anemoon
22-09-2010 om 14:30
Nauwkeuriger rekenen - fouten maken mag
Ik ben op zoek naar een handige aanpak, maar twijfel even...
een kind in groep 4 vindt de rekenstof ondertussen zo makkelijk dat hij het niet meer leuk vindt...
Kind is perfectionistisch/faalangstig...steeds maar weer zeggen wij als ouders dat fouten maken mag en niet erg is. Dat begint eindelijk door te dringen tot het kind.
Nu op school aangegeven dat kind het rekenwerk zo makkelijk vindt...of daar iets aan te doen is...
Reactie van juf: kind maakt teveel fouten en moet eerst nauwkeuriger leren werken.
Eerder op het forum las ik de tip om kind te vertellen dat het alle sommen netjes moet maken zodat juf ziet dat kind de stof beheerst...maar hoe doe ik dat zonder druk te leggen dat het foutloos moet?
Thuis kan kind zich uitleven met rekenen.
Misschien kind uitleggen dat hij zelf moet verzinnen hoe hij de rekenles op school doorkomt en dat hij thuis wel ander rekenwerk kan doen?
Heel af en toe mag kind op school ander rekenwerk doen.
Maar vaker het gewone rekenwerk en dat wordt nu een probleem...
Alvast bedankt.
Anemoon
Gerry
22-09-2010 om 16:19
Lastig
Je kunt heel veel fouten maken omdat je concentratie door verveling achteruit gaat. Het is zaak om juf daarvan te overtuigen, en als dat niet lukt contact met IB'er om kind te laten doortoetsen. Nauwkeuriger werken als je je zo verveelt dat je je echt niet meer kan concentreren is zo ongeveer onmogelijk. Zeker een faalangstig en perfectionisisch kind zou het werk foutloos doen als het het op dat moment kon.
Maar je moet hier zeker wat mee doen, het is namelijk heel onbegrijpelijk, ook voor een kind zelf dat het heel makkelijke sommen toch niet foutloos doet, en de conclusie dat je het dus wel niet kan, dus wel dom zal zijn, is door kinderen vaak vrij snel getrokken.
Starry Night
22-09-2010 om 17:33
Wat ik even niet snap
Hoe komt het dat je kind de sommen kennelijk niet goed maakt? Ik zou met mijn boeren verstand denken dat, wanneer je iets makkelijk vindt, je het dus ook foutloos doet. Maar kennelijk is dat niet zo?
Is juf dan niet over te halen een keer moeilijker sommen te geven? Gewoon als test?
Kan me herinneren dat Miriam ooit iets dergelijks omschreef met lezen. Een kind dat onder geen beding AVI 3 uit mocht (omdat dat niet goed ging), waarna een test met een veel hogere AVI geforceerd werd, waar het kind tot verbijstering van de leerkracht met vlag en wimpel voor slaagde.
ayla
22-09-2010 om 19:25
Starry night
Het is een bekend feit dat hele slimme kinderen vaak de meeste fouten maken in stof die ze te gemakkelijk vinden. Ik zag dat ook bij de cito's van mijn oudste. Bij de makkelijkste opdrachten maakte ze fouten want waarschijnlijk verveeld en met andere dingen bezig terwijl ze de allermoeilijkste opdrachten wel goed maakte. Of het gebeurt vaak dat kinderen te moeilijk denken voor de eenvoudige sommen
Gerry
22-09-2010 om 19:58
Starry night
Ja, je zou denken dat het dus foutloos gaat, maar helaas niet voor iedereen.
Het komt niet alleen omdat het te makkelijk is, het is èn veel te makkelijk, èn veel te veel, èn veel te vaak. Kortom: het is geestdodend werk dat elke dag terugkomt, maar het is nou net niet geestdodend genoeg om het op de automatische piloot te kunnen doen. Je moet je aandacht er wèl bijhouden en daar gaat het dan mis. Als je geestdodend werk moet doen, elke dag opnieuw en ook nog een een groot deel van die dag (en voor een kind is een halve ochtend echt heel lang) dan heb je een dikke kans dat je geest dus gaat afwalen, en dat je, hoewel je echt probeert je te concentreren, dat gewoon niet voor elkaar krijgt en stomme fouten gaat maken, die je echt allang weet, als je er je hoofd bijhoudt. Juf vraagt dus eigenlijk het onmogelijke, want ook al wil een kind het goed doen en laten zien wat het kan, het is is en blijft slaapverwekkend saai en dus dwalen de gedachten af en worden er fouten gemaakt.
