Jerita
30-01-2012 om 12:38
Moeite met hakken en plakken en slechthorend
Hallo allemaal,
Mijn dochter (6 jaar, groep 3) heeft erg veel moeite met hakken en plakken. Ze kan op zich al wel aardig lezen (loop niet voor maar wel op niveau zover ik inschat) maar volgens de juf is de cito spelling helemaal de mist in gegaan en ze vertelde dat het hakken maar vooral het plakken niet goed gaat. Nu nog steeds niet. Nu hebben we ontdekt dat ze niet goed hoort aan de rechterkant. Ze wordt nog onderzocht door de KNO arts maar onze dochter geeft zelf ook aan dat zie aan de rechteroor veel minder hoort. Nu heeft ze inmiddels een mooie plek vooraan en ze zegt Juf ook veel beter te horen. Maar dan het hakken en plakken. Zijn er andere leesmethodes? en zo ja welke? Ik heb ergens weleens sleeplezen gehoord of flitsen. Zou dit wat voor mijn dochter zijn? Ik heb deze week een gesprek met juf en wil eigenlijk voorstellen om van dat hakken en plakken af te stappen. Ook omdat ze dus waarschijnlijk een hoorprobleem heeft aan recht. Iemand hier ervaring mee of iemand die mij hierin kan adviseren?

Jerita
09-02-2012 om 10:22
Terugkoppeling en vraag
We zijn gisteren geweest en idd. de rechterkant is slechthorend. Het is permanent. De lage tonen hoort ze rechts goed maar de hoge tonen hoort ze circa 50 procent. de linkeroor is helemaal goed.
Ik heb nog zeker een aantal vragen voor jullie maar daar kom ik het weekend even op terug. Ik zit nu op het werk vandaar. Ik heb het vanochtend snel aan de juf verteld en heb volgende week een gesprek met haar. Het is me nu al duidelijk dat ik stevig het gesprek in moet gaan gezien haar reactie. Juf zei meteen dat mijn dochter moet leren om zelf haar linkeroor naar de spreker te draaien. Tja, natuurlijk moet ze dat maar het is ook zo belangrijk dat juf hierin gaat meewerken. Toen ik zei dat het me nu volkomen duidelijk is waarom ze de cito rekenen slecht heeft gemaakt (klassikaal met van die verhaalrekensommetjes) wilde ze meteen in de verdediging schieten maar dat heb ik afgekapt omdat ik weg moest en we volgende week om tafel gaan.
Ik hoop dat jullie me nog willen helpen met de vragen die ik heb. Ik zet ze op een rijtje. Ik heb trouwens over 3 weken een gesprek met het audiologisch centrum om hier ook over te praten.
Ik ga i.i.g. dat rugzakje aanvragen. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

Kallisto
09-02-2012 om 13:37
Vragen
He, naar nieuws, ook al hield je er natuurlijk al wel rekening mee. Het is wel heel fijn dat het andere oor helemaal goed is. Hoe dan ook, sterkte - en natuurlijk wil ik helpen met je vragen als ik kan.

Elisa Gemani
09-02-2012 om 14:01
Jerita
Je weet nu in ieder geval wat er aan de hand is en daarmee kan je verder.
Het is heel jammer dat de juf zo reageert maar bedenk dat ze gewoonweg geen idee heeft wat slechthorendheid inhoudt. Informeren dus! Juf reageert zo omdat ze het niet leuk vindt dat ze onwetend en incompetent is in dit soort gevallen. Zorg dat het audiologisch centrum zsm contact opneemt met school of een andere schoolbegeleidingsdienst met kennis van dit soort handicaps. Anders blijft het een gevecht waar je dochter de dupe van wordt.
Voor het aanvragen van het rugzakje moet school en juf op een lijn staan met jou en de behandelaars en wellicht ook de hand in eigen boezem steken qua handelingsonbekwaamheid van school. Anders krijg je geen rugzakje. Het moet heel duidelijk zijn dat school ondanks het alles uit de kast trekken qua aanpassingen niet voldoende kan doen om je dochter verder te helpen.
Stel je vragen gerust; ik heb dan wellicht geen ervaring met slechthorendheid aan een oor maar wel al 42 jaar ervaring met slechthorendheid in het algemeen en behoorlijk wat kennis

