Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

16-04-2012 om 16:01

Moet ik iets doen n.a.v. cito-uitslag groep 4?

Ok, zoon is 7 (in juni wordt hij 8) en nu kreeg ik vorige week voor het eerst van mijn leven Cito-scores van 1 van mijn kinderen onder ogen. (Op de eindcito van groep 8 na) We zijn van school veranderd, vandaar.
Daarop stonden ook Dle-scores vermeld. De cito is in januari afgenomen, dan is de Didactische Leeftijd 15. Bij de scores stond de opmerking dat de leerkracht contact zou opnemen bij een afwijking van groter of kleiner dan 5.
Nou heeft zoon voor spelling en snellezen (weet even niet hoet het heet) een Dle van 21. Maar voor begrijpend lezen heeft hij een 39 en voor rekenen een 28. Hij heeft faalangst, denkt snel dat hij iets niet kan, is ook slecht in het automatiseren van tafels. In het begin van groep 3 wilden de juffen hem nog terugsturen naar de kleuters, heb ik nog een draadje over gestart.. Nu weet ik dat andere kinderen op gesprek gaan nav deze cito op uitnodiging van de juf, maar ik heb geen uitnodiging ontvangen. En door slechte ervaringen op de vorige school ben ik een beetje onzeker
wat ik nu moet doen. Loopt hij erg voor of zeggen deze scores weinig?
(Zoon heeft overigens een verschrikkelijke hekel aan school. Hij zou het liefste thuisonderwijs willen. Hij heeft er ook moeite mee dat hij geen echte vrienden heeft, al ligt hij prima in de groep, iedereen mag hem graag. )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

16-04-2012 om 16:57

Hele hoge dle's zeggen weinig

In feite betekent een hoge dle niet anders dan dat zoon scoort zoals een kind met x maanden onderwijs zou scoren op de betreffende toets.

Ik zou met deze scores het wel fijn vinden als er doorgetoetst wordt (afnemen van toetsen van hoger leerjaren) om zo na te gaan of hij ook echt in stof voorloopt.

Annet

Annet

16-04-2012 om 20:12

Gesprek aanvragen

Met deze scores zou ik zeker een gesprek aanvragen met de leerkracht. Vraag door wat ze doen met kinderen die voorlopen, hoe jij en zij kunnen samenwerken gezien de faalangst, vraag om door te toetsen zodat juf en jij weten op welk niveau hij precies functioneert. Vraag ook om een handelingsplan om de juiste stof te geven die past bij het niveau, in ieder geval een deel van de schooltijd. Deels meedoen met de rest is niet erg. Van alleen maar meedoen met de rest leert een kind te weinig (als die al veel verder is). Juist met faalangst moet een kind leren leren.

Jazz

Jazz

17-04-2012 om 06:56

Hier soortgelijke scores

Hoi Bennikki

Mijn dochter (nu in groep 6) haalde in groep 4 ook zulke scores. Voor begrijpend lezen DL 15 DLE 41, woordenschat DL 15 DLE 27, rekenen DL 15 DLE 37, spelling DL 15 DLE 23, en technisch lezen DL 15 DLE 18/23/25 (3 verschillende kaarten).
Deze scores kreeg ik pas bij het laatste rapport te zien. Bij de oudergesprekken werd altijd gezegd dat ze het erg goed deed, en 'hoge A's' haalde voor de cito's. Ik heb verder niets gevraagd voor extra werk, begeleiding of wat dan ook, maar het verschil met jouw zoon is wel dat mijn dochter geen hekel aan school had in gr 4 (nu is ze wat minder enthousiast geworden) en ook geen faalangst had. (Althans, niet op school. Op andere gebieden piept ze ook wel snel dat ze iets niet kan, maar als we dan een beetje druk uitoefenen zet ze toch wel door.)
Maar het is natuurlijk wel vreemd dat er bij jullie gezegd wordt dat er contact wordt opgenomen bij een afwijking groter dan 5, en het wordt niet gedaan. Alleen daarom al zou ik wel een gesprek aanvragen.
Wat betreft je vraag of hij erg voorloopt: nou, voor de belangrijke vakken begrijpend lezen en rekenen best wel (respectievelijk eind groep 6 en eind groep 5 niveau). Bij ons op school krijgen goede lezers estafettelezen op (min of meer) hun eigen niveau, en routeboekjes bij rekenen (maar dat is nog niet in groep 4). Ik heb dus verder niets gevraagd, mijn dochter haalde bij de cito's van januari weer goede scores, en ik verwacht dat ze over 2 jaar vwo zal gaan doen. Ze vindt school niet superleuk maar ook niet vreselijk, wel saai soms/vaak, ligt goed in de groep en doet het qua schoolwerk goed, dus ik vind het allemaal wel prima.
Dus idd qua faalangst en geen vriendjes hebben zou ik wel actie ondernemen, qua scores weet ik niet of het nodig is, bij ons niet iig.

cqcq

cqcq

17-04-2012 om 10:04

Nee

Citaat:

"Wat betreft je vraag of hij erg voorloopt: nou, voor de belangrijke vakken begrijpend lezen en rekenen best wel (respectievelijk eind groep 6 en eind groep 5 niveau)."

Dan interpreteer je de DLE's niet goed. Het laat niets anders zien dat dit kind op de gemaakte toets scoort zoals een gemiddeld groep 6 of groep 5 kind zou scoren. Om een uitspraak te doen over of het niveau van een hogere klas beheerst wordt, dan zullen echt toetsen afgenomen moeten worden die gaan over de stof van die hoger klas.

Jazz

Jazz

17-04-2012 om 11:03

Oke

Oke cqcq, ik was wat te kort door de bocht, maar de door dit kind behaalde DLE's zijn toch wel een indicatie dat het kind voorloopt. Wat overigens niet wil zeggen dat de stof van hogere groepen ook beheerst wordt: als een kind bij bijv. rekenen nog nooit iets van breuken heeft geleerd, zal het daar (meestal) ook niets van weten. Volgens mij gaat het dan meer om reken'talent', inzicht, vermogen en niet om het beheersen van stof van een hogere groep.

Bendeguz

Bendeguz

17-04-2012 om 17:12

Hier ook

Mijn kinderen haalden ook zulke scores in groep 4. Mijn jongste haalde bijvoorbeeld voor de DMT B4 (DL 13/DLE 45) en voor rekenen M4 (DL 15/DLE 31). Hij zit nu in groep 7 en doet gewoon lekker mee in de bovenste regionen.

Z'n broer is erg hoogbegaafd maar minder ijverig, en haalde eigenlijk altijd lagere scores (ook A, maar lagere DLE).

Opvallend is dat er ook één C op de lijst staat: DL 5/DLE 6. Dus dan liep hij 'n maand 'voor', maar scoorde toch net onder gemiddeld. Dat kan dus blijkbaar ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.