Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Grashalm

Grashalm

04-04-2020 om 19:44

Mogelijkheden tot verbetering bij slecht afstandsonderwijs

Het afstandsonderwijs op de school (vwo) van mij kind is behoorlijk slecht. Hij krijgt een berg schoolwerk voor twee weken, waarmee hij het mag uitzoeken. Magister wordt zelden gebruikt om huiswerk in op te geven, het is zoeken in planningen, mail of misschien toch magister wat er gedaan moet worden, mails worden dagenlang niet beantwoord en tot nu toe heeft hij twee keer kort online les gehad. Gister ontving ik een brief van school, dat ze niet van plan zijn het onderwijs te verbeteren of online les te gaan geven, omdat er geen garantie is dat alle kinderen meedoen en er daardoor verschillen tussen leerlingen ontstaan. Met het verzoek aan mij als ouder om MIJN verantwoordelijkheid te nemen om mijn kind te begeleiden bij het maken van huiswerk.

Ik ben hier zeer pissig over, omdat de verantwoordelijkheid natuurlijk bij school ligt en ze zich daar behoorlijk aan onttrekken, en de verantwoordelijkheid nu bij ouders en leerlingen neerleggen. Die ze straks waarschijnlijk de schuld gaan geven als de leerlingen niet genoeg presteren.

Nu wil ik een mail sturen met mijn ongenoegen over deze werkwijze, maar ik vraag me af of er mogelijkheden zijn om de mail kracht bij te zetten, bijvoorbeeld een officiële klacht indien oid. Heeft iemand hier ideeen over? Ik ben niet zo thuis in onderwijsland dus ben een beetje zoekende. Wat zouden jullie doen?


Klacht

Overweeg de mail door te sturen naar het schoolbestuur en het bestuur van het samenwerkingsverband met de opmerking dat deze school mogelijk wat meer ondersteuning kan gebruiken omdat ze aangeven dat het ze niet lukt.
Je zou graag zien dat meer moeite gestoken wordt in het regelmatig aanbieden van online lessen en het goed en tijdig bijhouden van de online leeromgeving met passend en juist huiswerk of leerinstructie.
CC school.

Goed.voorstel

Inderdaad AnneJ, dus andersom.

Geen klacht indienen maar bij overkoepeld bestuur aangeven dat je je ernstig zorgen maakt over de school en dat deze school.meer ondersteuning nodig heeft omdat ze zelf aangeven het niet te kunnen.

Overigens is dit precies wat ik.bedoelde in andere draadjes: ouders en kinderen moeten het maar oplossen en kind kan dus straks afstormen omdat school.zijn werk niet doet

Grashalm

Grashalm

05-04-2020 om 10:03

Bestuur

Het bestuur, daar had ik nog niet aan gedacht. Vraag me wel af of mijn kind niet in een negatief daglicht komt te staan als ik het op die manier aanpak, voelt alsof ik dan een stap oversla door de school niet op zijn verantwoordelijkheid aan te spreken.

Onvermogen

De school beroept zich op onvermogen. Het zijn ook uitzonderlijke omstandigheden. Wat gaat een bezwaar van jou dan opleveren?
Maar misschien heeft het zin om er een gesprek aan te wijden. Om uitleg te vragen. En dan een brief aan de besturen te maken.

Ander perspectief

Tijdens de les in het klaslokaal zit ook een aantal leerlingen niet mee te doen. Die staren uit het raam, zitten stiekem op hun telefoon, te kletsen of zijn überhaupt niet aanwezig. Daar ook maar mee stoppen dan? Wat een slecht argument van de school zeg.

