Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

08-09-2009 om 14:05

Merkkleding en brugklassers

Ik hoorde van een bekende dat merkkleding in de brugklas al een hot item is. Nu ben ik absoluut niet van plan om voor mijn 11-jarige een collectie broeken van 100 euro per stuk aan te gaan schaffen. Zoonlief zelf is er overigens tamelijk ongevoelig voor, maar ik vroeg me af of dit nu werkelijk een hot item is, of dat deze bekende zich laat leiden door een uiterlijk-gevoelige zoon of dat dit misschien schoolafhankelijk is (hij zit op een categoraal gymnasium).

Nu zijn wij niet armlastig, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel gezinnen zijn, waar je je tiener elk (half) jaar voor 1000 euro aan nieuwe kleding kunt geven.

Dus help me even: hoe 'werkt' dit?

Tihama, moeder van een verse brugklasser


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

08-09-2009 om 14:36

Nog niks van gemerkt

Hallo
Onze dochter gaat al een paar weken naar de brugklas en die heb ik nog nergens over gehoord. Ze zei wel dat ze hier in onze nieuwe woonplaats een stuk minder op de kleding letten dan toen ze in groep 8 zat. Ze zit trouwens op het VWO.
Ik zou dus zeggen - maak je niet te druk.
succes

Hier

Hier ook een dochter die deze week begonnen is in de brugklas, ook 11 en ook gymnasium (weliswaar geen categoraal, maar wel een zelfstandige afdeling op een niet al te grote scholengemmenschap).In groep 8 zat een groepje kinderen dat enorm bezig was met merkkleding en dat ook uitdroeg. Dochter is er gevoelig voor, ze heeft van ons een t-shirt en een trui van een skatermerk gekregem en van haar verjaardagsgeld heeft ze nog wat merkkleding gekocht. Verder heeft ze kleding van the Sting en de New Yorker, geen merk maar wel hip, aldus dochter.
In de brugklas waar ze nu in zit leeft dat een stuk minder, begrijp ik uit haar woorden. Gelukkig maar, niet dat we het niet kunnen betalen, maar we hebben net als jij, geen zin om zoveel geld eraan uit te geven.
Ik denk dat het merkkledingbesef afhankelijk is van wat er leeft in de klas en van het kind zelf. Je zoon is er ongevoelig voor, dan zal hij zich er niet zo snel door laten grijpen, denk ik, maar je weet maar nooit als hij er tussen zit en als hij wat ouder wordt. Als het bij onze dochter weer oplaait, dan gaan we kleedgeld invoeren, hebben man en ik afgesproken.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2009 om 16:25

Ha!

Hier spreekt een ervaringsdeskundige Het is op die leeftijd belangrijk om je image neer te zetten, aan het begin van het jaar. Dat doe je met het kledingstuk wat het meeste opvalt. Toen mijn dochter naar de brugklas ging (snif, ze is nu eerstejaars.......) was dat De Jas. Niet meer de roze-met-ruitjes-en-vlindertjes van de C&A, maar een korte hippe zwarte (geloof ik) van de H&M. O, en de tas. Ook belangrijk.
Bij zoon was het broek+sweater. Liep hij in groep 8 nog in een merkloze spijkerbroek en een DonaldDuck-sweater, dat wilde hij niet meer. Een overzeas-broek en een zwartige, neutrale sweater met hoody (=capuchon). Dan is het meteen klaar, dan staat je imago en kun je na een aantal dagen weer wat "gewoners" (lees:goedkopers) aandoen.
Mijn kinderen zijn allebei enorme eigenheimers die zich niet veel gelegen laten liggen aan "de rest". Maar de overstap naar de brugklas is een grote en belangrijke en bevat veel factoren die ze niet kunnen overzien en niet kunnen beinvloeden. Het kleine stukje wát ze in de hand konden houden, daar wilden ze dan ook graag de controle over. Haar, tas, kleding. En het is een kwestie van twee weken, dan zijn ze gesetteld. Het is met allebei (19 en 15) meer dan goed gekomen.

