begreep dat dat meer kwam door de opvoedstijl van de moeder.
Er zijn wel onderzoeken in Nederland naar melatoninegebruik met kinderen met AD(H)D en in het buitenland met autismespectrum stoornissen. Daaruit komt dat het helpt tegen inslaapvalproblemen, maar het gedrag overdag niet veranderd. Dus dat is waarschijnlijk geen oplossing voor de problemen op school en thuis. Bovendien is het beter om dit soort dingen niet op eigen houtje te doen, maar aan de (liefst niet alternatieve) specialist over te laten.
Een onderzoek bij een gewone kinderpsychiater of psycholoog lijkt me ook geen slecht idee. Misschien ben ik wel bevooroordeeld, ma zodra ik over behandelingen lees voor betere incarnatie krijg ik spontaan jeuk en vrees ik voor weer zo'n situatie waarbij een kind met problemen van de ene alternatieve behandelaar naar de andere gesleept wordt, die allemaal wel iets helpen vanwege het dodeffect, maar niet structureels verbeteren, waardoor het kind kostbare tijd verliest, die later bijna niet meer op te halen valt.
Groetjes Jessica

Massi Nissa

Massi Nissa

24-02-2009 om 20:52

Incarnatie (ot)

Onze dochter bezoekt een antroposofisch kdv. Ik wist helemaal niets over antroposofie (ja, dat het bestaat), maar heb me inmiddels ingelezen. Die incarnatie komt hier op neer: de eerste zeven jaar besteedt een kind aan het 'indalen' in het eigen lichaam, de zogenaamde incarnatie (vleeswording). Heel kort door de bocht: pas na zeven jaar begint de psychische en cognitieve ontwikkeling, de jaren daarvoor zijn eigenlijk puur op het lichamelijke gericht.
Ik had een hier een heel stuk geschreven over antroposofie en hoe tenenkrommend de klinkklare onzin is die voor het overige weldenkende mensen zich laten welgevallen, maar laat ook maar. Ik zou eerst maar eens een andere school kiezen voor dit jongetje. Onze dochter heeft veel vriendinnetjes op dit kdv en kan er heerlijk buiten spelen, maar naar een Vrije School gaat ze niet. Hoe meer ik erover hoor en lees, hoe meer je denkt: het lijkt wel de gebroeders Grimm met een sausje Twilight Zone, mij niet gezien.
Groetjes
Massi

T&T

T&T

24-02-2009 om 21:11

Onafhankelijk onderzoek

Ik zou toch eens met de huisarts hier over praten, en dan via huisarts of jeugdzorg hem laten onderzoeken. Onze oudste is op een mkd geweest, maar toen was ze pas 3, ze is zo'n 2 jaar gebleven, totdat ze fulltime naar school kon. Diagnose is hier ook gesteld. Bij de jongste is pas later onderzoek gedaan, hij zat toen al op school, en daarom is hij niet meer naar het mkd gegaan. Beide kinderen hebben een vorm van autisme. Mijn jongste zit nu ook op een vrije school, en hij heeft nog nooit ergens zo lekker zichzelf kunnen zijn dan hier! (en hij is niet een klein beetje autistisch) Hij wordt goed geaccepteerd in de groep, met zijn eigenaardigheden. Wij hebben juist geen beste ervaringen met de "gewone" basisschool waar hij eerst is geweest, zijn problemen werden genegeerd. Nu wordt hij geaccepteerd zoals hij is net zoals ieder kind op deze school! De opmerking hierboven dat vrije scholen niet van afwijkende kinderen houden geldt echt niet voor iedere vrije school!
Ik zou hem laten onderzoeken los van de school, maar wel goed met de school in gesprek blijven, en zeker niet te snel gaan overstappen. Deze kinderen hebben juist veel problemen met veranderingen, dus bij een overstap naar een andere school moet je wel heel zeker van je zaak zijn.
groetjes Tess

