Anne Mieke
20-12-2008 om 20:24
Meedoen met school en goede doelen
De school (basis) van zoon verzint wel 3 keer per jaar een goed doel. Sponsorloop voor hulphond, kinderpostzegels, etc.
School van dochter (voortgezet) doet er ook aan mee. sponsorloop voor stichting doe een wens.
Nu zit zoon ook op scouting en daar gebeurt het ook wel, maar dat is een vrijetijdsclub.
Wij zijn van mening dat scholen zich bezig moeten houden met leren, lesgeven. Er vallen al vaak genoeg lessen uit op het VO.
En los daarvan, ik wil niet dat mijn kinderen langs de deuren lopen te leuren met sponsorlopenkaarten en met kinderpostzegels gedoetjes. Mijn kinderen vinden er geen klont aan en de organisatie van dit soort activiteiten ligt grotendeels bij ons.
De kinderen worden er zelfs op aangekeken als ze geen sponsors hebben. Bah.
Ik uitte mijn kritiek hierover op het VO en het antwoord was dat de kinderen ervan leren. Samenwerken, aan de medemens denken, etc etc.
Laat ik dat nu net een taak van ouders vinden.
Ben ik nu zo'n aparte?
Even aanvullend: de goede doelen die ik noem vind ik geweldig werk verrichten. Dat staat hier los van.
Annemieke

tonny
20-12-2008 om 20:41
Het is vooral irritant
als je meer dan één kind hebt die behalve hun school ook een of meer verenigingen bezoeken die allerlei goede doelen steunen.
Zo'n kind gaat met broers/zussen langs dezelfde 'gulle gevers' (buren, oma, bekenden - en dat zijn veelal ouders van vriendjes die ook op school zitten). Affijn, het is met z'n allen vissen in dezelfde vijver, ik herinner het me nog goed!
Ik heb niks tegen goede doelen, maar denk goed na wat voor actie er gedaan wordt en waar het geld wordt geworven: niet allemaal in dezelfde vijver dus! Da's enorm frustrerend!
Tonny
(ooit 4 basisschoolkinderen)

Bastet
21-12-2008 om 09:21
Combineren
Hier gaat het nooit ten koste van de lessen,is mijn ervaring.Op de basisschool is er bijv. een kerstinloopavond,wat gecombineerd wordt met een goed doel.Op het Vo van mijn zoon wordt 9 januari het nieuwe schoolgebouw geopend,met een soort dance 4 life,tbv het aidsfonds geloof ik.En elk jaar is er een avond van de tweedeklassers,die ene project doen tbv een ontwikkelingsland,ze leren over dat land,en de opbrengst van de infoavond gaat naar een goed doel in dat land.Dus ja,goede doelen worden niet vergeten,maar nooit ten koste van lessen.
Groetjes,Bastet

Kaaskopje
21-12-2008 om 12:17
Ik kan er niet wakker van liggen
Bij mijn dochter op school wordt ook wel eens iets gedaan als een sponsorloop voor een goed doel. Als ik dit vergelijk met mijn eigen schooltijd op het VO dan werd er totaal geen aandacht besteed aan dit soort maatschappelijke zaken. Maatschappijleer was een uur waarbij iedereen zich afvroeg of je er iets wijzer van werd. Ik vind het dus wel goed dat leerlingen actief bijdragen aan hulp voor anderen. En wat zou het als daar een paar uur op een heel jaar mee gemoeid is? Ik begin echt wat geïrriteerd te raken over dat er tegenwoordig steeds geroepen wordt dat school zich met lesgeven moet bezighouden ipv ... (vul maar in). Die lessen gaan evengoed wel door. Aan het eind van het jaar moet het beoogde lesmateriaal behandeld zijn. Ondanks de vele uren lesuitval moet dat dus bereikt worden. Ik zou het kwalijk vinden als een school louter een lesmachine is en niet openstaat voor het bespreken van maatschappelijke problemen hier of ergens anders in de wereld en daar niet actief iets mee doet. Het is zeker de taak van ouders om kinderen te wijzen op hun verantwoordelijkheden op dit gebied, maar ik denk dat er ook heel veel ouders zijn die dat niet doen en ik denk dat er ook heel veel leerlingen zijn die er meer open voor staan als school het aansnijdt dan hun ouders. Ik heb het nu vooral over VO-leerlingen. Bij BO-leerlingen heb ik het ook altijd heel normaal gevonden dat er wel eens iets werd georganiseerd.

