Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
caro

caro

24-06-2016 om 11:33

Nederlands en Engels op het hbo?

Mijn zoon, nu in de tweede van een mbo 4 opleiding, wil na volgend jaar een hbo opleiding gaan volgen.
Nu gaat zijn mbo opleiding prima, op Nederlands en Engels na, die vakken zijn wel voldoende maar het houdt niet over.
Nu hebben we al via internet bij veel opleidingen gekeken die in aanmerking zouden komen als vervolgstudie, maar we kunnen nergens ontdekken of je ook Nederlands en Engels op het hbo hebt als vakken,
Dan bedoel ik natuurlijk niet vakken waar Nl of Eng een logisch vak is.
Bv een scheikunde opleiding of voeding om maar wat te noemen,dat zijn niet de voor hem aantrekkelijke opleidingen, maar heb je die vakken daarbij?
Dat zou namelijk wel eens een struikelblok kunnen zijn voor zoon.
Iemand met kinderen op het hbo of werkzaam op een hbo en meer info?

Magalí

Magalí

24-06-2016 om 11:43

Volgens mij...

wordt er op veel opleidingen wel Engels gegeven. Ik weet van het HBO hier in de buurt dat je in ieder geval Engels krijgt bij bedrijfskunde, pedagogiek en verpleegkunde. Ik vermoed dat er bij vrijwel iedere opleiding Engels hoort. Over Nederlands weet ik niks, dat zit er bij pedagogiek in ieder geval niet bij.

Falka

Falka

24-06-2016 om 12:23

Engels

Op bijv werktuigbouwkunde kreeg je maar 8 wk Engels en dan voornamelijk het jargon.

Anne Carin

Anne Carin

24-06-2016 om 13:57

Hier wel NL

Zoon hier heeft net het 1e jaar van een HBO ICT studie achter de rug. Hij moest een maand of wat geleden een diagnostische toets NL maken. Voor deze toets moest er een voldoende gehaald worden, zo niet dan moest je verplicht NL les volgen en de toets herkansen. Er moet dus wel aan een bepaald nivo voldaan worden.
Dit was alleen voor NL, niet voor Engels.

belle mara

belle mara

24-06-2016 om 14:00

Schriftelijke en mondelinge communicatie

Mijn dochter heeft schriftelijke en mondelinge communicatie in Engels en Nederlands. Dit vak moet in het eerste jaar met een voldoende afgerond worden. Anders negatief bindend studieadvies.
Ze doet een opleiding psychologie. (heeft het vak overigens afgerond)

angel3

angel3

24-06-2016 om 14:25

Ligt aan opleiding maar

Het kan wel zijn dat je veel boeken in engels hebt. Ik had niet Engels als vak. Maar wel colleges in engels en veel engelse boeken. Zeker de helft

Fiorucci

Fiorucci

24-06-2016 om 17:06

Hbo

Mijn zoon deed Biologie en medisch labonderzoek. Hij had niet Engels als vak, maar presentaties etc moesten in het Engels worden gegeven, en verslagen moesten in het Engels geschreven worden.

weet het nog niet

of Engels en Nederlands ook als vak gegeven worden op de HBO. Ik weet wel dat de lessen vanaf het 2e jaar (opleiding chemie) in het Engels worden gegeven. Al is dat misschien verschillend per hogeschool?

Elfje65

Elfje65

24-06-2016 om 19:07

Het vak Nederlands wel in

Ict/gamedevelopment en volgens mij ook Geschiedenis. Maar dat moet ik even aan zoon vanavond vragen. Wel zijn veel boeken Engelstalig in beide richtingen.

Elfje65

Elfje65

24-06-2016 om 19:08

Zoon

Zat juist te klagen dat hij nu nog niet van Nederlamds af is

caro

caro

24-06-2016 om 19:25

dat wordt lastig

Als het toch bij veel opleidingen erbij hoort, zou het nog lastig kunnen worden voor mijn zoon.
Ik vind het vreemd dat ik geen vakken kan vinden per opleiding. Wel een periodewijzer en een boekenlijst, maar geen vakken lijst.
Volgend jaar op de open dagen maar goed doorvragen dan.

Hangt van de opleiding/richting af

https://studiegids.hva.nl/studiegids?edu=hborechten-vt&phase=Leerjaar%201

Misschien moet je even op 'studiegids' selecteren.
Hier een algemene HBO opleiding Rechten.
In het eerste jaar is er een vak 'taalbeheersing basis'.
Geen Engels.

Bij zoon was er een toets Engels en als je die voldoende had was het klaar. Anders volgde je een tijdje lessen met weer een toets.
Er is geen vak Nederlands maar je wordt wel gecorrigeerd op je taalgebruik.

Elfje65

Elfje65

24-06-2016 om 21:50

Ict heeft idd Engels als vak,

Elfje65

Elfje65

24-06-2016 om 22:10

Hbo geschiedenis/ leraaropleiding

Zoon zegt geen van beide. Wordt alleen wel op het Nederlands gelet bij de teksten en de opdrachten.

Christine

Christine

27-06-2016 om 13:54

Nee

Bij ons (HBO ICT en CMD) is Engels geen apart vak. Sommige vakken in de hoofdfase kunnen wel in het Engels gevolgd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.