Wiske
26-12-2009 om 23:34
Middelbare school: een nieuw begin? of niet?
De open dagen komen eraan. We gaan binnenkort middelbare scholen bekijken. We wonen in een grote stad en er is erg veel keus. Maar voordat we dat gaan doen zou ik graag willen weten hoe anderen de volgende kwestie hebben opgelost: Mijn dochter heeft een klein groepje meiden in de klas waarmee ze op school goed kan opschieten, maar buiten school niet veel contact mee heeft. De rest van de klas kan me gestolen worden. Door wanbeleid van een leraar vorig jaar is de sfeer in de groep een aantal maanden lang heel erg slecht geweest. De leraar van dit jaar heeft de groep wel goed onder controle. Maar zodra er even geen toezicht is op groep vinden er weer pesterijen plaats. De meiden waar mijn dochter goed mee om gaat zijn leuk. Maar ze hebben nogal strenge ouders, in mijn ogen, en ze mogen niet veel. Althans, niet de dingen die mijn dochter leuk vindt, zoals onlangs nog een slaapfeestje met "make over". Volgens mijn dochter gaan er veel kinderen uit de klas, waaronder de vriendinnen, naar een bepaalde school in de buurt. En natuurlijk wil zij er ook heen. Ik heb zelf daarentegen het gevoel dat we dat niet moeten doen. Ik wil een frisse start, ik wil van de vervelende sfeer die sommige kinderen oproepen af, en ik wil nieuwe vriendinnen die iets meer OSM zijn. Ik ben bang dat oude pesterijen doorgaan en dat ze blijft hangen aan de vriendinnen van nu. Natuurlijk gaan we scholen bekijken en vergelijken. Maar wat is jullie ervaring? Wat is wijsheid? Alleen naar een andere school? Of gezellig met een deel van de klas mee?
Wiske.
Tirza G.
27-12-2009 om 00:19
Mijn ervaring
is dat de brugklassen op niveau worden ingedeeld. En dat kan dus betekenen, dat ze op dezelfde school in een heel andere brugklas komen. En dan is het gauw over met de contacten, hooguit wat samen naar school fietsen ofzo.
En hier worden vaak klassen ingedeeld op woonplaats (streekscholen), zodat alle kinderen uit de westkant bij elkaar zitten, uit de oostkant - enzovoort. Dat vergemakkelijkt het samen fietsen. Dat zal in jouw geval wellicht niet aan de orde zijn. Wat vind je dochter er zelf van?
Tirza
ijsvogeltje
27-12-2009 om 11:10
Hoe wij het deden
Hier ook een flinke keuze aan middelbare scholen. Wij deden het als volgt:
* we zijn begonnen met een lijst met alle mogelijke scholen voor zoon (10)
* we hebben de beoordelingen van de onderwijsinspectie bekeken. Scholen met een onvoldoende hebben we van de lijst gehaald (toen bleven er nog 7 over)
* de gereformeerde en reformatorische school hebben we van de lijst gehaald (toen bleven er nog 5 over)
* zoon heeft zelf 1 school ongezien van de lijst geschrapt door negatieve verhalen
* toen bleven er nog vier over waar hij wat ons betreft vrije keuze uit had. Bij deze scholen zijn we op de open dagen etc. geweest. Daar kwam duidelijk een top-2 uit, en een ervan is het uiteindelijk geworden.
Ik moet wel zeggen dat zijn oude klas helemaal uit elkaar gevallen, ik geloof dat ze in totaal naar elf verschillende scholen zijn gegaan. En inderdaad: brugklassen gaan op niveau. Bovendien hebben veel scholen tegenwoordig sportklassen, betaklassen, tweetalige klassen etc. Dus de kans dat een grote groep kinderen in de brugklas opnieuw bij elkaar in de klas komt, is hier wel erg klein.
ijsvogeltje
27-12-2009 om 11:14
Aanvulling
Wiske: "en ik wil nieuwe vriendinnen die iets meer OSM zijn."
