Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Meester van groep 8

Mijn dochter (nu 10) is altijd een heel normaal kind geweest (gelukkig). Niet de slechtste van de klas, niet de beste, een paar leuke vriendinnen maar niet overdreven veel. Ze is leuk om te zien maar niet beeldschoon. Gewoon een normaal kind dus. Tot en met groep vijf ging alles op school ook gewoon goed. In groep zes kwam er een nieuwe meester, die absoluut geen orde kan houden. En toen begonnen de drama's. Dochter zit in een lastige klas met veel kinderen met problemen, maar tot en met groep vijf werden die door de juffen goed in de hand gehouden. In groep 6 werden het pesters en dochter was het slachtoffer. Meester vond dat het aan dochter lag, omdat dochter geen brusjes heeft en 'dus' niet van zich af mept. Voor dochter heb ik een soort spelcoach ingehuurd, een super goede vent en dat hielp wel, maar toch was dochter niet gelukkig. Nu in groep 7 gaat het geweldig. Er is structuur, de probleemkinderen pesten niet meer, dochter haalt veel hogere cijfers dan vorig jaar, de juffen hebben ook vertrouwen in haar en dat doet haar zichtbaar goed. Probleem opgelost, zou je zeggen. Maar de meester van vorig jaar heeft nu groep 8 en dat zal volgend jaar zo blijven. Dochter heeft nu af en toe al buikpijn voor volgend jaar en zegt dat ze met die meester echt niet mee op kamp gaat. Ik sus het maar een beetje, dat duurt nog zo lang, maar eigenlijk zie ik het zelf ook niet zitten. En zeker niet in groep 8, wat toch de afsluiting van haar basisschool is. Ik weet dat meerdere ouders problemen met deze meester hebben. Ik wil niet meteen een soort kruistocht tegen de man beginnen, maar wat kan ik wel doen?
Vorig jaar lagen twee jongens vechtend in de klas en de meester ging gewoon door met zijn verhaal. Het Sinterklaasfeest was helemaal verpest doordat de kinderen met de grootste monden hun eigen surprises uit de stapel pakten en openscheurden en vervolgens geen aandacht meer hadden voor de rest. Er heerst totale anarchie in die klas. De directeur, met wie ik vorig jaar meerdere gesprekken heb gehad, houdt de meester de hand boven het hoofd. Waarom is me een raadsel.
Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aankaarten

Kaart het aan op school!

En bespreek het met je dochter. Wat voor oplossingen ziet zij misschien zitten? Wil ze misschien voor het laatste anderhalf jaar naar een andere school?
(Als ouders met hun voeten gaan praten komen directies sneller in actie!!!)

niemie

niemie

09-12-2008 om 13:21

Opletten

Op dit moment kan je er nog weinig aan doen denk ik. Er bestaat natuurlijk ook de kans dat je dochter volgend jaar niet gepest wordt. De kinderen zijn toch weer wat ouder en dit jaar ging het toch ook goed? Hopelijk gaat het dus goed komen.

Mocht het toch mis gaan dan zou ik toch echt zeer fors aan de bel trekken bij de school. Groep 8 is inderdaad een belangrijk leerjaar die op een fijne manier afgesloten hoort te worden. Desnoods in samenwerking met de andere ouders die "problemen" hebben met de leerkracht. Of de ouderraad o.i.d.

MaximeM

MaximeM

09-12-2008 om 14:53

Ze zijn dan ook ouder

Hoi,

Mijn dochter is ook gepest in groep 6 (ligt het aan de leeftijd) en ook mijn zoon had het vorig jaar moeilijk in groep 6 (toen weer een andere meester, dus niet dezelfde als dochter). Dus zou het ook een beetje aan de leeftijd liggen? Volgend jaar zijn ze allemaal al weer een stuk ouder als in groep 6 en veel meer een groep (zo ervaarde ik het toen mijn dochter in groep 8 zat) de kinderen zijn dan zó anders dan in groep 6. De jongens doen heel anders tegen de meisjes en ook het pestgedrag onderling is veel en veel minder. Ik zou het afwachten maar wel in de gaten blijven houden. Je kan altijd nog op de stoep gaan staan bij de directeur met andere ouders als het niet goed loopt. Nu kan de directeur ook niet veel doen, ze zitten immers nog niet in groep 8.

