Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Eefje

Eefje

20-02-2017 om 11:24

Middelbare schoolkeuze, help!

Mijn dochter van 11 jaar, kreeg vanaf groep 5 Leonardo onderwijs. Ze had toen een WISC van 123, discrepant. Verbaal 134, Performaal 106. Tempo van informatieverwerking kwam laag uit (98). Maar het was duidelijk dat de laatste 4 subtests van de WISC fors lager scoorden dan de rest. Ze werd beschreven als op het laatst zeer moe. Ze controleerde steeds alles waardoor ze over tijdslimieten ging. Maw er had wat meer in gezeten.
Ze was onzeker en had faalangst in groep 4. Wel goede cijfers en CITO, maar slechte match met de juf. Ze was wat dromerig, makkelijk afgeleid, gevoelig. Juf had daar weinig geduld mee. Omdat ze die juf ook in groep 5 zou krijgen en omdat de net startende Leo klas een specifieke aanpak beloofde (hoe bleef vrij vaag) is ze naar de Leo klas gegaan. Het was mij vrij snel duidelijk dat zij het daar weliswaar meestal zeer goed naar haar zin had, maar dat het onderwijs zelf niet helemaal paste. Te weinig gericht op automatiseren van schoolse vaardigheden, geen enkele aandacht voor zaakvakken behalve een boek en huiswerk en toets. De beloftes werden niet waargemaakt. Ook was de klas mn in groep 6 en 7 te vol en druk, en raakte juf overspannen.
Dochter heeft zich desondanks emotioneel enorm ontwikkeld: zelfverzekerd, goed in haar vel, creatief, denkt graag veel na over filosofische vraagstukken. Divergent denken. CITO's begrijpend lezen en Spelling scoorde ze meestal I. Rekenen werd echter een probleem. Ze zakte van I in groep 4, naar IV in groep 6. Ze werd panisch voor de Reken CITO's, bang voor de klok. Apart zitten hielp wel wat en ze scoort vanaf E7 III. De angst is nu weg, maar veel rekenzelfvertrouwen heeft ze nog steeds niet. Qua fouten gaat het vaak om slordigheid. Ze pakt de sommen goed aan, maar er wordt te vaak ergens een rekenfoutje gemaakt. Als ik haar de opgaven thuis nog eens laat doen, gaat het meestal wel goed.
Nu zit ze in groep 8. Ze heeft het nog steeds naar haar zin, maar vindt de overgang naar de middelbare school heel spannend. Ze doet haar best in de klas, maar leert weinig actief. Ze leert wat ze oppikt. Leert nooit voor methodetoetsen ('dat doe ik op school wel mama'). Ze geniet van projectwerk, werkstukken, Denk-Doe etc. Haar rapport was redelijk, maar rekenen matig. Ik heb pas onlangs een eerste rapport/CITO uitslagen gehad, tegelijk met het schooladvies. Begrijpend lezen is altijd prima, ook CITO I of I+, Studievaardigheden en Spelling ook.
Nu heeft ze in nov een NIO gedaan op school: Verbaal 118, Symbolisch 102, Algemeen 112 --> Havo
Het schooladvies wordt havo/VWO
Ze heeft een recente WISC III: Verbaal IQ 137, Performaal IQ 117, Totaal IQ 133. (Verbaal begrip 142, Perceptueel 117, Verwerkingssnelheid 108).
Groot verschil tussen NIO en WISC III!
Ik zou haar liefst naar een klein zelfstandig gymnasium laten gaan, vanwege de school zelf. Dat wil ze zelf ook graag, en ze is daar welkom met dit schooladvies. Alternatief is een lyceum met havo en VWO (ook gym). Dit is een grotere school, waar kinderen met Havo-VWO advies naar een VWO brugklas gaan en daarna verder worden opgesplitst.
Ik zal alle details van de overweging achterwege laten, maar als schoolse omgeving vmg minder geschikt. Mijn vraag is of ik mag verwachten dat ze gymnasium aan kan. Du ofwel qua niveau veilig kiezen en kans accepteren dat ze op havo uitkomt? Of een klein beetje druk, veel structuur, uitdaging en aandacht voor het aan boord houden van de leerlingen, omdat het anders betekent van school af gaan.