En hoe ziet je dat dan voor je? Pubermeisjes kiezen over het algemeen toch echt hun eigen vriendinnen uit, en hebben er niet echt een boodschap aan of ze wel OSM (volgens moeder) zijn. Of zijn er bij jullie middelbare scholen met alleen maar 'OSM' (whatever it may be)?
Wiske
27-12-2009 om 14:01
Reactie
Onderwijsinspectie: Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga straks eens zoeken.
Wat vindt mijn dochter zelf: Die wil op het moment het liefst naar de grote scholengemeenschap waar "iedereen" heen gaat. Maar er zijn andere scholen die ze ook interessant vindt. Onbekend maakt onbemind, ze moet het eerst gezien hebben denk ik. Het is natuurlijk een prettiger idee als je niet alleen naar een nieuwe school gaat.
Brugklassen op niveau: Dat is inderdaad zo. Er vind bij deze school ook al een flinke schifting plaats. Daar had ik ook nog niet aan gedacht.
"OSM": Dat klinkt heel negatief, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Ik zal het uitleggen. Onze basisschool is een leuke gemengde buurtschool. Daar hebben we bewust voor gekozen. Maar de school wordt steeds meer een zwarte school. De Nederlandse vriendinnen van mijn dochter zijn inmiddels allemaal verhuisd of naar een andere school. De buitenlandse meiden die overblijven zijn ontzettend leuk en lief. Maar... ze mogen niets. Ze mogen niet mee bowlen, niet mee schaatsen. Ze mogen voor de deur buitenspelen, of thuis. Sommigen niet eens bij ons thuis. Dat zijn teleurstellingen voor mijn dochter. En dat begint echt een probleem te worden. Voor het genoemde slaapfeestje waren zes meiden uitgenodigd en er mochten er drie. En welke drie? De Nederlandse vriendinnen die niet meer in de buurt wonen. En ik heb het over hoogopgeleide intelligente ouders die allemaal goed Nederlands spreken, allebei werken, dus ik had het niet gedacht. Maar naarmate de kinderen ouder worden worden de regels niet soepeler. Ik ben van mening dat je kinderen steeds losser moet laten en meer verantwoordelijkheden moet geven. Om een lang verhaal kort te maken: Ik voorzie problemen als mijn kind straks met vriendinnen de stad in wil, als mijn kind uit wil gaan. Toen ik puber was logeerde er bijna elk weekend wel een vriendin bij mij, of ik bij vriendinnen. Dat wil ik voor mijn dochter ook. Maar met deze groep gaat dat echt niet lukken. Daarom wil ik graag dat ze nieuwe mensen leert kennen.
Wiske
Wiske
27-12-2009 om 16:29
Ons soort mensen ![]()
Maar zoals ik al schreef bedoel ik dat niet zo letterlijk en arrogant als het klinkt.
Wiske
Wiske
27-12-2009 om 16:38
Inspectierapport
Zowel de favoriete school als een tweede optie die dochter zelf uit de scholengids had geplukt scoren een onvoldoende voor VWO maar voldoendes voor de andere richtingen. Hoe serieus moet ik dat nemen, is het ernstig? Iemand ervaring met een onvoldoende scorende school? Ik heb in elk geval iets te vragen op de open dag. Alle andere scholen die in aanmerking komen scoren wel voldoende.
En klopt het dat ik de rapporten zelf niet kan vinden? Ik vind alleen een eindoordeel per school en niveau.
Wiske
ijsvogeltje
27-12-2009 om 18:10
Onvoldoende
Of een onvoldoende ernstig is? Nou, erg goed is het in ieder geval niet, was onze redenatie. Maar het blijven maar getalletjes. Zaken als sfeer, buitenschoolse activiteiten etc. worden hier niet in gevangen. Omdat hier ruim voldoende keuze was in scholen, hebben we voor ons zelf dus wel de grens gesteld van voldoende/onvoldoende. Een voldoende moet gewoonweg haalbaar zijn, is onze mening.
