Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ans

Ans

29-06-2011 om 14:39

Met 11 naar middelbare school

Mijn dochter was in groep 1/2 een twijfelgeval: wel/niet versneld doorgaan naar groep 2. Na wikken en wegen besloten haar door te laten gaan. In groep 3 en 4 wat sociale problemen gehad: liet zich pesten door de oudere die wel waren blijven zitten in groep 1/2 en nu bij haar zaten. Ze is een verlegen meisje dus het kan ook karakter geweest zijn en niet omdat ze wat jonger was. Vanaf groep 5 zat ze echt lekker in haar vel. Met alle meiden uit de klas kon ze opschieten en het ging echt goed op alle vlakken. Nu maken we ons soortelijke zorgen als toen in groep 1/2 omdat ze nu dus jong naar de middelbare school gaat. Met 11 jaar terwijl anderen 12,misschien wel 13 zijn. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen, vooral wanneer het wel goed gegaan is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

29-06-2011 om 16:12

11 is best normaal

hoewel het wel afhangt van het niveau waar ze naartoe gaat. Op het VWO is een kind van 11 in de brugklas heel normaal.
Hier was oudste ook 11 toen ze ging (oktoberkind). Dat ging prima. Ze was lang niet de jongste. Ze heeft drie versnelde vriendinnen (die dus een klas hoger dan haar zitten, de jongste daarvan is maar 1 maand ouder dan zij). Met deze meiden is het helemaal goed gegaan, zij gaan volgend schooljaar naar de 4e.
Jongste zal waarschijnlijk net 11 zijn als hij naar de middelbare school gaat. Aangezien hij prima in zijn klas past, ga ik ervan uit dat het op de middelbare school ook goed zal gaan.

Hier ook

dochter is een vroege leerling,met 11 naar de middelbare ,met 15 jaar haar diploma op zak.
ze was 1 van de 5 *jonge* leerlingen in haar klas,niet uitzonderlijk dus.

Astrid

Astrid

29-06-2011 om 20:30

Zie je wel vaker

Bij zoon op 2 talig VWO zaten er 5 kinderen in de brugklas die in tussen maart en juni 11 waren geworden in gr. 8. Zoon was daar de jongste van. Hij gaat nu naar 3 VWO en ze zitten allemaal nog bij hem in de klas. De jongste zijn ook de beste leerlingen. De oktober-december leerlingen zijn ook allemaal versneld, op een enkeling na.

Zoon ging in mei met de 2e klas naar Engeland en dan krijg je zo'n lijst met geboorte data van 60 kinderen. Altijd leuk om te zijn. Ik schat dat 60% in mei nog 13 was. Zoon was toen nog 12.

Dochter is van kerst en die is ook versneld. Die gaat straks ook met 11 naar de brugklas. Bij haar in de klas zit een jongen die dan in maart 11 wordt. Dochter is met zoon vergeleken toch wel weer een half jaar ouder.

Het is wel grappig om te zien dat op het gymnasium de jongste leerlingen zitten en die op het atheneum weer net iets ouder zijn.

Hier in de buurt is een jongen in maart 10 geworden en gaat ook naar de brugklas. Dat is wel jong, maar op sommige scholen zie je dat vaker.

MIchelle

MIchelle

29-06-2011 om 20:32

Ik vind het niet altijd even leuk hoor

Mijn zoon was ook 11 toen hij naar het middelbaar ging. Oke, dan is het nog niet zo uitzonderlijk hoor...Ze zijn dan allemaal nog heel kinderlijk en merk je niet veel verschil tussen 11 of 12 en 13.

Nu zit hij in 5 havo en is nog maar 15. Er zitten ook kinderen, jongens, van 18 bij hem in de klas. Die rijden al auto, gaan uit, hebben verkering....Dan wordt het leeftijdsverschil ineens een stuk groter.

Zelf was ik ook een vroege leerling, ook 11 op het middelbaar. Weet nog goed dat ik met kinderen van soms 4 jaar ouder in de klas zat! Dat zijn de kinderen die of wel eens zijn blijven zitten of van mavo naar havo gaan of om wat voor reden dan ook laatbloeiers zijn...

Ik zeg niet dat het een probleem is , maar ik kan je wel verzekeren dat het ook niet altijd even leuk is...soms had ik het gevoel er niet bij te horen, omdat ik zo jong was.

