Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liz

Liz

13-02-2016 om 13:19

Natuurkunde inhalen na VWO?

Kind in 4 VWO wil natuurkunde laten vallen. Vindt het moeilijk. Wilde eerst geneeskunde gaan studeren, maar is nu van gedachten veranderd. Misschien ook doordat natuurkunde zo moeilijk gaat.

Kind wil na het VWO waarschijnlijk een tussenjaar doen en zegt: mocht ik iets willen studeren waar toch natuurkunde voor nodig is, dan haal ik dat wel in het tussenjaar in.

Weten jullie of dat oke is dat je natuurkunde na je VWO inhaalt om daarna geneeskunde te gaan studeren mocht kind het toch weer willen gaan doen? Of voor andere studies waar natuurkunde voor vereist is?

Elfje65

Elfje65

13-02-2016 om 13:53

Vavo?

Zoon van vrienden heeft zijn gymnasium gehaald en is nu bezig met VWO natuur- en scheikunde te halen op het Vavo.

Liz

Liz

13-02-2016 om 14:04

eigenlijke vraag

Angela, Elfje, dank je wel voor jullie reacties.

Als ze het wil inhalen, zullen we inderdaad moeten kijken wat de opties zijn. Is vavo ook meteen na het VWO?

Maar mijn eigenlijke zorg is dat je toch niet toegelaten wordt tot een studie als je natuurkunde NA je VWO inhaalt, in plaats van dat je het OP het VWO haalt.

Ik hoorde dat een tijdje terug van iemand de marine wilde als ik het me goed herinner.

Dan kon je dus wel in het jaar na het VWO natuurkunde inhalen en halen, maar dan werd je nog niet toegelaten!

Omdat ik niet weet wat kind uiteindelijk wil studeren, lijkt het mij het veiligste wel natuurkunde te houden om dat probleem te voorkomen.

laten vallen?

Kan dat dan? Hier kun je na de vierde helemaal geen vakken laten vallen. Of volgt je kind natuurkunde nu als extra vak? (die mag je hier overigens óók niet zomaar laten vallen)

Imogen

Imogen

13-02-2016 om 16:15

liz

'Maar mijn eigenlijke zorg is dat je toch niet toegelaten wordt tot een studie als je natuurkunde NA je VWO inhaalt, in plaats van dat je het OP het VWO haalt.'

Nou, zolang natuurkunde na je VWO wel gewoon op VWO-niveau is, zullen ze je er niet om afwijzen hoor.

Elfje65

Elfje65

13-02-2016 om 17:05

Liz

Ja, hij heeft dit meteen aansluitend na zijn examenjaar gedaan. Gymnasium is natuurlijk ook VWO en deze certificaten verbreden zijn profiel gewoon.

Liz

Liz

13-02-2016 om 17:56

Imogen

"'Maar mijn eigenlijke zorg is dat je toch niet toegelaten wordt tot een studie als je natuurkunde NA je VWO inhaalt, in plaats van dat je het OP het VWO haalt.'

Nou, zolang natuurkunde na je VWO wel gewoon op VWO-niveau is, zullen ze je er niet om afwijzen hoor."

Imogen, het punt is juist dat ik begrepen heb dat ze dat kind dan WEL hadden afgewezen, al was het natuurkunde op VWO-niveau geweest!

Maar ik hoop dat er mensen zijn die beter weten of dit alleen voor de marine geldt of dat het bij meer studies, bijvoorbeeld geneeskunde, het geval is.

Sandra

Sandra

13-02-2016 om 21:09

Boswell Utrecht

kan ook, is wel duur en erg intensief:

http://www.boswell-beta.nl/vwo/natuurkunde

Hendricx

Hendricx

13-02-2016 om 21:42

ja, boswell

Leuk Sandra, tot een jaar of ±18 geleden gaf ook mijn vader die natuurkundecursussen in Utrecht-De Uithof! Een paar weken intensieve zomercursus en dan examen in het derde tijdvak..(tenminste hij gaf die variant). Die examens had hij deels zelf gemaakt want normaal gesproken werkte hij als examenmaker natuurkunde bij het Cito.