Tirza

Tineke

Tineke

08-09-2009 om 17:02

Image neerzetten

Toen de dames hier naar de brugklas gingen, had de éen zo'n peperduur t-shirt met de tekst 'lief' en de ander 'stout'. Dat maakte een goede indruk. Ze werden zelfs bij tweede- en derdeklassers gevraagd aan hun tafeltje te eten.
En om de docenten scherp te houden, wisselden ze natuurlijk regelmatig van t-shirt.
Nu maakt het niet meer uit. Zo komen de sportbroeken nu gewoon van Zeeman. Maar, ze houden wel van merkkleding, al hoeft het voor school echt niet.

Haha, image

Dat image neerzetten herken ik hier ook wel. Dochter heeft hier dagenlang kleren in en uit haar kast gehaald en aangetrokken om DE outfit voor de eerste (kennismakings)dag uit te zoeken. Ze heeft de uiteindelijke keuze ook nog laten goedkeuren door het buurmeisje dat al naar de 2e klas gaat en nog wat wijzigingen door liet voeren. Alles in kannen en kruiken, totdat ze gisteravond het journaal zag en verzuchtte: "Oh nee, het wordt warm morgen" maar ze heeft de eerste outfit gehouden en moest bekennen dat het wel heel warm was geweest

Tinus_p

Tinus_p

08-09-2009 om 17:48

Iets anders

Over kleding hoor ik nooit wat, maar brengen en halen is echt zwaar taboe want 'schamend'.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-09-2009 om 18:14

Volgens de puberella's hier (allang geen brugklas meer) is het wel van belang om iets te hebben van merkkleding in de brugklas, maar een paar goed gekozen items is echt genoeg. In elk geval een (spijker) broek. Overigens hoor ik de dames hier er nooit over, vooral dochter twee is erg geneigd te denken dat juist zij de norm zet, en dus geen trends hoeft na te volgen.

Brengen en halen is hier heel gewild. Man is nog wel eens te lijmen om ze met slecht weer te brengen, en ze willen graag tot voor de deur gebracht worden. Dus, Tinus, ook dat gaat weer voorbij.

Bastet

Bastet

08-09-2009 om 18:25

Mode....

Mijn zoon vindt het heel belangrijk hoe hij eruit ziet,maar draagt geen mode.Maar liever Stuka's enzo.Ja,die zijn duur,maar die vind ik op marktplaats.
Groetjes,bastet

Astrid

Astrid

08-09-2009 om 18:32

Ben benieuwd wat er komen gaat dit jaar

Zoon van 11 zit in een 2-talige gymnasium brugklas. Ik heb die kinderen nou een paar keer gezien en ik moet zeggen dat mijn zoon wel ongeveer de hipste is. Idem de ouders. Ik stond echt te kijken. De basisschool was ook niet de hipste, maar dit is nog een tandje erger. Ach ja, als ze maar aardig zijn. Vind ik veel belangrijker. Zoon loopt hier gewoon in z'n We kleding of z'n Hema camouflage broek. Ik doe z'n kuif met wax omhoog (als ik de kans krijg), maar het boeit 'm allemaal totaal niet. Als ik een vuilniszak zou klaar leggen doet hij die aan...

Toch schijnt mode ook op deze school te leven als ik andere ouders begrijp. Ik herinner me van een ouder wiens zoon 2 jaar geleden in een 2-talige atheneum brugklas zat, dat camouflage broeken echt niet meer mochten en dat gold voor meer kleding. Verder hoor ik van de ouders van een meisje hier in de straat (ook 2-talig gym) dat dochter in de brugklas een totaal nieuwe outfit moest aanschaffen omdat ze niet hip genoeg was. Ach ja, we zien wel. ik denk zelf dat het bij jongens niet zo'n vaart loopt en bij mijn zoon al helemaal niet.