Wiske
27-12-2009 om 18:28
Ijvogeltje
Je hebt gelijk. Maar ik vroeg het me af omdat de VMBO en HAVO takken op beide scholen wel voldoende scoren. Dan is niet iets heel erg mis met de hele school.
Wiske.
Heirthe
27-12-2009 om 21:06
Mijn ervaring
Onze zoon (aspergersyndroom) had gymnasium niveau en wij wilden hem dus graag naar het gym in de stad hebben.
Zoon zelf zag dat totaal niet zitten en wilde liever naar de plattelandsschool een paar dorpen verderop waar ook veel van zijn klasgenootjes heen gingen.
Wij op de school wezen praten over zijn mogelijkheden, ze bleken een VWO plus klas aan te bieden, ze bleken een geweldig zorgteam te hebben, fijne sfeer op school,kortom wij waren om. Alleen had ik zo mijn twijfels over het feit dat hij dan met erg veel jongens uit zijn oude klas in de brugklas zou zitten.
Het leek goed te gaan, wel nadat zijn beste vriendje hem op een hele misselijke manier aan de kant had gezet vlak voor de eerste schooldag. Maar goed, zoon pakte het verder goed op en zette door.
Drie maanden is het goed gegaan en toen begonnen de pesterijen. Alleen de jongens uit zijn oude klas dus, niet de nieuwe kinderen die hij had leren kennen, dat viel me meteen op. En ook in zijn VWO plus klas heeft hij geen problemen.
Ik heb er een draadje over bij zorgenkinderen.
Persoonlijk zou ik je aanraden NIET met kinderen uit de oude groep 8, als jij al het gevoel hebt dat dat niet goed gaat komen voor jou dochter! Volg je gevoel want dat heb je niet voor niets. Ik heb het niet gedaan omdat ik ook graag wou dat mijn zoon zich prettig zou voelen op school en ik bang was dat hij zich op het gymnasium misschien verloren zou voelen. Maar ik heb er spijt van, hoewel deze school er heel goed mee omgaat, daar heb ik absoluut geen klagen over.
Maar ik weet nu wel zeker dat als ik mijn zoon naar een school had gedaan waar hij niemand had gekend, was het na misschien wel een moeilijker start, echt wel goed gekomen.
Succes met je keuze.
emma43
28-12-2009 om 11:12
Nieuw begin
Wiske,als je dochter met haar klasgenootjes in dezelfde brugklas zit en ze wil naar de stad en dingen doen die haar vrendinnen niet mogen,dan zal ze zelf snel nieuwe vriendinnen zoeken.Ze gaat ook puberen en in de brugklas veranderd een kind snel,ze gaat snel eigen keuze's maken,gaat groeien en als vriendinnen niet meegroeien zie je vanzelf verschuivingen in de vriendschappen.
Het is zelfs zo dat mijn dochter nieuwe vriendinnen in de brugklas kreeg,die te heftig voor haar waren,dingen deden waarvan ik vond dat ze te ver gingen.Mijn dochter en ik hebben geprobeerd om haar in de tweede in een klas zonder deze meisjes te krijgen en dat is niet gelukt.Op haar middelbaar worden de brugklassen aan het eind van het jaar weer verdeeld in nieuwe klassen en de mentor verzekerde ons dat er dan weer verschuivingen plaatsvinden.Dat is zo,mijn dochter heeft nu een leuk vriendinnengroepje.
Ik zou met het kiezen voor een school wel kijken naar de school en niet naar de vriendinnen.Mijn dochter ging als enige van haar klas naar deze middelbare,een kleinere school,haar vriendinnen gingen allemaal naar een grote scholengemeenschap,dochter is nog altijd blij dat ze niet meegegaan is.Ga met je dochter kijken naar de scholen,mijn dochter liep deze school binnen en wist het meteen,ze had meteen een goed gevoel.