hkh

hkh

25-02-2009 om 08:44 Topicstarter

Jessicah

Jessicah,

Nee, ik heb nog nooit eerder gepost maar je hebt wel gelijk over de opvoedstijl van de moeder. die is op zijn zachts gezegd vrij los. Geloof me, het geeft mij ook de kriebels dat hij moet incarneren enz. Ik vind ook dat er na 8 maanden behandeltraject wel iets van vooruitgang zou moeten zijn en dat m gebaat zou zijn bij meer structuur en regelmatig, zowel op school als in zijn reguliere thuissituatie. Overigens heeft hij wel een jaar op logopedie gezeten maar dat is door het instituut vervangen door iets anders met spraak.

Mijn keuze zou zeker niet de vrije school zijn en ook niet het instituut waar nu (ism jeugdzorg en op advies van de vrije school) het behandelplan is opgesteld. Maar die keuze hebben mijn vriend en ik niet gehad Ik ben geen hulpverlener maar ben van mening dat M weliswaar behoorlijke problemen heeft maar ook dat een deel daarvan opgelost kan worden door duidelijkheid en grenzen stellen. Dat bieden wij hem als hij hier is maar in die korte periode dat hij bij ons is (2 nachten per 2 weken)is het bijna onmogelijk om iets structureels te bereiken. Wij merken wel een verschil in de vakanties. dan gaan de eerste paar dagen moeizaam en daarna gaat hij mee in de flow, zullen we maar zeggen. Maar het duurt allemaal veel te lang naar mijn idee en wij zijn een ongelukkig kind, dat is in en in triest

bedankt voor al jullie reacties

HKH

inimini

inimini

25-02-2009 om 15:40

Structuur

Een van de scholen waar (over het algemeen) een duidelijke structuur en dagindeling, weekindeling is, is de vrije school. Misschien heeft hij meer structuur nodig dat de school kan bieden? Of heeft het meer betrekking op de thuissituatie?
Iedereen doet altijd alsof op een vrije school alles mag, maar dat is niet zo. Er zijn duidelijke regels, grenzen en structuren.

Dat je je niet kunt vinden in de terminologie of uitgangspunt is een ander probleem. Als je daar niet achter staat, is het beter om een andere school te zoeken. Ik vind het heel goed van de school dat ze aangeven dat ze hem niet goed kunnen begeleiden. Beter dan doormodderen in de hoop dat het gaat lukken.

Als je incarnatie (ik vind het ook een kriebelige term vervangt door "beter in zijn vel zitten" is het misschien iets gemakkelijker te hanteren. Op wat voor manier dat dan moet gebeuren is natuurlijk lastig, maar op de vrije school kiezen ze vaak voor manieren die de zintuigen aanspreken.
Probeer er achter te komen waarom hij het niet leuk vindt op school. En kijk of je daar iets mee kunt. Probeer er achter te komen wat goed is voor hem, ga ook op je gevoel af, maar probeer je weerstand tegen bv het incarnatieverhaal een beetje los te laten.
Ik weet niet of je er veel mee opschiet als hij een officieel DSM-IV label heeft. Het probleem blijft hetzelfde en de oplossing is eveneens niet altijd voor handen.

Heel veel sterkte.

pristel

pristel

01-03-2009 om 14:40

Een vrijge school aanbevelen?

Vind je dat ethisch verantwoord, een Vrije School aanbevelen nu zo ondubbelzinnig is aangetoond dat kinderen die daar op hebben gezeten een niet in te halen leerachterstand oplopen?

pristel

hkh

hkh

01-03-2009 om 18:42 Topicstarter

Mkd

Er is inmiddels een gesprek geweest met zowel de school als het instituut. Het blijkt toch allemaal wat anders dan moeder heeft aangegeven.

