Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Miriam: havo niveau maar mag toch niet door

Miriam en natuurlijk ook alle anderen die tips hebben,
Mijn zoon, mavo/havo brugklas, heeft net gehoord dat hij niet naar de havo door mag.
Hij voldoet aan de cijfereis van school (minimaal 7.5 gemiddeld op de "leer"vakken). Daarnaast heeft hij op de VAStoets (cito voor middelbaar onderwijs) laag-gemiddeld havo niveau gescoord.
Toch wil de school hem niet naar havo bevorderen, omdat zijn werkhouding onvoldoende is. Met name bij de "pret"vakken (theater, handvaardigheid) lijkt dit te spelen.
Het argument van school is: liever een niveau dat hij makkelijk aan kan, dan een niveau dat hij misschien niet volhoudt. Ik vermoed dat de school op safe wil spelen. Bij de geringste twijfel liever een niveau lager, dan wel een kans geven met het risico dat de leerling later misschien moet afstromen of blijft zitten.
Ik heb net lang met zijn mentor gesproken en ga maandag contact opnemen met de coordinator om te proberen hem toch op havo te krijgen.
Mijn voornaamste zorg is dat hij totaal ongemotiveerd raakt als hij niet uitgedaagd wordt. Mavoniveau haalt hij namelijk ook met nietsdoen. Zijn werkhouding zal dan helemaal waardeloos worden. Ik herken dit van mijzelf - examen gehaald zonder ooit "echt" te hoeven leren, waardoor ik op de universiteit totaal vast liep omdat ik nooit had leren studeren.
Zijn mentor (h)erkent dit risico bij hem, en heeft beloofd het ook bij de coordinator aan te kaarten.
Hoe kan ik het gesprek maandag het beste aangaan? Welke argumenten moet ik wel/niet gebruiken? En mocht school toch bij mavo blijven, zou hij dan op een andere school wel naar havo kunnen met deze cijfers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heet wel geen miriam, maar...

Emel, kennelijk heeft de school eisen voor het doorstromen naar Havo en zijn die eisen ook bekendgemaakt. Je hebt het tenminste over 'de cijfereis van school', en ik neem aan dat je die ergens aan ontleent.

Staat daarin dat ook nog andere factoren een rol kunnen spelen, of is het cijfer het enige dat genoemd wordt?

Als hij voldoet aan alle aan de leerling en ouders kenbare eisen voor doorstroom lijkt me dat ze m moeten laten doorstromen. Afspraak is afspraak. Niet achteraf het doel dichttimmeren als je de man niet mag die de penalties komt nemen.

Groeten,

Emel

Emel

08-07-2011 om 20:54 Topicstarter

Temet

De letterlijke tekst uit de schoolgids luidt:
"Mavo- en havoleerlingen die zowel voor cluster a als b tenminste een 7.5 staan, worden door het docententeam besproken voor een eventuele bevordering naar een hogere afdeling." Zoon staat op 7.7 op a en 7.6 op b.
Naast de "harde" cijfereis, is er dus het "softe" subjectieve bespreken. Welke criteria meegenomen worden bij het bespreken wordt niet genoemd.
Gedurende het jaar heeft de mentor steeds alleen het cijferniveau genoemd als criterium voor havo. Daarnaast is in oudergesprekken werkhouding (boeken vergeten, huiswerk niet altijd gemaakt) wel als verbeterpunt genoemd - maar niet als negatief criterium mbt het niveau.
Ik zie bij zoon heel duidelijk dat hij externe stimulans nodig heeft, intrinsieke motivatie is inderdaad niet geweldig. Jongen en puber... Hij wil zich aanpassen aan het gemiddelde in de klas. Een 6 is ook genoeg en 8 is voor nerds. Ik merk dat hij snel afgeleid is en gaat klieren als de lesstof te makkelijk is en hij niet uitgedaagd wordt. Vandaar mijn vrees voor mavo - ik ben bang dat hij dan helemaal geen inzet meer laat zien en steeds verder afzakt.
Het hele jaar hebben zijn cijfers een langzame stijgende lijn laten zien. De laatste maanden werd hij steeds enthousiaster om te studeren omdat hij erin begon te geloven dat hij havo kon halen. Zijn reactie nu is: dan heeft het dus helemaal geen zin om mijn best te doen, ik mag toch niet naar de havo, hoe goed mijn cijfers ook zijn. Ik snap dat hij het uiteindelijk zelf moet doen, en de consequenties van zijn gedrag moet dragen. Maar hij is 13, volop aan het puberen, frontale cortex nog niet volgroeid enzo... Gebrek aan uitdaging door een (te) laag niveau lijkt me dan funest.
Doen scholen nog aan taken tegenwoordig? Zou ik dat als optie kunnen voorstellen?

