Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Montessori basisschool - jullie ervaringen svp

Hallo,

Ik ben hier nieuw en zou heel graag meningen willen lezen van ervaren ouders.

Ben bezig om mijn zoontjes van 2.5 en 1 jaar in te schrijven bij basisschool. Van de Montessori kreeg ik een bijzonder goede indruk (please excuse my bad Dutch, I am Irish and written Dutch not so good!) MAAR ik heb toch mijn twijfels... als mijn kinderen bijv niet al te gedisciplineerd zijn van natuur - wordt dat dan niet een probleem?

Anyway, graag jullie verhalen/meningen/ervaringen!

Alvast bedankt,
JB

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

09-12-2008 om 22:08

Jellybabe

Ik heb zelf twee kinderen op het montessori-onderwijs en kan nou niet zeggen dat ze heel gedisciplineerd zijn (thuis in ieder geval niet). Op school zijn ze echter heel volgzaam en doen goed mee. Dus daar zou ik me niet direct zorgen over maken.
Zeker in de onderbouw (kleuterklassen) hoeven ze echt nog niet zoveel discipline te hebben, ze mogen dan nog zelf kiezen welk werkje ze doen. In groep 2 wordt dit iets gerichter naar taal- en rekenwerkjes. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Wij zijn er erg tevreden over.
Ik vind trouwens dat je prima Nederlands schrijft.

Jvo

Jvo

10-12-2008 om 10:53

Ik heb...

..een ongedisciplineerd en een gedisciplineerd kind. Beiden doen ze het enorm goed op een Montessorischool. De oudste (onged.) heeft wat meer hulp nodig bij het maken en volgen van z'n planning, maar dat gaat (gr 6) steeds beter. De jongste is eerder overgedisciplineerd en dat is een groter probleem... Hij neemt alles té serieus!

Het hangt wel heel erg af van de school en van de juf/meester die voor de klas staat. Maar voor een goede Montessorileerkracht is het geen probleem een klas met 3 verschillende groepen te leiden en begeleiden. Bij mijn oudste (middenbouw gr 3/4/5, 33 leerlingen!) kon je tijdens het vrije werken zelfs een speld horen vallen in de klas!

Als je een goede indruk hebt gekregen van de school (heb je er ook rondgelopen op een gewone schooldag?) dan zou ik me niet laten afschrikken door het feit dat het een Montessorischool is. Sterker nog: ik zou staan juichen

Jvo

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2008 om 15:06

Montessori

Je schrijft prima Nederlands hoor Mijn zoontje is absoluut niet gedisciplineerd van nature en liever lui dan moe. Daarnaast heeft hij ook nog een aandacht/concentratiestoornis en hij doet het prima op onze Montessorischool. Maar het is idd erg afhankelijk van de school (niet alle Montessorischolen hangen het Montessoriprincipe even sterk aan) en met name van de leerkracht. Het fijne van Montessori is dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken en veel leren van de oudere en jongere kinderen in de combinatiegroepen. Ik moet bekennen dat ook ik huiverig stond tov Montessori voordat ik mijn zoontje erop deed maar mijn vooroordelen zijn zeker weggenomen!

Sandra

Sandra

10-12-2008 om 16:27

Goede basisschool

Elisa schrijft:
"Het fijne van Montessori is dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken."

Dat is niet voorbehouden aan montessori, dat kan op iedere (goede!) basisschool.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-12-2008 om 16:32

Niveau

Hmm, niet naar mijn ervaring. Daarom heb ik mijn zoontje in groep 1 van een reguliere basisschool gehaald. Wel is het zo dat steeds meer reguliere basisscholen bepaalde zaken van het Montessori-systeem gebruiken en er ook Montessorischolen zijn die zaken uit het regulier onderwijs overnemen.

Jvo

Jvo

10-12-2008 om 17:39

Sandra

"Dat is niet voorbehouden aan montessori, dat kan op iedere (goede!) basisschool."

Op een Montessorischool is het hele onderwijs en de manier van lesgeven ingericht op het niveauwerken van kinderen. Dus niet alleen kinderen die onderaan bungelen of er bovenuit steken, maar ook de kinderen in de 'middenmoot' werken op hun eigen individuele niveau.

Jvo

billie

billie

10-12-2008 om 21:44

Valt wel mee

dat werken op nivo, of liever gezegd tegen. Dat vind ik een groot minpunt van deze school bij ons. Het systeem moet het werk doen, dus hoeven leerkrachten niet zoveel meer. Bovendien gaan ze bij ons op school graag uit van kind zelf, dus als kind er niet zo aan trekt dan hoeft het niet. (dat werken op nivo) Ze zijn al gauw tevreden, en dat is vrees ik niet genoeg voor mijn zoon.
Maar er is verder weer ook een hoop positiefs op deze school, goede sfeer enz.
Ander nadeel vind ik dat de school veel bezocht wordt door kinderen waarvan de ouders heel bewust voor dit schooltype gekozen hebben. Dat zal vast vaker zo zijn. Met als gevolg dat de kinderen van overal komen, en er weinig schoolgenootjes in de buurt wonen. (voor ons is het wel de buurtschool)

Joost

Joost

11-12-2008 om 11:15

Vraag eens rond

Vraag zoveel mogelijk ervaringen van mensen met die specifieke school. De oude montessorischool van mijn kinderen kwam als "voldoende" uit de bus bij de inspectie, ook al waren de Cito-scores dalende. Maar er zijn erg veel kinderen afgehaald en op het regulier onderwijs gegaan, met dramatische achterstanden bleek later. De school had dit altijd ontkend. Al die kinderen zijn nu op de andere scholen weer bijgespijkerd en gelukkig. Als je op de school zelf gaat vragen, krijg je die mensen niet te zien en te horen. En google eens op montessori in het archief, dan krijg je ook heel wat wisselende verhalen te horen.

Annemarie

Annemarie

15-12-2008 om 20:55

Goede ervaring

Ook mijn dochter zit op de Montessorischool en ons bevalt het heel goed. Ik vind het heel bijzonder dat ze met verschillende leeftijden in één klas zitten. Het ene jaar zijn ze de jongste en twee jaar later juist de oudste. Elke leeftijd brengt weer een andere rol mee.

Bij ons is de school ook op loopafstand en zitten er inderdaad relatief veel kinderen van verderweg omdat die ouders er bewust voor hebben gekozen. Maar over het algemeen geeft dit geen problemen met spelen, deze ouders zijn bij ons erg makkelijk met halen en brengen. Daar hebben ze zich ook vaak op ingesteld toen zij een schoolkeuze maakten.

Overigens betekent Montessori onderwijs niet dat kinderen nooit iets hoeven hoor!! Ze werken alleen zelfstandiger dan op het reguliere onderwijs en maken zelf meer keuzes. Maar uiteindelijk moeten ze toch echt wel alle aspecten behandelen hoor.

Ik heb zelf ook de Montessorischool gedaan en vervolgens het gymnasium. Ik had juist een voorsprong op andere kinderen als het ging om huiswerk maken, omdat ik heel erg gewend was taken te hebben en daar zelf verantwoordelijk voor was.

Maar het belangrijkste is dat jij een prettig gevoel hebt bij de school. Hoe is de sfeer voor jou? Ik geloof dat alleen dat gevoel je de beste keuze laat maken!

Heel veel succes, Annemarie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.