Hoe het op de school gaat waar ik werk: er is een rooster gemaakt met halfuurs lessen, elke dag van half negen tot één, met een half uur pauze tussendoor. De lessen zijn ofwel online, waarbij de docent een screenshot maakt van wie er ingelogd is en wie niet, afwezigen worden in Magister gezet, de mentor gaat daarop contact zoeken met leerling en/of ouders en als leerlingen er vaak niet zijn wordt de zorgcoördinator ingeschakeld. Is er geen videoles dan is er een afgepaste opdracht die ingeleverd moet worden en nagekeken wordt. Zo houd je leerlingen er zo goed mogelijk bij, maar ook de docenten. Lekker makkelijk, bergen werk over de schutting gooien en dan afhaken omdat leerlingen dat niet doen.

skik

marie

marie

05-04-2020 om 11:42

Scholen van elkaar leren?

Wat ik me afvraag is waarom scholen blijkbaar allemaal zelf "het wiel gaan uitvinden".
Ze houden vast aan hun eigen ideeën en regeltjes.
Denken dus blijkbaar niet van bij de school verderop loopt het blijkbaar wel beter. Misschien kunnen we daarvan leren?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2020 om 12:01

Skik

Zo gaat dat hier echt niet. Er is hooguit twee keer per week een videoles, maar dat gaat allemaal zeer houtje touwtje en onzeker. Verder krijgen de kinderen per week een weektaak per vak, enorme hoeveelheden overigens, en dan ook nog mails met extra opdrachten. Ik heb er al over geklaagd dus ik ben benieuwd hoe dat wordt opgepakt. Persoonlijk contact vanuit de leerkrachten is nagenoeg 0. De kinderen mogen mailen, maar dat van mij doet dat echt niet.

Marie!

Ik zit in de mr van de basisschool van mijn kinderen, die school doet ook.nagenoeg niks aan online onderwijs.

Ik heb 3 weken geleden al hezegd dat ze zich moesten voorbereiden op de komende 4 weken, gaan ze nu pas doen terwijl er scholen van hetzelfde bestuur zijn die geweldig goed afstandsonderwijs op poten hebben gezet voor hun basisschool

Leren dus niks van elkaar (

Phryne

Op de school van mijn zoon gaat het helaas ook zo niet hoor. 'Kijk maar in de studieplanner, veel succes er mee'. was het de eerste 2,5 week. Nu zijn er sporadisch videolessen maar dat is dan een kwartiertje uitproberen of het werkt of hoogstens live vertellen wat ze uit de studieplanner moeten doen. In de brief van school vooral bepalingen die veel verplichtingen voor leerlingen betekenen en docenten vooral ontzien. En een ellenlang gebed omdat de kerk dicht is.

skik

Sjaan Banaan

Sjaan Banaan

05-04-2020 om 13:12

Tja

Ik heb hier ook wel mijn bedenkingen over de kwaliteit van het afstandsonderwijs, maar men doet in ieder geval wel zijn best.

Met name dat laatste mis ik wel een beetje in sommige verhalen. School vindt het allemaal wel best?

Jongste heeft dagelijks een online instructiemoment en een overzicht van het werk dat gedaan moet worden. Vragen kunnen ook gesteld worden. School werkt met Discord.

De oudste twee krijgen online les. Deels life en deels ik via filmpjes die teruggekeken kunnen worden. Bij oudste was dit voor een deel al zo ingericht.

Als ik zie hoe wij op het werk nu omgaan met de digitale middelen, begrijp ik niet hoe het kan dat dit scholen zoveel moeite kost. Ooit verbaas ik mij weleens over de wijze waarop scholen buiten de maatschappij lijken te staan.

Pluk

Pluk

05-04-2020 om 13:42

Hier

Ook twee scholen van hetzelfde samenwerkingsverband met een verschil als dag en nacht. School van jongste heeft af en toe een gezamenlijke start van een les, maar er is verder geen enkele controle of het werk wordt gedaan. De meeste leerkrachten gaven een studieplanner voor drie weken en dat was het. Wel zijn er opdrachten die allemaal nu, aan het einde van de eerste drie weken, moeten worden ingeleverd, deels voor een cijfer. Als er wel online aanwezigheid wordt verwacht, dan wordt dat vaak pas ‘s avonds laat in magister gezet. En dan zie je dus ‘s ochtends om 10 uur dat je om 8 uur online had moeten zijn. Dan kun je natuurlijk zeggen: dan moet je gewoon elke ochtend om 8 uur paraat zitten, maar met die enkele keren dat dit voorkomt vind ik het niet legitiem om dat te vragen van puber. Het is een ander verhaal als je ziet dat docenten wel echt er iets van maken, vind ik, dit is zo minimaal.