Zoals je het schrijft

zoals het in de schoolgids staat, dan zouden ze je zoon moeten toelaten door te stromen naar Havo.

Ze kunnen daarbij wel een mening hebben over zijn werkhouding, maar zijn cijfers voldoen aan de eisen.

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het moraal naar beneden gaat als ie niet mag doorstromen. Werkhouding kan ook zomaar veranderen, hij is nog jong. Het lijkt me ook erg lastig om aan een kind uit te leggen dat hij niet kan doorstromen. Zijn cijfers zijn goed. Die werkhouding is een soms wat ongrijpbaar ding. Begrijpelijk hoor, van school, dat ze hun zorg uiten, maar waarom niet omgedraaid dan? Hij voldoet aan de eisen, laat hem doorstromen. Ga een goed gesprek met hem aan over de werkhouding en laat 'm gaan. Lukt het dan uiteindelijk niet, dan heeft ie iets om op terug te vallen (mavo).

Andersom nl. niet, dan blijft dat wazige werkhouding gebeuren in de weg staan al zijn zijn cijfers nog zo goed.

Emel

Emel

09-07-2011 om 17:21 Topicstarter

Moppeke

Je verwoordt mijn bezwaar en zorgen goed.
Werkhouding en motivatie zijn nauwelijks objectief te beoordelen. Zoon is behoorlijk verlegen en introvert, wat zich uit in een houding die ogenschijnlijk overschilligheid ("boeit mij wat") uitstraalt en stoerdoen om erbij te horen.
Ik heb hem gevraagd of hij ook bij een gesprek met de mentor en/of coordinator zijn verhaal wil doen. Hij durft absoluut niet ("dan ga ik stotteren en durf ik niets te zeggen"). Als alternatief is hij nu een e-mail aan het schrijven.
Een mea culpa wat betreft werkhouding is denk ik wel op zijn plaats, en eventuele sancties kan ik ook begrijpen. Echter, doorstromen op grond hiervan weigeren vind ik buiten proportie. Bij navragen gaat het met name om boeken vergeten (laat hem die dan maar halen en vervolgens nablijven om gemist werk in te halen) en huiswerk niet gemaakt (daar kunnen en zijn ook cijfers voor gegeven, dit is dus al meegewogen in zijn eindcijfers).
't Wrange is dat als hij in een havo-brugklas had gezeten (ipv gemengd mavo/havo), dan was hij wél gewoon bevorderd naar havo2. Ik heb nog nooit gehoord van lln die met voldoende cijfers naar een lager niveau moesten afstromen vanwege hun werkhouding.

Fiorucci

Fiorucci

09-07-2011 om 18:20

Emel

En juist je laatste alinea vind ik een hele goeie, dat zou ik zeker daar zeggen. Goeie mentor die daar een weerwoord op heeft!!

Niet bij laten zitten dus

Go for it!

Ik ben benieuwd naar de afloop, succes!

Emel

Emel

11-07-2011 om 10:57 Topicstarter

Weinig kans...

