Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

22-10-2009 om 09:38

Minimum eisen taal en rekenen

Dit las ik op de site van NKO. Vraag me dan wel af wat er gebeurd als de kinderen niet aan de minimum eisen voldoen. met de volgende link kun je het bericht lezen.

http://www.nko.nl/ned/minimumeis_taal_en_rekenen.aspx

Citaat Minimumeis Taal en Rekenen
Het ministerie van Onderwijs gaat leerlingen exact voorschrijven welke sommen en taalopdrachten ze op een bepaalde leeftijd moeten kunnen maken.
Er komen toetsen waarmee de basiskennis van rekenen en taal wordt getest. Deze minimumeisen (referentieniveaus) worden in een wet vastgelegd en gaan vanaf volgend schooljaar in. Dat staat in een brief die de staatssecretarissen Sharon Dijksma en Marja van Bijsterveldt onlangs naar de Tweede Kamer stuurden. Zij lopen daarin vooruit op een wetsvoorstel dat in voorbereiding is. De bewindslieden hebben een aantal voorbeeldopgaven laten ontwikkelen om leerlingen, leraren en ouders alvast een idee te geven wat hen te wachten staat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Raar

"Vraag me dan wel af wat er gebeurd als de kinderen niet aan de minimum eisen voldoen. met de volgende link kun je het bericht lezen."
Nog een jaartje basisschool, lager instromen in het vo, hbo of universiteit.
Het is een soort examen. Het vervelende is dat de Nederlandse overheid de eisen altijd stelt aan leerlingen, terwijl die eisen eigenlijk aan het onderwijs zelf gesteld zouden moeten worden.
Dus niet "dit moet kind minimaal kunnen" maar wel "aan deze eisen moet het onderwijs minimaal voldoen".
Die minimumeisen voor leerlingen stellen niet zoveel voor. Het eindniveau bo is 1f en moet minimaal aansluiten op vmbo. Daarmee is volstrekt duidelijk dat van het niveau van het grootste deel van de leerlingen, alle leerlingen die hoger instromen dan vmbo-b, nog steeds niks bekend is.
Dat komt dan pas later weer: eind vmbo 2f, eind mbo-3 en havo 3f, eind vwo 4f.
De illusie is dat lln het hbo en wo meer taal- en rekenvaardig instromen. Ik geloof er niks van.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.