Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

25-04-2010 om 12:29

Met avi 0 over naar gr. 4

Dochter (gr. 3) is in rekenen heel goed, maar haar lees niveau is nog steeds AVI 0. Haar dictees en spelling opdrachten maakt ze ronduit slecht. Van alles fout tot bijna alles fout. Ze snapt het ook gewoon niet. Volgens de juf kan ze op dit moment de spelling niet meer goed volgen. Toch gaat ze gewoon over naar groep 4 en de juffen denken dat het helemaal goed komt. Zo'n vertrouwen in dit kind!

Dochter krijgt geen RT omdat die vol zit. Wij als ouders hebben de opdracht gekregen elke dag met haar te lezen en elke dag een dictee met haar te maken. De juffen hebben nu al gezegd dat ze de hele zomervakantie elke dag aan school moet werken en wij moeten dat begeleiden. Dochter vindt lezen en dictees thuis maken 3x niks en wil thuis spelen. Als wij dit nou elke dag met dochter doen, dan komt het helemaal goed (zei de juf letterlijk). Ik wil best het een en ander met haar doen, maar ik voel me wel voor het blok gezet. Wij moeten er maar thuis voor zorgen dat het goed komt.

Daarnaast wordt dochter coninue vergeleken met haar oudere broer en zus. Want die zijn zo slim, dus in haar zou het ook wel zitten. Hierdoor denken de leerkrachten dat wij, door deze slimme broer en zus, wel weten hoe we kinderen dingen moeten bijbrengen. Nou, juist niet dus! Zoon las al op z'n 3e en dochter was al AVI 9 in groep 3. Ik heb nooit 1 woord met hen gelezen. Qua schoolgebied doe ik helemaal niks met hun. Ik weet amper waar ze mee bezig zijn.

Mijn vraag is eigenlijk: zou het inderdaad nog goed komen met dochter in groep 4? Of zou de achterstand alleen maar erger worden? En is het reeel dat alleen de ouders haar moeten bijspijkeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

25-04-2010 om 12:56

Om maar even alleen op je laatste vraag antwoord te geven

nee, het is zeker niet reeel dat alleen ouders het kind moeten bijspijkeren. Ze zou gewoon in aanmerking moeten komen voor RT. Die is daarvoor bedoeld. En als het kind er zo'n hekel aan heeft gaat het (mi) niet werken om dat thuis te doen. (hier zou dat iig oorlog opleveren, en dat weiger ik)
Overigens hier 1 hb zoon, een bovengemideld slim kind en een zwakbegaafd kind. Dus die redenatie van school klopt ook al niet (waarmee ik niks wil zeggen over jouw dochter, maar alleen over de redenatie van school!)

Hier

Onze dochter is overgegaan van groep 3 naar 4 met avi 1 die ze met mazzel had gehaald. Aan het einde van groep 4 had ze avi 5. Ze zit nu in groep 7. Het lezen gaat goed maar ik merk wel dat ze moeite heeft met woorden die ze niet kent en woorden uit andere talen. Ook het vrije schrijven gaat nog steeds gepaard met veel fouten.
Wij hebben thuis met haar zo'n 3 keer per week gelezen in de onderbouw en ook op school hebben ze haar geholpen. Zo is ze er gekomen.
Waar je trouwens ook nog naar kan kijken hoe je kind de toetsen leest. Onze oudste las de avitoetsen altijd alsof het mooi gelzen moest worden dus met stemmetjes en als er stond hij riep uit, dan ging ze er eens goed voor zitten om ook echt uit te gaan roepen. Dat kost allemaal tijd en bij avi-lezen gaat het om zo snel mogelijk lezen. Misschien kun je daar ook nog eens naar kijken.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-04-2010 om 20:35

Dyslexie?

Zou daar sprake van kunnen zijn? AVI nul aan het eind van groep 3 is wel erg weinig (niet veroordelend bedoeld hoor!).
Als je dochter inderdaad zo'n hekel heeft aan lezen en dictees thuis, dan kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt in oorlog in de zomervakantie. Maar zeker met slechte lezers zal 6 weken niet lezen in de zomervakantie leiden tot een nog lager niveau bij start van het volgend schooljaar. Misschien dat ze met strips lezen nog te porren is?