Net een zeer teleurstellend gesprek met de coordinator achter de rug.
School blijft bij standpunt dat als zij niet kunnen garanderen dat hij havo succesvol gaat halen, hij het niet mag proberen. En ja, als hij in havo1 had gezeten ipv mavo/havo, dan was hij wel naar havo2 doorgegaan - ook met deze werkhouding. En nee, als hij straks in mavo2 enorm hoge cijfers zou ga halen, dan mag hij niet alsnog opstromen. "Tja, dan hadden wij als school het mis, dat kan gebeuren."
School wil duidelijk geen enkel risico lopen. De coordinator gaf met zoveel woorden toe dat lln die afstromen voor negatieve publiciteit zorgen (en slechte beoordeling door de inspectie?), en daar zitten ze niet op te wachten. Oftewel - mijn interpretatie - het gaat helemaal niet om het belang van de leerling, maar om het imago van de school.
Ik vind dit zo zuur voor mijn zoon. Ik weet dat hij het niveau zonder problemen aan kan, en nu krijgt hij de kans niet.
Iemand tips voor het indienen van een bezwaar? Kent iemand onderzoeken over het effect van op- vs afstromen?

Primavera

Primavera

11-07-2011 om 11:49

Andere school?

Is er geen andere havo-school waar je kind met deze cijfers wel heen kan?
Verder zou je natuurlijk kunnen zien wat je mogelijkheden zijn om het imago van de school door het slijk te halen, aangezien dat kennelijk het enigste is wat ze interesseert. Misschien kun je ergens publiekelijk bezwaar aantekenen met de feiten dat jouw zoon wel aan de eisen voor HAVO2 voldoet, maar op suggestieve beoordeling als werkhouding wordt afgerekend. Het is natuurlijk idioot dat er twee maten worden gebruikt voor overgang naar HAVO2. Schrijf het gesprek op en ga ermee hogerop in de schoolhyrarchie en maak bovendien duidelijk dat je bereid bent om er een hoop stennis over te schoppen.
Groeten Primavera

Evanlyn

Evanlyn

11-07-2011 om 11:56

Ik val van mijn stoel!

Ongelooflijk dat dit kan. Hoezo is een kind opeens een "risico", zijn scholen er niet om kinderen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen? O nee, ze zijn er om goed uit de inspectierapporten te komen!

Ik zou op net als Primavera op 2 sporen gaan zitten: andere school zoeken en ondertussen het hogerop zoeken. Dat ze dit openlijk hebben toegegeven helpt misschien, al zul je zien dat ze dat snel weer herroepen. Maar dan zullen ze toch met een ander argument moeten komen en dat is er niet.

Emel

Emel

11-07-2011 om 12:54 Topicstarter

Hmm

Hmm, mijn eerste instinctieve reactie is inderdaad om de hele wereld in te lichten. Ik vrees echter dat de kansen voor mijn zoon dan helemaal verkeken zijn.
Eerst maar kalmeren en een bezwaar indienen. Ik vind het alleen heel lastig om dat nu zakelijk en zonder emotie te doen. Aaaargh, naast nieuwe baan zoeken en een griephoofd kan dat er ook nog wel bij...

Niet opgeven

Beste Emel,

Niet opgeven. Kijk ook even wat de mogelijkheden zijn om hem op een andere school te zetten.

Je zoon zal je later heel erg dankbaar zijn!