En terwijl zoonlief dus nauwelijks iets hoort van de docenten kreeg ik een mail van een docent dat een opdracht niet ingeleverd was. Ik zoon vragen: heeft de beste man ook met jou contact opgenomen (nee dus), en hoe zit dat met die opdracht. Staat in magister de deadline twee dagen later. Laat ik dat vriendelijk weten krijg ik een mail terug dat er nog twee opdrachten klaar staan Voor volgende week en dat ik daar op moet letten. Hoe dan? Ze staan op teams en bovendien was zoon gewoon op tijd. Plus, waarom niet gewoon even een berichtje naar de leerling maar meteen naar de ouders?

Marie

Ik zit al een aantal jaren in de MR van de basisschool van dochter. Hoe vaak ik niet in vergaderingen bij de een of andere kwestie heb geopperd om eens bij andere scholen te vragen hoe ze het daar doen... Daar werd dan altijd positief op gereageerd, goh, goed idee, moeten we doen. Waarom hebben ze dat niet al gedaan? Dat doe ik ook, als ik ergens niet uitkom en ik weet dat er ergens anders iemand zit die ik ken en die misschien ook met dit probleem te maken heeft (gehad) dan stuur ik een mailtje en vraag om tips.
Maar iedere basisschool moet helemaal zelf zijn eigen wiel uitvinden, ontwerpen en fabriceren, in plaats van de kunst bij de buren af te kijken. Ja, zo schiet het wel op met de werkdruk.

Groeten,

Temet

Eilandjes

Ik heb op het bestuursbureau van een schoolbestuur gewerkt. De aangesloten scholen functioneerden meestal als eilandjes, kenden elkaar niet, beschouwden elkaar niet als collega's. Ik opperde ook wel eens: "Vraag het school X, die zijn daar goed in" en net als bij Temet's MR vonden ze dat een vrevolotionair idee. Het managementjargon jeukwoord 'verbinding' zou echt een verschil maken.

skik

guera

guera

06-04-2020 om 09:09

de drogreden kun je andersom

De drogreden kun je andersom ook gebruiken.
Niet alle kinderen hebben ouders die de mogelijkheden hebben het kind goed te begeleiden. Daardoor zou er wel een erg groot verschil kunnen ontstaan tussen de leerlingen. Misschien moet je ze een tip geven over hoe het op andere scholen gaat.
Met simpele dingen kunnen ze al veel doen denk ik. Controleren ze bv gemaakt werk ook niet? die docenten hebben dus gewoon eigenlijk vrij nu?

Hoe ze het hier doen voor wat het waard is.
Wij kregen een brief van school met info over de toetsweek die nu niet door kan gaan en hoe ze de kinderen beoordelen. Er moeten opdrachten gemaakt worden, sommige vakken zullen online toetsen EN inloggedrag telt mee als werkhouding etc in het hele plaatje van overgaan straks.
Het geeft de kinderen veel duidelijkheid en ritme. En niet alle kinderen doen mee. Doen ze in de klas ook niet. En ja je kan inloggen en lekker iets anders gaan doen. KAn in de klas ook. Allemaal beetje flauw om dat als reden te gebruiken om het niet te faciliteren. Het gaat niet perfect maar ze doen in elk geval iets en er zijn afspraken gemaakt die helder zijn voor de kinderen.
In magister staat een rooster met erbij of je in moet loggen. Aanwezigheid wordt dus bijgehouden. OPdrachten kun je inleveren via de mail. De mentor heeft elke week contact online of via de telefoon. Zelfs huiswerkbegeleiding gaat gewoon door op deze manier.
Ik zou zeker een klacht indienen of de mr eens bellen ofzo.
Brief aan bestuur ook een goed idee inderdaad.

wat al ondernomen?

