Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dees

dees

14-12-2010 om 10:48

Nablijven om werk af te maken

Mijn dochter van 9 (groep 5) moet 3 van de 5 schooldagen nablijven om werk af te maken.
Ze begrijpt de lesstof en haalt zeer goede cijfers. Ze heeft alleen moeite met het werktempo.
Is er voor scholen regelgeving hiervoor.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Nee, er bestaat geen regelgeving. De school mag, als dat naar het oordeel van de school nodig is, het kind langer op school laten blijven.
Je kunt wel in de clinch over de strategie. Wat is het doel van het nablijven? Dat ze sneller gaat werken? Rare strategie om dat te willen bereiken door extra werktijd te geven. Zeker als dat structureel is.
Is werktempo ook een probleem bij de toetsen in die zin dat ze lage cijfers haalt omdat ze het niet af heeft? Zo ja, dan moet er aan dat werktempo gewerkt worden.
Zo nee, dan is er eigenlijk geen probleem.
Probeer doel en middel te analyseren op effectiviteit. Zo kom je op andere oplossingen.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

14-12-2010 om 12:02

Hier ook

Puckjongste blijft ook vaak na om nog even werk af te maken. En de strategie daarvan is niet om het werktempo hoger te krijgen maar om de volgende dag met een leeg tafeltje gelijk met de rest te kunnen beginnen aan nieuwe dingen. Kind heeft nu eenmaal wat meer tijd dan gemiddeld nodig en kan kiezen tussen op school even afmaken of het thuis doen. En aangezien het meestal maar een paar minuten is kiest het voor op school afmaken (en even gezellig bijkletsen met meester of juf).

maan.

maan.

14-12-2010 om 12:08

Hier ook af en toe

Vanaf vorig jaar dat dochter stelselmatig moeite heeft met de hoeveelheid rekenwerk. Leerkracht had al snel gezien dat de moeilijkheid niet het probleem was. In overleg met haar is besloten om een deel van het werk over te slaan. Leerkracht dit jaar heeft dit plan overgenomen. En meestal heeft ze alles op tijd af.

Ben erg blij dat beide leerkrachten het serieus oppakten en direct met haar in gesprek zijn gegaan. (En daar heb ik als ouder helemaal geen gezeur voor nodig gehad, geweldig.)

ayla

ayla

14-12-2010 om 12:15

Hier

Kreeg dochter het rekenwerk dat ze niet afkreeg mee naar huis. In het begin vond ik dat niet zo erg totdat ze op een bepaald ogenblik 2 keer per week taken mee naar huis kreeg. Ik weet wat dochter het probleem is, niet de moeilijkheid maar het feit dat rekenen zo ‘stom’ is. Dus treuzelt ze zo lang mogelijk voordat ze eraan begint met als gevolg dat ze het niet klaar krijgt. Het werk mee naar huis nemen hielp hier echter niets aan.

Doel van het werk

"En de strategie daarvan is niet om het werktempo hoger te krijgen maar om de volgende dag met een leeg tafeltje gelijk met de rest te kunnen beginnen aan nieuwe dingen. "
En dat is alleen maar zinnig als dat werk afmaken noodzakelijk is voor het leerproces. Dat zou je kunnen beweren bij lln die slecht tot middelmatig scoren. Het werk, al het werk afmaken zou theoretisch wat kunnen betekenen voor het leren. Het werk overslaan zou in die gevallen ook feitelijk niet leren kunnen betekenen (heel tehoretisch allemaal).
Maar bij een lln die goed tot zeer goed scoort geldt die argumentatie niet. Waarom moet het allemaal af?
Het is helaas tamelijk gangbaar om schoolwerk te benaderen als fabrieksarbeid waarbij van alle lln dezelfde productie verwacht wordt ongeacht de vraag of die lln er zelf wat aan hebben. Schoolwerk is in die theorie niet iets om van te leren, maar een taak als werk dat verzet moet worden, alsof het stukwerk is.
En dat klopt niet.
De zinloosheid van het werk kan bovendien oorzaak zijn van het te traag werken en zelfs van onzekerheid bij de leerling: Ik denk dat ik het kan, maar ik moet het nog honderd keer doen dus kan ik het kennelijk nog niet. Wat doe ik fout?
"In overleg met haar is besloten om een deel van het werk over te slaan."
Dat is wel een begin van een oplossing bij langzame lln die toch goed scoren. Ze hebben het werk niet nodig. Het werk inruilen voor werk dat ze wel nodig hebben, zou het werktempo ook nog kunnen verhogen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

15-12-2010 om 00:49

Sorry, belachelijk...

Sorry, ik ben waarschijnlijk de enige, maar ik vind het echt belachelijk. Zowel nablijven als structureel werk mee naar huis.
Als het een structureel een probleem is dan moet je daar wat aan doen. Het kind haalt prima cijfers en heeft niet zo'n hoog werktempo. Dat kan de beste kinderen overkomen. Pas dan de leerstof aan. Geen 4 rijtjes met sommen maar drie.
Kinderen zijn niet gemiddeld. Accepteer het lagere werktempo en pas de stof aan. Kind centraal ipv lesstof. Kind wordt gestraft voor iets waar ze niets aan kan doen. Erg demotiverend.
Ik zou mijn kind gewoon meenemen naar huis en verbieden dat ze standaard na moet blijven. Na moeten blijven vind ik prima als het kind even een signaal moet krijgen da thet niet zo moet lanterfanten in de klas, maar dat is hier niet het probleem.

Eens met ijsvogeltje

Nee hoor ijsvogeltje, je bent niet de enige.

Af en toe nablijven om een signaal af te geven, daar is niets mis mee. Maar als het structureel is dan is er meer aan de hand. Je kind moet op deze leeftijd ook nog lekker buiten kunnen spelen en ontspannen na schooltijd, de lat ligt anders wel heel erg hoog voor zo'n jong kind. Als een kind wel gewoon goede cijfers haalt dan snap ik het al helemaal niet.

Ik zou een praatje met de leerkracht gaan maken om dit te stoppen, want echt motiverend werkt het voor een kind ook niet echt lijkt mij. Die krijgt er binnenkort de balen van dat ie altijd maar moet nablijven.

Puck

Puck

15-12-2010 om 09:37

Niet gaan invullen chippie

Chippie: "Kind wordt gestraft voor iets waar ze niets aan kan doen. Erg demotiverend."
Tja, als je nablijven standaard als een straf ziet dan is het demotiverend, maar wie zegt dat Dees' kind dat zo ervaart. HEt hoeft namelijk helemaal niet zo ervaren te worden.
Als ik naar mijn eigen kind kijk dan vindt ze het helemaal geen straf (maar zij is een heel ander "geval" dan het kind van Dees, zo ongeveer de enige uitzondering die Miriam maakt voor na school werk afmaken). Ze maakt dan even haar werk af en gaat daarna meester/juf helpen, bijteuten, etc. En eigenlijk is het nooit meer dan 10 minuten dus wat ijsvogeltje zegt van een kind moet ook kunnen spelen is totaal niet aan de orde.
In de praktijk komt het er bij ons op neer dat ze met "nablijven" nauwelijks later thuis is dan anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.