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

29-06-2011 om 23:07

Hier met 10

Hier ook 1 die met 10 jaar naar het VO gaat. Raar idee hoor...
Heeft een groep overgeslagen en is van september, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Nadelen

ook mijn dochter was 11 toen ze naar brugklas (havo/vwo) ging.Er waren er een paar meer. Nu is ze 15 als ze naar 5 vwo gaat.
Er zitten nadelen aan,zeker na een paar jaar, als zittenblijvers in de klas komen.En zeker zoals mn dochter, die een vriendengroep heeft waarbij ze de jongste is. Nog geen 15,terwijl de anderen meestal 17 zijn.Dat scheelt echt veel op die leeftijd. Zij mag nog niet drinken, of niet naar bepaalde uitgaansgelegenheden. De anderen drinken al 1 jaar en mogen bijna overal in..mogen ook vaak al eerder (vanaf hun 15de) uit en vaak ook later thuiskomen. En qua ongesteldheid, groei,interesse in jongens etc. ...daarbij scheelt elk jaar.Met verkering net zo,meiden/jongens van 17 kunnen (!) op sex gebied al veel verder zijn dan meiden van 15. Bijna elke klasgenoot heeft een baantje, maar mijn dochter nog niet. Klasgenoten hadden allemaal een IDkaart, mijn dochter niet. Allemaal opgeroepen voor een bepaalde inenting, brommer rijden, zometeen autorijden...etctec.
Maar ik probeer altijd te beseffen dat ze niet voor niets versneld door de basisschool ging; niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied moet je dan voorlopen. Ik benader haar dan ook als een meid uit 4 vwo, en niet als een 15jarige. Mijn andere-jongste- dochter is precies andersom, die wordt 14 in de brugklas. Mn oudste was 14 nog in de 3de!! Dat kan je niet vergelijken, t zijn totáál andere kinderen. Ik benader ze meer op klas dan op leeftijd.Maar kortom:Mijn dochter van 15 in de 4de vindt het dus niet altijd even leuk. Vooral op deze leeftijd, 15-16 jaar.
Het is wél altijd goed gegaan, qua cijfers, qua vrienden..

Astrid

Astrid

30-06-2011 om 20:49

Zie het probleem niet zo

Ik zie het probleem niet zo. Althans voorlopig niet. Zoon gaat nu dus over naar 3 vwo en is net 13. Zijn ene vriend is in maart 13 geworden en zijn 2 andere vrienden worden eind september 14. Qua lengte is hij de grootste ( schat 1,72). Schelen 8 maanden met hem. De rest van de klas is ook jonger dan een gemiddelde 3e klas. Natuurlijk zijn er wel kinderen die veel ouder zijn in hun gedrag, maar dat heb je altijd. Ik vind een jaartje jonger nou niet zo veel uitmaken.

Dochter van 10 die naar groep 8 gaat is qua gedrag haar mede klas genoten juist vooruit. Lichamelijk zie je nu wel verschil. Niet qua lengte, want dochter is vrij lang, maar qua lichamelijke ontwikkeling. Haar vriendinnen krijgen nu vrouwelijke vormen, terwijl dochter nog heel plat is. Ik zie dat ook voorlopig nog wel zo blijven. Dochter staat al 2 jaar kwijlend bij de tiener bh'tjes, maar kan slechts de broekjes kopen.

Single lady

hahah je hebt gelijk dat het ''rare argumenten'' zijn...maar in de ogen van een puber is het soms heel normaal. Het zijn geen argumenten om het niet te doen, een kind is er aan toe of niet, dan neem je de nadelen er gewoon bij toch?
Maar ik bedoelde het ook als nadelen, genoemd door mijn dochter zélf. Zij vond het niet leuk dat al haar vriendinnen naar het gemeentehuis mochten voor een ID,pasfoto laten maken...(je kent t wel: ben jij al geweest, hoe was het, moest je lang wachten, nou ik sta toch raar op de foto etc.) en zij pas een jaar later. Dan leefde dat helemaal niet meerbij de anderen.
Voor ons een klein iets, maar voor haar niet leuk, ze voelde zich echt jong/klein...
Je hebt gelijk, dat er kinderen zijn met vrienden van allerlei leeftijd, maar iki heb t over mijn dochter en zij dus niet, ze is de jongste, de rest is allemaal (ruim) 16 en 17.