Magalí

Magalí

13-02-2016 om 22:40

Tip

Voor de bovenbouw havo en vwo: natuurkundeuitgelegd.nl Online bijles, kost 35 euro per jaar. Mijn zoon werkt er nu een tijdje mee en zijn cijfers gaan flink omhoog! Ik heb geen aandelen ofzo hoor... Maar het is misschien een tip voor als het toch voor je gevoel beter is om toch nu door te gaan met natuurkunde.

Elfje65

Elfje65

14-02-2016 om 11:03

Magali

Hij heeft het al laten vallen, waarschijnlijk vanaf dit jaar dus. Lastig om dat weer terug te draaien.

Magalí

Magalí

14-02-2016 om 11:42

Elfje65

Volgens mij heeft het kind van Liz natuurkunde nog niet laten vallen, maar wil hij dat wel na dit schooljaar.

Elfje65

Elfje65

14-02-2016 om 16:01

Inderdaad

Verkeerd gelezen. Is waarschijnlijk een extra vak dat dat in de 4e kan.

Liz

Liz

14-02-2016 om 17:13

Elfje

yep .

Sandra

Sandra

14-02-2016 om 21:23

Afweging

Mijn zoon heeft natuurkunde ook in het vierde jaar laten vallen omdat hij het te moeilijk vond en bang was dat hij erop zou blijven zitten cq zakken. Dat is een afweging natuurlijk, hoe reëel is de kans om er, evt. met bijles, toch doorheen te komen? En heeft hij verder wel het NT profiel (of NG met scheikunde)?

Omdat vanaf volgend jaar de loting vervalt is het altijd mogelijk om je tijdens het zesde jaar gewoon aan te melden voor decentrale selectie en dan vóór 1 september natuurkunde te halen. Voor als hij geen tussenjaar zou willen.

Liz

Liz

14-02-2016 om 22:09

Sandra

"Omdat vanaf volgend jaar de loting vervalt is het altijd mogelijk om je tijdens het zesde jaar gewoon aan te melden voor decentrale selectie en dan vóór 1 september natuurkunde te halen. Voor als hij geen tussenjaar zou willen."

Voor 1 september van het jaar dat ze beginnen met studeren?

Bedoel je dat ze dan al mogelijk toegelaten worden zonder dat ze natuurkunde hebben, maar onder het voorbehoud dat ze voor 1 september alsnog natuurkunde op VWO niveau gehaald hebben?

Heb jij een linkje waaruit blijkt dat je voor de studie geneeskunde natuurkunde op VWO niveau na je eindexamen alsnog kunt inhalen?

Sandra

Sandra

14-02-2016 om 22:29

Voor 1 september van het jaar dat je gaat studeren.

Hier vind je informatie over decentrale selectie: http://decentralegeneeskunde.nl/

En hier de voorwaarden van bijvoorbeeld de Radboud Nijmegen: http://healthacademy-web.radboudumc.nl/fmw/oao/algemeen/decentraleselectieGNK/vooropleiding.pdf

Sandra

Sandra

14-02-2016 om 22:34

oeps...

sorry volgens mij heb ik het mis, het is één van de twee:

je doet in mei 2016 mee aan het centraal eindexamen vwo (of onderdelen daarvan) en je behaalt je vwo diploma met het juiste profiel voor de opleiding geneeskunde;

je bent op 15 januari 2016 al in bezit van ofwel een vwo diploma, ofwel een HBO propedeuse- of bachelordiploma ofwel een WO-(prop) diploma en op uiterlijk 1 september 2016 zul je de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en Engels op vwo niveau hebben behaald.

Dus toch niet in hetzelfde jaar nog helaas..?

Imogen

Imogen

15-02-2016 om 17:15

maar

'Kind in 4 VWO wil natuurkunde laten vallen. Vindt het moeilijk. Mocht ik iets willen studeren waar toch natuurkunde voor nodig is, dan haal ik dat wel in het tussenjaar in.'

Als je kind een studie wil doen waarvoor natuurkunde noodzakelijk is, zal hij tijdens die studie dus veel met natuurkunde moeten doen. Als hij dat op WVO-niveau al te moeilijk vindt, is het toch niet logisch dat hij een studie met natuurkunde als verplicht vak op de universiteit wel aankan?.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.