Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mathilde

Mathilde

09-07-2009 om 09:30

Minder lesuren groep 1-4, wat moet ik hiermee? lang, sorry

Mijn dochter (6, volgend schooljaar naar groep 3) gaat naar een basisschool waar de kinderen vanaf groep 1 ook op vrijdag tot drie uur naar school gaan. Man en ik vinden dat een uitstekende zaak. De school is verder prestatiegericht en biedt individuele niveaus aan. Wij zien dit duidelijk terug in haar leerprestaties en ook niet onbelangrijk: ze vindt de school erg leuk. We mopperen wel eens op het idiote aantal uitstapjes en andere leuke dingen voor de kids, maar tot nu toe waren we erg tevreden.
Twee weken geleden ontvingen we een brief van de interim directeur. Vanaf volgend schooljaar hebben de groepen 1-4 veertien vrije dagen, waarop dus geen les wordt gegeven. Deze uren komen ten goede aan allerlei andere zaken, zoals RT. Maar het belangrijkste lijkt het opvangen van de ADV-dagen voor de bovenbouwleerkrachten.
Veertien schooldagen staat gelijk aan bijna drie lesweken. Naast alle andere hap-snap vrije dagen die ten koste gaan van de lestijd. Wij waren hier dus niet blij mee, maar blijkbaar was het bestuur, de MR en de OV het er al mee eens. We hebben er dus geen actie op ondernomen.
Vandaag kreeg ik een brief waarin de interim-directeur zegt dat door het grote aantal klachten de maatregel tot nader order is opgeschort in overleg met de opvolgende directeur. Volgend schooljaar volgt er misschien een ouderraadpleging en MR-vergadering. De interim-directeur schrijft dat bij een negatief oordeel wordt gesneden in de zorg en/of het aantal kleutergroepen terug moet van zes naar vijf (meer kinderen in een klas, neem ik aan). Ik snap helemaal niet waarom dat nodig is, want in de voorgaande jaren kon het blijkbaar wel.
Mijn bezwaren tegen de 14 vrije dagen zijn:
- minder onderwijsuren, minder les, dus minder leren
- de kosten (14 extra volle dagen opvang, die betaal ik weliswaar niet volledig, daarvoor draait de samenleving op).
Wat voor actie moet ik nu nemen? De bso heb ik al gebeld, want die willen voor 17 juli weten of ik mijn kind ga opgeven voor die 14 vrijdagen en dat kan ik natuurlijk niet. Volgens de directeur-interim hebben andere ouders bezwaar gemaakt tegen de manier waarop eea is gecommuniceerd, het tijdstip van de aankondiging en de juridisch onjuiste handelswijze (al weet ik niet wat dat inhoudt). Ik wil graag een brief schrijven, maar wat moet ik erin zetten om te voorkomen dat'ie regelrecht in de prullenbak verdwijnt?
Mathilde

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sluit je aan

Zoek die andere ouders op. Die hebben het bij het juiste eind. Een school mag niet meer zonder alle ouders te raadplegen veranderingen aanbrengen in het rooster die consequenties hebben voor de opvang.
Die ouders hebben dat goed begrepen en kennelijk met succes bezwaar aangetekend. Sluit je bij hen aan en overleg.
In reactie op jouw argumenten:
"- minder onderwijsuren, minder les, dus minder leren"
Dat is mogelijk, maar het blijft waarschijnlijk wel binnen het wettelijk minimum.
"- de kosten (14 extra volle dagen opvang, die betaal ik weliswaar niet volledig, daarvoor draait de samenleving op)."
Dit argument snijdt hout. Om die reden mag de school het rooster niet zomaar en zonder raadpleging (belangenafweging) veranderen.
Groet,
Miriam Lavell

Jakiro

Jakiro

09-07-2009 om 10:49

Is dit een roosterverandering?

Vanaf volgend schooljaar worden de lestijden aangepast naar een rooster die binnen de wettelijke kaders past.
Niet zomaar tussendoor.
Ik begrijp van de uitleg dat alle ouders geinformeerd dienen te worden en hun goedkeuring moeten geven ? Maar daar is toch de MR voor, die hun goedkeuring gegeven heeft ?
En welke ouders moeten dan geinformeerd worden, de ouders van de kinderen die volgend jaar in groep 1-4 (die nog niet allemaal bekend zijn en waar een groep bijzit die hun kinderen nog heel niet op school hebben, maar alleen ingeschreven hebben) zitten, of de ouders van de kinderen die nu in groep 1-4 zitten.
Nieuwe kinderen kunnen wel volgens het nieuwe rooster leskrijgen ?
Jakiro

Mathilde

Mathilde

09-07-2009 om 11:17

Mirjam

Goed om te horen dat het kosten argument dus wel hout snijdt. Inderdaad, ze blijven met de lesuren binnen het wettelijk minimum, daarom heb ik er eerder ook niets toe gedaan. Ik zal eens rondvragen wie er heeft geprotesteerd.
Mathilde

