Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Betty

Betty

02-10-2009 om 15:19

Nablijven ivm met te laat komen en dan niet gaan!

Al een flink aantal malen is onze dochter van 14 jaar te laat op school gekomen. Hiervoor moest ze nablijven. Er is haar gevraagd/gezegd door de teamleider van de school dat ze die middag moest nablijven. Dat is ze niet nagekomen. Ze is naar huis gegaan. Teamleider belt op naar huis en dochter wordt er op aan gesproken thuis en moet dan 2 avonden thuis blijven (normaal gaat ze graag even naar vriendinnen).
Dan krijgt ze een 2e kans om het op de volgende dag in te halen... en vervolgens gaat ze weer niet! Dan gaat mijn man de volgende ochtend mee naar school en er wordt met verschillende teamleden en dochter een duidelijke afspraak gemaakt om die dag dan na te blijven. En ... vervolgens krijg ik wéér een telefoontje dat ze wel aan het nablijven was, maar toen weer is vertrokken! Dus weer een telefoontje van school (nu behoorlijk pissig) met de mededeling dat nu de leerplicht ambtenaar wordt ingeschakeld. Bij navraag bij m'n dochter zegt ze nagebleven te zijn tot de bel ging. Wat moet ik hier nu mee aan???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monique D*

Monique D*

03-10-2009 om 02:22

Gesprek met de school aangaan?

Bij de school van mijn zoon is het zo dat de kinderen die te laat zijn gekomen (later dan 10 minuten) of moeten nablijven voor straf in een lokaal moeten zitten waar de verzuimcoördinator aanwezig is. Het lijkt wel alsof er op de school van jouw dochter geen controle was waardoor ze òf zomaar is weggegaan òf inderdaad weg is gegaan toen de bel ging.. en de leraar ontdekte bij terugkomst dat ze weg was gegaan en deelde dat aan jou mede. Vraag precies na aan de school en dochter wat er precies gebeurd is.
Het is jammer dat jouw dochter de tweede kans heeft verspeeld door te vertrekken toen de bel ging en niet te wachten totdat de leerkracht terugkwam (ik denk dat het op die manier gebeurde). En wat ik zo heb gehoord is het traject van de leerplichtambtenaar niet mals (zie mijn draadje hieronder). De eerste keer zal het volgens mij bij een waarschuwing blijven (strafwerk), maar de tweede keer kan het een probleem worden, niet alleen voor jouw dochter, maar ook voor jou als ouder, dit omdat jij eenmaal de verantwoordelijke bent.

Hier anders

Bij oudste hebben ze nog een 3de (erg afschrikwekkende) tactiek achter de hand voor als nablijvers er vandoorgaan/weigeren te blijven etc. etc.
Elke dag een week lang een half uur eerder op school komen. Hierbij worden ook de ouders ingelicht. Dus onwillige kinderen worden door hun ouders uit bed gesleurd...naar buiten gehannest en als ze dan toch al in de kou een half uur eerder op school zijn wat moeten ze dan? Tjsa ook geen leuk gehang in het winkelcentrum te bekennen, geen vriendinnen om mee te leuten etc. etc.
Hier heeft een klasgenootje van dochter ooit die straf gehad omdat ze er vandoor ging toen ze moest nablijven.Ik ken die moeder wel...en die vertelde wat een toestand ze had gehad om d'r dochter elke dag uit bed te krijgen zoveel vroeger. Maar het is stukken meer realiseerbaar dan van ouders te verwachten dat ze hun kind op school laten zitten als dat kind dat niet wil.
Die ene keer is de enige keer dat het in dochters klas is gebeurd....(in elke klas gebeurd het wel 's), nu kijkt de hele klas wel uit om weg te gaan als ze nablijven....dalijk zijn ze ook de pineut.Het heeft ook een afschrikwekkend effect voor tieners.
groeten albana

Albana

Goh, wat zijn de meeste scholen soepel. Toen ik op de middelbare school zat, was dat ook het regime dat albana beschrijft, maar dan nog strenger. 1 keer te laat = de volgende dag om 8 uur op school in plaats van half negen. Had je het eerste uur vrij dan was dat pech, gewoon 8 uur melden. Gebeurde het nog een keer, dan moest je je 3 keer om 8 uur op school melden en kreeg je ook corvee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.