Maylise

Maylise

08-09-2009 om 19:50

Verschillend

Mijn zoon zit op een zelfstandig gymnasium. Merkkleding speelt daar niet zo'n rol eigenlijk. Ik hoor mijn zoon er zelden over. Hij zit inmiddels in 4VWO en het heeft nooit echt gespeeld. Hij draagt wel merkkleding maar daarnaast ook goedkope huismerken van C&A en zo. Hij is 16 maar is eigenlijk nu pas begonnen een eigen smaak te ontwikkelen betreffende kleding. Nog steeds kan ik rustig shirts voor hem kopen (mits het redelijk neutraal is) en dan vind hij het allemaal best. Als ik zo zijn schoolgenoten zie dan hebben die over het algemeen ook nog niet zo veel eigen kledingsmaak. Er lopen veel kinderen rond waarvan je duidelijk kan zien dat ze gewoon maar wat uit de kast is getrokken. Dan heb je nog wel een groep alternatieven die hele goedkope kleding draagt maar daar ongetwijfeld wel uren over na heeft gedacht hoe spuuglelijk het resultaat ook mag zijn en een kleine groep kakkers die gewoon braaf het Ralph Lauren/Gaastra uniform dragen wat ook pa en ma ook dragen. Maar serieus merk kleding speelt bij mijn zoon niet zo'n rol en ik krijg het idee bij veel van zijn klasgenoten ook niet echt.

Mijn dochter gaat naar een scholengemeenschap. Ze zit in de brugklas en is nog maar net begonnen dus ik weet eigenlijk nog niet wat voor een rol merkkleding speelt. Mijn dochter is sinds een jaar of zo wel redelijk bezig met mode en kleding en vind bepaalde dingen kinderachtig of niet mooi meer. Mijn kleine meisje met strikjes in het haar en kanten sokjes en zwarte lakschoentjes is duidelijk verdwenen Ze is nog niet enorm bezig met of iets merk is of niet. Ze is tot nog toe heel tevreden met H&M achtige dingen. Ze heeft wel wat duurdere kleding maar dan is het gewoon omdat ze het mooi vind niet omdat ze persé alles van een bepaald merk wil hebben. Ik heb haar de afgelopen weken nog niet gehoord over dat ze kleding van een bepaald merk wil hebben of zo dus hopelijk blijft het nog even rustig op dat front. Ze is wel erg dol op kleding dus dat gaat vast nog wel komen.

Maylise

Annet

Annet

08-09-2009 om 20:29

Zeker bewust van de outfit

Hier een vrouwelijke brugpieper. Elke twee dagen wordt zorgvuldig nagedacht over haar haar en haar kledingkeuze. Merk is minder van belang. Haar eerste bh-tjes zijn wel van belang want daarmee lijkt het al heel wat. Dit komt ook door groep 8 waar de meiden veel verder waren in hun lichamelijke ontwikkeling en elke dag minimaal mascara ophadden (meestal meer).
Dochter heeft nu opgelucht geconstateerd dat de meeste meiden geen mascara ophebben en minder of evenveel borstvorming hebben als zij.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-09-2009 om 21:02

Geen idee

Hier een zoon in eerste klas (zelfstandig) gymnasium. Heb hem er nog niet over gehoord. Maar... denk ook dat zoon er helemaal niet gevoelig voor is. Spijkerbroek, polo of t-shirt, hij vindt het allemaal best. Alleen het roze shirt dat ik laatst voor hem had gekocht, wil hij niet aan naar school.
Mijn indruk is trouwens wel dat deze school een vrij hoog 'nerd-gehalte' heeft (daar bedoel ik overigens helemaal niets verkeerds mee, hoor, zoon voelt zich daar juist prima bij) en dat kleding niet zo'n issue is.

Judith

Judith

08-09-2009 om 21:32

Leuke teksten

Hoi,
Zoon van bijna 13, net in de tweede klas, heeft nooit enige belangstelling gehad voor kleding. Eigenlijk wel jammer. De laatste keer dat we op weg gingen voor shirts, ontdekte hij echter het t-shirt met leuke, flauwe tekst er op. "Kijk, dat is nou mijn soort humor", was zijn reactie. Dus die shirts moesten gekocht worden. En wat stond er dan op?
"hij is stupid" met pijltje eronder naar rechts (leuk als je naast hem zit dus)en "master of disaster".(zonder pijltje hoor)
Enige zelfrelativering is hem niet vreemd. Kleren kopen wordt nou toch nog leuk. Vindt hij.