De school heeft al in een eerder stadium aangegeven dat M geen vooruitgang boekte nav de therapie. School en remedial teacher hebben gezegd dat op dit moment de situatie zeer zorgelijk is, dat M bijna 1 op 1 begeleiding nodig heeft. Dit is ook zo doorgegeven aan het instituut. Men wil tot mei wachten voor er een traject wodt gestart. Met het risico dat er mocht M daar echt voor in aanmerking komen, er geen plek is in het nieuwe schooljaar. Op zich fijn dat de school er wel mee bezig is en M niet aan laten modderen. M blijkt zich niet te ontwikkelen. Kort door de bocht : hij pikt niets op of doet er in ieder geval niets mee. Bijvoorbeeld (dat merken wij ook thuis) : hij moet blijven zitten tijdens het eten. Dit moet elke dag tegen hem gezegd worden want uit zichzelf doet hij het niet. Hij pakt niet uit zichzelf een werkje tot hij min of meer gedwongen wordt. Dit zijn simpele voorbeelden.

Het instituut zegt dat als er zo weinig voouitgang is (er is eerder sprake van regressie op sommige punten, men toch (na 9 maanden !!) wil overwegen om een kinderpsychiater in te schakelen. Hij zit nu in stap 1 van het behandelplan dat 12 stappen heeft. Het zou dus wel eens heel lang gaan duren, naar mijn idee te lang. Instituut zal deze week weer contact hebben met school om te overleggen hoe nu verder. Wel of niet een traject opstarten of toch nog tijd geven aan het instituut of een combinatie. Rugzakje schijnt niet mogelijk te zijn volgens de vrije school omdat 1,5 uur extra begeleiding (ik herhaal wat de school zegt) niet voldoende is. Een mkd zou voor een jaar kunnen helpen met als doel daarna terug naar regulier onderwijs. Eea in overleg uiteraard met de ouders. Dus dat wordt nog een hele toestand omdat alle communicatie hierover via de mail gaat.

T&T

T&T

01-03-2009 om 21:12

Rugzakjes en zo

Ik heb idd ook weinig vertrouwen in de rugzakjes. Als een kind puur een leerachterstand heeft en in die uren een beetje "bijgespijkert" kan worden is het natuurlijk prima. Maar als een kind problemen heeft met alles... tja dan ga je er echt nooit genoeg aan hebben. Mijn kinderen zijn beide autistisch, oudste zou het nooit redden in het regulier, gewoon omdat de omgeving niet voldoet aan de voorwaarden die zij nodig heeft om tot leren te kunnen komen, en dan kunnen er nog zoveel remedial teachers over nadenken, je zou voor haar de hele schoolopzet moeten veranderen. Jongste draait tot nu toe aardig mee op een vrije school bij de kleuters, hoe het straks gaat in de eerste klas is ook nog de grote vraag. Wat hem wel erg helpt is de structuur, duidelijkheid, en de kleine omvang van deze school, dat zijn grote pluspunten tegenover het andere reguliere onderwijs hier in de buurt.
De conclusies die pristel trekt over de vrije scholen zijn nogal kort door de bocht. Als kinderen op bepaalde punten minder ver zijn zegt dat niet dat het nooit meer in te halen valt, en wordt er even vergeten dat vrije school kinderen in andere vakken vaak weer voor lopen, zoals de vreemde talen waar hier al jong mee gestart wordt.
Ik begrijp wel van hkh dat er toch serieuze problemen spelen, en ik zou het mkd zeker als een mogelijkheid zien. Onze oudste is er geweest, en in die periode is er veel duidelijk geworden voor ons, en zowel onze dochter als wij als ouders zijn hier goed in begeleid, en "bijgeschoold" over autisme. Als hij nog in de leeftijd is dat hij naar het mkd kan is het een zeer uitgebreide manier om hem te onderzoeken, eigenlijk moet je er gebruik van maken want deze begeleiding krijg je niet meer als hij groter is, dan wordt er steeds meer op het bordje van de school geschoven...
Ook op het mkd zitten heel verschillende kinderen, sommige worden "klaargestoomd" voor een terugkeer naar het regulier onderwijs, maar als dat niet mogelijk is krijg je van hieruit ook begeleiding naar welke school dan wel past, en dat is wel zo prettig.
groetjes Tess