Jerita
11-02-2012 om 18:33
Noor, kallisto en elisa
Ik heb net alle berichten nog even goed doorgelezen en heb i.i.g. de volgende vragen.
Noor: jij had het over spelletjes doen met je zoon vwb. taalklanken. Wat zijn dat dan voor spelletjes?
Kallisto: hoe kom jij aan een ambulante begeleider? via het REC en hoe gaat zo iets. Is dat kosteloos of gaat dat via de verzekering of is dit via het audiologisch centrum gegaan? Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Elisa en ook de anderen, ik denk dat het nog moet blijken of school wel of niet aan de aanpassingen kan voldoen. Maar wat kan ik concreet nu al aan de school vragen/verwachten (ik heb over kleine 3 weken pas weer afspraak met het audiologisch centrum). Ik dacht zelf aan: 1 op 1 afnemen van cito's? Bij te veel lawaai dochter in andere ruimte haar werk laten doen. Kritisch kijken naar de plek waar ze nu zit (die is al redelijk goed maar wellicht zou ze nog iets meer naar achteren kunnen zitten, hier wil ik dochter ook bij betrekken).
Voor de rest zou ik het zo niet weten. Ik ga i.i.g. die taalspelletjes (die link die Elisa gaf) downloaden. Dochter geeft nu zelf ook aan dat ze soms naar andere kinderen kijkt om te zien wat ze moet doen (kinderen pakken rekenschrift, oh we gaan rekenen en dan doet ze het maar na) Natuurlijk moet dochter ook leren om hierin vragen te stellen e.d. maar mijn dochter is erg verlegen in grote groepen. 1 op 1 gaat prima.
Alle tips zijn welkom. Ik heb komende week weer een gesprek met de juf en ik neem i.i.g. de folder mee met tips die ik al had gekregen van de kno arts.

Jerita
13-02-2012 om 10:04
Nog even weer
dit draadje tevoorschijn halen. Dames ik hoop dat jullie nog in de gelegenheid zijn om mijn vragen te beantwoorden.
Alvast bedankt!

Kallisto
13-02-2012 om 13:17
Rugzakje
Sorry, we hadden een druk weekend, vandaar de vertraging. Een rugzakje vraag je aan via het REC voor cluster 2 in jouw regio (bijvoorbeeld recmzw.nl, maar ik weet niet waar je woont). Wij moesten allerlei informatie meesturen, zoals audiogrammen van het audiologisch centrum, eventueel verslagen van een logopediste, en handelingsplannen van de school; op de sites vind je wel wat er precies voor nodig is. Van belang is vooral dat de school kan aantonen "handelingsverlegen" te zijn. Het helpt als er al eens preventieve ambulante begeleiding is geweest. Dat gaat ook via een REC, maar dat moet de school zelf aanvragen (kost ze niets). Een rugzakje bemachtigen is nog een hele klus en er gaat vrij veel tijd mee gemoeid. Zoon voldeed niet aan alle criteria - hij scoorde geen E voor zijn citotoetsen - maar hij was "voldoende slechthorend" en de school wist niet goed wat ze ermee aan moesten. Dat bleek gelukkig genoeg. Uit een rugzakje kan ook soloapparatuur betaald worden. Dat zou voor jouw dochter misschien heel nuttig zijn. Een rugzakje kost je overigens niets. Je zou ook even op oudersenrugzak.nl kunnen kijken, daar vind je ook nuttige informatie.
Zoon kan ook geen klassikale citotoetsen doen, die doet hij nu met zijn rugzakbegeleider. Een plaats waar hij zich even rustig kan terugtrekken als het hem te lawaaiig wordt, heeft hij nog niet, maar dat zou wel heel fijn zijn. Het blijkt voor leerkrachten heel lastig om zich voor te stellen wat de gevolgen van gehoorverlies zijn. Zo hebben ze erg de neiging te blijven rondlopen terwijl ze iets uitleggen. Zoon mist dan zeker de helft. Het is toch een kwestie van dat steeds blijven uitleggen. En net als mijn zoon zal je dochter ook zelf moeten leren om alert te zijn op wat ze mist en er zelf naar te vragen. Dat is heel lastig, maar wel essentieel, want in het vervolgonderwijs is het vaak nog veel onoverzichtelijker dan op de basisschool.
Kun je hiermee verder? Ik zal nog nadenken ver meer nuttige tips, maar ik moet nu even werken.