Gr,
Judith

Judith

Judith

08-09-2009 om 21:33

He ..

Moet zijn: "He is stupid", uiteraard.

Jade

Jade

08-09-2009 om 22:55

Brengen en halen....

....dat mag, maar moeders mag niet IN school verschijnen. Dat heb wel een keer gedaan toen hij maar niet tevoorschijn kwam en ik hem had gewaarschuwd (per sms dat als hij niet binnen 5 minuten naar buiten kwam ik hem kwam halen. En dat heb ik dus gedaan

V.w.b. kleding: op de basisschool geen enkel probleem qua merkkleding, maar toen hij naar de Middelbare school ging (hij zit nu in klas 3) moesten er ineens Bjorn Borg ondergoed komen, merk spijkerbroeken en de zgn. ´Hoodies´. Inmiddels weet ik mijn pappenheimers qua winkels (lees: prijzen).

Tihama

Tihama

09-09-2009 om 10:26

Nou

als het in de eerste 2 weken bepaald wordt, dan ben ik al te laat
Zo te zien zijn er dus de nodige groep 8-ers die zich al geruime tijd hierop voorbereiden.

Ik begrijp dus dat het erg kind en schoolafhankelijk is. Zoon heeft overigens wel de nodige pikorde-bepaling al meegemaakt, maar dat had niets met kleding te maken. Ik heb hem er gisteren naar gevraagd. Volgens hem waren er geen kinderen met dit soort dingen bezig. Er had alleen een jongen bij de gym gevraagd welk merk schoenen hij had. Dat was Nike. Om een heel simpele reden: het waren de enige gympen mét klittenband én zónder zwarte zolen
Daarna had die jongen niets meer gezegd. Blijkbaar was het juiste antwoord gegeven? Ik ben dan zelf ongelooflijk benieuwd waarom de ene jongen die vraag stelde, maar zoon vond het absoluut irrelevant.

Ik hoop van harte dat hij deze opstelling blijft houden.
Kleren maken de man, maar graag nadat hij uit de groei is

Tihama

Dochter

net de eerste week gestart in de brugklas heeft wel broeken van esprit, maar dat is omdat ze erg lang is en die lange pijpen hebben( lang leve de sale )
Met jas idem anders heeft ze arm over....Gelukkig is ze uitgegroeid dus past alles langer.
Maar de shirtjes kiest ze gewoon van de HenM en de New Yorker, die zijn ook wel erg leuk moet ik zeggen.
Dochter is de laatste maanden wel ineens hipper geworden. Gelukig nog geen make-up maar wel kijkt ze nu meer wat ze aantrekt. De laatste maanden op de basisschool wilde ze wel elke dag( liefste 2 keer per dag) een andere outfit maar ja, als die dan op de grond beland heb je na een week toch een probleen
Nu heeft ze daar wat meer balans in gevonden. Wel had ze inderdaad al een week van te voren haar outfit klaar liggen, met onderbroek en al

Jade

Jade

09-09-2009 om 22:07

Sinilind (ot),

ik vind ´m geweldig

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2009 om 22:13

Ooooooooo (ook ot)

Ik heb een tshirt speciaal voor mijn Engelstalige collegae: That's Ms. Bitch to you!

Tirza

Vera*

Vera*

09-09-2009 om 22:48

Zucht

Zoon mag in Thailand (zeer goedkope) tshirts inslaan. Zijn voorkeur gaat uit naar doodshoofden en pistolen/geweren. Dat vinden wij toch wel wat heftig voor een nét twaalfjarige brugpieper. Na hevig gemopper ging hij uit kijken naar wat anders en heeft een aantal hele leuke hippe gescoord.
Vorige week gingen wij samen naar de stad en kwamen uit bij de C&A. Wat schetst mijn verbazing: op heel veel shirts stonden doodshoofden. Zoon heeft me er flink mee geplaagd (hoewel deze doodshoofden wat subtieler zijn dan de Thaise).
Hij is trouwens ook nog druk bezig met het neerzetten van zijn imago. Zijn nieuwe Puma's stonden toch écht veel beter bij zijn hippe tshirts dan de oude die wat vies zijn.