En zo telt mijn opmerking ook over sex, ongesteldheid, brommers etc. het gaat over mijn dochter, niet over andere pubers. Er kunnen nadelen aan zijn, maar dat hoeft helemaal niet!!En ik zag die problemen niet zo, maar mijn dochter soms dus wél....ik begrijp dat wel.
En het zijn niet echte ''problemen'' hoor, maar wel dingen om bij stil te staan, als dit op deze manier leeft bij je dochter toch?

Kennelijk wekte ik de indruk dat ik denk dat niet 3 jaar kleuteren versneld door het basisonderwijs is?
Sorrie daarvoor, want ik weet wel degelijk hoe het zit,ik heb alle mogelijkheden zelf ervaren
Mijn oudste dochter is echt na groep 1 naar 3 gegaan, ze was 5 toen ze naar groep 3 ging. (ze heeft groep 1 en 2 in 1 jaar gedaan) En mijn jongste heeft 2x groep 2 gedaan, die heeft dus 3 jaar gekleuterd.
Mijn kinderen schelen dus 2 kalenderjaren, maar 4 schooljaren.

Wellicht heb ik mn bericht zo wat beter genuanceerd?

Ans

Ans

01-07-2011 om 14:13

Bedankt voor de reacties

ik ben in elk geval voorlopig gerustgesteld en vertrouw in elk geval wel mijn dochter.

Blauwe poef

Blauwe poef

02-07-2011 om 08:36

Eens met rugby

Even echt anoniem vanwege mijn dochter. Ze was 10 toen ze naar de middelbare ging. En alhoewel ze nu voor het eerst een leuk clubje meiden heeft waar ze mee omgaat, voelt ze zich vaak buitengesloten. Zij is 14 en de meiden zijn 16 en toch in een andere levensfase. Ze is bv niet uitgenodigd door haar vaste clubje om mee op vakantie te gaan (de meiden gaan alleen) en dat heeft haar behoorlijk gekwetst. Ze had van mij wel gemogen, ze mag van mij dezelfde dingen als de meiden waarbij ze in de klas zit.
De meiden mogen al uit en al zou ik dat goed vinden, ze wordt nog niet toegelaten in de discotheek hier. Anderen hebben een brommer en mijn dochter voorlopig nog niet. Volgend jaar als ze mee naar Rome gaat wordt er behoorlijk gedronken, dochterlief mag niet.
Zij was trouwens ook erg blij met haar id-kaart, was ze daarin gelijk aan haar klasgenoten. Kleine dingetjes kunnen belangrijk zijn.

Dus ik denk zelf dat het in het dagelijkse schoolleven niet erg is, dat leeftijdsverschil, maar dat het daarbuiten wel degelijk belangrijk is.

Annet

Annet

02-07-2011 om 12:17

Pelle, over id kaart

Mijn kinderen hebben van jongs af aan een eigen paspoort. En dus geen id-kaart nodig.
Als oudste 14 wordt, komt er waarschijnlijk nog een id-kaart bij.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2011 om 12:38

Pelle

Jij hebt geen dochters, toch? Daar liggen dit soort dingen vaak toch net effe iets anders.

Tirza

Pelle

inderdaad ,het ligt aan het karakter en de ontwikkeling van het kind of het op jonge leeftijd naar het VO kan,daarin ben ik het met je eens.

wat je daarna zegt is wat tegenstijdig:* Een 10 of net 11jarige zou ik niet snel naar het VMBO sturen bijv maar veel gemakkelijker naar het gymnasium. *

hoezo niet?het gaat toch om het karakter en de ontwikkeling van je kind? toch niet om het niveauverschil van de school?

Maylise

Maylise

02-07-2011 om 15:00

Ervaring

Wij hadden vroeger in de klas een jongen die ongeveer twee jaar jonger was dan de rest van de klas. Op school geen enkel probleem. Hij haalde hele hoge cijfers en hij kon prima met iedereen samenwerken. Hij werd ook niet buitengesloten op school. Buiten school echter wel. Niet bewust maar hij was toch jonger en op die leeftijd kan twee jaar veel betekenen. Hij mocht bepaalde dingen nog niet die wij wel mochten of we vroegen hem niet mee omdat hij soms toch wat kinderachtig was. Ik denk niet dat hij een slechte schooltijd heeft gehad maar wel wat eenzaam. Ik heb nog steeds wel eens contact met hem. Hij heeft een prima schooltijd gehad maar hij zegt nu zelf dat hij het miste dat hij geen echte vrienden had op school. Op die leeftijd kan twee jaar echt veel zijn.