Jerita
13-02-2012 om 13:47
Kallisto
Bedankt voor je reactie. Ben ik heel blij mee. Voor ons en de school is het net nieuw dat ze aan 1 kant slechthorend is dus de school is nog niet in staat gesteld om aanpassingen te doen. Maar zo'n ambulante begeleider een keer te laten komen lijkt me een goed plan. Dat ga ik zeker voostellen. Een rugzakje aanvragen heeft wellicht nog geen zin voor ons omdat de school nog niet de kans heeft gehad om voor aanpassingen te zorgen. Ik heb voor juf heel veel tips uitgeprint en die ga ik haar tijdens het gesprek geven. Wat jij zegt daar ben ik een beetje bang voor dat juf het wat te luchtig opneemt. Zo van, kind draait met goede oor naar mij en het is klaar. Maar goed, ik wacht het gesprek nog even af. En idd. is het ook onze taak om onze dochter te leren om zelf aan te geven als ze iets niet meekrijgt. Onze dochter is verlegen van aard dus dat is wel een extra opstakel maar dit is ook iets wat ik over 2 weken op het spreekuur kan bespreken.
I.i.g. bedankt! en werkze!

Jerita
13-02-2012 om 13:55
Oja
Dochter had op lezen en rekenen de afgelopen keer een C gescoord. Dat vond juf veel te laag en die denk dat ze het gewoon niet kan terwijl ze thuis wel laat zien dat ze het goed kan. Deze toetsen zijn klassikaal afgenomen.

Elisa Gemani
13-02-2012 om 14:09
Jerita
Ik kan niet zoveel zinnigs meer toevoegen aan wat Kalisto heeft gezegd.
Ga in gesprek met de juf en leg uit dat dit geen kwestie is van dochter zoveel mogelijk met haar "goede" oor te laten doen. Laat toetsen 1 op 1 afnemen in een rustige ruimte. Zorg dat je dochter een goede plek krijgt in de klas waar ze niet teveel gestoord wordt door het rumoer van haar klasgenoten en de juf goed kan verstaan/zien. Zorg dat je dochter niet tegen het licht inkijkt en laat juf duidelijk articuleren. Juf moet proberen zo min mogelijk van haar afgedraaid te staan.
Laat juf regelmatig controleren of je dochter haar goed heeft verstaan en haar helpen met wat ze nu moet doen.
Succes!

