Een mama van een zoon van 6
07-10-2009 om 10:59
Montessori
Hoi !
Heeft er iemand ervaring met het montessori onderwijs ?
Ik zit er aan te denken....maar twijfel enorm.
Ik heb een zoontje van net 6.
Wat zijn de voordelen ? en de nadelen ?
Zijn alle kinderen geschikt....of juist niet ?
Wat voor kinderen juist wel...??
Lopen ze geen achterstand op....sluit dit onderwijs goed aan op de middelbare school....
Hoop zo dat iemand me kan overtuigen....of me tips kan geven.
Heel erg bedankt.
Groetjes een mama van een zoon van 6 !

Minet
07-10-2009 om 20:12
Waarom zou je het willen?
Wat is de reden dat je denkt om over te stappen naar een Montessorischool?

bertje1
07-10-2009 om 21:53
Mijne
zitten op de montessori. Ze leren heel zelfstandig werken en plannen. Wat ik zelf heel leuk vindt zijn de materialen: visueel maken hoe je leert (tellen, schrijven, etc). Had ik vroeger moeten hebben...
En het is niet zo dat ze 'zomaar mogen doen wat ze willen'. Nee, ze moeten iets afhebben, plannen, alleen op eigen tempo/tijd zeg maar.
Zoek wel een goede montessori en kijk bijv. naar inspectierapport.
Bijna iedereen is vlgs mij wel geschikt er voor.

Cindy
08-10-2009 om 07:22
Maar hier
Maar hier stond de montessori ook goed bekend, ook bij de onderwijsinspectie. En toch is het voor ons kind faliekant misgegaan. Dat zat voornamelijk in de leerkracht, maar binnen de school werd de leerkracht ook niet bijgestuurd... Onze ervaringen zijn dus ronduit slecht te noemen!
Achteraf hoorde ik van andere ouders van een slimmer kind, dat het met hem op precies dezelfde manier mis was gelopen. Bij een andere leerkracht overigens.
Mijn advies: ga op je gevoel af en vraag veel door en om je heen!

Jvo
08-10-2009 om 10:23
Waarom
Waarom wil je overstappen?
Mijn kinderen zitten allebei op een Montessorischool (groep 5 en 7) en zitten daar absoluut op hun plek. Zelf heb ik ook alleen maar op Montessorischolen gezeten, ook de middelbare school, maar ik heb wel stage (Pabo) gelopen op reguliere scholen.
Wat ik sterk vind is dat er goed naar de kinderen wordt gekeken en geluisterd, dat ze op hun eigen niveau werken (die van mij lopen allebei vrij ver voor), dat het materiaal dingen heel inzichtelijk maakt en meegaat van onderbouw tot bovenbouw. De combinatieklassen (hier per 3 leerjaren) vind ik ook alleen maar een voordeel, net als de vrijheid die ze krijgen om te kiezen maar wel binnen bepaalde grenzen. Dat er dus eigenlijk veel structuur is, aardig veel moeten, terwijl de kinderen dat zelf heel anders ervaren.
Natuurlijk zijn er goede scholen en slechte scholen, goede juffen en slechte juffen. Oók op Montessorischolen.
Mijn kinderen zijn Montessorianen in hart en nieren, maar hadden op elke school wel kunnen aarden. Alleen weet ik dat er op deze school uit wordt gehaald wat erin zit (en niet alleen op cognitief gebied), en dat ze worden 'opgeleid' om zelfstandige en bewuste kinderen te worden.
Ik ben zelf zonder problemen overgestapt naar de middelbare school (met VWO advies) en heb alleen maar als een voordeel ervaren dat ik al gewend was om zelfstandig te werken. Dat geldt voor alle oud-klasgenoten met wie ik contact heb gehouden.
Het uitstroomniveau van de school van mijn kinderen ligt vrij hoog (maar dat komt ook door de populatie). Ik verwacht voor mijn kroos geen problemen met de overgang naar de middelbare school, in elk geval niet op dát gebied.