Ik snap dat je baalt dat er weinig ondersteuning lijkt te zijn vanuit school. Wat ik niet terug lees in je berichtje is wat je allemaal gedaan hebt om je ongenoegen kenbaar te maken.

Ik zie ook een groot verschil tussen scholen. De ene school geeft alle lessen digitaal, de ander zegt: dit is de planning en succes ermee. Bij allebei hoor ik positieve en negatieve verhalen. tijdens de lessen kan je namelijk ook heel goed gamen omdat de docent toch niet kan zien of je oplet of niet. Dan denk je als ouders dat alles tiptop geregeld is en je kind geen achterstand oploopt. Niets is minder waar. Ik hoor ook scholen waarbij alleen planningen zijn gestuurd en er af en toe wat contactmomenten zijn. Er zijn leerlingen die het zien als een Corona-vakantie en idd niks maken. Er zijn ook leerlingen die alles netjes maken en genieten van de vrijheid van het zelf mogen plannen van hun werk. Deze tijd leert mij ook de karakters van kinderen beter kennen; wie is gebaat bij sturing en heeft externe supervisie nodig en wie doet het beter als hij meer vertrouwen krijgt het zelf op te lossen.

Ik zou beginnen met een bericht naar de mentor en/of de afdelingsleider. Je kan de school ook bellen als er niet op mail wordt gereageerd.

Een officiële klacht haalt denk ik niet zoveel uit.... Dat duurt sowieso een aantal weken en laten we hopen dat men dan weer naar school mag. Daarbij denk ik dat je klacht geen stand houdt. Een school is op dit moment niet verplicht videolessen te geven. Als er leerstof wordt aangeboden via planners dan volstaan zij daarmee. Als je kind blijft zitten en je dient dan je klacht in, kan je kans maken, mits je zelf alles in het werk hebt gesteld contact te zoeken met de school.

Online lessen alleen zijn niet zaligmakend

Namelijk: als kind A op school de kantjes eraf afloopt, in de les door het raam tuurt, zijn boeken thuis is vergeten en zijn huiswerk niet gemaakt heeft en zijn woordjes niet geleerd heeft... gaat hij zich waarschijnlijk niet ontwikkelen tot een harde thuiswerker, ongeacht de hoeveelheid online lessen die er zijn en andersom: de brave leerling die altijd alles op tijd regelt en goed meedoet heeft thuis niet zo veel moeite om mee te komen met veel of weinig online lessen. Het lijkt of sommige van jullie de hoeveelheid online lessen als zaligmakend interpreteren. Er kunnen wel 4 uur online wiskunde gegeven worden, als puber A inlogt om als aanwezig geregistreerd te zijn en vervolgens op zijn telefoon iets anders doet heeft hij er niets aan. En puber B die altijd goed meedoet heeft aan 1 uur per week waarschijnlijk genoeg.
Op school heb je bij fysieke aanwezigheid van de leerling veel meer mogelijkheden om puber A aan het werk te krijgen: samenwerkvormen waarbij hij door groepsdruk wel iets moet doen, voortdurend door de klas rondlopen om te kijken of iedereen bij blijft, laten nablijven om.het niet gemaakte werk alsnog te maken, etc. Maar thuis..? In Teams, het programma waar ik verplicht in moet werken, zie ik maar 4 andere mensen online. Degene die praat komt in beeld, de anderen zijn zichtbaar als rondjes met voorletters. Natuurlijk verzin je werkvormen waarbij iedereen 1 of 2 keer iets.moet vertellen. Natuurlijk kijk je naar online tutorials om ideëen op te doen. Maar de middelen online zijn beperkt.
Ik heb een paar ouders van mentorleerlingen gebeld omdat collega's merkten dat er niet ingelogd werd of opdrachten niet ingeleverd. De reacties zijn altijd: oh ja echt joh maar Pietje zegt altijd dat hij klaar is na 1 uurtje in de ochtend...
De waarheid zal, zoals altijd, ergens in het midden zitten.
Sini

Sini

"Het lijkt of sommige van jullie de hoeveelheid online lessen als zaligmakend interpreteren."