Bastet

Bastet

10-09-2009 om 14:46

Engels

Mijn brugpieper trok vandaag aan voor zijn eerste engelse les: If you notice thuis notice,you will notice that this notice is not worth to be noticed.
Hij heeft ook tshirts met doodskoppen en andere griezels,maar hij is mijn tweede emo inmiddels,ik kijk nergens meer van op....
Groetjes,bastet

Jujube

Jujube

10-09-2009 om 18:41

Hier

Hier in de brugklas nog weinig merkengedoe. Zoon liep in de brugklas vooral in het zwart met doodskoppen e.d. In de tweede begon plots de interesse voor Bjorn Borg onderbroeken, LaCoste schoenen, chasin'denim shirts, etc. Nu is hij 16 en neemt het weer af. Hij heeft nog wel Nike schoenen, maar koopt verder geen dure merken meer.
Oudste dochter zit nu in de tweede en loopt wel altijd op AllStars, maar verder gewoon kleding van H&M en New Yorker (leuke t-shirts daar).
Jongste zit in groep 8 en heeft ook AllStars, maar verder gewoon H&M e.d.
De meiden dragen veel skinny jeans, maar dus gewoon van H&M.
Maar ik weet dat er ook scholen zijn in onze stad waar merken vanaf dag 1 een zeer belangrijke rol spelen.
Groet,
Jujube

"onzin", zeggen mijn dames en heer

Mijn dochters (18, 16 en 13) vinden het complete onzin het merkkleding verhaal. Ook zoonlief (pas 10, dus duurt nog even tot de brugklas) ziet daar geen been in.

Nou is het natuurlijk wel zo dat ik ze altijd heb voorgehouden dat het niet om uiterlijk gaat maar om wie je bent. En dan kan je desnoods in een vuilniszak verschijnen, maar persoonlijkheid maakt altijd nog meer indruk dan kleding op zo'n moment.

Bovendien krijgen ze hier altijd meteen vanaf dag één dat ze in de brugklas zitten kleedgeld waar ze alles van moeten doen. En in dat budget past géén merkkleding! (of ze moeten echt mazzel hebben tijdens de uitverkoop).
Ze zijn dus ondertussen ook supercreatief in er netjes/leuk/sportief/sjiek etc. uitzien zonder dat dit veel kost.

emma43

emma43

11-09-2009 om 13:11

Merk niet belangrijk

Wel belangrijk,liefst schoenen met hakjes,geprobeerd tegen te houden,ik kreeg erg veel weerstand,toch met hakjes naar school,lekke band,dus paar kilometer moeten lopen en erg pijnlijke voeten,nu toch maar weer gympen.Geen wijde sweaters.en wel juiste model spijkerbroek,merk onbelangrijk.In de zomer gewoon lange broek,hoe warm het ook is.dochter is 1 keer misselijk en oververhit uit school gekomen,moet 15 km fietsen,was erg warm,in lange broek,daarna toch maar jurkje,korte broek.......
Merk maakt niet uit,maar het moet wel in de mode zijn,dochter shopt graag bij de Only is niet overdreven duur en is geen echt merk.Niet zoals G-star enzo.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-09-2009 om 17:54

Theorie

Ik heb de volgende indruk (na 13 jaar voor de klas): hoe lager het type onderwijs / hoe lager de sociaal-economische positie van de ouders, hoe belangrijker merkkleding wordt. Kan me vergissen, trouwens, misschien heb ik last van cognitieve dissonantie en zie ik alleen wat mijn theorie bevestigt .
Groetjes
Massi

reina

reina

11-09-2009 om 20:31

Massi

Na 27 jaar voor de klas , waarin ik lang op een school gewerkt waar de meeste kinderen uit sociaal hoge klassen kwamen en een jaar of 7 op scholen met veel kinderen uit sociaal lagere klassen heb ik juist heel andere ervaringen Ik heb vaak het idee dat onzekere kinderen/jongeren meer geneigd zijn merkkleding te willen dragen om bij de groep te horen.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-09-2009 om 21:17