Maria
08-10-2009 om 10:26
Goed
Montessori is geschikt voor elk kind omdat het individueel onderwijs is. Elk kind kan zijn of haar eigen tempo volgen. Ben je bijvoorbeeld goed in rekenen dan kan je lekker doorwerken in dat vak zonder dat je op andere kinderen hoeft te wachten. Ben je minder goed met taal dan kan je daar wat meer de tijd voor nemen en krijg je extra lesjes. Kiik eens op internet. Er zijn vele sites waar alle verschillende onderwijssoorten worden toegelicht. Iedere school valt en staat bij goede docenten, dat geldt ook voor het reguliere onderwijs. Maar als jouw kind op een montessorischool moeite heeft met rekenen, dan heeft het dat op een andere school ook. Wel is het binnen het montessorionderwijs makkelijker om een kind op een bepaald gebied extra hulp te bieden. Ze werken met de gevoelige periode, d.w.z. wanneer een kind openstaat voor het leren lezen dan mag een kind zich daar ook mee bezighouden. Op een reguliere school moet een kind dan bijvoorbeeld rekenen omdat dat op het programma staat. Zoals je wel begrijpt: ik ben pro Montessori.

amk
08-10-2009 om 10:53
Bewust niet
wij zijn wel gaan kijken op de montessorischool maar hebben er bewust van af gezien.
Dit had deels te maken met de manier van werken in de klas en de school zelf. De school was ronduit vies te noemen en om dan je longgevoelige kleuter op de grond te laten werken sprak ons niet aan.
Verder vonden wij de veiligheid onvoldoende; dingen die wij van onze eigen werkgevers niet mogen doen vanwege de veiligheid laat je ook niet aan kinderen over.
Het ging dan om trappen op en aflopen met volle dienbladen met koppen thee en koffie.
Het gebouw is totaal onoverzichtelijk door allerlei smalle gangetjes en palen en werkkuilen. (die kuilen lagen ook helemaal vol stof en broodresten etc.)
Daarbij kunnen wij als ouders niets met 'kosmisch' onderwijs zoals het daar gegeven werd. We zijn nogal beta ingesteld zogezegd.
En dan de ouderbijdrage van 750euro per jaar.
We hebben daarom gekozen voor Freinet onderwijs. En nu onze dochter daar 3 weken op zit ben ik helemaal blij met deze keuze.

08-10-2009 om 14:06
Waarom ik wil overstappen.....
Hoi Hoi !
Mijn zoon zit momenteel op een zeer kleine school in een klein dorpje,in spanje.
Hele leuke klas,leuke leraren,leuke school...helemaal niets mis mee.Het enige wat we vinden is dat het een beetje oudbollig is allemaal.
We merken aan hem dat hij niet echt goed meekomt op school,en dat er op deze school nauwelijks ruimte wordt geboden om hem extra te ondersteunen.Hierover hebben we ook gesproken met de juf etc.
Hij wordt 2 talig opgevoed,en dat kan ook iet wat achterstand verklaren....
Hij is toen hij 4,5 was heel ernstig ziek geweest ( ernstige vorm van meningitis ) waarna hij heel onzeker is geworden.Hij heeft ook faalangst etc.Dat beinvloed ook zijn doen en laten op school....hij durft nauwelijks iets te vragen aan de juf als hij het niet snapt etc.Verder komt hij niet voor zich zelf op,hij is gewoon in alles terughoudend.
Dit is na ingrijpende ziekenhuisopnames wel normaal,maar het kan gewoon ook een overblijfsel zijn van zijn ziekte. Temeer reden dus om goed in de gaten te blijven houden hoe hij vordert etc.
Verder is hij ( gelukkig !!!! ) weer helemaal perfect in orde,hij heeft geen stoornis ofzo.
Ik hoorde laatst dus van een hele goede prive school die montessori onderwijs geven.Wel erg duur,maar voor mij is dit alles waard.Ook vooral omdat mij ook bekend was dat ze op dit soort scholen veel aandacht geven aan ieder kind persoonlijk.Dat er dus inderdaad alles uit wordt gehaald wat er inzit.En dat zijn kwaliteiten positief benaderd worden,waardoor de dingen waar hij minder goed in is niet zo op de voorgrond komen te staan.Dat is volgens mij een goede weg om van je faalangst af te komen.
Heb daarentegen ook gehoord dat het vrij " soft " is...en dat kinderen soms problemen hebben met doorstromen naar de " grote school ".
Dus...ik zoek gewoon ervaringsverhalen....en het liefst ook van kinderen die om een bepaalde reden de overstap hebben gemaakt...wat hun positief of negatief is bevallen.
Omdat deze school prive is,is het dus erg kostbaar.Ik wil dan ook voor 100 % overtuigd zijn dat het goed is.
Ik ben ook niet zo van het wisselen van scholen.
Het is wel een school die goed staat aangeschreven,aangesloten is bij de montessori stichtingen etc....
Ik ga er volgende week kijken,en wil me dan zo uitgebreid mogelijk laten informeren.Ik moet er tenslotte een goed gevoel over hebben.
Denken jullie dat het voor een heel onzeker kind dus juist beter is om montessori te volgen,of juist niet ?
Groetjes,