Nee, maar wel stukken beter dan gewoon zeggen dat de leerling maar in de studieplanner moet kijken de komende drie weken en dat dat dan alles is wat de school er aan doet.

skik

Maar sini

Bij jullie wórdt er nog wat aangeboden én gecontroleerd. Op sommige scholen wordt er niks gecontroleerd, dus waarom zou je dan überhaupt beginnen?

Dat online niet ideaal is, zijn we het allemaal overeens, maar zeer weinig tot niks online vind ik persoonlijk nog slechter

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 21:54

Sini

Je kunt ook alle deelnemers in het teams gesprek zien als je de chatmodus er bij open hebt.
Je kunt dan ook zien wie zijn microfoon mute of niet.

Flavia

Dat weet ik en dat doe ik ook: afwisselend tussen chat en deelnemerslijst. Overigens moeten ze bij ons standaard hun microfoon op mute hebben ondat het anders veel te veel ruis produceert. Als ze een vraag willen stellen typen ze een vraagteken in de chat en dan laat ik ze door een uitroepteken zien dat ze gezien zijn en dat ik de vraag zodirect ga beantwoorden het online variant van je vinger opsteken. Mute is ook beter want er komen vaak broertjes/zusjes die het grappig vinden om iets te roepen of ouders die aan videobellen zijn in de buurt.
Maar zelf met je microfoon open kun je van alles doen zonder dat de docent het ziet hoor. Wat dat betreft had ik veel liever met Zoom willen werken omdat je echt een virtuele klaslokaal hebt maar werd gevetoed door het schoolbestuur. Jammer.
Wat scholen betreft die niets aan online onderwijs doen: andere ouders opzoeken en via de teamleiders klagen. Als het niet helpt: Ouderraad en bestuur. Scholen zijn niet blij met negatieve aandacht.
Sini

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2020 om 22:10

Lekker makkelijk vind ik dat

Maar wat me vooral verbaast: hoezo heeft een ijverige leerling aan 1 uur instructie per week genoeg? Wat doen jullie normaal gesproken dan in die andere lesuren?

Oprecht benieuwd Sini!

Ik moet erbij zeggen dat ik ook wat verbaasd ben over het de weinige instructie die jongste (Po) krijgt. Dat is 5 of 10 minuten in totaal en daarna mogen ze aan het werk. Leerkracht is wel gedurende de dag beschikbaar voor vragen.

En wat me vooral opvalt is hoe moeilijk hij (Jongste) aan het werk te krijgen is. Hij heeft een havo-vwo pre advies. Wij waren op basis van cognitieve testen er van overtuigd dat vwo er in zou moeten zitten, want iq van 130. Leerkracht gaf aan dat kind dan overvraagd zou worden.
Nu denk ik dat leerkracht wel eens gelijk zou kunnen hebben. Het zijn verhelderende weken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2020 om 22:17

Titel

Sloeg op wat Marsy zegt. Ik vind het te gemakkelijk dat scholen zeggen dat online lesgeven niet zaligmakend is en dat ze het daarom maar niet doen. Het is in ieder geval beter dan niets doen.

Ik vind inderdaad dat het wel iets zegt over de kwaliteit van een school. Belangrijke informatie bij het kiezen van een school.

Ginny

Absoluut met je eens, dat het niet kan. Doe iets! Beter dan niets!