Vic

Vic

02-07-2011 om 15:32

Niveauverschil

Zou het echt uitmaken, het niveau van de school? Ik heb de afgelopen weken eens bekeken hoe het zit in de groep 8 van mijn dochter (kampfoto's, slotfeest). Er is bij de meiden een duidelijke popigroep, met meisjes die erg aan elkaar klitten, allemaal dezelfde lange haren, make-up, kleding. En dan is er een groepje meiden die er wat minder flitsend uitzien, wat rustiger, niet gieren en gillen met de jongens, geen make-up. Toch apart dat in dat laatste groepje het merendeel naar havo/vwo gaat. Er zitten geen versnelde kinderen in de klas, de jongste wordt in november 12, maar wel aardig wat zittenblijvers die al 13 zijn. Dat verschil is groot, tussen 11 en 13.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2011 om 23:39

Wat ik bedoel pelle

Is dat voor veel, zo niet de meeste, meisjes de sociale structuur in een klas veel belangrijker is dan voor jongens. De groepjes, de kliekjes, het samen dingen doen.......volgens mij presteren alleen meisjes (en vrouwen!) het om zelfs samen naar de WC te gaan.
Als ik bij mijn eigen kinderen kijk: mijn dochter weet altijd van al haar klasgenoten (nu op de uni nog steeds) waar ze vandaan komen, wat hun ouders ongeveer doen, of ze jongere brusjes hebben - enzovoort. Mijn zoon (na de vakantie in de 6e joechei bijna klaar) kan op een klassenfoto niet eens de namen van de kinderen opnoemen. Althans, zeker eenderde niet. Interesseert hem geen bal. Heel frappant, ieder jaar weer, is het doornemen van de lijst met geslaagden die in de provinciale krant wordt gepubliceerd. Dochter is 2 jr van school af en neemt het hele lijstje door. O, dat is Pietje, broertje van Jantje die bij Henkie in de klas zat weet je wel waar ik toen mee op muziekles zat - enzovoort. Zoon (her)kent geen enkele naam van de geslaagden van zijn school.

Tirza

Astrid

Astrid

03-07-2011 om 00:21

Natuurlijk maakt niveau wel uit of je de enige bent of niet als

Ik denk dat het niveau wel degelijk uit maakt. Naar het VMBO gaan geen versnelde leerlingen. Zo ja, dan is er ergens iets mis gegaan. Ik denk op de HAVO ook niet. Op het VWO zijn ze er wel en op het TTO (2 talig) zijn er meerdere per klas. Op het TTO atheneum weer minder, dan als op het TTO gymnasium. Zoals ik al eerder zei zitten er bij zoon (in TTO gym) 5 kinderen die net 11 waren. Dit jaar met de brugklas waren er ook weer veel jonkies. Een stad verderop met een zelfstandig gymnasium zitten er meerdere 10 jarige in de brugklas.

Zoon was op de basisschool, met een klas met ook nog zittenblijvers, altijd de jongste en dat lieten ze ook merken. Waar hij nu zit vind iedereen het zeer gewoon. Elk jaar is er wel zo'n groep. Voor het kind fijn, want alleen is maar alleen.

Bij dochter (gaat naar gr. 8) zijn ook de meiden met prognose VWO heel erg met uiterlijk, mode en muziek bezig. O.k., geen make-up, maar dat hebben de VMBO meisjes in gr. 8 bij ons ook niet.

Mama

Mama

03-07-2011 om 09:02

Inderdaad

Mijn 14 jarige dochter zit in VMBO-T derde klas. Er zijn verscheidene kinderen die nu al 17 zijn. Blijven zitten op de basisschool en een keer op het VMBO.
Mijn dochter wordt in sept 15. Er worden dan in oktober al weer kinderen 18. Dan is er nog een grote groep die al 16 is, 1 keer blijven zitten in hun schoolcarriere. En een klein groepje dat 15 is. Mijn dochter is momenteel de enige 14 jarige.
Haar vriendin in VWO 3 is ook 14. Er zijn in die VWO klas nog 5 jonger dan zij. En geen enkele 17 jarige. Een paar 16 jarigen die een keer zijn blijven zitten op het VWO. Het gros is dus gewoon 15 en een paar zijn bijna 15.
Het maakt dus wel veel uit op welk nivo je zit als "jong' kind.
Ze is de jongste van de klas.