Noor
13-02-2012 om 21:08
Jerrita
Jerrita, ik geef later antwoord op je vraag over taalspelletjes (geen big deal hoor, maar misschien heb je er wat aan), nu heb ik het nog wat druk met andere dingen.
Maar ik wil je op het hart drukken om de problemen van je dochter op school en je vragen te bespreken met het audiologisch centrum, en daar te vragen of ze met je dochter een algemene non-verbale ontwikkelingstest en een taalontwikkelingstest willen doen, en of jullie een taalontwikkelingsdeskundige en/of logopedist kunnen raadplegen. Het zou kunnen dat de problemen van je dochter veroorzaakt worden door het onopgemerkte gehoorverlies. Maar het zou ook kunnen dat er (ook) wat anders aan de hand is. Dat zouden zij moeten kunnen uitzoeken.
Ik heb nl. gelezen, en onze KNO-arts benadrukt dit steeds, dat kinderen en volwassenen die aan één oor doof zijn, daar weinig last van hoeven te hebben. Onze KNO-arts is daarin erg optimistisch; wat ik gelezen heb is dat het enorm kan verschillen per persoon. En aangezien je kind niet eenorig doof is maar met één oor minder goed hoort, vraag ik me af of enorme taalproblemen daarmee verklaard kunnen worden. Nou is ten eerste niet duidelijk hoe groot het taalprobleem precies is, je hebt nu alleen de informatie van school, vandaar dat ik denk dat een taalontwikkelingstest en een gericht onderzoek meer duidelijkheid kan geven. Ten tweede is nog niet duidelijk wat de oorzaak van dit probleem is. Het kan het gehoorverlies zijn, maar ook iets op/met school, of iets anders met de taalontwikkeling. Het lijkt mij heel goed om het gehoorprobleem aan te pakken (zoals je nu doet) maar je tegelijkertijd open te houden voor eventuele andere benaderingen.
Het bovenstaande komt ook voort uit mijn eigen ervaring dat mijn 4-jarige eenzijdige dove zoon juist een taalontwikkelingsvoorsprong heeft, zo bleek vorig jaar uit de test en merkten ze op de creche. En vandaag hadden we 10-minutengesprek op school (groep 1), en vertelde de juf dat zij eigenlijk niets van zijn eenorigheid merkt: hij heeft een enorme woordenschat, maakt lange, complexe zinnen, en articuleert heel helder en duidelijk. Vergeleken met zijn leeftijdgenoten spreekt hij erg goed. Juist zijn goede uitspraak valt op. Bovendien luistert hij heel goed en geconcentreerd en lijkt hij alles te begrijpen. Wij vinden dit ook verbazingwekkend en zijn er erg blij mee, en we beseffen dat wij hiermee enorm veel geluk hebben. En tegelijkertijd besef ik dat het ook best kan veranderen, het zou best kunnen dat hij in groep 3 of later in de problemen komt, maar gelukkig houdt iedereen het in de gaten en wordt er hopelijk tijdig aan de bel getrokken.
En ik wil je een hart onder de riem steken: tot voor kort wist niemand dat je dochter minder goed hoorde met een oor en hield niemand er rekening mee. Nu weten jullie het en kunnen jullie (jij, school en dochter) er rekening mee gaan houden. Hopelijk leidt dit al snel tot verbetering. In ieder geval zit je nu op een goed spoor. Geef het even de tijd.

Noor
13-02-2012 om 21:34
Sleeplezen, miriam lavell
Jerita, in je eerste vraag vroeg je naar sleeplezen. Ik denk dat zo'n aanpak ook heel zinvol kan zijn. Er zijn veel kinderen die om onverklaarbare redenen moeite met hakken en plakken hebben, en voor wie sleeplezen een uitkomst is. Sommige kinderen schijnen niet te kunnen leren lezen met hakken en plakken. Dat is dus eerder een probleem van de leesmethode dan van het kind. Miriam Lavell heeft daar veel over geschreven. Zoek eens in het archief op "sleeplezen". En misschien wil Miriam Lavell ook hier wel even reageren...
Ik zie nl. zelf niet zo'n verband tussen moeite met "plakken" en lichte slechthorendheid. Juist omdat dat hakken en plakken zo nadrukkelijk, luid en duidelijk, gebeurt. Het kan goed zijn dat ik het mis heb hoor. Maar wie weet biedt een andere benadering, zoals sleeplezen, uitkomst....

