Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-03-2010 om 09:33
Mijn kind zit in de brugklas en moet veel verslagen, stukjes e.d. schrijven. Op dit moment nog varierend van een half A4 tot 2 A4-tjes. Nu was het op de basisschool ook al een ramp om werkstukken te maken en het wordt steeds erger. Informatie vinden is geen probleem. Het zit dan allemaal in het hoofd maar om het op papier te zetten is een ramp. Het lijkt wel of er dan iets geblokkeerd wordt ofzo en dan kost het zoveeeel tijd om er wat van te maken (en veel energie van ons) terwijl op de basisschool de resultaten voor werkstukken goed waren. Maar nu in de brugklas wordt het lastig. Op dit moment moet er een half A4-tje volgeschreven worden met een biografie van iemand. De informatie is er maar dan is het: "ik weet niet wat ik op moet schrijven wat belangrijk is" en heeft vervolgens in anderhalf uur maar een paar zinnen op papier gezet. Geen wonder dat huiswerk (er moet al regelmatig iets geschreven worden) zoveel tijd kost. We proberen al veel structuur er in aan te brengen, hoofdstukindeling en wat weet je er al van zodat je dat vast opschrijft maar bij een zo korte biografie vind ik dat ook lastig om te zeggen wat wel en wat niet moet (biografie opdracht).
We hebben wel een afspraak al staan om ons kind op ADD te laten testen, alle kenmerken zoals genoemd op Balansdigitaal zijn van toepassing maar dit maakt het een schoolprobleem, zucht. Heeft iemand hier ervaring mee?
10-03-2010 om 10:08
Voordoen
Ik had er ook zo een. Er zit maar een ding op en dat is voordoen. Ga zitten achter het toetsenbord en zeg hardop wat je doet. Ook je twijfels. Laat zien dat je schrijft en schrapt. Dat beginnen alleen al het halve werk is.
Ik ben daarmee begonnen op de basisschool. In het vo kon kind daardoor wel beginnen, al had hij soms nog tips nodig. Uiteindelijk kon hij het zelf.
Hou er rekening mee dat niets inleveren een 0 oplevert en een slechte tekst die aan de vorm voldoet (a4) toch op zijn minst een 2 of 3. Die punten zijn makkelijk binnen door gewoon te beginnen.
"ik weet niet wat ik op moet schrijven wat belangrijk is"
Niet te veel nadenken. Gewoon doen. Doe dat voor zoals je dat zelf zou doen. Binnen een uur heb je een tekstje half a4. Dat is misschien niet geweldig, maar wel beter dan een 0.
Groet,
Miriam Lavell
10-03-2010 om 16:26
Samenvattingen leren maken
Ooit, in de zesde klas heb ik een van de belangrijkste dingen van mijn schoolcariere geleerd: Samenvattingen maken. Ik heb het meneer Specht later ook geleerd (die heeft ADD of vroeger meer in het bijzonder ADHD).
Als het zo door gaat gaan de spechtjes het straks ook leren. Samenvattingen maken is hoofd- van bijzaken leren onderscheiden. Voor associatieve ADD'ers echt iets om veel te oefenen.
Men neme bijvoorbeeld een Wikitekst van 2 - 3 pagina's, print deze uit en ga vervolgens samen de hoofdzaken onderstrepen of markeren. Als het goed is blijft circa eenderde van de tekst overeind, de rest is bijzaak. Maak vervolgens van de onderstreepte zinnen een nieuwe lopende tekst.