Maylise
28-12-2009 om 18:55
Overwegingen
Ik weet niet wat het handigst is in dit geval. Ik zou sowieso meerdere scholen gaan bekijken zodat je wat vergelijkend materiaal hebt.
Zelf woon ik in een stad met redelijk veel middelbare scholen.
Mijn dochter is onlangs in de brugklas begonnen. Zij wilde graag naar de school waar de meeste van haar klasgenootjes ook heen gingen. Deze school is niet ver van ons vandaan en is verder ook een prima school. Ik heb het inspectierapport gelezen, we zijn naar een open dag geweest en ik heb nog een keer opgebeld met wat extra vragen. Ik vond de school goed en omdat mijn dochter hier zo graag heel wilde (vanwege haar vriendinnen) vonden we het prima.
Ze zit nu bij een deel van haar oude klasgenootjes in de klas waaronder een paar vriendinnen. Ze vindt het zelf heel fijn dat ze bij haar vriendinnen in de klas zit en niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Inmiddels heeft ze ook wel nieuwe vriendinnen gemaakt. Ook de andere oude klasgenootjes hebben deels nieuwe vrienden en groepjes gevonden maar gaan ook deels nog wel met elkaar om.
Bij haar was de afweging dat haar vriendinnen daar ook naar school gingen een belangrijke. Echter als het geen goede school was geweest dan had het van mij niet gemogen.
Mijn zoon die inmiddels al in de vierde klas zit ging als enige van zijn basisschool naar een middelbare school. Hij wilde graag naar het gymnasium. In mijn stad zijn twee gymnasia en beide zijn goed. Deze sprak hem het meest aan en hij ging dus hier heen. In het begin was het even wennen maar na een paar weken had ie al een redelijk contact met een aantal klasgenootjes en spoedig ook echte vrienden. In zijn klas waren eigenlijk alle kinderen van andere scholen dus bijna niemand kende elkaar voor die tijd.
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van de school het belangrijkst. Als het een goede school is waar het kind past zou dat voor mij de belangrijkste afweging zijn.
Overigens denk ik in jullie geval dat als je dochter straks in de brugklas zit ze vanzelf ook wel andere vriendinnen krijgen. Immers als ze wat buiten de deur wil ondernemen dan zal ze daarvoor wel nieuwe vriendinnen moeten zoeken.
Dat zie ik ook bij mijn dochter. Ze heeft ook een paar vriendinnetjes die nergens heen mogen en die ziet ze voornamelijk bij hun thuis (één vriendin mag ook niet bij ons komen) en als ze ergens heen wil zoals naar de bioscoop of bowlen dan gaat ze met andere vriendinnen die wel mogen.
Maylise
Wiske
28-12-2009 om 23:10
Bedankt
Behalve Foske (heftig!) is er dus niemand met slechte ervaringen. Dat is mooi. Ik ga de vriendinnen en de vervelende klasgenoten dan maar uit mijn hoofd zetten en me concentreren op de scholen.
Mijn dochter is wel de laatste tijd vrij vasthoudend of trouw aan de vriendinnen. Dat vind ik ook logisch. Maar ik denk dat ze op een gegeven moment inderdaad wel andere klasgenoten zal gaan benaderen. Nu nog niet, maar ze vindt het nu ook nog heel leuk om met ons leuke dingen te doen. Ik hoop dat ze dat ook nog leuk vindt als ze een paar jaar op de middelbare zit. Maar het lijkt me wel zo gezond als ze tegen die tijd ook uit wil gaan zonder ons ![]()
Pennetje
01-01-2010 om 16:22
Hier ook een dilemma
Dochter zit ook in groep 8 en gaat volgend jaar naar het VO. We hebben hier in de buurt maar twee geschikte scholen. Eén is een kakkineus lyceum, de andere school is een enorme scholengemeenschap. Nadeel van die laatste is dat bijna alle kinderen van haar oude school (dochter is vorig jaar van school veranderd in verband met pesten)daarheen gaan. Wil ze iets anders, dan moet ze naar een stad in de buurt, 10 kilometer verderop.