Li

Li

20-02-2017 om 11:46

gymnasium

lijkt me prima haalbaar. Een WISC is nauwkeuriger dan een NIO.

Maar dat rekenen moet je wel even aanpakken, bijvoorbeeld via deze mensen in 12 lessen:

http://www.foutloosrekenen.nl/

Scholen geloven helaas meestal niet in onderwijs, maar foutloos rekenen valt gewoon te leren, welk IQ je ook hebt. Het is geen magie. Het staat ook volledig los van wel of niet goed zijn in wiskunde.

Bal

Bal

20-02-2017 om 13:33

Twijfel

Ik snap je twijfel. Ik heb een zoon in 3 gym die ongeveer hetzelfde IQ profiel heeft. Als ik zelf had gekozen had ik hem naar de vwo-klas laten gaan (was hier ook mogelijk met een havo-vwo advies). De veilige optie dus. Maar hij wilde zelf heel graag naar het gym. De keuze was aan hem. Verschil is wel dat hij goed scoorde op de cito's van begrijpend lezen en rekenen. Verschil is ook dat gymnasium en vwo op dezelfde school zijn. Dus dat maakte de keuze veel makkelijker. Een zelfstandig gymnasium is hier niet.

Wat zorgt ervoor dat het goed gaat met hem? Allereerst motivatie en interesse (hij vindt de klassieke talen en geschiedenis echt heel erg leuk), ten tweede executieve functies (plannen, weten hoe te leren, etc). Bij de executieve functies had hij begeleiding nodig in het begin, dus daar moet je wel op voorbereid zijn. Tien kinderen uit zijn klas zijn inmiddels afgestroomd naar de havo. Ook kinderen met een heel hoog homogeen IQ. Het gaat voor een groot deel toch gewoon om plannen en motivatie. Het is allemaal heel veel (veel projecten, veel toetsen) maar (voor mijn zoon) echt niet moeilijk.

Li

Li

20-02-2017 om 14:11

Grieks en Latijn

kan best spannend zijn. Voor mij verhoogde het mijn motivatie juist, terwijl ik op de BS niks uitvoerde (te saai). ALs hij veel uinteresses heeft, zou dat bij hem ook best zo kunnen zijn. En als het een leuke school is, vormt dat een extra moticatie om zijn best te doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-02-2017 om 14:29

gymnasium

Hier ook een slim kind dat op de basisschool niet altijd even goed scoorde. Uit WISC kwam o.a. groot verschil tussen verbaal en performaal (ruim 40 punten). Hij wilde zelf graag naar het zelfstandig gymnasium, die school voelde voor hem direct goed. Niet vanwege Grieks en Latijn of vanwege de extra mogelijkheden, dat zag hij juist als nadeel. Het was het gevoel, de aanwezigheid van veel andere 'nerds', de kleinschaligheid.
Hij zit nu in de derde en heeft het zwaar. Het is maar zeer de vraag of hij dit jaar overgaat. Zijn studievaardigheden en concentratie spelen hem nog steeds veel parten. Toch hebben wij (en hij) geen moet spijt gehad van deze keuze. Ja, ik zou hem gunnen dat hij geen uren hoeft te blokken op eindeloze rijtjes voor Grieks en Latijn. Maar er staat tegenover dat hij hier wel op zijn plek zit - en dat is echt heel wat waard.

hetzelfde eindniveau rekenen

Of ze nu naar havo of naar gymnasium gaat, het eindniveau voor rekenen is bij beide hetzelfde: 3F.