Ginny

Voorbeeld: mijn mentormlas heeft 2 uur Frans per week. Eigenlijk 2x50mn. In een normale les:
8.30 binnen komen telefoon in de tas gaan zitten boeken uit tas oh ja telefoon vergeten in jas nog even gaan halen ...
8.35 beginnen aan de werkelijke les; op digibord programma van de les (vandaag gaan we a b en c doen). Dan ongeveer 10 mn uitleg en instructie over wat straks te doen.
8.50 (ja want je 10 geplande minuten voor instructie worden er altijd 15 doordat pietje een vraag heeft, marietje opstaat zonder toestemming, jantje een grapje vertelt...) beginnen aan taak na instructie, kan alles zijn: in groepjes aan de slag met.een stukje tekst schrijven... zelfstandig in werkboek grammaticaoefrningen, in tweetalen oegenen met gesprekjes in het Frans, etc... etc... etc..
9.10: de leerlingen hebben 20 mn zelfstandig gewerkt, je hebt de hele tijd als docente door de klas rondgelopen om vragen te beantwoorden, pietje weer aan het werk te zetten want hij was weer aan het dagdromen. Afhankelijk van wat de taak was kijk je klassikaal na of verwijs je naar het nakijkboekje..
9.15: de les is bijna afgelopen, je maakt een samenvatting van het gedane en geleerde, geef het huiswerk op, vraag de leerlingen om op te ruimen en voor vertrek uit het klaslokaal tafels en stoelen netjes neer te zetten.
9.20: de bel gaat, de leeelingen gaan weg en de volgende klas komt binnen. Soms moet je ook als docent naar een andere lokaal (we hebben geen vast lokaal) waardoor je binnen2 minuten je tas op.moet ruimen, je laptop afkoppelen, inpakken wegwezen en snel lopen naar het andere lokaal waar de.volgende klas.op je wacht.
Dus Ginny: een ijverige leerling heeft inderdaad genoeg aan 1 uurtje instructie per week. Want de rest (wat ik net beschreven heb) kan heel erg leuk en nuttig zijn maar ook zonder het begeleid werken gaat hij het redden. De gemiddelde leerling heeft de instructie EN de begeleiding en zachte dwang van de docent nodig om aan de slag te gaan. En dat is nou het gedeelte.dat het moeilijkste is online te realiseren. Een oplossing zou zijn om elke klas op te.splitsen in veel.kleinere werkgroepen, dus in plaats van 1x50 mn voor 30 leerlingen 6x30 mn voor 4 leerlingen. Mal gemiddeld 7 klassen per docent...?
Sini

Grashalm

Grashalm

06-04-2020 om 22:45

Mail

Ik heb een mail gestuurd naar de rector met de mentor in de cc, dit is de contactpersoon die door school is aangegeven. Ik heb geprobeerd een beetje meelevend te zijn, en wat tips genoemd die hier voorbij komen. Ben benieuwd of er een reactie komt. Ik weet van een andere ouder uit de klas van mijn kind dat ze ook heeft gemaild.

Natuurlijk is online lesgeven niet zaligmakend, maar ik werd vooral getriggerd door de slechte argumenten en dat wij als ouders werden aangesproken op onze verantwoordelijkheid voor het onderwijs van de leerlingen. Die verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de school, en het feit dat ze die bij de ouders en leerlingen willen leggen zegt ook wat over de kwaliteit die zij denken dat ze moeten leveren. Die is in elk geval een stuk lager dan die ik van ze verwacht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2020 om 22:55

Dankje Sini

Er is veel veranderd in het onderwijs de afgelopen 35 jaar.

gedeelde verantwoordelijkheid

Ligt de verantwoordelijkheid niet bij beide partijen? De school moet zorgen voor een uitvoerbaar programma voor thuis. Het zou fijn zijn als de controle wat opgeschroefd wordt.

Als ik hoor dat klasgenoten van mijn kind overdag bij de AH werken dan vind ik dat ik als ouder wel een verantwoordelijkheid heb. Daar heeft de school geen enkel zicht op. Ook vind ik het zelf als ouder dat ik de verantwoordelijkheid heb om mee te kijken of al het werk lukt en evt wat structuur aanbrengen en contact leggen met de school als ik merk dat het niet lukt om het afgesproken werk te maken (dan wel omdat kind er een puinhoop van maakt, dan wel omdat de school slecht communiceert).

Ik ben benieuwd hoe de school reageert.