Iris
21-12-2008 om 12:43
Helemaal met kaaskopje eens.
Ik ben het helemaal eens met Kaaskopje. Dat je steeds meer hoort dat scholen zich moeten houden aan alleen lesgeven.Scholen zijn meer dan alleen lesgeven. Er gebeurt veel in de maatschappij en ook daar moeten kinderen van weten en mee om leren gaan.
Je kunt wel zeggen Anne Mieke dat geven aan goede doelen een taak van de ouders moet zijn, maar zelf doe je daar dus niet aan mee want je wil je kinderen niet langs de deuren laten gaan etc, en ze vinden er zelf ook niks aan en zo. Moet het dan leuk zijn om iets voor een goed doel te doen?
Ik hoor dat dus ook steeds meer. Als leerkrachten op school merken we dat kinderen steeds minder mee krijgen van thuis en ouders vinden dat 'opvoeden' want dat is het, geen taak voor de school is. Tja...
Zo zijn er nog meer dingen die ik ook tegenkom op de school waar ik werk, voorlichting over drugs, alcohol, sexuele ontwikkeling, discriminatie, sociale omgang, hoe ga je beleefd met elkaar om, allemaal niet van thuis meegekregen en daarom vind ik dat je als school daar wel zeker iets mee moet. Je zou ook kunnen zeggen dat ouders zich meer moeten bezighouden met opvoeden en waarden overbrengen. Kunnen scholen zich weer meer bezighouden met lesgeven (grapje)

syboor
21-12-2008 om 13:19
School kan toch ook op andere manieren iets doen voor het goede
Met lootjes verkopen en sponsoren zoeken maakt de school zich er heel makkelijk van af. Het is inderdaad allemaal vissen uit dezelfde vijver. Meestal zijn het toch ouders en eventueel familieleden die geld geven. Niet uit medeleven met het goede doel zelf, maar uit medelijden met het kind. Leren de kinderen daar echt iets van? Volgens mij leren ze vooral dat het doel er niet toe doet, het doet er toe of je de eerste bent en of mensen je aardig dan wel zielig vinden.
Goede doelen dingen die ik mij uit mijn middelbare schooltijd kan herinneren:
- De jaarlijkse bazaar. Iedere klas organiseert een "attractie" onder leiding van de klassementor. Rad van fortuin (van te voren prijzen ophalen bij bedrijven), spookhuis, friettent, oud-hollandse spelletjes etc. Uiteraard zijn de bezoekers vooral ouders en familieleden, maar die krijgen er wel iets leuks voor terug.
- "Zip your lip". Daar doet maar een kleine groep leerlingen aan mee, en daardoor zijn de sponsors veelal de medeleerlingen. School faciliteert o.a. de maaltijd achteraf.
- Uitbating schoolkantine door groepjes leerlingen met specifieke doelen (bijvoorbeeld een groepje leerlingen dat in de vakantie een bouwproject in een ontwikkelingsland wil gaan doen).
- "gewoon" een collecte onder de leerlingen of onder de ouders, bijvoorbeeld voor de Foster Parents-kindjes van de school. Levert wel iets minder op dan een sponsoractie, want ja, collectes zijn geheim, en bij sponsorlijsten kun je precies zijn wie hoeveel heeft opgehaald. Maar het bespaart iedereen een hoop gedoe.

Anne Mieke
21-12-2008 om 19:47
Syboor
Ja, dat is wat ik bedoel. School bedenkt een goed doel. Kinderen komen met een opdracht naar huis. Kinderen moeten thuis ermee aan de slag. Dat is wat mij tegenstaat. Ik wil niet dat ze langs de deuren gaan, of bij de familie (die heel klein is). Als je iets organiseert op school, maak dat dan ook daar af als het dan toch noodzaak is aldus de school. (waar ik het ook niet mee eens ben, maar dat terzijde).