Maxime

Pennetje

Pennetje

09-12-2008 om 15:56 Topicstarter

Haha, diksmama

Mijn eerste reactie bij jouw opmerking "als ouders met hun voeten gaan praten" was: ik ga de directeur toch niet schoppen! Maar toen viel het kwartje.
Dochter wil niet naar een andere school, ze heeft een paar heel leuke vriendinnetjes in de klas die ze dan zou moeten missen.
Nu ik erop ga letten, hoor ik steeds meer negatieve geluiden over de meester. Een paar ouders in groep 8 hebben het al aangekaart. Wat die meester namelijk ook doet, is de kinderen qua leerprestaties totaal verkeerd inschatten. Kinderen met een entreetoets die havo/vwo aangeeft moeten van hem maar naar het VMBO, anders moeten ze zo op hun tenen lopen. Vorig jaar heeft groep 6 onder zijn leiding aan een groep 6 entreetoets meegedaan (voor het eerst op die school). Dochter, die ik zelf inschat op een HAVO-kindje, had een VWO score behaald (voor zover dat in groep 6 al wat zegt). Meester helemaal verbaasd, die had haar veel lager ingeschat. Krijgt het kind haar rapport, allemaal achten en negens. Meester, die het rapport zelf had ingevuld, weer helemaal verbaasd. NOU JA!
Meester is overigens al in de dertig, dus niet zo'n jonkie meer dat met een paar jaar ervaring het orde houden wel onder de knie zal krijgen. Hij heeft al op meerdere scholen gewerkt (en ik snap nu wel waarom).
Maar eh, wat zou een ouderraad hieraan kunnen doen? Kan ik niet beter naar de bovenschoolse directie?

Pennetje

Pennetje

09-12-2008 om 16:00 Topicstarter

Nog even

Ik was weer eens te haastig. Dat rapport met die goede cijfers, dat was het eerste rapport. Later kelderden de cijfers naar beneden. Nu in groep 7 gaat het weer prima.
En voor de goede orde: als dochter een VMBO kind blijkt te zijn vind ik het helemaal prima. Ik vind alleen niet dat als de toetsen zeggen dat ze meer kan, ik nog met een meester in discussie moet die een lager advies geeft.
Ik wijs dochter er inderdaad op dat ze moet genieten van groep 7 en dat we volgend jaar wel weer verder zien.

Bastet

Bastet

09-12-2008 om 19:05

Nee

Samen met andere ouders nu! naar de directeur.Als het volgend jaar dan misgaat,kun je terugverwijzen naar dit gesprek en hoef je niet alles eerst uit te leggen.Stel ook duidelijk dat je een laissez faire houding niet accepteert.
Dit kan echt niet hoor.Ik vind het ook vreemd,is hij de enige die over het advies gaat?Hier wordt het voor elk kind vastgesteld door een overleg van directie,intern begeleider en leerkracht.
Groetjes,Bastet

Pennetje

Pennetje

10-12-2008 om 11:46 Topicstarter

Bastet

Natuurlijk wordt het advies voor elk kind door verschillende partijen vastgesteld, maar hij past het gewoon een beetje aan naar wat hij er zelf van vindt.
Maar als ik duidelijk maak dat ik een laissez faire houding niet accepteer, moet ik er ook een soort 'sanctie' tegenover stellen als ze de die houding wel aannemen. Kind wil niet van school, waar kan ik dan nog mee 'dreigen'? Als ik naar de MR ga, ben ik dan niet weer de zeurende, overambitieuze moeder van een sloom kind? Ik ga in ieder geval eens kijken of ik iemand uit die MR ken. Dat praat alvast gemakkelijker.

Bastet

Bastet

11-12-2008 om 07:38

Nee,niet dreigen

Allereerst meer ouders mobiliseren.Dat maakt meer indruk dan één ouder.Als je duidelijk laat merken dat je het niet accepteert,en geen herhaling wilt van wat er allemaal gebeurt is,hoef je natuurlijk geen sancties te noemen,zo hard zal het niet gespeeld worden in een beleefd gesprek.Als er bepaalde toezeggingen worden gedaan,kun je daar later op terugkomen natuurlijk.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.