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2011 om 12:53

Het grappige is natuurlijk

En dat is een 'dingetje' van mij: alléén en uitsluitend bij kinderen wordt er altijd enorm gefocust op leeftijd. In het hele onderwijs en zoals je zelf aangeeft op bepaalde sporten worden kinderen op leeftijd ingedeeld. Voorwaar een achterlijk criterium. Want iedere moeder weet dat het ene kind het andere niet is; dat was al zo toen ze baby waren. De een loopt met 10 maanden, de ander met 17.
Als je op leeftijd in een bepaalde klas zit en je valt er uit (naar boven dan wel naar beneden) en je gaat naar een andere klas, heeft er niemand het meer over niveau - maar over leeftijd. Bij sporten idem dito: als je X-jaar bent zit je in dat team. Ben je toevallig beregoed, dan blijf je tóch in dat team, want je bent nog maar X-jaar. 'Promotie' naar een hoger team is zeer moeizaam. Overigens: het gaat lang niet bij alle sporten op leeftijd hoor En: stel dat dat wel zo is. Dan zit je de hele dag tussen kinderen die 2 jaar ouder zijn en op intellectueel niveau in 2 VWO en moet je gaan sporten met kinderen van jouw leeftijd die nog op de basisschool zitten. Daar heb je nul raakvlakken mee.

Tirza

Vic

Vic

03-07-2011 om 13:07

Sporten (o.t.)

Het is gelukkig tot nu toe gelukt om dochter in de leeftijdscategorie 9-11 te houden met sporten. Daar heeft ze dan wel niet zoveel binding mee op cognitief/sociaal niveau, maar dan houden we haar fysiek wel heel

Blauwe poef

Blauwe poef

03-07-2011 om 15:28

Sporten (o.t.)

Daar loopt mijn dochter ook tegenaan. In de klas zit ze dus met 15/16/17 jarigen, terwijl ze met voetbal bij meiden van 13-14 zit. Die zitten in de brugklas of in de 2e. Niet alleen dat zij niet veel met hen heeft (ze maken heel andere dingen mee) maar die meiden vinden het ook weer abnormaal dat dochter al in de 4e zit. Geheim houden lukt niet op zo'n dorpsclub.

Judith

Judith

03-07-2011 om 18:02

Jongste

Hoi,

Oudste hier is ook altijd jongste van de klas geweest. En dat terwijl ie niet eens zo heel jong was: novemberkind. Op het Voortgezet valt het meer op dan op de basissschool: laatst gingen ze met de klas naar Antwerpen en hij wilde daar geld pinnen, net als zijn klasgenoten deden. Helaas, pindakaas, hij was nog geen 14 en kon alleen in Nederland geld uit de automaat trekken. Dat was wel sneu, en daar hadden wij ook helemaal niet bij stilgestaan.
Jongste hier is bij de oudsten van de klas: decemberkind en niet doorgestroomd. Hij is ook een heel goede leerling, dus in die zin vergelijkbaar met oudste.
Ik merk bij hem dat het "bij het oudsten horen" toch net iets meer zelfvertrouwen oplevert. En het hebben van een oudere broer helpt daar ook nog bij.
Kortom: thuis de oudste en op school de jongste is niet altijd heel fijn. Toch zou ik het voor oudste weer doen. Voor hem was het echt beter om niet te lang te kleuteren.