Succes en sterkte

Emel

Emel

11-07-2011 om 14:10 Topicstarter

Vraagje

Coordinator had het over lln zoals zoon die in het verleden wél naar havo waren gegaan en nu na voor de 2e keer voor hun examen gezakt te zijn zonder diploma van school te moeten. In het gesprek had ik daarop geen weerwoord, maar overgang havo4 naar havo5 staat toch gelijk aan een vmbo-t/mavo diploma? Dus ook al heb je het papiertje niet, je kunt wel "gewoon" door naar het mbo. Wie kent de formele regels hierover?
Wat betreft een andere school: ik ben aan het informeren. Zoon gaf al meteen aan dat hij wil overstappen als hij elders wel naar havo2 kan. Ik vrees alleen dat de meeste scholen hier naar het advies van de andere school vragen, en dan blijven we met hetzelfde probleem zitten.
Ik richt me in het bezwaar nu op 2 punten:
1 Cijfers - hij voldoet aan de harde eis, en er is nooit aangegeven dat werkhouding een doorslaggevende reden zou kunnen zijn om de cijfers te negeren.
2 Motivatie - Huidige werkhouding komt m.i. mede door gebrek aan uitdaging. Hij haalt deze cijfers met 30-45 min. studeren per dag. Da's niet veel vergeleken met wat ik van andere ouders hoor. Werkhouding zal daarom op de mavo (haalt ie waarschijnlijk ook met nietsdoen) eerder verslechteren dan verbeteren.
Iemand suggesties voor aanvullingen? Misschien als tussenopmerking iets over geld (omweg mavo-havo kost minimaal 1 jaar extra, da's een jaar inkomsten en pensioenopbouw minder...)

Vic

Vic

11-07-2011 om 15:07

30-45 minuten?

Dat vind ik toch best lang hoor. Ik weet niet hoe hij doet in de klas, waardoor een slechte werkhouding blijkt, maar drie kwartier studeren per dag is echt niet weinig.

Primavera

Primavera

11-07-2011 om 15:17

Startkwalificatie

volgens mij moet je het helemaal niet over de weg MAVO-HAVO hebben die helemaal niet meer zo automatisch is. VMBO of MAVO is geen startkwalificatie. School wil nu op zachte gronden je zoon dirigeren naar een opleiding waarbij hij geen startkwalificatie zal behalen en de weg naar de startkwalificatie MAVO + 2 jaat MBO langer is. Kan hij dat trouwens halen in z'n 18de jaar.
Ik zou het helemaal niet over werkhouding hebben, dus dat woord scrappen uit je motivatiestukje evenals het gebrek aan uitdaging. Daarmee verzandt je al heel snel in een eindeloze wellis-niets discussie. Werkhouding is geen overgangseis en moet dus niet ter sprake komen. je kunt wel noemen dat zoon voor deze goede cijfers weinig inspanning hoeft te doen en dus makkelijk wat meer kan hebben. Je zoon is wat zijn cijfers betreft geen twijfelgeval.
HAVO-verhaal dat kinderen met goede cijfers en voor de school niet geschikte werkhouding hun examen niet zouden halen. Flauwekul, want dan zouden kinderen die gelijk in een HAVO-klas terecht komen en niet een geschikte werkhouding laten zien ook moeten blijven zitten. Ik geloof er geen barst van dat voor kinderen die toevallig in een HAVO-brugklas zitten de werkhouding ineens niet bepalend is voor het behalen van een HAVO-diploma en voor kinderen die met hoge cijfers uit een MAVO/HAVO brugklas komen wel.
Je kunt trouwens misschien met enige moeite de cijfers van de school nazoeken, Ik denk dat de coordinator liegt dat hij barst en het over twijfelgevallen in het algemeen heeft en daarbij ook erg last heeft van cognitieve dissonantie. Dan hadden ze dat maar officieel in de regles moeten zetten: "wie zijn boeken meer dan 1 keer vergeet mag niet naar HAVO, ongeacht welke cijfers er gehaald worden".
Gokje, ze hebben dit jaar teveel leerlingen die voor HAVO in aanmerking komen en dus schroeven ze achteraf de eisen op ondoorzichtige wijze nog even op om de krenten uit de pap te kunnen zoeken. Kinderen die gelijk op HAVO zitten gaan door en van MAVO/HAVO alleen de allerbesten. Ik zou daar mondeling een balletje over op gooien.
KIJK eens bij de discussies over kleuterverlengen vanwege sociaal-emotionele redenen. In feite zit je in precies hetzelfde schuitje. School doet volstrekt ongeoorloofde voorspellingen over de toekomst en rekent die hypotetische hersenspinselen op het kind af.
Ik zou verder ook zo wie zo als de bliksem een andere HAVO voor je zoon zoeken, ook al is die verder weg. Niet bang zijn, nee heb je. Er is vast wel eentje ergens die je zoon wel wil hebben.
Verder is mijn persoonlijke ervaring dat bang zijn voor gevolgen en voorzichtig zijn niet een houding is die je verder helpt als school eenmaal de hakken in het zand heeft gezet. Laten zien dat je het niet op'geeft, desnoods 1 uur gaat rijden om je zoon naar de school te krijgen die hij verdient en zonder het uit te spreken laat merken dat de school hier natuurlijk een hele hoop slechte reclame mee zal krijgen brengt je vaak veel verder. Een beetje bluffen in de zin dat je wel bereid bent om de consequenties ervan te aanvaarden = andere school, maar de school nog een kans wilt geven om een hoop moeilijkheden, energie en slechte pubbliciteit te besparen. In dit soort gevallen als zij eigenlijk fout zitten, dat weten, maar niet willen toegeven kan dat nog al eens onverwachts e resultaten opleveren. Ga er gewoon maar vanuit dat je zoon hoe dan ook van die school af zal moeten gaan vanwege de houding en alles wat je erbij krijgt gewonnen is geeft je een veel sterkere positie, Het is dan de school die alleen nog maar wat te verliezen heeft, niet jij, je hebt je verlies namelijk al ingecalculeerd.
Ik heb verder geen idee hoe de herarchie op nederlandse scholen in elkaar zit, maar in dit soort gevallen zorg ik altijd ervoor dat ik de meerdere erboven kan spreken of fijntjes te vragen na het gesprek waar en bij wie je een klacht in kan dienen.
Groeten Primavera