Ik heb al vaker gehoord dat pesters het leuk vinden om in de brugklas uitgebreid te vertellen hoe stom de kinderen die ze hebben gepest zijn. Dochter wil het liefst een frisse start, zoals ze die op de nieuwe basisschool heeft gehad, waar ze het enorm leuk heeft. Maar dat snobbige lyceum lijkt ons niet echt iets voor haar. Aan de andere kant lijkt dat reizen elke dag haar ook niks. Ik heb zelf ook in een andere stad dan mijn woonplaats op de middelbare school gezeten en ik vond het ook niet echt handig. Wij gaan ook alle open dagen maar weer af...
Wiske
01-01-2010 om 22:44
Stoepkrijt
Inderdaad, jouw verhaal speelt ook in mijn achterhoofd. Ik hoop voor jou dat het lyceum meevalt, en dat je dochter met een paar nieuwe vriendinnen naar het lyceum gaat.
Mijn dochter zit trouwens pas in groep zeven. Omdat er hier zoveel scholen zijn ga ik nu alvast rondkijken en oriënteren. Haast hebben nog niet, en ik kan jouw beslissing en ervaringen dus meenemen in onze beslissing.
Wiske
Wiske
01-01-2010 om 22:51
P.s. voor stoepkrijt
Als jij je ervaringen met ons blijft delen natuurlijk, maar ik denk dat dat wel het geval zal zijn ![]()
Nasha 1st
01-01-2010 om 23:34
Stoepkrijt
ik zou inderdaad eens kijken waar de huidige klasgenoten heengaan. En zorgen dat je dochter niet bij die oude pestkoppen in de klas kan komen.
Rafelkap
02-01-2010 om 09:08
Jij woont toch in B.? Kijk ook naar de werkplaats in Bilthoven. Daar gingen 'in mijn tijd' een groepje kinderen naar toe vanuit B., goed te doen met de trein en heel gezellig. Er is wel veel veranderd in de tussentijd (modern onderwijs) dus dat moet jullie wel liggen. Het klimaat (sociaal) is naar horen zeggen nog steeds heel goed daar en dat is wel heel belangrijk.
Pennetje
02-01-2010 om 12:33
Moeilijk
Dochter zit nu op een Jenaplanschool en haar nieuwe vriendinnen gaan óf naar een ander niveau, óf zitten nu in groep 7. Daar balen we behoorlijk van, want het is een geweldig groepje meiden bij elkaar. Dochter is gezegend met een goed stel hersens en heeft VWO/VWO+ advies gekregen. Ze gaat dus helaas inderdaad weer zonder vriendinnen naar het VO.
De kinderen van de eerste basisschool gaan grotendeels naar een school hier vlakbij. De juf van de huidige school, een geweldig begane lieverd, heeft op een overlegmiddag op die school al aangegeven welk probleem er speelt. De school vertelde dat dochter twee kinderen mag aangeven waarbij ze zeker niet in de klas wil. Dat is niet echt genoeg op een klas van 27 kinderen. Die school heeft alle niveau's en we zijn er vrij zeker van dat er zeker drie kinderen zijn die zich ook vanuit andere brugklassen weer op dochter zullen storten.
Ik heb zelf eerst op het snobbige lyceum gezeten en ben daarna (in 4VWO)naar de Werkplaats in Bilthoven gegaan, waar ik een fantastische tijd heb gehad (misschien ken ik je wel, Rafelkap!). Ik vond het wel jammer dat het nogal ver weg was, drie kwartier fietsen of inderdaad met de trein. Daardoor kon je niet 's avonds even langs bij een vriendin. Ik zag alleen dat het VWO op de Werkplaats van de onderwijsinspectie een onvoldoende had gekregen. Ik zal nog eens uitzoeken waar het door kwam en of het inmiddels beter gaat.
