Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Naar school met het OV?

Hallo!
Mijn oudste (12 jaar) zit sinds september op de middelbare school. Het is voor hem een aardig eind fietsen (45 min). Wij overwegen om hem met het OV naar school te laten gaan. Met de bus zal het ongeveer 25 minuten duren.

Benieuwd naar de ervaringen van andere ouders waarvan de kinderen naar school gaan met het OV. Wat waren jullie overwegingen? En hebben jullie hier een soort abonnement voor afgesloten? Hoe ervaren jullie het tot nu toe? En hoe ervaren jullie kinderen het?


45 minuten is hier best gebruikelijk. OV is ontzettend slecht ontsloten dus geen optie. 
Een gezonde tiener zou dat moeten kunnen fietsen. Bij heel harde regen zou je de bus voor incidenteel kunnen nemen.

Ja, mijn dochter deed dat ook. Het was een uur fietsen of een half uur met het OV. Mijn dochter heeft een longprobleem, dat maakte de beslissing wel gemakkelijker. Vooral in het najaar bij mistig/koud weer had ze last van haar longen bij het fietsen.
Zij had een trajectkaart voor het treintraject dat ze moest afleggen en ging op de fiets naar het station (5 minuten fietsen). Vanaf het aankomststation kon ze in 7 minuten naar school lopen.
Afspraak was wel dat ze zelf verantwoordelijk was voor het halen van de trein en dat ik haar niet alsnog ging brengen als ze die miste. Ook was ze zelf verantwoordelijk voor haar spullen, dat ze die niet in de trein liet liggen (het was een nogal chaotische puber) en voor haar abonnement. Bij verlies van het abo moest ze zelf een vervangende kaart betalen (dus niet het abonnement zelf maar de kosten van het vervangen van de verloren kaart). 
Eigenlijk ging het 99,9% van de tijd goed. Bij vertraging van de trein waardoor ze te laat kwam, maakte ze een foto met haar mobiel van het bord op het perron waarop de vertraging was aangegeven en daarmee mocht ze meestal zonder gevolgen nog de klas in. 

Hier is het OV een stuk langzamer dan fietsen, dus de pubers fietsen liever, het is ook echt niet zo ver. Maar in dit geval zou ik het wel weten en dat kind lekker met het OV laten gaan in de winter. 

Ik moest als kind ook zo'n afstand en kreeg vanaf de herstvakantie altijd een abonnement tot ongeveer Pasen. De overige maanden was fietsen prima te doen. Zo zou ik het voor mijn kinderen ook doen als ze zo ver zouden moeten. 

Als je het kunt betalen dan kan je het doen. Zelf ben ik erg van team fiets, zo ver is 45 minuten nou ook weer niet. 

45 minuten fietsen dat moet je best even aan wennen.  Mijn kinderen moesten in de brugklas ook ongeveer die tijd fietsen.  Zeker tot na de herfstvakantie hakte dat er best in. Hoewel ov hier frequent rijdt was het voor mijn kinderen toch geen optie, de school lag niet aan een doorgaande buslijn vanaf hier. Ze moesten dan eerst een plaats verder en dan "terug" met een een andere bus die in de plaats van de school de andere kant van de plaats bediende. 
Na de herfstvakantie kregen ze door dat je met een goede conditie de afstand in minder tijd kon afleggen. Dus gingen ze op jacht naar een pr.
Hoeveel km moet je zoon fietsen? Dat vind ik eigenlijk belangrijker om een gedegen advies te kunnen geven dan de tijd die hij er nu over doet. Als het 9 km is sta ik er anders in dan wanneer we praten over 17 km. Mijn ervaring is ook dat de een er makkelijker aan weent dan de ander.  Mijn kinderen beginnen met 45 minuten en toen ze wat conditie hadden opgebouwd werd dat al gauw 35 minuten en dochter kan van school in klas 6 met een pr van 25 minuten voor 9 km.  