Wiskunde is veel belangrijker, maar is totaal anders dan rekenen. En dan denk ik dat het IQ meer voorspellende waarde heeft dan de huidige prestaties. Hoewel die angst die ze heet natuurlijk wel over kan slaan naar wiskunde. Vanwege die angst is het nog niet zo gek om wat bij te spijkeren.

Li

Li

20-02-2017 om 15:09

Klopt

Angst voor de rekentoets is nergens voor nodig als je het op tijd aanpakt. Liefst nu nog, voordat er huiswerk van school is. Het gaat ook helpen bij de eerste stadia van de wiskunde (daarna niet echt meer).

Als je de tijd en zin hebt, kan je het ook zelf aanpakken met het Basisboek Rekenen:

https://staff.science.uva.nl/j.vandecraats/BR2HP.pdf

Bal

Bal

20-02-2017 om 15:46

Rekenen

Rekenen is niet alleen belangrijk voor wiskunde, maar ook bij natuurkunde, scheikunde en economie zie ik rekenen terugkomen.

gloria

gloria

20-02-2017 om 22:54

ik snap je vraag niet

Je dochter scoort hb op testen en je vraagt je af of ze gym aankan?
Wat stel jij je eigenlijk voor bij gym leerlingen?
Ik zou me eerder zorgen maken of gym wel voldoende uitdaging biedt.
Wat dat betreft zou ik vooral screenen op de flexibiliteit van scholen.

Sanne

Sanne

20-02-2017 om 23:26

Cognitief moet ze dat aankunnen.
Ze zal mogelijk wel ook faalervaringen krijgen en daarmee moeten omgaan, maar dat geldt voor het atheneum ook.

Vivianne

Vivianne

20-02-2017 om 23:36

Volg je dochter en je eigen gevoel

Jullie weten wat jullie willen en de mening van moeder en dochter komt overeen. Dat lijkt me wel duidelijk dan.

Gloria, een hb-score op een iq-test geeft geen garantie dat het gym goed zal komen. Er zijn veel hb-ers die het niet redden.
Je vraag over voldoende uitdaging is terecht. Die vraag moeten TS en dochter zeker stellen op de school. Als school zegt dat het gym al voldoende uitdaging van zichzelf heeft, dan is het geen goede school.

Ik heb twee hb-kinderen. De een paste prima op een categoraal gym, hoewel er toch te weinig uitdaging was. Dit kind koos ook zelf voor deze school. De sfeer en het 'nerds-gehalte' was heel geschikt. De verveling was wat minder.
De ander wilde niet naar het gym. Dit kind koos liever voor een vwo+ klas (alternatief was een havo/vwo-klas). Qua stof was dit prima. School was best zwaar de eerste drie jaar. Het VO bleek niet vanzelf te gaan, in tegenstelling tot kind 1. Het 'nerds-gehalte' bleek niet hoog genoeg. Daardoor was de sociale aansluiting lastiger dan verwacht. In de vierde klas is dit goed gekomen, zowel qua werkdruk als qua aansluiting.

Kind 2 zou het nooit gered hebben op het gym. Dat is behoorlijk zwaarder dan de vwo+ klas (in onze vergelijking voor deze scholen, met een kind dat moeite heeft met de talen).
Uiteindelijk zijn we blij met beide keuzes. Betere alternatieven waren er niet in de omgeving.

Tip: lees je in over verwerkingssnelheid. http://www.edu-en-ik.nl/publicaties/intelligentieonderzoek/verwerkingssnelheid-wat-zegt-dat/

Eefje

Eefje

21-02-2017 om 00:41

Bedankt voor alle reacties, linkjes en tips!

Vanavond een gesprek op school gehad en zij adviseren ook gym met een goed actieplan voor het rekenen. Ik ga eens kijken of ik in de buurt een reken-programma kan vinden. Ondersteuning bij het ontwikkelen van executieve functies is ook een goeie, want veel (reken) fouten zijn terug te voeren op algehele slordigheid.

Li

Li

21-02-2017 om 12:31

Mooi

Je hebt nu je richting te pakken, goed zo!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.