Jvo
08-10-2009 om 14:24
Amk
Dat klinkt ook niet naar een school waar ik mijn -volkomen gezonde- kinderen naartoe zou brengen. Maar dat helemaal los van het systeem, toch?
Ik weet niet hoe kosmisch op die school werd gegeven, maar zoals het bij ons is kan ik er al beta wel mee uit de voeten, vrij goed zelfs (zo hebben ze regelmatig wetenschappelijke projecten: reis door de aarde, het heelal, nu zijn ze bruggen aan het bouwen van spaghetti), maar waarschijnlijk verschilt de invulling daarvan ook per school. Op mijn school ging het bijvoorbeeld vaak over volkeren of landen (vaak gekoppeld aan een goed doel).

Jvo
08-10-2009 om 14:31
Mama
Als ik kijk naar mijn Spaanse overburen en de manier waarop zij hun kinderen opvoeden (en daar hebben we regelmatig gesprekken over, zij zitten trouwens op een particuliere Franse school omdat dat het meest lijkt omp een Spaanse school), dan weet ik niet of mijn ervaring met Montessori representatief is voor die school waar jij het over hebt.
Voor kinderen die heel onzeker zijn en niks durven vragen vind ik Montessorionderwijs niet altijd de beste keuze. Ja, ze kunnen loskomen doordat ze wel 'moeten', maar het kan ook een heel zware opgave zijn om elke keer weer te kiezen (en vaak zie je dan dat kinderen bewust op veilig spelen en dus snel onderpresteren). Hier moet je dus echt goed voor uitkijken en er bovenop blijven zitten.
Montessori is overigens ook best oubollig (ik noem het liever tijdloos ), het materiaal is natuurlijk al heel wat jaartjes oud en waar mijn kinderen nu mee werken heb ik vroeger, op precies dezelfde manier, ook gewerkt. Het is aan de leerkracht/school om het onderwijs 'bij de tijd' te houden: reken- en taalmethodes worden geleend uit het reguliere onderwijs, er zijn -vooral bij de kleuters- veel werkjes die zelf bedacht zijn door leerkrachten.

amk
08-10-2009 om 15:06
Jvo
hier heeft kosmisch toch wel een heel andere invulling: astrologie (we vroegen nog u bedoelt astronomie? nee, dus.)en wat meer Steiner achtige kenmerken die ik meer bij de vrije school vind passen.
Het gebouw was volgens de schoolleiding nog niet montessori genoeg. Volgens ons kon het er alleen maar onveiliger op worden. Maar dat zagen wij verkeerd. (we zijn beiden werkzaam in de veiligheidshoek)

08-10-2009 om 15:28
Hoezo....jvo
Waarom denk je dat jouw mening over de montessori school niet representatief is ?
Spaanse scholen zijn inderdaad anders dan Nederlandse,het gaat me echter om de leermethode.
Wat voor verschillen zie jij tussen de opvoeding ( mbt je spaanse buren ) ?? Ben benieuwd !
Het gewone onderwijssysteem hier is niet te vergelijken met dat van Nederland.Even los van wat nu beter of slechter is. Ze beginnen hier al om 3 jaar...en in het jaar dat je drie wordt.Dus als je in december bent gebore,en dus pas in december 3 wordt...ga je dus al met je 2 jaar ( in september ) naar school.Je begint dus niet op je verjaardag.Dat veroorzaakt leeftijdsverschil in klassen,want er zijn ook kinderen die in januari geboren zijn,en dus al bijna 4 worden als jij net begint !
De eerste jaren doen ze echt onzettend veel,en nu...in de spaanse eerste klas ( als je 6 bent ) dan ga je al echte zinnen ( boekjes ) lezen,en rekensommetjes maken.
Het klopt inderdaad dat onzekerheid ook kan leiden tot onderpresteren....ik vermoed sterk dat dit het geval is.
Alleen vind ik dat ze hier op school niet goed omgaan met onzekerheid.( en faalangst ).Ligt ook weer sterk aan de juf natuurlijk.
Als hij bijvoorbeeld iets niet snapt,dan leggen ze het extra uit....maar als hij dan nog niet verder komt....jammer,volgende onderwerp.Die kennis mist hij dan,en zo stapelt het zich op.Op het einde van de rit zeggen ze dat hij achterloopt.Thuis probeer ik dan veel aandacht te besteden aan hetgeen wat hij niet snapt ( volgens de juf absoluut niet snapt..) en merk dan dat hij het gewoon wel in de gaten heeft,maar juist veel meer rust nodig heeft.En thuis voelt hij zich op z´n gemak,dat zal ook verschil uitmaken.
Ik vind het daarom zo jammer,want hij loopt zo ongewild en onnodig achterstand op.En hoop dus...dat bijvoorbeeld montessori onderwijs een oplossing zou kunnen bieden.
De vrijheid die kinderen hebben om te kiezen zie ik ook als een klein obstakel bij kinderen die heel onzeker zijn.Misschien durven ze wel niet eens te kiezen.
Maar hier komt de juf toch om de hoek kijken ? zij moeten hem dan toch ook een zet in de juiste richting geven ? Of zie ik dit weer helemaal verkeerd..?
Ben er zelf ook niet helemaal zeker van hoor ! Vind het een lastig probleem,temeer omdat je hier normaal gesproken helemaal niet of nooit over na hebt gedacht.
Het is mijn enige kind.
Groetjes,