Die 25 minuten is dat inclusief voor- en natransport? Oftewel is dat de van deur naar deur tijd? Zo niet dan scheelt het nauwelijks in tijd met zelf fietsen. Zeker gerekend dat met de tijd fietsen steeds sneller zal gaan (opbouw conditie). Hier was het vaak 's winters met het OV, zomers met de fiets. Zeker omdat er nogal smalle weggetjes met veel sluipverkeer in de route zaten. Die voelden voor mij 's winters in hun eentje toch onveilig.
Je kunt ook een middenweg zoeken, waarbij je je zoon een bepaald budget geeft waarvan hij bijvoorbeeld de helft van de keren met het OV naar school kan. Dan kan hij zelf afwegen hoe hij dat besteed.

Ik zou hem lekker op de fiets laten gaan met klasgenoten die uit hetzelfde dorp komen, dan heb je gelijk een hoop beweging binnen. En een (anonieme) ov-kaart aanschaffen voor de dagen dat het echt slecht weer is, of je kind niet fit is maar wel naar school kan ofzo. Best duur ook nog wel, dagelijks met het ov naar school! Ook met de bus ben je daar een paar tientjes per week aan kwijt. 

Ik fietste ook die afstand naar school, door de polder, soms met klasgenoten, soms met bekenden of soms haakte ik gewoon bij een andere groep aan.
De bus was iets sneller, alleen omdat hij niet vaak reed, was je niet flexibel. En je moest na de les echt gelijk weg om hem te halen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de fiets, want beter voor de gezondheid/conditie en goedkoper. Maar ik vond het niet erg om te doen.
Mijn sibling vond het wel vreselijk, dus deze betaalde zelf haar buskaart. En zal waarschijnlijk haar kind met de bus of de e-bike laten gaan, puur omdat ze het zelf zo vervelend vond.

Het regent ongeveer 8% vd dagen. Geef een ovchip. Geef hem 1 week per maand ovkosten meer zakgeld en laat hem verder zelf kiezen waar hij dat zakgeld aan uitgeeft. 

Ik was aan luie draak als puber. Aan fietsen had ik toen al een hekel. Dat is nu, ondanks mijn ebike, nog niet veranderd. 
Ik zou dus met eht ov gaan. 45 min, zekers smorgens klinkt voor mij als een pokke eind. 

Ik ging zelf ook met het ov en mijn broertje ook. Ik betaalde deels zelf omdat ik al 16 was en mijn ouders vonden dat ik ook kon fietsen. Mijn broertje was 11 en ging naar speciaal onderwijs dat was niet in ons dorp dus hij kreeg het betaald van mijn ouders. 
Ik had er elke gulden toen de tijd voor over, als ik maar niet hoefde te fietsen 😅

hier was het ooit 16 km enkele reis, ze fietsten dat in ruim een uur, met OV rond de 40 min. Een strippenkaart voor stormdagen en vanaf oktober tot en met april een bus/trein-abonnement.
Maar..die reistijd ging af van huiswerktijd, sport, sociaal leven en energie, dus zijn ze vanaf de tweede standaard met OV gegaan.

45 minuten fietsen is toch niet zo ver? Ik heb altijd een uur gefietst en ik zal niet beweren dat ik het altijd leuk vond, maar ach, het wende snel en soms fietste ik alleen en soms met anderen. Alleen met slecht weer ging ik met de bus. 
En zo vaak regent het nou ook weer niet. 

Hier moe(s)ten de kinderen zo'n 35 a 40 minuten fietsen. De oudste fietste bijna altijd. Haar school lag niet in de buurt van het station dus met het ov was zij zeker zo lang onderweg. Bij heel slecht weer bracht of haalde ik haar wel eens met de auto. Bij middelste en jongste staat de Middelbare school wel dicht bij het station. De middelste gaat regelmatig met de trein. In eerste instantie was de afspraak alleen bij slecht weer maar tegenwoordig gaat ze wel vaker. Ze krijgt hiervoor 1 keer per volledige schoolmaand 20 euro gestort op haar ov chipkaart. Daarvan kan ze 5 keer op en neer met de trein. Wil ze vaker dan kan ze het zelf betalen. De jongste gaat echt bijna nooit met de trein. Bij hem kan ik nog gewoon 50 euro op een ov chipkaart zetten en dan is het een half later een keer op en stort ik weer 50 euro bij.

Ik moest een uur met de fiets en bijna twee uur met het OV. Fietsen dus . Als de bus sneller was geweest had ik het met slecht weer wel geweten! 

Wat wil hij zelf?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.