Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama 2

mama 2

29-10-2008 om 14:43

Mijn zoon zakt af

Hallo allemaal, mijn zoon, 14 jaar, tweede klas, begon eind groep 7 op VWO-niveau. De cito in groep 8 gaf havo niveau aan. Dus ging hij naar een brugklas vmbo/havo. Nu in de tweede klas aangekomen (zit nog steeds op vmbo/havo niveau, het is een twee-jarig brugklas systeem) zakt hij steeds verder af. Binnenkort heb ik met zijn mentor een gesprek hierover. Maar het zit mij niet lekker natuurlijk.
Wie heeft dit ook bij de hand gehad, en wat heb je eraan gedaan?

Met vriendelijke groet, mama2.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

29-10-2008 om 15:17

Cito en zonen

zoon van vriendin had in groep 8 de hoogste cito-score. Beide zussen konden ook prima leren, dus zijn ouders verwachtten een voorbeeldige schoolloopbaan. Helaas liep het anders, hij haalt met vertraging en veel huiswerkondersteuning straks een havo-diploma - wat niet 'klopt' bij die verwachtingsvolle score in groep 8. Moet nu iets op HBO-niveau gaan doen maar heeft geen enkel idee...

Zoon van andere vriendin had beslist de hersens (en de citoscore) om havo te doen maar bleek totaal niet te motiveren, hij was liever buiten. Sporten, hutten bouwen... Hij ging naar het VMBO, daarna naar het MBO infratechniek en heeft het super naar zijn zin, hoort bij de meest gemotiveerden van zijn klas. Heeft bijbaantjes in zijn sector en vermaakt zich goed.

Het is allemaal niet zo eenvoudig en voorspelbaar als scores uitwijzen. Ik hoop dat een gesprek met de mentor je verder helpt. Kijk naar je zoon, waar is hij goed in, waar voelt hij zich gelukkig bij...

tonny

Begeleiding

Hoi,

Veel kinderen in die leeftijd hebben begeleiding nodig, vooral in het plannen/ struktuur aanbrengen.Hier een zoon die VWO getoetst was en als wij niets gedaan hadden was hij vast nog teruggegaan naar VMBO. Hij had gewoon helemaal geen idee dat hij iets moest doen geloof ik.Heeft echt veel strukuur nodig.Dat gaf weleens strijd ja.
Nu zit hij op het huiswerkinstituut en wij hopen dat hij slaagt voor HAVO dit jaar.

Damajo

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2008 om 10:08

Mijn dochter bleek na het schoolonderzoek in groep 7 behoorlijk intelligent te zijn en kreeg in groep 8 daarom dubbel VWO advies. Wij dachten aan de hand van haar BO-cijfers oprecht dat VWO geschikt voor haar was, maar na de eerste klas bleek toch wel dat het niet helemaal haar niveau was. Ze heeft niet het inzicht wat bij een leerling van het VWO past. Helemaal niet erg. We waren het er mee eens dat een stapje lager voor haar prima was. Maar dat ze mét dat stapje lager zou blijven zitten vond ik erg jammer. Het geeft haar nu wel de mogelijkheid om de derde op HAVO niveau te doen. Vorig jaar hinkte ze het hele jaar toch nog op VWO niveau wat omgerekend werd naar HAVO. Ze haalt nu goede cijfers, behalve voor de vakken die haar hele leven al lastig voor haar zijn.
Ik heb haar wel toegesproken dat ze er nu verder stevig aan moet werken om de HAVO te halen. Dat moet ze kunnen. Stel dat ze nog verder zou afzakken dan zou het mes in haar vrije tijd gaan. Tot nu toe lijkt het dus goed te gaan.

Saartje

Saartje

30-10-2008 om 12:53

Begeleiding

Hoi mama2

Wij hebben gekozen voor begeleiding maar onze dochter zakte al iets eerder af (groep 6,7) en hebben toen meteen gekozen voor begeleiding.

Jongens van die leeftijd vinden niets doen vaak stoer en lage cijfers ook best wel.
In de eerste plaats moet je weten waar het probleem zit. Is het vooral de klas die hem nadelig beinvloed of is het gewoon zelf te druk met puberen. Wil hij wel dan kan je hem begeleiding bieden. Is het vooral onwil dan wordt het moeilijker. Praat dan vooral met hem, wat ziet hij zelf als zijn toekomst.
Zit het vooral in de klas dan biedt een andere school of klas misschien uitkomst.
succes

Saar

Maylise

Maylise

31-10-2008 om 18:12

Begeleiden

Bij mijn zoon van nu 18 en net klaar met school (yes!) was het een beetje dezelfde situatie. Geweldige cito toets gemaakt maar door slechte werkhouding en niet altijd even goed gedrag kreeg hij een VMBOT + advies (geen idee waar die + voor staat)
Ik heb hem toen naar een school gedaan met gemengde brugklas VMBO T/HAVO/VWO gedaan. Vanaf het begin hebben we hem toen intensief begeleid, elke dag huiswerk samen maken en controleren, overhoren enzovoorts. Na de brugklas is hij toen naar het VWO gegaan en met veel begeleiding heeft hij dat uiteindelijk af kunnen maken.
Mijn advies zou dus zijn om je zoon dus intensief te gaan begeleiden, elke dag huiswerk controleren (wat er gemaakt moet worden en wat er gemaakt is), proefwerken overhoren en verder bij langlopende projecten als werkstukken dit samen met hem in kleine stukjes hakken wat hij per dag/week er aan moet doen. Je kan natuurlijk ook professionele huiswerkbegeleiding inschakelen maar dat is ook behoorlijk duur. Onze school bood een gratis huiswerk klas aan één keer in de week maar de begeleiding was zo minimaal dat dit geen enkel effect had dus dan deden we het zelf wel.
Het is toch best zonde als je zoon onder zijn niveau komt te zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.