Hee, maar reina

Het een sluit het ander toch niet uit? De scholen waar ik heb gewerkt, grossierden in onzekere tieners (allochtonen, zorgleerlingen, internaatskinderen). In elk geval heb ik de merkkledinggekte nog nooit zo erg meegemaakt als op mijn huidige school (populatie overwegend blank, ouders vaak lageropgeleid, kinderen met lwoo/rugzak). En vrijwel al mijn leerlingen zijn hartstikke onzeker, dus je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Waar ik mijn theorie ook vandaan heb: mijn beide jongste broertjes zitten op een scholengemeenschap met een nogal cerebrale uitstraling (behoort ook tot de landelijke top). Daar is merkkleding dus nadrukkelijk geen issue, een eigen stijl wordt zeer gewaardeerd. Op veel VMBO's waar ik geregeld kom is het juist wel cruciaal om de nieuwste mode te dragen, net als je het juiste mobieltje moet hebben, de nieuwste game-consoles en ga zo maar door.
Het gekke is, dat leerlingen van welk slag en welke voorkeur dan ook, het altijd helemaal prima hebben gevonden dat ik mijn eigen (geheel mode-loze) stijl heb. Ze lijken het juist wel te waarderen, die voorspelbaarheid, haha.
Groetjes
Massi

Velpse

Velpse

13-09-2009 om 09:19

Schoenen opdringen

Zoonlief werd als brugpeiper door de andere brugpiepers gekeurd, net zoals nagenoeg alle brugpiepers elkaar 'keuren'. De schoenen van zoonlief werden afgekeurd "wat heb jij stomme/rare/kinderachtige e.d. schoenen kreeg hij in de 1e week al iedere dag te horen. Welliswaar door het zelfde (stoere?) groepje, maar toch...
Ik heb de kinderen altijd voorgehoude dat wat je zelf mooi vind en wilt dragen dan dus mooi is. Niet wat er voorgeschreven wordt door....tja, door wie eigenlijk?
Maar hier ging ik toch overstag. Zoonlief mocht een ander paar schoenen kopen. Hoeft niet gaf hij aan. Ach, voor erbij dan? opperde ik vrolijk (in de hoop dat hij dan niet meer daarop afgekeurd zou worden).
Eenmaal in de winkel hield zoon voet bij stuk, geen andere schoenen, welke hij heeft vind hij mooi en zitten goed!
Even was ik toch teleurgesteld (erg he?!) maar wat later juist beretrots! Hij is geen populaire jongen en best kwetsbaar op de koop toe, maar om zo bij je eigen ding te blijven...knap he.

reina

reina

13-09-2009 om 10:38

Velpse

Dat vind ik inderdaad karakter hebben, toppie!

Stenna

Stenna

16-09-2009 om 10:51

Wat een ideale scholen bij jullie zeg

Ik word bijna jaloers op jullie scholen. Op de school van mijn zoon is het echt wel een issue dus. Het staat ook bekend als "kakschool" maar dat het zo erg zou zijn had ik toch niet echt verwacht. Je ziet al zijn oude groep 8 maatjes langzaam maar zeker meeschuiven in de Gaastra en Hilfiger uniformen. Mijn zoon dus niet, hij is emo/heavy metal. En hij wordt er flink mee gepest en op aangesproken ("kan jouw moeder geen hilfiger shirts betalen ofzo"). Ik heb hem aangeboden toch wat merkkleding te kopen (we kunnen het best betalen, dat is niet het punt), om eventueel het pesten wat tegen te gaan. Maar hij wil het zelf niet. Dat vind ik dan wel weer sterk en bewonderenswaardig (ik zou zo sterk niet zijn geweest denk ik).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.