Jvo
08-10-2009 om 20:29
Amk en mama
Amk, ja, dat is voor ons ook te zweverig, astronomie. De kinderen mogen best leren wat dat is, maar ook hoe je daar tegenaan moet kijken Die school was ik waarschijnlijk ook hard uitgevlucht!
Mama,
Ik weet niet hoe de verschillen zijn, ik heb nog nooit een buitenlandse Montessorischool van binnen gezien Het materiaal en de manier waarop er mee wordt gewerkt (en ook de gedachten erachter) zijn natuurlijk internationaal, maar de invulling van de rest van het onderwijs is meer lokaal.
Ik zou zeker op die school gaan kijken en ook duidelijk je bezwaren kenbaar maken. Hij zal niet het eerste kind zijn dat niet kan kiezen, mijn oudste had daar ook last van. Die koos dus alleen maar veilige (en veel te makkelijke) werkjes. Juf wist dat, maar zag ook dat hij zich er prettig bij voelde en toch wel genoeg leerde. Hij las al voor hij op school kwam, is verder ook heel slim, dus bij de kleuters was het vooral doen wat hij zelf wil.
In de middenbouw (groep 3 - 6 jaar) ligt het programma bij ons op school veel meer vast en is het keuze-element een stuk kleiner. Dat zou voor jullie nog wel belangrijk kunnen zijn! Ipv een programma voor onbepaalde tijd heeft mijn zoon daar met weekprogramma's gewerkt (ivm keuzestress). Dit is wel de invulling van school en juf, vraag daar dus naar!
Succes met deze beslissing. Het is niet makkelijk...

Eja
09-10-2009 om 22:46
Ik heb zelf eerst tot en met groep vijf op een school gezeten waar je klassikaal les kreeg. Daarna zijn we verhuist, en ben ik naar een montessorischool toe gegaan. Wat op een nederlandse montessori school vooral is: Dat je wat vrijer wordt gelaten en zelf mag kiezen wat je wilt doen. Maar aan het eind van het jaar moet je wel alles af hebben. en de taakjes die je afhebt teken je af in aftekenboekje. Sommige montesori scholen werken ook met week taakjes, dan moet je in die week zoveel opdrachten afhebben van reken taal en spelling enz.
Ik denk dat voor uw zoontjes faalangst het goed zal zijn, want op een montessori school wordt niet naar cijfers beoordeelt op je rapport. Maar of je er goed in bent of niet. Dus je krijgt bij een rapport en een verhaaltje over je vaardigheden van je vak. en er wordt ook meer gekeken naar de persoon zelf. Bij ons werd gewerkt met kaartjes als je een vraag had dan ging je kaartje op rood. Had je geen vraag dan ging je kaartje op groen. En de juf kwam langs als je kaartje op rood stond. En als ik iets niet snapte nam de lerares de tijd totdat ik het snapte.