Nog een procedureel puntje

Als ik het goed heb gaat het om wat zoon moet doen komend schooljaar. De tijd dringt dus.
Je moet inderdaad bezwaar indienen (denk om de termijn!!!) maar de vraag is hoelang zo'n procedure duurt. Grote kans dat dat niet voor het nieuwe schooljaar klaar is.

En dat brengt mij op het procedurele puntje: het kan zinnig zijn om naast het bezwaar een verzoek voorlopige voorzieningen in te dienen bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. Dat kost geld, en ik zou een rechtshulpverlener in de arm nemen in elk geval voor tips, al is dat niet echt verplicht. Begin maar eens bij het Juridisch Loket. Voor de vraag of je een advocaat op toevoegbasis kunt krijgen maar weer even mijn favoriete link: www.rvr.org.

Zo'n procedure bij de rechtbank creeert spanning, sensatie, en, wie weet, publiciteit (strategische lekjes naar lokale media kunnen wellicht helpen). Wil de school dat? Nee, dat lijkt me niet.

Dus door laten schemeren dat je je genoodzaakt ziet om , gezien de spoedeisendheid van een en ander, naast de bezwaarprocedure die je uiteraard zult voeren ook een verzoek voorlopige voorzieningen bij de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht in te dienen (zo, nu weten ze dat je het ergens hebt opgezocht ) helpt wellicht.

Onder druk wordt alles vloeibaar, zeggen ze dan wel eens ...

Sterkte ermee

Temet

Emel

Emel

11-07-2011 om 17:45 Topicstarter

Allen

Bedankt voor het meedenken. Als eerste gaat er morgen een brief uit ivm de revisievergadering (eind deze week). Ik zal me beperken tot het cijferargument om te voorkomen dat het een ellenlange brief wordt over subjectieve criteria (dank Primavera voor de suggestie).
Als dat niets wordt kunnen we inderdaad bezwaar indienen bij de overkoepelende organisatie. Coordinator gaf al aan dat een beslissing daarvan waarschijnlijk pas na de vakantie valt, te laat dus.
Ik wist niet van de mogelijkheid voor een verzoek voorlopige voorzieningen (die ken ik alleen van echtscheidingen LOL). Een goede tip dus, dank je Temet. Kan ik dat het beste mondeling laten doorschemeren of als korte opmerking in de brief voor de revisievergadering?