Pirata

Pirata

07-04-2020 om 10:25

en hier

Ik heb de school aangesproken op het feit dat ze elke week een to-do lijst sturen en verder geen online bijeenkomsten houden (alleen facultatief als je een vraag hebt), of op een andere manier structuur bieden. Ze hadden wel een lijstje gestuurd hoe je als ouders je kind thuis kon begeleiden (verdiep u in de lesmethodes.... serieus).
Krijg ik een mail terug dat andere ouders heel erg tevreden zijn met de geboden vrijheid en dat mijn zoon dan maar elke ochtend op school moet komen werken.

Echt, zijn ze helemaal gek, ik zit te broeden op een pittig antwoord. Daarbij geloof ik niks van al die tevreden ouders.

braam

braam

07-04-2020 om 11:48

hier ook

De chaotischheid van opdrachten op de middelbare school verbaast me altijd al, maar dat wordt nu helemaal pijnlijk duidelijk. De een heeft briefjes uitgedeeld met studiewijzer (briefje kwijt? vraag maar klasgenoot), de ander stopt het in magister (zoals het hoort), weer een ander heeft een eigen webpagina gemaakt die je bij moet houden, dan is er nu ineens Teams bij, en dan heeft school nog een experimentele "elo". En dan zijn er nog docenten die mailtjes sturen. En als je dan iets vergeet/over het hoofd ziet als tiener, dan is de conclusie meteen dat je wel lui en ongemotiveerd zult zijn.

Hier twee prima docenten, die zijn er gewoon tijdens de normale lesuren, kun je vragen stellen over de les, of aan opdrachten werken. En (misschien nog wel belangrijker) daar kun je eens mee praten over hoe het nu verder gaat, of die docenten al wat weten over de toetsen enzo. Maar de andere docenten, die doen gewoon niet aan online les, en de toetsen gaan wel door. En ook hier bericht van school dat wij als ouders die verantwoordelijkheid moeten nemen. Hoe dan, vraag ik me echt af. Wij werken allebei fulltime, niet in een cruciaal beroep, maar ik wil wel graag werk houden. En inderdaad: verbaasd over wat scholen denken dat hun taak is. Ik zou als betadocent ook best wel boos zijn als ik op een school werkte die doodleuk mailtjes rondstuurt met instructies dat leerlingen eerst hun ouders moeten vragen voor ze docenten gaan mailen. Ik vind het in het algemeen al idioot, want lang niet iedere leerling heeft ouders die dat zomaar kunnen, maar ik denk dat in ieder geval de meeste ouders nog wel een beetje kunnen helpen met vakken als geschiedenis en maatschappijleer, als je het boek erbij hebt. Maar welke ouder kan nu een bovenbouw havo/vwo er even helpen met natuur- en scheikunde? Zelfs als je dat 30 jaar geleden in je pakket had, dat is echt superlastig.

Dezelfden

Dat zijn dezelfde scholen, of docenten dat kan ook per school nogal verschillen wat een docent kan met zijn/haar vak en leerlingen, die dat voor het Coronatijdperk ook al presteerden.
Als ik de tijd had gehad, had ik het gedaan, ik heb het overwogen, maar inderdaad, ik kon de exacte vakken tot 4Havo uit mijn duim schudden, daarna niet meer.
Ik was in die tijd al, naast mijn fulltime baan, elke avond en ook nog in het weekend met huiswerkbegeleiding bezig.
Er is wel iets veranderd. Er staan nu heel veel filmpjes op youtube waar de stof goed uitgelegd wordt, zelfs met de aanduiding om welk leerjaar het gaat.
Het lastige is alleen dat de school een tempo heeft waar je dus moeilijk achter komt en je kunt de uitleg goed volgen via youtube, maar je weet niet wat men wanneer gaat tentamineren.
Hoe dan ook is het gebrek aan planning en duidelijkheid een blijvende bron van ergernis.
Het zou mooi zijn dat men dit in deze tijd, dat het online leren zo belangrijk is, eens als topprioriteit gaat nemen.
Als de leerkrachten dan goed plannen, kan de leerling dat met behulp van de youtube filmpjes bijbenen. Bij gebrek aan klassikale uitleg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.