Rosa van der Zanden
10-10-2009 om 13:44
Voor- en nadelen
Het allergrootste nadeel van Montessori-onderwijs is dat het enorm leerkrachtafhankelijk is. De leerkracht moet alle leerlijnen van alle vakken in haar hoofd hebben, exact weten welke stap voor of na de handeling komt die het kind zojuist heeft uitgevoerd en moet het ook aandurven om dingen over te slaan. Verder kent Montessori geen methode-gebonden toetsen, maar je wilt uiteraard wel weten of je kind een normale ontwikkeling heeft. Het is belangrijk om te weten wat ze aan toetsen doen en hoe. Wanneer een kind bijvoorbeeld met goed resultaat de doosjes van spelling afwerkt kan het best zijn dat er toch een zware onvoldoende op Cito-spelling wordt gescoord: de regels die het kind heeft geoefend zijn andere dan welke op de Cito gevraagd werden. Een beetje leerkracht weet wat er gevraagd gaat worden en zorgt dat die regels ook geoefend zijn.
De leerkracht moet goed in de gaten houden of het kind een goede dag- of weekplanning heeft en dit ook controleren. Ik ken verhalen van kinderen die maandenlang niet hebben gerekend.
In het regulier onderwijs kan een leerkracht terugvallen op de methode en dit is dan wat minder leerkrachtafhankelijk. Het Montessori-onderwijs staat erom bekend dat automatiseren niet lekker gaat (van altijd op je eigen tempo werken word je niet vlug...) en er is niets voor begrijpend lezen tenzij er een methode aangeschaft is -wat uiteraard zou moeten. Voor de overige vakken moet enkel met Montessorimateriaal gewerkt worden.
Vraag naar hun leerlingvolgsysteem. Welke gebruiken ze, hoe vaak wordt het ingevuld, wat wordt met de resultaten gedaan? Wat is het ijkpunt, hoe weet je of je kind zich voldoende ontwikkelt? Hebben alle leerkrachten een Montessori-bevoegdheid?
Kosmisch onderwijs is aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en astronomie ineen. Kinderen kunnen kiezen uit rekenen, taal of kosmisch onderwijs. Kosmisch is niet zweverig, het is topo leren, de tijdbalk bij geschiedenis met alles wat erbij hoort, werkstukken maken, bladeren van de bomen leren, de namen van de planeten uit ons zonnestelsel en nog veel meer. In plaats van alles te versnipperen zoals in het regulier, wordt het meer compact gehouden, eigenlijk net als in de echte wereld.
Groot voordeel is dat kinderen kunnen kiezen waar ze mee beginnen, niet iedereen is gebaat bij rekenen om half 9. Ander voordeel is dat ze op hun eigen tempo kunnen werken, met verschillende jaargroepen in een klas zitten (al kan dat ook weer een nadeel zijn omdat je nooit zo'n sterk klasgevoel krijgt als in het regulier), kinderen kunnen makkelijk wat sneller of juist wat langzamer gaan zonder direct te hoeven versnellen of te blijven zitten.
Er is veel aandacht voor zorg voor de omgeving, op het tuttige af (hoe draag je je stoel, hoe geef je een hand, hoe draag je een schaar, hoe geef je je plant water, hoe doe je deur dicht) en één van de eisen van Montessori-materiaal is het er aantrekkelijk uit moet zien. Niks geen schreeuwerige plastic doosjes met gammele deksels, alles is heel, schoon, aantrekkelijk en beperkt in aantal (want anders overzie je het niet meer).
Nog een groot voordeel is dat ze vanaf het begin werken met inzicht in het 10-tallig stelsel en hoe getallen opgebouwd zijn. Ik kan nog veel meer schrijven, maar de moederplicht roept . Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
Rosa

amk
10-10-2009 om 20:08
Jvo (ot)
Astronomie is niets zweverigs aan. Dat is gewoon keiharde beta wetenschap het bestuderen van het heelal.
Het ging daar echt om astrologie.