Voor dochter is er ook nog de mogelijkheid om naar een van de twee gymnasia te gaan in twee plaatsen die iets dichterbij zijn dan Bilthoven. Maar als ze het niet redt, dan moet ze eraf en moet ze alsnog naar één van die andere scholen.
We hebben alle open dagen opgezocht op internet en zijn vanaf half januari vijf zaterdagen onder de pannen ![]()
Eigenlijk heb ik geen zin om de keuze te laten bepalen door de aanwezigheid van andere kinderen, maar er zitten een paar ontzettend rare types in die oude klas, die fysiek geweld echt niet schuwen en waar dochter doodsbang voor is.
Rafelkap
02-01-2010 om 12:49
Afstand geen bezwaar
Ik zou de afstand geen bezwaar vinden, er zullen misschien meer kinderen uit B. daar naartoe gaan, van andere scholen. Wel kan het onderwijs bezwaarlijk zijn, als dat onvoldoende was. En er is daar veel veranderd. En er is toch nog een middelbare school in Bilthoven? Of is Hilversum een optie? Ik heb zelf op een rotlagere school gezeten en kwam op een middelbare school met deels dezelfde kinderen. En dat was niet leuk. Zou ik dus niet doen. Daarna ging ik naar de wp en ik kwam van veel verder dan B.
Ja misschien ken ik je wel, ik kwam in 3vwo naar de wp (ooooh misschien verklap ik mezelf nu wel)
Pennetje
02-01-2010 om 14:36
Nou weet ik het nog niet ![]()
Ik kwam zelf pas in 4VWO, dus als je net zo oud bent als ik zat je er al toen ik kwam. Dus je hebt jezelf nog niet verraden. Ik heb in 1984 examen gedaan.
Hilversum is ook een optie, daar staat één van die gymnasia. Misschien heeft iemand daar ervaring mee, het Stedelijk? Er zijn natuurlijk ook nog andere scholen in Hilversum, pffff, lastig hoor!
Tops, wat heb je gedaan met die MSN-toestand? Hier zag ik laatst een Hyvespagina voorbij komen met oudere foto's van dochters oude klas, waarop dochter ook nog stond. Er stonden rare onderschriften bij. Ik heb de ouders van de jongen die de site beheert een aardig mailtje gestuurd dat dochter niet meer in die klas zit en ook niet meer op foto's van de klassenhyves wil staan. Er kwam geen reactie. Toen heb ik maar op de dit-is-niet-okee knop gedrukt en twee dagen later was de site uit de lucht.
Tirza G.
02-01-2010 om 16:14
Mijn zoon
heeft geen geweldige basisschooltijd gehad. Hij was (is) type nerd, erg op zichzelf en zat in een klas met toevallig alleen maar blonde stekeltjes-voetbal-gel-meisjes plagen-jongetjes, die hem af en toe behoorlijk treiterden maar in de regel wel redelijk met rust lieten. Er is hier een VO-school op spuugafstand, met een VWO+-afdeling, waar dochter op zat. Eigenlijk alle kinderen van het eiland gaan daar naar toe. Er was geen enkele kans dat er een "oud" kind uit zijn groep 8 ook naar het VWO+ zou gaan en toch wilde hij pertinent per se en absoluut níet hier naar school. Zelfs al zit je aan de andere kant van het gebouw met je nieuwe leuke klas, je ontkómt niet aan het treffen van die gastjes in gangen, gymlokalen, aula, kantine, sport-en-speldagen enzovoort.