Starry Night
22-09-2010 om 21:22
Ik snap het
Juf toch maar aansporen eens moeilijkere sommen te geven. Dan merkt ze het vanzelf.
anemoon
23-09-2010 om 10:38
Kijken nu naar hulp buiten school
Fijn om alle reacties te lezen.
Het blijkt dat kind juist in het "moeilijkere" rekenwerk meer fouten maakt dat in het standaard rekenwerk, terwijl kind het standaard rekenwerk juist als saai omschrijft. Het moeilijkere rekenwerk vraagt hetzelfde inzicht als het gewone rekenwerk alleen is de vorm anders...visueel ingewikkelder. Kind vindt dit leuker, maar juf ziet meer fouten. Ik denk dat mijn kind te snel door wil naar de volgende som. Zodra hij ziet hoe de som moet worden opgelost, neemt hij niet meer de tijd om de oplossing netjes uit te rekenen.
Herkent iemand dit? Hoe leer je een kind nauwkeuriger werken? Of is het enige antwoord: moeilijker rekenwerk en dan niet alleen qua lay out op papier?
Interessant om te lezen dat een kind van Miriam niet verder mocht dan avi3. Thuis zie ik dat kind veel netter leest als het een flink hoger avi niveau moet lezen, maar tegelijkertijd struikelt het af en toe over woorden die nieuw zijn: nieuwe medeklinkercombinaties die het nog niet vaak of helemaal niet heeft gezien. Dan roept mijn kind meteen: zie je wel, ik kan helemaal niet lezen, wordt boos en haakt af. Thuis kan ik mijn kind daar doorheen helpen: fouten maken is goed, daar leer je juist van. Kijk maar, nu weet je het wel en dan leest kind weer verder. Maar dit perfectionisme/faalangst lijkt echt een probleem te worden. Ik denk dat kind op school zijn boosheid niet laat zien en veel meer gelaten afhaakt. Thuis klaagt hij dat de spellingslessen zo saai zijn.
Man en ik gaan binnenkort op school met de juf praten.
Maar ook gaan we alvast zelf op zoek naar hulp buitenschool om dyslexie te onderzoeken en iets met die faalangst te doen. Inderdaad herken ik dat kind snel inzicht heeft, maar ook snel afhaakt als iets niet lukt. Ik vrees dat ik zijn juf niet kan overtuigen dat mijn kind misschien meer ander werk nodig heeft.
Als iemand nog een advies voor mij heeft, hoor ik het graag.
En Elisa, dank je wel voor je draadje over beelddenken. Ik heb het boek 'ik leer anders' besteld en ben heel benieuwd. Is er al iemand die ervaring heeft met dit werkboek?
Bedankt voor alle reacties alvast.
Anemoon
Starry Night
23-09-2010 om 12:28
Ik herken dit wel
Maar van een heel andere orde waar je niks aan hebt: mijn dertienjarige dochter die haar wiskunde zo maakt
Maar bij haar is het afraffelen omdat ze andere (leukere) dingen wil gaan doen. Niet te vergelijken verder.
Wat betreft lezen: het is bekend dat kinderen met leesmoeilijkheden hogere AVI-niveaus (of boeken zonder AVI-aanduiding) op een gegeven moment beter kunnen lezen dan lage, omdat die boeken leuker zijn. Ook niet echt vergelijkbaar dus, want bij lezen gaat het in pricipe om het verhaal, niet om de techniek. Vandaar dat steeds meer het advies wordt gegeven kinderen die het eerste lezen ontgroeid zijn niet meer te tergen met AVI-boekjes (advies vanuit kinderboekenschrijvers en bibliothecarissen, helaas niet vanuit het onderwijs). Bij rekenen echter ontkom je niet aan exact denken en secuur werken. Dat is het hele pricipe ervan![]()
Wat ik in ieder geval zou doen, is met de juf bespreken wat je hier schrijft. Erop wijzen dat je merkt dat je kind te snel door wil en hoe dat didactisch te begeleiden. Daar is ze voor, per slot van rekening.