Inge M

Inge M

11-07-2011 om 18:22

In de brief voor de vergadering

Ik zou in die brief melden dat je bij een negatief besluit een bezwaar zal indienen bij het overkoepelende bestuur, met het verzoek alvast aan te geven wanneer een besluit van het bestuur te verwachten is. Dit in verband met de noodzaak tot het aanvragen van een voorlopige voorziening als een besluit pas valt na de start van het nieuwe schooljaar.

Informatie over de voorlopige voorziening

hier:
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Procedures/Voorlopige-voorziening/Pages/default.aspx

Wel ook bezwaar indienen.

laat er geen gras over groeien Emel!

viridantia

Emel

is er al een officiële beslissing op papier? Want anders kan je niet eens bezwaar indienen (nou ja, dat kan wel, maar dan moet je weer wat ingewikkelder redeneringen opzetten). Zorg voor een schriftelijk besluit als je dat nog niet hebt en let op de termijn, ik zei het al. Als het goed is meldt het besluit hoe en waar je bezwaar kunt maken en binnen welke termijn. Gewoonlijk is die termijn 6 weken na de dag van verzending van het besluit. Je kan inderdaad pas een verzoek voorlopige voorziening indienen als je ook een bezwaarprocedure start, dus ook al heb je zes weken, het kan handig zijn om het al eerder in te dienen.

Veel succes, en hou ons op de hoogte van het verloop!

groeten,

Temet

Emel

Emel

11-07-2011 om 21:39 Topicstarter

Alleen mondeling

Nee, nog geen schriftelijke bevestiging, ik heb ook geen idee wanneer en of die komt. Ik neem aan na de revisievergadering, ik vraag in de brief in ieder geval om een motivering indien de beslissing niet wordt heroverwogen + waar en hoe ik bezwaar kan maken.
Ik betwijfel of ik echt een verzoek voorlopige voorzieningen moet indienen (dat wordt, zeker met advocaat, een kostbare zaak - te groot vermogen), maar een hint geven dat ik het overweeg heeft wellicht ook effect.
Viridantia, bedankt voor de link. Ik was ook al aan het zoeken naar uitspraken over vergelijkbare zaken, maar dat lukt niet echt. Ik strand bij 1 of 2 zaken over doorstroom van vmbo4 naar havo4 (allen afgewezen overigens)...

Emel

Als je voor een advocaat de volle mep moet betalen wordt het een kostbare zaak inderdaad, die zal dan trouwens ook de bezwaarzaak erbij pakken; al met al moet je toch al snel op minimaal 8 uur rekenen, en als je een advocaat treft die het voor 150 per uur ex btw wil doen heb je niet slecht geboerd. Win je, dan krijg je 874 terug en het griffierecht.

Maar je kan het ook zelf proberen, dan blijft het risico beperkt tot het griffierecht. Ik weet niet precies hoeveel dat is (ik heb ervaring met uitkeringszaken maar dat is een ander griffierecht) maar ik denk dat dat risico wel te overzien is. Want dat is het mooie van bestuursrecht: je kan niet in de proceskosten worden veroordeeld

Mocht er in de buurt een universiteit of HBO-opleiding rechten zitten dan kun je trouwens ook nog kijken of daar iets zit van een rechtswinkel, wetwinkel, juridisch spreekuur of hoe het dan ook heten mag. Daar geven rechtenstudenten juridische adviezen, en in sommige gevallen (bijvoorbeeld de Wetwinkel van de UvA) doen ze ook procedures. Allemaal vrijwillig, maar met erg veel enthousiasme en soms verrassend veel kennis van zaken. Dat soort wetwinkels wordt (althans in Amsterdam, maar ik neem aan overal) wel begeleid, vaak door professionals die wat coaching op afstand geven, dus het is niet zo dat studentjes zomaar op het argeloze publiek worden losgelaten.