M Lavell
13-02-2012 om 23:13
Heeft er alles mee te maken
"Ik zie nl. zelf niet zo\'n verband tussen moeite met "plakken" en lichte slechthorendheid."
Dat is er wel.
Kinderen die moeite krijgen met lezen door hakken en plakken, hebben die moeite omdat ze in de expliciet uitgesproken klanken hun taal niet herkennen.
Een mmm-o-puh lijkt in niets en nooit op een mop.
Sleeplezen helpt kinderen over dat hakken heen. Het gaat eigenlijk van de omgekeerde weg uit: eerst plakken (taal herkennen) en van daar uit zelf woord/klankdelen herkennen.
Voor meer informatie: zie het archief inderdaad.
Interessant om te weten, maarrrrr.
Klankherkenning is bijzonder belangrijk voor het herkennen van taal. Dat merk je als volwassene goed als je een Engelse of Franse film kijkt zonder ondertiteling. Hoe aardig je je ook kunt redden in die taal, het is niet altijd eenvoudig om in gesproken woord de losse delen of zelfs maar de eerste letter van een woord te herkennen.
Je hoort soms iets heel anders dan er gezegd wordt of herkent zelfs de eenvoudigste woorden niet (zie ook het mamma appelsap fenomeen)
Een kind dat (gedeeltelijk) doof is, moet een vergelijkbare ervaring hebben met de eigen taal die ineens heel anders wordt uitgesproken mmmm-oh-puh (was dit nu een hele zin of gewoon een woord, en waarom doet die juf zo raar met haar lippen?)
Dus ja, het is mogelijk dat sleeplezen iets kan betekenen, maar ik zou daar niet zonder deskundige begeleiding mee experimenteren. Ik zou werkelijk te rade gaan bij een audiologisch centrum.
Groet,
Miriam Lavell

jutter
14-02-2012 om 13:37
In aansluiting op noor
zou ik jou inderdaad aanraden een 'open mind' te houden tav connectie hoorproblemen en haar taal perikelen nu.
Ik ben zelf (sinds mijn 4e jaar) aan 1 oor bijna doof (nog maar 10%). Ik heb zelf wel ervaren dat dit er voor zorgt dat in rumoerige ruimtes ik sneller moe word en strategisch zitten is een tweede natuur geworden, maar taal problemen heb ik nooit gehad. Kortom er kunnen verbanden zijn, maar hang niet alles aan dat ene dove oor op.
Succes!

Jerita
14-02-2012 om 15:29
Miriam, noor en jutter
Bedankt voor jullie reacties. Ik hang ook zeker niet alles hieraan op en er is ook geen sprake van een taalprobleem of spraakprobleem maar een meningsverschil tussen juf en mij. Ik vind dat ze redelijk op niveau leest en thuis (rustige omgeving 1 op 1) merk ik dat het heel goed gaat en ben ik zelf niet aan het hakken en plakken. Het is ook niet zo dat ze helemaal niet kan hakken en plakken maar het voorbeeld van Miriam is op mijn dochter haar lijf geschreven. Ook als ze goed hakt, dan vindt ze het moeilijk om het weer te plakken.
Bij mijn dochter moet infomatie ook altijd eerst even landen. Het is wel zo dat ze de 1e periode vanaf september op de verkeerde plaats zat en met haar rechteroor naar juf. Hierdoor heeft ze veel informatie niet meegekregen. Dat weet ik nu wel zeker.
Nogmaals ik hang alles er niet aan op maar ik ben wel blij dat we het nu weten en voor mij vallen er wel een aantal puzzelstukjes op zijn plaats. Wij kunnen er nu meer op anticiperen.

Jerita
14-02-2012 om 15:31
Instructies
Dochter vertelt nu zelf ook meer dat ze vaak niet hoort wat ze moet doen en dan kijkt ze om zich heen en ziet dan dat andere kinderen het rekenboek pakken en dan pakt ze het ook maar.
Ik ga i.i.g. het archief nog na over sleeplezen.