11-10-2009 om 09:01
Rosa
Dank voor je uitgebreide reactie !
Ik had zelf ook al de conclusie getrokken dat het sterk afhankelijk moet zijn van de leeraren.Dat is trouwens op een normale school ook.
Mijn zoon zit nu op een gewone basisschool,en merk daar dat er weinig extra aandacht voor hem is.Dat stoort me enorm omdat hij dit wel nodig heeft.Door dit tekort aan aandacht loopt hij achter,terwijl dit absoluut niet hoeft.Ik ben daardoor bang dat het van kwaad tot erger wordt. het is m.i. erg belangrijk een goede basis te hebben in het leven.....dat helpt je later enorm.
Als je vanaf het begin dingen fout aanleert,dan blijf je hier last van hebben ( bedoel ik...).
In spanje hebben ze openbare scholen,half privescholen ( dan moet je betalen,maar wordt een deel door de staat vergoed ),en 100 % privescholen.Bij deze scholen betaal je echt alles zelf,maar het is dan ook super geregeld.Zeker in vergelijking met de normale openbare scholen.De montessori school waar ik mee bezig ben is dus 100 % prive...en heeft daarnaast een doorstroom op dezelfde school naar een middelbare school met " normaal onderwijs ".( dus geen montessori ).
Ze kennen hier trouwens geen cito....maar ik neem wel aan dat het basisonderwijs dus perfect moet aansluiten op het middelbaar.Het is op dezelfde school,en de leraren voor het basisonderwijs weten dus ( denk ik,hoop ik... ) waar kinderen aan moeten voldoen na de basisschool.
Ik twijfel enorm,zeker ook om de punten die jij omschrijft.Een andere moeder schreef dat onzekere kinderen ( en mijn zoon is super onzeker ) vaak de veilige keuze doen,dus een keuzevrijheid is dan niet altijd handig.
Ik ga deze week kijken bij deze school,en misschien kunnen ze me dan over de streep trekken.
De school staat wel super goed aangeschreven,ook internationaal.Wij zitten tevens met het " probleem " van twee talig opvoeden want thuis wordt er alleen maar Nederlands gesproken,terwijl op school echt alles in het catalaans en spaans gaat.
Ik geloof wel heilig in het systeem dat een kind in bepaalde levensjaren heel vatbaar kan zijn voor specifieke leerdingen.Dan weer taal...dan weer cijfers.Dat merk ik namelijk aan hem. Hij heeft periodes dat hij alleen maar dingen wil weten over de appeltjes die aan de bomen groeien....en er was een tijd dat hij heel graag aan het schrijven was.
Daarbij komt dat kinderen graag zelf ontdekken,en dat vind ik ook wel weer goed.
Het valt of staat wel met de juiste lerares.....daar blijf ik ook bij.
Kan ook wel uren doormailen over alles...maarja.
In ieder geval bedankt.
Groetjes Een mama van een zoon van 6

11-10-2009 om 09:05
Ohja....
Nog even dit ;
Je kunt op deze school tot je 18e jaar blijven.Dus het is inclusief de hele middelbare school met regulier onderwijs ! Je kunt dus dus doorstromen na de basisschool,en dat vind ik wel perfect !

Ilse de L.
12-10-2009 om 14:04
Hier ook geswitcht
Mijn dochter is in groep 2 na de Kerst overgestapt van een reguliere basisschool naar een Montessorischool. Ik heb nog 2 kinderen die wel op de reguliere school zijn gebleven. Reden voor de overstap was de voorsprong die mijn dochter had en de ervaringen die we daarmee hadden met kind 2 (heeft groep 3 overgeslagen).
Dochter zit nu in groep 3 en is helemaal opgebloeid. Voor haar is het zelfstandig en op eigen niveau werken ideaal. Maar zij is dan ook enorm leergierig en ijverig. Ik kan me voorstellen dat niet elk kind goed in dit systeem past, de "wiebelige" en snel afgeleide types moeten toch wat meer bij de hand worden genomen. Ik ben leesmoeder in haar klas en het verschil in leren lezen zoals dit op de reguliere school gebeurt (elke dag klassikaal een woordje, lettergroep, letters schrijven etc), en voor zover ik het kan overzien op de Montessorischool is enorm. Mijn dochter kon al lezen dus heeft weinig begeleiding hierin nodig, maar ik lees ook met kinderen die nog spellend lezen (logisch, ze zijn net een week of 8 bezig)en die weten dan bijv. niet het verschil tussen een "b" en een "d" en kunnen "au" nog niet lezen, terwijl ze wel geacht worden uit een boek voor te lezen waarin deze klanken staan. Ik leg het ze dan maar uit maar ik ben natuurlijk geen juf. Dan vraag ik me wel af of Montessori niet iets te veel aan het kind zelf overlaat. Mijn dochter schreef bijv. "oo" in haar schrijfschrift verkeerd, nl de verkeerde kant op. Toch had de juf in haar schrijfschriftje overal krullen bij gezet. Op de school van mijn zoons hadden ze het zeker 10 x opnieuw moeten opschrijven net zolang tot het goed gaat.
De school heeft officieel geen RT, maar als blijkt dat een kind achterloopt wordt het wel in een bijspijkergroepje gezet, vaak pas heel (te?)laat (dit heb ik van andere moeders).
Mijn idee is dus dat Montessori niet voor elk kind even geschikt is.