Geen probleem

hkh:"M blijkt zich niet te ontwikkelen. Kort door de bocht : hij pikt niets op of doet er in ieder geval niets mee. Bijvoorbeeld (dat merken wij ook thuis) : hij moet blijven zitten tijdens het eten. Dit moet elke dag tegen hem gezegd worden want uit zichzelf doet hij het niet. Hij pakt niet uit zichzelf een werkje tot hij min of meer gedwongen wordt. Dit zijn simpele voorbeelden."
Heb je ook minder simpele voorbeelden? Uit niets wat je schrijft blijkt iets ernstigs. Alles wat je schrijft komt als normaal gedrag voor bij kinderen van net 6 voor. Ik zie werkelijk niet waarom er zo'n probleem van gemaakt moet worden.
hkh:"Rugzakje schijnt niet mogelijk te zijn volgens de vrije school omdat 1,5 uur extra begeleiding (ik herhaal wat de school zegt) niet voldoende is."
Het enige wat duidelijk wordt is dat de school deze leerling kwijt wil. In het verwijzen naar SO zijn Vrije Scholen gemiddeld genomen kampioen. Op een willekeurige andere school zou het 'zorgelijke beeld' dat geschetst wordt kunnen leiden tot kleuterverlengen (is teruggetrokken, volgt geen instructies, neemt geen initiatief).
Maar een juf die wat steviger in de schoenen staat ziet geen problemen. Die zet dat kind gewoon aan het werk en ziet wel wat er van komt.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

02-03-2009 om 10:58

Het probleem

Miriam: "Maar een juf die wat steviger in de schoenen staat ziet geen problemen. Die zet dat kind gewoon aan het werk en ziet wel wat er van komt."
Dat is tegenwoordig juist het probleem, de kinderen worden niet meer simpelweg aan het werk gezet. Ze moeten zelf kiezen, zelf initiatief tonen, samen werken, van elkaar leren etc. En als je dan een kind hebt dat sociaal wat zwakker is valt hij eerder op. Mijn zoon kwam niet tot aktie in de kleuterklas omdat hij geen flauw idee had wat er van hem verwacht werd, was er maar een juf geweest die hem gewoon aan het werk zette, want met de juiste instructies kun je hem heel goed laten werken en kan hij veel, het kwam er alleen niet uit.
Mede daarom had ik ook bedenkingen over de kleuterklas op de vrije school, hier is nl heel veel vrij spel. Maar juist hier wordt hij veel meer aan de hand genomen en even op weg geholpen als hij weer eens in het niets staat te staren.
En om nog eens terug te komen op de begin vraag, het mkd is geen vervanging van school, het is een tijdelijke plaats waar het kind heel uitgebreid geobserveerd wordt. Van daaruit weer advies of hij terug gaat naar zijn oude school of speciaal onderwijs, en om hem goed te bekijken kan volgens mij echt geen kwaad, aangezien hij nu duidelijk niet goed op zijn plek zit.
groetjes Tess

hkh

hkh

02-03-2009 om 11:39 Topicstarter

Miriam en tess

Het probleem kan ik niet duidelijker onder woorden brengen dan ik al heb gedaan. Ten eerste omdat ik veel dingen herken die de school aangeeft. Al zetten wij hem niet aan het "werk" bij ons thuis, hij moet continu gestimuleerd worden, ook bij het spelen. En dat herken ik niet bij mijn dochters van 4 en 7 terwijl jij aangeeft dat dit normaal gedrag is.
Ten tweede omdat wij niet in de buurt wonen van M en de communicatie tussen ouders zich per mail afspeelt.

