Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-10-2009 om 20:36
mijn dochter van 15 heeft heel veel moeite met begrijpend lezen en mijn vraag is: heeft iemand tips voor mij om door te geven aan mijn dochter.
03-10-2009 om 09:30
Elisa
lastig! Je vraag is vaag, want moeite met begrijpend lezen op je 15e betekent ws dat er meer aan de hand is. Hoe is haar technisch lezen, welk type onderwijs volgt ze, wat is er allemaal al geprobeerd, vindt ze het zelf vervelend, wil ze er energie in steken, heb je contact met haar school hierover?
03-10-2009 om 12:13
Herkenbaar
Zoals ik al in een ander draadje vermeldde heeft mijn zoon dat ook, hoewel hij dus al heel vroeg kon lezen. Bij hem bleek vaak dat hij niet terug las in de tekst, (omdat hij hier dus een hekel aan had) en het op zijn geheugen wilde doen. Iedere keer op zijn hart drukken dat dit wel zinnig is helpt een beetje, maar het blijft een moeilijk onderdeel voor hem. Dus als iemand anders nog tips heeft dan hoor ik het ook graag.
03-10-2009 om 14:29
Leesstrategieën
Vorig jaar bleek onze oudste zoon (toen 11) ook serieuze problemen te hebben met begrijpend lezen. Het bleek al snel dat hij de zogenoemde 'leesstrategieën' niet goed beheerste. En omdat hij een erg intelligente jongen is, heeft hij dit heel lang kunnen compenseren (lees: verbloemen). Hij kwam er dus steeds mee weg, het viel niemand op. Feiten uit een tekst halen kon hij uitstekend, maar verbanden leggen en samenvatten heel slecht. En dat wordt in de loop van de jaren juist steeds belangrijker.
Hij heeft vorig jaar een aantal maanden wekelijks een uur RT gehad en daar veel van geleerd. Dit was bij een studie-instituut, dus wel op eigen kosten.
Toen hij begon, scoorde hij op de cito-oefentoets (onderdeel begrijpend lezen) ongeveer 70% fout. Na een aantal maanden deed hij weer een oefen-cito en toen had hij ruim 90% goed.
04-10-2009 om 22:11
Extra info
Ze zit op het VMBO-T in de vierde.
In verhouding tot vrienden van haar leest ze minder snel.
Maar ze was in groep 7 wel avi uit.
Ze vind het zelf vervelend, en wilt het ook oplossen want op het examen krijgt ze dus ook begrijpend lezen. En wil niet blijven zitten op nederlands.