Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bertje1

bertje1

13-06-2018 om 19:50

Nederlands VWO herkansing

Zoon is slim in alle vakken, maar Nederlands lukt steeds heel moeizaam.
Best vreemd, maar Nederlands is ook best moeilijk naar mijn idee als ik die VWO teksten zie..
Wie heeft een super tip om het herexamen hoog af te sluiten??

Mussie

Mussie

13-06-2018 om 23:00

Hier ook

Hier is zoon geslaagd met prachtige cijfers, maar met een heel krap voldoendetje voor Nederlands. Ik heb helaas geen supertip voor je, alleen oefenen oefenen oefenen. Ik heb zelfs een middag samen met zoon een oud examen gemaakt, gewoon om hem gezelschap te houden en het nog een beetje gezellig te maken. Moet zeggen dat ik het ontzettend idiote examens vind. En heel moeilijk! Blijkbaar moet Nederlands nu ineens het moeilijkste vak zijn (statusdingetje ofzo?) terwijl alle vervolgopleidingen dan ineens in het Engels zijn.
Succes voor je zoon!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-06-2018 om 23:07

Kan hij nog switchen?

Mijn dochter en ik hebben vorig jaar samen verschillende proefexamens Nederlands gemaakt. Wij zijn daar best wel goed in, maar het is niet gelukt om veel hoger te scoren dan een 6. Kan hij ook nog een ander vak overdoen, of moet hij echt Nederlands ophalen?

Bertje

Toevallig hoor ik net op de radio reclame van Luzac. Die bieden dit weekeinde nog examentrainingen om een herexamen te kunnen halen. Zal vast wat kosten maar misschien is het wat? Hoop in elk geval dat het je zoon lukt.

Sandra

Sandra

14-06-2018 om 07:14

niet Luzac

Als je examentraining overweegt, doe dan niet Luzac. Veel slechte verhalen over gehoord. Prima om je laatste jaar te doen, maar niet voor examentraining.

Doe dan liever examentraining via Lyceo. Landelijke organisatie.

Als je samen wilf oefenen, zou ik eerst zelf alle examens oefenen en de antwoorden proberen te snappen. Anders zit je er naast en kan je waarschijnlijk alleen maar uitroepen: "He?", "Dat snap ik ook niet" en dat soort uitlatingen. Misschien niet handig (hoewel begrijpelijk).

Verder: docent Nederlands vragen?

En als de docent van je kind niet zo'n goede of behulpzame is, misschien school vragen of er een andere, goede/ behulpzame docent is? School wil ook graag dat leerlingen slagen.

V@@s

V@@s

14-06-2018 om 07:29

Leiden

https://sslleiden.nl/stoomcursus/vakkenoverzicht

Staat als heel goed bekend.

Jackie

Jackie

14-06-2018 om 09:19

Gewoon veel lezen

lijkt mij? Ik heb destijds ook herexamen gedaan op het vwo. Ik was al geslaagd maar ik vond een 6 op mijn eindlijst voor een vak waar ik volgens mezelf goed in was gewoon niet zo mooi staan Ik heb zelf gewoon helemaal niets extra's gedaan omdat ik al geslaagd was, misschien ging ik er daarom heel onstpannen in. Heb er toen een 7 van gemaakt.

Jackie

Jackie

14-06-2018 om 09:21

Ik vergat er bij te vermelden dat het bij mij ook om het vak Nederlands ging, was misschien niet duidelijk genoeg.

Raar

Ik heb geen tip voor je maar ik vind het ook raar dat Nederlands elk jaar zo moeilijk is. Hier is zoon goed in de talen en zeker ook in Nederlands maar hij kwam op het examen niet verder dan een 6,9. Hij was ongeveer de beste met dit cijfer. Vergelijk dit eens met Engels en wiskunde. Daar worden zelfs tienen gehaald. (Niet door zoon )
Extra vervelend als Nederlands al niet je beste vak is. Ik zou de docent om raad vragen.

Dora

Dora

14-06-2018 om 10:40

hier

was dochter er ook bang voor. We hebben samen vooral geoefend met het structureren van teksten. Ik leerde haar zowel de teksten als de antwoorden te markeren: wat is de kernzin van deze paragraaf? Het is meestal de eerste of de laatste zin. Onderstrepen en dan de volgende paragraaf. Zo heeft ze zichzelf oevrzicht eggeven en veel tijd bespaard. Ook zei ik haar niet al teveel tijd te besteden aan argumentatieleer, want dat was onbegrijpelijk. Je kan beter zorgen dat je hoog scoort op de rest, wat best te doen is.De mijne haalde een 6,3. Dat was gelukkig genoeg om voldoende te staan.

Nicolette

Nicolette

14-06-2018 om 12:01

viel tegen

Hier viel Nederlands ook tegen, een 5,3. Voor de pta's boven een 7. Ze overwoog nog een her voor Nederlands te doen maar ze vond het examen dit jaar niet moeilijk, dus de kans dat ze een herexamen beter zou doen, schatte ze laag in. Bovendien had ze ook geen idee hoe ze dit dan voor zou moeten bereiden want ze had alle oude examens al gedaan en haar spelling wordt toch niet beter.

bertje1

bertje1

16-06-2018 om 10:50

bedankt

voor alle tips.. ik hoor veel herkenning; ik snap ook niet waarom dit zo vreselijk moeilijk is en het zou goed zijn om hier eens over te klagen... als je gewoon 'goed' bent, moet je toch een 8 halen of zo, vind ik. Belachelijk een 5.3 voor Nederlands had hij terwijl hij gewoon heel goed kan lezen en tekstverklaren.
we gaan er voor.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-06-2018 om 11:02

Ach, het examen Nederlands

Een vriendin van ons heeft Nederlands gestudeerd (WO) en werkt in het onderwijs. Zij is goed in haar vak en vindt dat ieder met zo’n achtergrond het aan de eigen stand verplicht zou zijn om een 9 te halen voor het eindexamen van het eigen vak.

Maar het examen Nederlands is jaarlijks dermate moeilijk dat dat heel vaak niet lukt. Dus niet gek dat de gemiddelde leerling het er ook niet makkelijk mee heeft.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.