Er is dus al door het instituut gezorg voor een soort van diagnose (wat in de methodiek van de antroposofie past. Ik neem aan dat als er sprake is van een MKD, er een nieuwe diagnose gesteld moet worden. Dat op zich is misschien al niet onverstandig voor M. Waar het mee om gaat is dat er serieus wordt gekeken naar de mogelijkheden. Als hij naar een MKD moet, prima, als hij daar beter in zijn vel gaat zitten. Daar is niets mis mee. Ik ben alleen bang dat een groot deel van de problemen opgelost zouden kunnen worden door meer veiligheid en structuur etc bij hem thuis. En dat als hij op een MKD zit en er verandert thuis niets, hoe hij zich verder ontwikkelt.

Van school veranderen zou ook een optie zijn omdat ik denk dat het wel moeilijk is om hem op een school te laten waar men zelf aangeeft dat ze niet voldoende begeleiding kunnen geven, al dan niet terecht want dat kan ik nog niet beoordelen. De vraag is of moeder daar aan mee zou willen werken..

Nogmaals, een gedegen onderzoek naar wat er aan de hand is en hoe M het beste geholpen kan worden, zou al een goede stap in de juiste richting zijn, denk ik

Brede variatie normaal

hkh:"Al zetten wij hem niet aan het "werk" bij ons thuis, hij moet continu gestimuleerd worden, ook bij het spelen. En dat herken ik niet bij mijn dochters van 4 en 7 terwijl jij aangeeft dat dit normaal gedrag is."
Ik zal niet beweren dat er niets aan de hand is, maar de vergelijking met je dochters gaat niet op. Ten eerste is dit een jongen en die zijn anders dan meisjes. Ten tweede verschillen kinderen hemelsbreed, hoe jonger hoe groter de onderlinge verschillen, en dat maakt dat er een grote varieteit is aan wat normaal is.
Steeds weer moeten zeggen dat kind stil moet zitten aan tafel is doodnormaal bij kinderen van 6. Er zijn zelfs deskundigen die beweren dat je stilzitten op die leeftijd nog niet kunt verwachten.
Kind moeten stimuleren met spelen, hangt er maar van af wat er te spelen is en of je van hem verwacht dat hij dat op een bepaalde manier doet.
Je kunt met hem de medisch molen in, bevestigen dat er iets helemaal mis met hem is, en dan zal hij zo behandeld worden. Ik vrees eigenlijk dat dat zijn geschiedenis al is en dat het kind inmiddels in vertwijfeling probeert te voldoen aan _die_ verwachtingen.
Maar de situatie is niet eenvoudig natuurlijk. Een part-time kind met wellicht ook een moeder in vertwijfeling, een scheiding achter de rug en alterneuten die aan zijn incarnatie peuteren. Als dat nog maar goed komt. Hij heeft de omstandigheden in ieder geval niet mee.
Groet,
Miriam Lavell

hkh

hkh

02-03-2009 om 14:21 Topicstarter

Gelukkig

Zijn niet alle kinderen hetzelfde en ben ik me daar ook meer dan van bewust. Ik zei dat ik het niet herkende bij mijn kinderen omdat he me zo verbaasd. Het heeft niets te maken met wat hem wordt aangeboden, hij vindt het simpel weg angstig om ergens aan te begonnen Of dat nu buiten spelen, knutselen, met LEGO of weet ik veel wat. Dat speelt zich ook af bij het eten van groente, hij durft geen hap te nemen van iets dat hij nog nooit gegeten heeft .dat constateert zowel de school als het instituut als wij (in mindere mate omdat hij niet zoveel bij ons is).

Het gaat er mij/ons niet om dat hij perse een stempel moet krijgen. Het gaat er om dat als het nodig is voor M om dat traject te bewandelen, wij daar niet geheel afwijzend tegenover staan. Temeer omdat ik aanneem dat daar wel het nodige aan vooraf zal gaan. Wat misschien betekent dat hij onderzocht wordt het niet alternatieve circuit.

En nee, hij heeft de omstandigheden inderdaad niet mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.