Tine

Sientje

Sientje

25-04-2010 om 21:10

Pelle

Met welk spelletje oefenen jullie dictee woordjes met de Nintendo DS? Mijn dochter uit groep 3 moet ook extra oefenen van de juf vandaar. Wie weet vind ze het wel leuk om zo te oefenen. Ik ken wel woordenschat training van Van Dalen voor de DS. Maar verder weet ik geen geschikte spelletjes om taal te trainen. Alvast bedankt voor de tip!

Guinevere

Guinevere

25-04-2010 om 22:17

Kan wel werken

Ik ben het wel eens met de anderen, de school moet hier ook meer aan doen én de oorzaak van het probleem helpen te vinden, evt. met externe hulp.
Onze zoon is vorig jaar met AVI-1 naar groep 4 door gegaan. Wij en juf vonden dat ook niet zoveel, dus ja, wij hebben élke dag van de zomervakantie geoefend met lezen. Elk AVI-niveau erbij werd beloond met $$$$cash! Dat motiveerde zoonlief behoorlijk. We hebben ongeveer 20 minuten a een half uur per dag geoefend, daarbij sleeplezen in het achterhoofd nemend. Na de vakantie heb ik nooit meer klachten over zijn leesniveau gehoord. Lezen is nog steeds zijn hobby niet, maar ik zie de geschreven taal een steeds grotere rol gaan innemen in zijn leven. Ook begint hij langzaamaan het fonetische neerpennen te vervangen door een iets betere spelling.
Ik zeg dus: ja, wel doen, maar de school moet ook wat doen! Wat je ook in je achterhoofd moet houden, is dat lezen na een tijdje pas leuk wordt. Dat spellende lezen is gewoon echt helemaal niet leuk voor veel kinderen. Dus je moet over die drempel van die eerste AVI-niveau's heen. En...zoek even in het archief, er zijn meerdere draadjes geweest over boeken die wél leuk zijn.

Hetty,*

Hetty,*

25-04-2010 om 22:47

Hier heeft oefenen wel geholpen

In december kregen we al te horen dat lezen en dictee niet goed ging bij onze zoon, maar we mochten echt niet oefenen wat het plezier stond voorop. Hmmm. Had ik het moeilijk mee want ik geloof wel in oefenen.
Daarna kreeg hij begin dit jaar citotoetsen en scoorde een E voor dictee en een D voor lezen. Niet best dus en ook nog eens een C voor rekenen omdat het talige vragen waren. Wij in paniek want we hebben best een slimme zoon. Maar ook een zoon die nogal faalangst heeft als hij moeilijkere dingen moet doen.
Gesprek met juf en rekenen zou hij een A of B hebben gehaald als het geen talige vragen waren geweest want hij kan prima rekenen. Hij zou echter blijven zitten als het zo zou blijven en we mochten een beetje oefenen met hem. Er werd ook gedacht aan dyslexie.
Oefenen had hij zeker geen trek in, maar we zijn elke avond gaan oefenen. Ik heb een boek met AVI 1-2 korte verhaaltjes en we deden elke avond 1 verhaaltje. Verder elke avond 10 woordjes van het dictee.
Vrijdag weer een gesprek gehad op school nadat ik van onze zoon al had gehoord dat hij nu in de middelste groep zit met lezen. Meneer leest nu op M4 (AVI wordt niet meer gebruikt, maar is ca voorbij AVI 3) niveau! En met dictee gaat het heel erg goed. Hij gaat gewoon naar groep 4 volgend jaar.
We hebben dus vanaf 9 februari tot nu even wat AVI-niveau's erbij gehaald. Het was echt het vertrouwen krijgen dat hij het kan en dat krijg je door thuis te oefenen.
Ik heb trouwens ook het Ambrasoft pakket aangeschaft waar ze op school mee werken, maar dat heeft hij thuis niet veel gedaan.
Groetjes Hetty,*

