Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

07-11-2009 om 09:58

Middelbare schoolkeuze, hulp gevraagd

Ik heb een zoon die in groep 8 zit. Nu gaan we binnenkort een presentatie bijwonen van div middelbare scholen. We mogen er maximaal 3 uitkiezen,maar ik vind het erg lastig om te kiezen. En maandag moet het ingeleverd worden, helaas geen tijd meer voor een gesprek met de juf. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Als ik de uitslagen van de entreetoetsen van groep 5 en 6 hier neerzet willen jullie me dan helpen met een globaal advies ? Dat zou ik erg op prijs stellen.

Groep 6: taal 37 procent goed-percentiel 4 / rekenen-wiskunde 50 procent goed-percentiel 16 / studievaardigheden 35 procent goed-percentiel 9. Totaal entreetoets groep 6: 40 procent goed-6 percentiel.

Groep 7: taal 57 procent goed-23 percentiel / rekenen-wiskunde 64 procent goed-37 percentiel / studievaardigheden 27 procent goed - 4percentiel. totaal entreetoets groep 7 : 53 procent goed -20 percentiel.

Zoonlief is geen hele goede leerling, dus vwo en havo kan ik wel schrappen, maar welke richting dan. lastig hoor. Als ik vraag wat hij wil worden weet hij het ook niet. Ja, veel geld verdienen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wikipedia

Hoi Sanne, ik zit nu ook met de schoolkeuze van mijn dochter, maar wat moeten jullie dat al vroeg weten, nu komen toch pas alle opendagen en hier zelfs nog in januari, op wikipedia heb ik de procenten gevonden die je kunt toepassen uit de entreetoets, hieronder heb ik het gecopieerd voor je.
suc6 krulleke

De Entreetoets is een van het toets van het Cito die op Nederlandse basisscholen in de groepen 5, 6 en 7 kan worden afgenomen, meestal gebeurt dat in groep 7. Behalve als middel om het niveau of de vorderingen van de leerling te meten op het moment van afname, is de toets mede bedoeld als voorbereiding op de Cito Eindtoets Basisonderwijs die in groep 8 kan worden afgenomen. Het is hiermee een onderdeel van het leerlingvolgsysteem.

[bewerken] Opzet
De Entreetoets is voor alle groepen hetzelfde opgebouwd, namelijk in 16 taken die zo'n 25 opgaven hebben. Dit is op het gebied van Taal, Rekenen (en Wiskunde) en Studievaardigheden. Voor dyslectische kinderen en visueel gehandicapte kinderen bestaan er speciale versies van de toets.

[bewerken] Werking
Een school kan de opgaven bij het Cito bestellen, en na het afnemen van de toets kunnen de antwoorden worden teruggestuurd.

[bewerken] Uitslag
Eerst krijg je de uitslag in: --, -, +-, +, ++ formaat.

- - = ver onder het landelijk gemiddelde, - = onder het landelijk gemiddelde, +- = landelijk gemiddelde, + = boven het landelijk gemiddelde, ++ = ver boven het landelijk gemiddelde,

later krijg je de uitslag in: aantal fouten (per onderdeel) , advies, verwachte citoscore.

score advies
1-20 % praktijkonderwijs
20-50% vmbo - Basis
50 - 65% vmbo - Kader
65-70% vmbo - tl
70 - 85% havo
85 - 90% (havo/)vwo
90+ vwo/gymnasium

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-11-2009 om 11:31

Sanne

Vraag de leerkracht op welk schooltype je je moet oriënteren! Helaas zijn er nog steeds leerkrachten die hun kaken stijf op elkaar houden tot de cito eindtoets, maar vraag het gewoon hoor.
En wat bedoel je precies met presentaties van maximaal drie scholen? Is dat dan voor een eerste indruk ofzo? Laat je niet opjagen hoor, in dec/jan/feb hebben de scholen allemaal open dagen, kennismakingslessen etc. Jullie hebben nog tijd genoeg.

kaatje43

kaatje43

07-11-2009 om 12:39

Helemaal eens met ijsvogeltje

Persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan de entreetoets. Probeer toch een bepaalde richting te ontlokken van de leerkracht. Vertel even over de inschrijvingen en het zou wel heel flauw zijn als ze je niet een beetje een idee gaf. En laat je niet opjutten.

Zelf heb ik het andersom gevraagd. Zo van: ik weet dat je pas in februari met het advies komt, maar de open dagen zijn al in januari. Zijn school a en school b voldoende om te bezoeken of moeten we ons ook oriënteren op school c? En het werkte. School C kunnen we inderdaad overslaan.

an mien

an mien

07-11-2009 om 13:10

Citoscore

Hallo Sanne,

EEn percentielscore van 20 komt overeen met een citoscore groep 8 van 527, op de website van de diverse scholen kan je deze score wel terugvinden.
succes

An mien

Vreemd

Sanne ik vind het een beetje een vreemd verhaal hoor. Wat zijn het precies voor presentaties? Moet je nu voor specifieke scholen kiezen of voor een bepaald niveau?
Zoals ijsvogeltje ook al aangaf: in februari zijn normaal gesproken de open dagen van de middelbare scholen. Dan kun je rustig de scholen van je voorkeur bezoeken.
Ik begrijp gewoon het doel van dit lijstje niet zo goed en wat de school ermee gaat doen... School zal toch echt een advies moeten uitbrengen over een bepaald schooltype, dat kunnen wij op OOL niet zuiver op grond van cito-toetsen doen!
n@nny

Claudia B

Claudia B

07-11-2009 om 17:41

Vandaag geweest

Hoi Sanne,

Hier hadden wij vandaag zo'n "onderwijsmarkt". Er zijn dan verschillende scholen en je kunt er dan 3 uitzoeken waar je een presentatie van bijwoont van een half uur.
Maar de scholen waar wij heen gingen hebben verschillende niveaus binnen hun school. VMBO, havo en vwo. Daar werd over alle niveaus iets vertelt. 1 school die wij daar bezochten had niet lager dan vmbo-tl niveau, dan moet je dus wel een beetje weten of je kind minimaal vmbo-tl heeft.
Wellicht kun je op de sites van de scholen zien welke niveaus er zijn zodat je dan al een keuze kunt maken.
Of wordt er per niveau een presentatie per school gegeven?
Het was hier inderdaad voor een eerste kennismaking. Zoon is al bij een school workshops wezen doen (en gaat er naar nog 1 binnenkort) en in januari is het dan echt de opendagen en info-avonden bezoeken.

Groetjes,
Claudia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.