EsmeePF
21-12-2008 om 21:38
Langs de deuren
Hier op school vallen de goede doelen erg mee. Iedere week tijdens de weekopening (groep 1&2 samen, andere groepen ieder voor zich) mag je een bijdrage meegeven voor het adoptiekindje van de school. Ik geef beide kinderen standaard 50 cent mee.
Verder met de Kerstviering een collecte voor een goed doel, dit jaar Warchild. Maar verder eigenlijk niet.
Wel hebben ze hier zo af en toe acties, zoals oliebollenverkoop, waarvan het opgehaalde geld ten goede komt van school. Op zich niet erg maar inderdaad, dan moeten de kinderen langs de deuren of bij de familie gaan lopen leuren of ze oliebollen willen verkopen. Of ze houden inderdaad een sponsorloop. En ik vind het dus ook niet nodig dat mijn kinderen langs de deuren moeten om sponsors of kopers te zoeken. Misschien als ze ouder zijn (nu 6 en 4) maar nu echt niet. En familie heb ik hier niet in de buurt wonen, om nou oliebollen te verkopen aan familie en ze dan de oliebollen pas te kunnen overhandigen als die dingen allang oudbakken zijn, daar beginnen we dus niet aan.

Tirza G.
21-12-2008 om 21:56
Het grappige is kaaskopje
Dat ze bij jou vroeger op school nóóit aan dit soort dingen deden en dat je tóch heel goed terecht gekomen bent. Je kunt met verve het belang van goede doelen verdedigen. Nou, daar zal je leraar maatschappijleer gelukkig van worden met terugwerkende kracht.
Tirza

Tirza G.
21-12-2008 om 22:02
Weigeren
Ik weiger al dat soort flauwekul. Ik vind het allemaal prima, al die goede doelen, maar van mij zou het wel uit de kinderen zélf mogen komen. Ervaring leert dat die liever kleine dingen in hun eigen buurt doen (helpen in het asiel ofzoiets) ipv iets abstracts als een sponsorloop voor Amnesty International. Als de kinderen iets willen, kan het nooit. En wat school wil (ieder jaar hetzelfde) wordt gewoon van bovenaf opgelegd en jij als ouder mag er achteraan.
Bovendien word ik erg cynisch van een school die werkt aan een respectvolle samenleving, maar geen deugdelijk anti-pestbeleid heeft. Centjes ophalen voor arme kindertjes in een land-ver-weg, maar ouders die krap zitten geen kwijtschelding van de *vrijwillige* bijdragen aanbieden. Sponsorlopen voor zieke kindertjes, maar ernstig zieke leerlingen niet eens een kaartje sturen.
Overigens: ik ben dol op goede doelen. Maar niet ieder doel heiligt elk middel.
Tirza

Kaaskopje
22-12-2008 om 01:00
Dat zal de reden zijn van mijn optimistische blik
Tirza: Bovendien word ik erg cynisch van een school die werkt aan een respectvolle samenleving, maar geen deugdelijk anti-pestbeleid heeft. Centjes ophalen voor arme kindertjes in een land-ver-weg, maar ouders die krap zitten geen kwijtschelding van de *vrijwillige* bijdragen aanbieden. Sponsorlopen voor zieke kindertjes, maar ernstig zieke leerlingen niet eens een kaartje sturen.
Als ik het even bij de basisschool van mijn dochters houd: het schooljaar begon praktisch met een antipestthemaweek, voor ouders die geen schoolbijdrage konden betalen werd een oplossing gezocht. Niet kunnen betalen was nooit reden om kinderen uit te sluiten. Hier dus geen reden tot cynisme, maar ik kan me bij een andere ervaring wel voorstellen dat je niet vrolijk wordt.
Oh ja Tirza, er werd bij ons dan wel niet aan sponsorlopen e.d. gedaan, maar we verkochten wel kaarten voor Unicef en uiteraard kinderpostzegels.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet wie mijn maatschappijleraar was. Hij heeft echt weinig indruk gemaakt blijkbaar.