Brenda129

Brenda129

26-04-2010 om 09:30

Hier ging oudste met avi 0 naar groep 4

Hij kreeg wel RT voor zijn lezen. Domweg woordjes flitsen. Hij bleek ook dyslecties te zijn. Hier hebben we wel elke avond 10 a 15 minuutjes gelezen. Uit een boek die hij zelf gekozen had. Eind groep 4 had hij Avi 4. Dus hij liep aardig in. Ik heb niet de indruk gehad dat voor zijn andere vakken het langzaam lezen een punt is geweest.
Groetjes, Brenda

Bij ons

'lazen' ze allebei AVI 0 eind groep 3 (frustratieniveau vanwege tempo).
Voor de een werd dat als argument opgevoerd om hem te laten zitten: groep 4 zou veel meer lezen zijn, rekenopgaven ook meer lezen etc. Hij zou echt te slecht lezen om groep 4 te kunnen doen.
Bij de ander bleek het wonderwel geen belemmering voor overgang naar groep 4, want die juf had al zo vaak gezien dat kinderen een (Soms erg grote) sprong kunnen maken in hun leesontwikkeling.
We hebben ze allebei over laten gaan naar groep 4 en momenteel leest oudste E3, vertelde hij me net.

Martien

Martien

26-04-2010 om 16:56

Ook avi o was geen probleem

Onze oudste had ook AVI 0. Werd in oktober 2de leerjaar (groep 4) getest op ons aandringen en logo gaf AVI 1, maar volgens de regels van de kunst viel ze er eigenlijk kwa tijdslimiet net buiten. Ook rekenen ging tergend langzaam, maar wel foutloos.Begrijpend lezen en luisteren was echter ook foutloos. Spelling was ook niet fantastisch, maar gelukkig niet slecht. Einde 3de leerjaar haalde ze nipt AVI 5. Die zomer begon ze als een stoomtrein te lezen (thuis alleen en gewone boeken zoals HP, Vals, Geronimo Stilton,...) uit verveling na verhuis, omdat ze niemand in de buurt had om mee te spelen. In september 4de leerjaar was ze AVI uit.
Ondertussen zit ze in het middelbaar en volgt Latijn/moderne (ongeveer VWO als ik jullie systeem goed begrijp) nog steeds is haar werktempo en leerhouding bedroevend, maar ze haalt nog steeds goede en af en toe als ze gemotiveerd is zeer goede resultaten.
Wij hebben ook steeds gelezen. Heb mij nooit iets van de niveau's aangetrokken en dochter las gewoon 1 bladzijde per dag voor uit het verhaal die ik op dat moment (soms was het wel lastig, want ging zooo traag dat ik weleens moeite had om het verhaal te kunnen volgen en ik ben ook niet echt bekend voor mijn geduld)
Jongste ging iets sneller, maar bleef sinds februari 1st leerjaar op AVI 3 hangen pas december 2de leerjaar AVI 5 en januari 4de leerjaar AVI 8. Zij is nu eenmaal geen lezer, we hebben geoefend op hetzelfde systeem als zus. In het 4de leerjaar las ik geregeld hoofstukken voor, voor de boekbesprekingen (nam niet de dunste boekjes, maar vooral degene die ze het leukst vond vb Geheim van teveel torens). Nu begint ze zowaar zelf boeken voor het plezier te lezen (ik lees nog heel weinig voor, soms eens in het Engels of Frans, om hun taalgevoel aan te scherpen). Ze leest nu een boek over Griekse mythologie en daarnaast een fictie boek met veel figuren uit de Griekse mythologie (Percy Jackson en de bliksemdief).
Waarmee ik wil zeggen, niet wanhopen, oefen met lezen uit iets wat hun interesseert en niet op hun niveau alleen, want als het lezen zo langzaam gaat, zijn de boekjes zooooo saaaaaai (ook voor hun, wel nog niet in het eerste leerjaar).
In de bib heb je samenleesboekjes. Het ene blad is avi1/2 of 3 en de andere zijde 4/5 og 6. In het begin las dochter het gemakkelijke blad en ik het moeilijkere, maar ze vonden het zo leuk om samen te lezen. Wat ik vb ook deed is samen een prentenboek lezen, vaak zijn de teksten simpel (help je met de langere woorden) en met de mooie prenten vonden ze het super.
Courage

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.