Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evenanders

Evenanders

09-12-2011 om 11:46

Nederlands bijspijkeren

Door onze basisschool is een oproep gedaan onder (groot-) ouders voor hulp bij extra lessen Nederlands voor een nieuwe niet-Nederlands sprekende leerling. Als je je hiervoor opgeeft mag je gebruik maken van materiaal dat door de school beschikbaar wordt gesteld. Ik vond het een nogal apart verzoek en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt. Jullie wel? En mag school dat doen, moeten ze dat niet zelf oplossen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

09-12-2011 om 12:37

Evolutie van de leesmoeder

Waarschijnlijk mogen scholen het wel, aangezien ze ook leesmoeders mogen vragen als het ze niet lukt om extra hulp bij lezen te geven. Dat zouden ze m.i. ook eigenlijk zelf op moeten lossen.
Maar het is al decennia lang dat scholen (groot)ouders optrommelen om de taken waar zij tekort in schieten gratis (gedeeltelijk) over te nemen. In het belang van het kind natuurlijk en om de hooggeprezen ouderbetrokkenheid te tonen.
Persoonlijk vindt ik het helemaal niks en zou liever willen dat scholen in staat zouden zijn om zelfstandig hun taken te leveren zonder allerlei hand- en spandiensten van ouders daarvoor nodig te hebben. De huidige regering (Bijsterveld) is het helaas niet met me eens. Ze zou eens wat investeren in het onderwijs ipv alleen maar bezuinigen, stel je voor.
Groeten Primavera

Fransien

Fransien

09-12-2011 om 14:11

Het mag

Ja, het mag. Wel sneu dat zo'n kind geen Nederlands spreekt. Mocht je het overwegen, begin dan met materiaal uit de kleuterklas.
Ik geef zelf via de voedselbank bijles aan kinderen met een taalachterstand. Het is erg hard nodig om er voor te zorgen dat ze niet helemaal gefrustreerd verzuipen. Soms krijg ik hulp van de school, soms vinden ze het helemaal niet nodig, echt per school en vaak per leerkracht verschillend.

Inge M

Inge M

09-12-2011 om 14:27

Ik vind het wel actief van school

Mijn eerste gedachte was dat het gaat om een wat ouder basisschoolkind, groep 7 of 8 leeftijd.
In sommige plaatsen zijn er schakelklassen waar kinderen opgevangen worden met veel taalaanbod. Maar als die er niet is, is het voor school best een grote taak om dit op te vangen (als het in korte tijd moet ivm overgang naar het VO).
Het is toch mooi als een vrijwilliger wat persoonlijke begeleiding wil overnemen.
In mijn omgeving zoeken ze mentoren voor de overgang van basisschool naar brugklas, juist voor leerlingen die thuis niet voldoende begeleiding kunnen krijgen. Natuurlijk is dit een taak van school, maar persoonlijke aandacht van iemand die bij je thuis komt en helpt met plannen, is ideaal.

Meyke

Meyke

09-12-2011 om 17:35

Coaches

www.coach4you.nl en www.schoolscool.nl zijn voorbeelden van zulke coachprojecten. Misschien zitten ze wel bij je in de buurt P!

Verder vind ik het juist goed van school. Als school probeert op deze manier met mankracht een niet vaak voorkomend probleem aan te pakken, wil ik daar best bij helpen. Vind ik een stuk zinniger dan helpen omkleden bij de zwemles, leesmoeder of knutselhulp.

Inge M

Inge M

09-12-2011 om 20:59

Niet vanuit school

maar vanuit de regio. Het is een regionaal project voor alle kinderen die hiervoor in aanmerking komen, onafhankelijk van de school waar ze naartoe gaan.

Mwah

Ik zou er denk ik niet zo blij mee zijn geweest als onze kinderen door een hulpouder met hun Engels zouden zijn geholpen. Gelukkig zijn hier (Schotland) ambulante onderwijzers van de onderwijs afdeling "English as a Second language" die langs scholen gaan. We wonen in een grote stad, dus misschien dat ook meespeelt, weet niet hoe het in de "country side" geregeld is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.