Het was best een afweging, de andere optie is een school 25 km verderop, altijd met de bus, achterlijk vroeg je bed uit, lange dagen enzovoort - maar het is het allemaal waard. Nu, in de vierde, begint hij er overheen te groeien en stoort hij zich niet meer aan zijn oud schoolgenoten (die hij natuurlijk hier ter plaatse ook nog wel eens tegenkomt). De constante aandrang om over je schouder te moeten kijken omdat "ze" achter je kunnen lopen is afschuwelijk. Voor iedereen, laat staan voor een brugsmurf.
Tirza
Rafelkap
02-01-2010 om 16:16
Stoepkrijt -deels o.t.-
Nee dan hebben we elkaar net gemist
Ik ben een paar jaar jonger. In 1984 was ik 15 (en zag eruit als een brugsmurf)
Open voor meer reacties een nieuw draadje: middelbare scholen in Hilversum (e.o.) ervaring gezocht. Er zullen vast wel ervaringsverhalen zijn. En: gewoon gaan kijken!
Yta Chalne
02-01-2010 om 16:50
Pesten/ stoepkrijt
Ik weet niet of het USG het andere gymnasium op je lijstje is, maar dat is niet alleen zeer ruim bovengemiddeld bekakt maar ook verre van 'pestvrij'. En daarbij verhuizen ze per 2011 naar het IBB terrein, wat niet de leukste omgeving is, dus ook buiten voelt het dan minder veilig. Dan scoort het CGU echt beter. Qua afstand maakt het ook niet veel uit.
Pennetje
02-01-2010 om 17:51
Nee, die niet
Het andere gymnasium is het JVO in Amersfoort. We wonen zo'n beetje in de driehoek Hilversum, Amersfoort en Bilthoven. Maar ik vraag me erg af of dochter wel zo'n gymnasiastje is, ze kan erg goed leren maar vindt nog zoveel andere dingen belangrijk en leuk. Het liefst had ik haar in een VWO+ klas, waarbij ze dan eventueel later nog kan kiezen voor "gewoon" VWO. En dan niet op de school waar de oude klas heengaat en niet op het snoblyceum en niet op een school waar het onderwijs een onvoldoende heeft gekregen. De vraag blijft... waar dan wel?
Rafelkap, ik heb je gemist op de WP. Maar ik ken ongetwijfeld een deel van je klasgenoten als jongere brusjes van mijn vriend(inn)en.
Tirza G.
02-01-2010 om 19:10
Veel andere dingen leuk vinden
is het kenmerk van gymnasiasten
Het grote verschil tussen gymnasium (zoon) en VWO+ (dochter, nu er af) vind ik de doorlopende lijn van het gym tov het hap-snap-gebeuren van het VWO+.
De school van mijn dochter werkte met modules, de eerste drie jaren (VWO+ loopt vaak maar t/m het 3e jaar!). Ze hadden 5 van die modules per schooljaar, dus reken maar uit: 6-8 weken per module en afsluiten met een presentatie in "any form". Mijn dochter is een hapsnap-werker en een generalist, die vindt iets een paar weken leuk en dan klaar. Hoppetee, volgende. Archeologie, werkstuk, ratsboemknal, klaar. Spaans, spreekbeurt, klaar. Iets met natuur: hoppetee een middagje naar buiten, verzin een leuke powerpoint en klaar. Van al die modules kregen ze certificaten, hele echte mooie met een gedegen beoordeling, maar eígenlijk heb je daar geen zak meer aan. Het is bij de toelating tot de uni niet echt interessant meer dat jij in de brugklas eens een zesweeks-module communicatie hebt gedaan.
Zoon is een lange termijn werker. Hij is slim en snel, maar heeft een lange ontdooitijd. Hij legt graag verbanden, ziet het grote plaatje, kan wekenlang zoet zijn met hetzelfde tot-ie alle finesses heeft doorgrond. Het doorlopende programma op een gymnasium past daar veel beter bij.