Groet, Judith

Blauwe poef

Blauwe poef

03-07-2011 om 20:12

Pelle

Bij meisjes gaat dat anders, er zijn niet altijd genoeg meiden om een team te vullen. Met de leeftijden wordt veel meer gerommeld. Feit blijft dat ze niet met meiden die ook in de 4e zitten in het team komt.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 08:05

Pelle

Eens, er zijn ook heel veel positieve kanten. Er zijn zat kinderen die juist liever optrekken met wat oudere kinderen, die zouden dus prima uit de verf komen, als ze vroeg op het vo komen. Mijn zoon van veertien heeft vrienden van zijn eigen leeftijd, maar ook van 16, 17 jaar oud.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-07-2011 om 14:18

Jong naar vo

Mijn zoon is 10,5 jaar na de zomer als hij naar het VO gaat (2 x versneld). En hij is ook nog eens klein voor zijn leeftijd. Maar hij past naadloos tussen zijn vrienden en klasgenoten die twee koppen groter en twee jaar ouder zijn.
Op zijn school en zeker in zijn klas (Gymnasium+) is hij niet eens de jongste en/of de kleinste. Ze kijken daar niet op van kleintjes en horen er helemaal bij.
Zoon heeft altijd al meer aansluiting gehad bij oudere kinderen en volwassenen en hij is allang compleet klaar met de basisschool in alle opzichten. Op de lesjesmiddagen, voorlichtingsavonden en de kennismakingsdag voelde hij zich als een vis in het water en had hij zoiets van: "hier hoor ik thuis".
Natuurlijk loopt hij weleens op tegen zijn geringe lengte en leeftijd als het gaat om praktische zaken maar dat is nu eenmaal een logisch gegeven en daar moet je mee dealen. En iedereen valt weleens buiten de boot door bepaalde zaken. That's life.
Het scheelt wel hoe je er zelf en hoe je er als ouder mee omgaat. Ik maak er geen probleem van en zoon al helemaal niet. Die komt desnoods met een gevatte opmerking, blijft zichzelf en zo wordt hij niet alleen geaccepteerd maar ook gerespecteerd door die grotere, oudere knullen

Maylise

Maylise

04-07-2011 om 14:39

Zelf beslissen

Bij mijn dochter was er in groep 6 spraken van versnellen maar zij wilde dit zelf absoluut niet. Begreep ik ook want ze had het naar haar zin in de klas. Dat is dus een goede beslissing geweest want mening kind was duidelijk en dat vind ik zelf het meest belangrijke. Een kind wat in de eerdere groepen is versnelt kan wat dat betreft problemen opleveren als kind in de brugklas komt en dan geen aansluiting vindt. Lastig inderdaad. Leeftijd is natuurlijk niet de enigste of zelfs maar belangrijkste indicator wat betreft aansluiting maar het speelt wel een rol. Het blijft altijd een gok wat dat betreft. Je kan niet de toekomst voorspellen. Het is zeker op het gymnasium al wel heel gewoon dat er ook 11jarige in de brugklas zitten dus je kind hoeft zeker niet de jongste te zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-07-2011 om 12:21

Jongste zoon is ook elf

en wordt eind september 12. Een gewone jonge leerling dus, en hij heeft er absoluut geen probleem mee om naar de brugklas te gaan. In zijn groep 8 was hij ook lnag niet de jongste, zij hadden een hele jonge klas met zeker 4 kids uit oktober-december 1999 (waarvan 2 versneld in groep 3 of 4) en nog 3 uit september. Die gaan allemaal naar de brugklas, maar echt niet allemaal naar VWO, 4 van deze 8 gaan HAVO doen. Dus ook op de HAVO kom je jonge leerlingen tegen die nog geen 12 zijn in het begin van de brugklas.
Marjoleine

NaShA

NaShA

10-07-2011 om 13:34

Onze zoon

ging ook met 11 jaar naar het voortgezet, werd in oktober pas 12...

Vic

Vic

10-07-2011 om 14:10

Dat was altijd al zo

Ik ging destijds ook met 11 naar de middelbare school. En met 17 naar de universiteit. Gewoon omdat ik laat jarig was, dus niets bijzonders aan. Volgens mij werd er vroeger niet (zoveel) versneld, maar tussen een kind van 30 september of 2 oktober zat gewoon een leerjaar verschil.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2011 om 14:20

Leeftijd

Met "jong naar het VO" wordt over het algemeen idd bedoeld dat kinderen pas na de kerst 12 worden en dus versneld zijn. Niet het gebruikelijke verschil tussen een vroege of late leerling.
Hier trouwens nog een interessante statistiek mbt leeftijden en het VO http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80041NED&LA=NL
En nog een link http://www.pharosnl.nl/?hoogbegaafd-jonger-naar-v-o

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.