Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Caroline

Caroline

18-03-2012 om 15:33

Na lager school een tussenjaar

Beste allemaal,
Ons zoon zit op een SBO school ivm pdd-nos en ernstige dyslexie. Heeft het daar prima gedaan: rekenen, begrijpend lezen en woordenschat midden groep 8 A, maar technisch lezen/spelling pas halverwege groep 5. Hij zit in groep 8 en heeft VMBO-t advies op een reguliere school, geen LWOO of rugzak. Hij heeft zijn cito niet goed gemaakt: 526. Is nog aanvullend getest, maar daar hebben we de uitslag niet van. Vorig jaar heeft hij ook een drempelonderzoek gehad en haalde toen op alle onderdelen VMBO-t, behalve op technische lezen en spelling; dat was praktijkonderwijs. Gemiddeld kwam hij dan uit op vmbo-K. Omdat hij op school met een laptop mag werken, denken wij en ook zijn huidige school dat hij toch naar VMBO-t kan. Eigenlijk zijn wij dus op zoek naar een school, in de amsterdam of in de buurt van, waar hij een jaar naartoe kan als een soort tussenjaar. Om hem te laten wennen aan het gewone schoolse leven met ongeveer 25 kinderen in de klas, om wat weerbaarder te worden en om al wat voorbereidend te werken voor de middelbare school. Wie heeft een idee?

gr Caroline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Puzzelen

Ben benieuwd of iemand zo'n tussenjaar kent. Ik zou het niet weten. Ook vraag ik me af of je je zoon dan niet teveel belast met het 2x veranderen van schoolomgeving. Dat zijn een hoop inprentingsuitdagingen, maar wie weet als er verder wat tegenover staat waar hij wat aan heeft.
Ik zou hier direct advies gaan vragen bij onderwijsconsulenten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2012 om 17:38

Tussenjaar

Ik weet dat er in Driebergen en in Velp scholen zijn die zo een "tussenjaar" hebben. Er zullen wel meer van dit soort scholen zijn en wellicht ook in Amsterdam of directe omgeving. Het zijn vaak (niet altijd) scholen zoals Jenaplan of Vrije School.
Daarnaast ken ik iemand wiens zoon op de Geert Groote school zat in Amsterdam met vergelijkbare problematiek. De Geert Groote school heeft een school voor basisonderwijs en een Geert Groote College (VMBO-t/HAVO) aan de Fred. Roeskestraat. Het is wel een Vrije School dus dat zou ik alleen overwegen als jullie je kunnen vinden in dit gedachtengoed.
Je kan hem ook meteen naar een regulier VMBO-t laten gaan maar op een school met veel aandacht en ruimte voor individuele begeleiding.
En dan heb je particuliere scholen in Amsterdam zoals de Nieuwe School en het Luzac; erg goede scholen die kleinschalig werken en met veel aandacht voor leerlingen met problematieken maar daar hangt natuurlijk wel een fors kostenplaatje aan.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.