balpen
22-12-2008 om 08:58
Deze actie was wél leuk op school
Meestal heb ik een hekel aan het goede-doelen-gebedel van school. Er wordt een enorme druk op de kinderen gelegd om veel geld op te halen. Ook voor doelen die mij niet zo aanstaan. En die voor de (jongste) kinderen nog heel-ver-van-hun-bed zijn. Het ergste was deze zomer: de door kids gemaakte knutsels konden voor 5 euro (!) per kid gekocht worden op een markt. Ik had daar niet op gerekend en net voor 10 euro etensbonnen gekocht. Meer had ik niet in mij zak zitten (pin normaal alles). Twee brullende kinderen dus, en een beledigde juf die het maar raar vond dat ik de knutsels niet kocht.
Wat vond ik wél heel leuk: dat iedereen oude handdoeken mocht meenemen voor de dierenambulance. Die ze zelf kwam ophalen en alle kinderen mochten even in de auto kijken! Heel tastbaar en duidelijk.
En een paar jaar terug was er een juf die in de vakantie zelf naar een Oosblokland ging om daar te helpen. Uiteraard met een auto vol spullen en een envelop met vrijwillige bijdragen. Door de foto's van wat er mee gebeurde ook weer heel concreet.
En van vroeger: kerststukjes brengen naar het bejaardenhuis.

dynastie
22-12-2008 om 13:57
Wat doet de school dan?
Volgens mij niet meer dan de formulieren uitreiken en de kinderen op pad sturen. Enne, aan de medemens denken? Afgelopen week las ik toevallig iets in een foldertje over kinderpostzegels en ik kon het nauwelijks geloven, maar het is toch waar:
Welke groep haalt dit jaar een topopbrengst voor Kinderpostzegels? Doe mee met
uw groep, en maak kans op een geheel verzorgd schoolreisje naar Amsterdam,
met een bezoek aan NEMO en de Amsterdam Arena.
http://www.klassetv.nl/extra/lespakketten/kinderpostzegelactie2008/index.php?page=doemee

Bastet
22-12-2008 om 19:16
Kaaskopje
en kinderpostzegels uiteraard....
Nou,dat vind ik niet zo uiteraard,school alhier stuurt liever geen kinderen langs deuren,terwijl er veel aandacht besteed wordt aan goede doelen.Maar dus niet op die manier.
Groetjes,Bastet

Tirza G.
22-12-2008 om 23:24
Je mist mijn punt kaaskopje
Je betoogt, dat het góed is dat scholen aandacht besteden aan goede doelen enzovoort, omdat dat goed en nuttig is voor kinderen om te weten en te leren.
Vervolgens vertel je, dat je zélf op de midd.school noooooit iets over goede doelen etc. hoorde of leerde. Eh........dat is helemaal goed gekomen toch? Je bent een goede-doelen-betoger pur sang, dus ook zónder dat je het op school meekrijgt, kan het he-le-maal goed komen met het kind en het goede doel.
Tirza

Kaaskopje
23-12-2008 om 01:46
Ja tirza
Met mijn sociale gevoel zit het wel snor, maar toch vind ik het goed als er op school bewust aandacht wordt besteed aan problemen waar geld voor nodig is. Zolang ze niet iedere maand rondjes hoeven te rennen, baantjes moeten zwemmen of klusjes moeten doen voor mensen, maar het tot een traditie van een keer per jaar wordt beperkt hebben ze mijn volle steun.

Tirza G.
23-12-2008 om 14:04
Maar misschien
ben jij wel het levende bewijs van het tegendeel. Op jouw VO-school werd er geen aandacht aan besteed en dáárom ben jij nu zo sociaal.
Net zoiets als literatuur lezen, maar dan omgekeerd. Dat is verplicht op school en als ze zich daar doorheen geworsteld hebben, raken ze de eerste jaren geen boek meer aan. Zo zou het met goede doelen ook zomaar kunnen gaan. Van je 4e tot je 18e heb je je al suf-gegoedendoelt, dus daarna stop je ermee.
Tirza

Kaaskopje
24-12-2008 om 02:38
Wat mijzelf betreft
werkt het niet zo. Ten eerste weet ik hoe het is om langs deuren te gaan voor een collecte of actie. Alleen daarom al zou ik geen collectant weg sturen zonder bijdrage, of nee zeggen als een kind vraagt of ik wil sponsoren. Ten tweede zou ik het wonderlijk vinden als iemand ouder dan 18 jaar aankomt met 'ik ben het zat, ik heb al genoeg gedaan.' Ik geloof niet dat ik zo'n instelling begrijp.

Tirza G.
24-12-2008 om 17:40
En dus
jou redenering volgend, is het ónzin om op school aan goede doelen-gedoe te doen. Want bij jou deden ze het ook niet en het is állemaal goed gekomen.
Zo. Ook weer geregeld.
Tirza