Maar goed, zoals ik zei, zelf doen kan ook. Er zitten nog wel wat juristen op dit forum, dus als je op gezette tijden om hulp roept komen er vast nog wel tips. Mocht ik ineens stilvallen dan heb ik vakantie, maar dan zijn Sancy of Rodebeuk er vast wel (en er zijn er nog meer ongetwijfeld maar ik heb een slecht hoofd voor namen).

Groeten,

Temet

Voor de volledigheid

Win je een procedure en heb je kosten voor rechtsbijstand gemaakt dan krijg je (als er een zitting is geweest) in principe 874 per procedure terug (de helft als er geen zitting is geweest). Dat dus maal twee als je en je bezwaar en je verzoek voorlopige voorzieningen zou winnen.

Maar goed, je kent die van die huid en die beer...

Waar heb je trouwens naar uitspraken gezocht, rechtspraak.nl?

Groeten,

Temet

Wat ik niet helemaal snap

- maar misschien heb ik dat gemist - als jouw kind voldoet aan de overgangsnormen die de school zelf heeft opgesteld, dan MOGEN ze dat overgaan toch helemaal niet weigeren? Die normen zijn er juist om te voorkome dat subjectiviteit een te grote rol gaat spelen.

Ik heb me daar zelf ook in verdiept. Onze jongste (13) zit in 2e van tweetalig VWO. Goede CITO, stevig VWO advies, 1e jaar met 2 vingers in haar neus. Twweede jaar ging door allerlei oorzaken moeilijker (oa ziekte Pfeiffer) waardoor ze met haar 2e rappor vier 5-en had en ze bij de determinatie een 'HAVO advies met uitzicht op atheneum' had. Wij waren het daar niet mee eens omdat het nogal bepalend is na een paar maanden minder presteren. School wilde ook een NIOtest laten doen, maar wij wilden daar pas toestemming voor geven als we zeker wisten dat het niet door school ahw 'tegen' onze dochter gebruikt zou kunnen worden. We kregen allerlei verschillende berichten, zoals 'overgangsnormen zijn doorslaggevend' maar de mentor berichtte weer dat 'ze een bespreekgeval is en de vergadering de doorslag zal geven'. Uiteindelijk hebben we het binnen school hogerop gezocht, en gemeld dat we schriftelijk de bevestiging wilden dat de overgangsnormen zoals beschreven de doorslag zouden geven. Je kent dat wel; minstens x aantal punten voor bepaald cluster, bij een 5, 3 compensatiepunten etc. Na een gesprek met de teamleider hebben we die gekregen. Nadien heeft mn de mentor nog een paar keer aan onze dochter gemeld dat de mening van de leraren toch de doorslag zou geven (waardeloze mentor, geloofde totaal niet in haar). Wij dus iedere keer weer een mail naar teamleader, enfin. Moeizaam proces!
Eind van het verhaal; dochter was en is zelf zeer overtuigd dat ze wel degelijk (tweetalig) VWO aankan, en heeft hard gewerkt de laatste maanden. Waardoor ze met een prima rapport (met nog 1 5, maar heel veel 7-ens en 8-en dus zat compensatiepunten. Ze gaat dus 'gewoon'over want ze voldoet aan de overgangsnormen, ook al hebben een aantal leraren en mn de mentor toch twijfels. Ze is met dit rapport echter geen 'bespreekgeval', dus veilig, zeg maar.

In 't algemeen is ook onze indruk dat, alhoewel teamleider eea steeds keurig oppakte, school af en toe duidelijk een afwijkende agenda had. Nl. twijfelgevallen ahw 'afserveren' naar een lager niveau. Uiteindelijk levert dat natuurlijk fraaie 'geslaagd' cijfers op....

Ik steun je actie dus van harte. Maar blijf benieuwd hoe het kan dat school af gaat wijken van eigen overgangsnormen...

Mare

Emel

Hebben jullie al wat gehoord van school?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.