Wat ik in zijn klas zie, zéker bij de meisjes (onder de jongetjes is het nerd-gehalte wat hoger) zijn van die bijdehante dames die véél doen. Sport, muziek, school, Hyven, shoppen, uitgaan, andere sport........het zijn kinderen die heel veel aan kunnen. Wat dat aangaat zou je dochter daar misschien wel prima tussen passen
Tirza
moeder van JVO'er
02-01-2010 om 19:46
Stoepkrijt
Even onder een andere naam ivm herkenbaarheid.
Ik heb een zoon op het JVO zitten, en we zijn erg tevreden over deze school. Net als wat Tirza zegt: gymnasiasten vinden juist váák erg veel dingen leuk. Het is een misverstand dat ze alleen maar met leren en huiswerk maken bezig zijn.
Als je meer wilt weten over de school,laat maar weten.
Pippin
02-01-2010 om 19:55
Opnieuw starten
Als het niet heel erg ver weg is, zou ik kiezen voor een nieuwe start op een nieuwe school. Ik zie op de dorpsschool (vwo, havo, vmbo-t) hier, er wordt zoveel geroddeld. Als je dan een stempel hebt, blijft die aan je kleven.
Mijn dochter ziet nog steeds veel oud-schoolgenoten. In de kantine, op de gangen en inderdaad tijdens sportdagen. Net zoals de zoon van Tirza dacht, terwijl wij in een heel andere hoek van het land wonen. En er wordt heel vals geroddeld af en toe, juist omdat iedereen elkaar kent. Alles wat afwijkt....
Dus als je kind niet met een viendenclubje mee kan gaan, zou ik een heel andere school kiezen.
Pennetje
03-01-2010 om 17:01
We gaan kijken
Ik heb van alle scholen de open dagen op de kalender gezet. Ik herken dochter wel in de beschrijving die jullie geven van gymnasiastjes. Als ze bezig is, lukt het prima en gaat ze ook uit zichzelf dingen opzoeken. Ze luistert ook naar Engelse liedjes om te kijken of ze begrijpt wat er wordt gezongen. Verder heeft ze helaas het luie karakter van haar vader geërfd, ze surft nu op intelligentie, blauwe ogen en een zonnig karakter door de basisschool. Wat ze niet leuk vindt, slaat ze over, ze haalt toch wel voldoendes. Alleen haar hobby's, daar komt ze met enthousiasme voor uit haar luie stoel. Ik maak me wat zorgen over haar bezetenheid van ballet: ze danst nu vijf uur in de week en dat kan ze straks denk ik niet volhouden. Nou ja, ze zal zelf moeten ondervinden dat het VO anders is dan de basisschool...
JVO-moeder, ik zou nu even niet zo goed weten wat ik zou moeten vragen, behalve dan hoe het daar met pesten zit?
moeder van JVO'er
03-01-2010 om 21:38
Stoepkrijt
"JVO-moeder, ik zou nu even niet zo goed weten wat ik zou moeten vragen, behalve dan hoe het daar met pesten zit?"
Waarschijnlijk wordt op iedere school gepest, maar mijn indruk is dat het hier echt heel erg meevalt. Wij zijn naar open dagen van verschillende middelbare scholen geweest, en overal heb ik ook aan leerlingen gevraagd wat zij leuk of bijzonder aan hun school vonden. Op het JVO kreeg ik steevast als antwoord: hier wordt niet gepest. Dat vond ik heel opvallend, want op andere scholen zei niemand dat. Laatst was er in de klas van mijn zoon iets van een beginnende pesterij, en ik was positief verrast van de manier waarop de school dat oppakte. De leerkracht die dit opmerkte, is direct met een groepje kinderen apart gaan zitten en hebben bijna een uur zitten praten. Zoon kwam onder de indruk thuis. De leerkracht had heel goed uitgelegd hoe je jezelf een plek kunt geven in de groep. Dat je dat kunt doen door zelf je best te doen en het beste te laten zien. Maar dat sommigen juist anderen naar beneden duwen om zelf beter te lijken. Dat was een echte eyeopener voor hen geweest, heel goed.