Mathilde

Mathilde

09-07-2009 om 11:25

Jakiro

Ik heb nog geen idee wat er gaat gebeuren, want de maatregel is opgeschort. Inderdaad zou het nieuwe rooster vanaf het nieuwe schooljaar gaan gelden, dus na de zomervakantie. De data zijn ook meteen bekend gemaakt. En blijkbaar had de MR al goedkeuring gegeven, vandaar dat ik hiervoor ook nog geen actie heb ondernomen. Op jouw laatste vragen kan ik niet eens antwoord geven, ik weet het niet. Het lijkt me trouwens ook niet makkelijk voor ouders met een kind dat volgend schooljaar naar groep 1 gaat en die op vrijdagmorgen/middag werken en nu opeens opvang moeten regelen. Zouden die er al van afweten?
Mag het rooster dan niet tijdens een lopend schooljaar worden aangepast? Dan zou het volgende schooljaar toch ook niet in kunnen gaan?
Mathilde

Mathilde

Mathilde

09-07-2009 om 12:57

Fors overheen

Als dat zo is, zit de school er flink overheen. Want er zijn ook nog andere vrije dagen dan die 14.
Mirjam, weet jij of er een maximum is aan het aantal vrije dagen?
Mathilde

ishtar

ishtar

09-07-2009 om 13:38

Maximum aantal 4daagse schoolweken

zijn er. Maximaal 7 vanaf groep 3. Groep 1 en 2 geen beperking.
zie link: http://voo-50tien.nl/index.php?action=detail&id=1&vid=557&cid=5432

ishtar

ishtar

09-07-2009 om 13:42

In die 7

zitten niet de weken met al een nationale vrije dag, zoals hemelvaart, koninginnedag ed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-07-2009 om 13:51

Vierdaagse schoolweken

Ja, dat maximum is er sinds een paar jaar. Pff... Hier was het gebruikelijk dat groepen 1 t/m 4 iedere maand een vrije vrijdag hadden. Was al jaren zo, hartstikke duidelijk, voorspelbaar en overzichtelijk. Maar toen mocht het opeens niet meer... (onder druk van landelijke ouderverenigingen overigens heb ik begrepen).
Sinds dat moment is de agenda van groep 1 - 4 veel rommeliger hier op school. Zo nu en dan hebben we paar vrije dagen, en een keer een hele week extra. Erg onhandig en lastig voor ouders, zeker als je ook een kind in de bovenbouw hebt.

bibi63

bibi63

10-07-2009 om 15:49

Nog even wat anders

Bij ons op school hadden de leerlingen van groep 1 t/m 4 14 'adv' dagen. Het aantal totale lesuren was volgens de regelgeving. Echter, een paar jaar geleden kwam de school 'er achter' dat dit alleen voor groep 1 en 2 geldt en dat groep 3 en 4 maar 7 'adv' dagen mogen hebben, wat sindsdien dus ook zo gaat. Dat betekent dus dat die 14 dagen allen kunnen voor groep 1 en 2. Groep 3 en 4 mogen er maar 7 hebben en de bovenbouw geen.
Groetjes,
Bibi

Mathilde

Mathilde

10-07-2009 om 15:51

Bedankt

Heel erg bedankt voor de link. Nu heb ik dus al twee argumenten: de kosten, en het mogen niet meer dan 7 vrije vrijdagen zijn vanaf groep 3. Top.
Die 14 vrije vrijdagen kwamen bovenop andere vrije vrijdagen zoals Hemelvaart en zo. Alleen al voor de herfstvakantie zouden er al drie vrijdagen weg vallen, over acht weken. De vrijdag gaat vast een erg populaire dag worden op de bso .

m@

m@

12-07-2009 om 21:23

Ouderraadpleging verplicht!

Ik zit zelf toevallig in de MR. Wij hebben vorig jaar de schooltijden ietsje aangepast. Wettelijk ben je dan verplicht een ouderraadpleging te houden. Hier zijn brieven mee naar huis gegaan en mensen met bezwaar konden dit gemotiveerd aan de MR kenbaar maken. Er zijn toen iets van 3 brieven binnengekomen van ouders die zich zorgen maakten over de verkorte pauze van de onderbouw. Dus de procedure is bij jullie al niet juist gevolgd. Wellicht dat dat wel stiekem de reden is voor de opschorting.

Mathilde

Mathilde

13-07-2009 om 17:47

Dat denk ik ook

In de brief stond al zoiets (al gaven ze het niet toe). Lekker trouwens, voor een nieuwe directeur om hiermee te worden opgescheept door de interim. De vorige directeur heeft twee jaar met lage rugpijn thuis gezeten, dan weet je het ook wel...
Mathilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.